. Säkerhetspolisen har i yttranden till PTS anfört sammanfattningsvis följande.
Främmande makts aktiviteter i Sverige och mot Sverige har intensifierats. Samtidigt har teknikutvecklingen, där sårbarheter uppstår löpande, underlättat för främmande makts säkerhetshotande verksamhet. Det kinesiska cyberspionaget som riktar sig mot tjänstesektorn, inbegripet leverantörer av
5(10)
Post- och telestyrelsen
5
Page 5 of 10
elektroniska kommunikationstjänster, har ökat. Underrättelseinhämtning om infrastruktur för elektronisk kommunikation kan bl.a. göras som en del i en kartläggning av en stats civila infrastruktur eller för att inhämta eller överföra civil teknologi. Till följd av stora beroenden mellan sektorn för elektronisk kommunikation och andra samhällssektorer kan sektorn också utsättas för antagonistiska handlingar vilka syftar till att angripa eller kartlägga mål inom andra sektorer.
Kina har antagit en nationell underrättelselag som omfattar både de civila och militära underrättelsetjänsterna. Lagen ger underrättelsetjänsterna ett brett mandat att bedriva verksamhet med alla nödvändiga medel, metoder och kanaler i och utanför Kina. Organisationer, företag och medborgare ska enligt lagen stödja och assistera nationellt underrättelsearbete.
Av de underlag som givits in av de sökande framgår att det i åtminstone vissa sökandes centrala funktioner finns produkter från leverantörerna Huawei Technologies (Huawei) respektive ZTE.
Huawei är ett kinesiskt företag. Det grundades 1987 som ett privat företag av företagets anställda. Ägande är begränsat till anställda av kinesiskt ursprung. Ägarandelar kan inte säljas vidare till icke anställda personer. Ägarandelarna hanteras av en funktion inom Huawei som har en fackföreningsroll. Fackföreningarna i Kina står under kontroll av Kinas kommunistparti (KKP). Den kinesiska enpartistatens inflytande över landets privata sektor medför starka drivkrafter för privatägda företag att agera i överensstämmelse med statliga mål och KKP:s nationella strategier.
Mot den angivna bakgrunden bedömer Säkerhetspolisen att den kinesiska partistaten och underrättelsetjänsten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei.
USA:s beslut om ytterligare handelsrestriktioner mot Huawei innebär sannolikt att företagets förmåga att på sikt konstruera och tillverka nödvändiga produkter för framtida 5G-nät påverkas negativt. Säkerhetspolisen bedömer därför att Huaweis förmåga att säkerställa leverans av kritiska produkter kan komma att kraftigt reduceras.
ZTE är ett kinesiskt teknikföretag med inriktning mot elektronisk kommunikation. ZTE är noterat på Hongkong- och Shenzhenbörserna. Företaget har kopplingar till den kinesiska staten, det kinesiska kommunistpartiet och kinesisk militär verksamhet genom bl.a. ägarstrukturen. Av samma skäl som angivits ovan i fråga om Huawei bedömer Säkerhetspolisen att den kinesiska partistaten och underrättelsetjänsten kan påverka och utöva påtryckningar på ZTE.
6(10)
Post- och telestyrelsen
6
Page 6 of 10
Sammantaget gäller enligt Säkerhetspolisen följande. Användning av produkter från Huawei eller ZTE i centrala funktioner kan skada Sveriges säkerhet. Nyinstallation och ny implementering av centrala funktioner i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz får därför inte genomföras med produkter från leverantörerna Huawei eller ZTE. Där befintlig infrastruktur för centrala funktioner kommer att användas för tillhandahållande av tjänster i de sökta frekvensbanden ska avveckling av produkter från Huawei och ZTE vara genomförd senast den 1 januari 2025.
Försvarsmakten har i yttranden till PTS gjort huvudsakligen samma bedömning som Säkerhetspolisen har gjort i fråga om Huawei.
Krav på uteslutning av utrustning från vissa leverantörer vid utbyggnad av nät
Utifrån den bedömning som säkerhetsmyndigheterna har gjort finns det behov av att förena tillstånden att använda radiosändare med särskilda tillståndsvillkor om krav som är av betydelse för Sveriges säkerhet. Villkoren ska syfta till att leverantörerna Huawei eller ZTE inte ska få användas för utbyggnad av 5G i de aktuella frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz.
Utbyggnad av 5G i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz innebär etablering av ett radioaccessnät. Det nätet består bl.a. av antenner och basstationsutrustning, vilka kan kommunicera med användares terminaler för att erbjuda tjänster. Genom transmissionsnätet överförs trafiken från radioaccessnätet till kärnnätet, där funktioner för tjänsteproduktion, kunddata och fakturering m.m. finns. I ett drift- och underhållsnät övervakas och styrs hela nätets funktion.
De beskrivna delarna utgör centrala funktioner i ett 5G-nät. De centrala funktionerna upprätthåller nätens funktionalitet och gör det möjligt för tillståndshavare att tillhandahålla elektroniska kommunikationstjänster.
Säkerhetsbrister i någon av de centrala funktionerna kan leda till att nätet kan angripas utifrån. Skada på Sveriges säkerhet genom den radioanvändning som tilldelningsförfarandet avser kan därmed uppstå. Tillståndsvillkor avseende uteslutning av leverantörer ska därför gälla de centrala funktioner som beskrivits ovan.
Tillståndsvillkoren ska innebära att ny etablering eller ny installation av produkter från leverantörerna Huawei eller ZTE inte ska få ske inom ramen för tillstånd att använda radiosändare i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz. I fall en tillståndshavare avser att etablera nya centrala funktioner för 5G-nät i dessa frekvensband i Sverige ska produkter från leverantörerna Huawei eller ZTE helt uteslutas från utbyggnaden.
7(10)
Post- och telestyrelsen
7
Page 7 of 10
Av ingivna ansökningshandlingar framgår att vissa av tillståndshavarna, i olika omfattning, redan har etablerat centrala funktioner (i kärnnät, transmissionsnät, radioaccessnät samt drift- och underhållsnät) med utrustning från Huawei eller ZTE i näten för tillhandahållande av 3G- och 4G-tjänster. De näten bedöms av Säkerhetspolisen utgöra kritisk infrastruktur. Tillståndshavare som redan driver 3G- och 4G-nät kommer i praktiken att behöva använda den befintliga infrastrukturen som grund också för tillhandahållande av 5G-tjänster i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz. Ett villkor av innebörden att en tillståndshavare, som avser ta tilldelat frekvensutrymme i frekvensbanden
3,5 GHz eller 2,3 GHz i bruk för att tillhandahålla 5G-tjänster, omedelbart måste avveckla befintlig utrustning från Huawei eller ZTE, skulle därmed i sig kunna leda till risker för negativa följder för befintliga kommunikationsnäts funktionalitet. Enligt 5 § tredje stycket förvaltningslagen (2017:900) och 1 kap. 2 § LEK gäller dessutom ett krav på att myndighetsingripanden mot enskilda ska vara proportionella. Ett krav på avveckling får därför inte vara mer långtgående än vad som behövs och måste ta hänsyn till vad som är praktiskt genomförbart.
Mot den angivna bakgrunden ska tillstånden förenas med villkor om att befintlig utrustning i centrala funktioner som härrör från Huawei eller ZTE ska avvecklas senast den 1 januari 2025. Före detta datum ska en tillståndshavare således kunna använda befintlig utrustning i centrala funktioner för att tillhandahållande av tjänster i frekvensbanden 3,5 GHz och 2,3 GHz, med de anpassningar och uppgraderingar som kan vara nödvändiga av exempelvis befintliga basstationer i radioaccessnätet. Villkoren hindrar inte heller införskaffande av nödvändiga reservdelar eller utrustning för utbyte.
För att skydda Sveriges säkerhet förutsätts det att tillståndshavare som använder utrustning från Huawei eller ZTE i näten före den ovan angivna tidpunkten kontinuerligt analyserar risker och sårbarheter till följd av användningen. I det ligger också att tillståndshavarna ska ha beredskap att hantera och vidta åtgärder mot de risker som kan uppstå.