Utvecklar man snabbare i Kotlin än in Java?

Permalänk

Utvecklar man snabbare i Kotlin än in Java?

Jag gillar Java. Orsaken har med att jag liksom växte upp med Java och sedan är jag väldigt konservativ när det kommer till utveckling. Jag vill oftast använda tråkiga språk så som C, MATLAB och Java. Språk som inte har förändrats så mycket igenom åren med andra ord.
Detta gör dom pålitliga och robusta.

Nackdelen med dessa språk är att det tar lite tid att utveckla då man skriver rätt mycket kod. Förutom MATLAB så klart, där skriver man bara fåtal rader och sedan är man klar Men språket är likt sedan 80-talet.

Men jag tänkte bryta denna trend nu, iallafall på Java-delen. Orsaken har med objektorientering. Jag tycker sådant krånglar till det när man inte har behov av det. I Java så är det alltid klasser man jobbar med och jag har hört att i Kotlin så kan man köra funktionsprogrammering hela tiden om man så önskar.

Så då är mina frågor: Kommer Koltin göra så att jag utveckla snabbare med Kotlin än med Java?
Orsaken varför jag frågar har med att Vaadin, som är det komponentstyrt ramverk för att göra webbapplikationer, dvs du gör front-end och back-end i ett och samma språk t.ex. Java. Inge HTML, XML, CSS, JavaScript här nej. Vaadin kan programmeras i Kotlin nu.

https://vaadin.com/kotlin

Jag har läst vad skillnaden mellan Kotlin och Java är, men jag kan inte associera till några praktiska exempel, förutom att Kotlin har inte null-exception, vilket jag tycker är sjukt bra. Detta får man hela tiden i Java.

Utvecklar snabbare = skrivet mindre kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag gillar Java.

Jag tror inte någon som lurkar här på forumet har någon tvivel om detta.

Skrivet av heretic16:

Kommer Koltin göra så att jag utveckla snabbare med Kotlin än med Java?

Utifrån ditt inlägg låter det som att du har betydligt mer på sinnet än denna tämligen ointressanta fråga. Du verkar ha gjort din förundersökning redan, varför provar du inte på själv? Det är ok att slänga sig in i något nytt ibland och se var man själv landar.

Här har du ett citat ändå från Kotlin's FAQ:

Citat:

What advantages does Kotlin give me over the Java programming language?

Kotlin is more concise. Rough estimates indicate approximately a 40% cut in the number of lines of code. [...]

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Jag tror inte någon som lurkar här på forumet har någon tvivel om detta.

Utifrån ditt inlägg låter det som att du har betydligt mer på sinnet än denna tämligen ointressanta fråga. Du verkar ha gjort din förundersökning redan, varför provar du inte på själv? Det är ok att slänga sig in i något nytt ibland och se var man själv landar.

Här har du ett citat ändå från Kotlin's FAQ:

Jag har inget att göra med Kotlin, förrns jag hittar ett bra projekt med Kotlin. Ett Hello-World program duger alltså inte till att övertala mig.

Jag måste veta om Koltin är generellt en bättre Java, eller något helt annat språk. Självklart är det ett annat språk. Men jag har hört att Koltin byggdes för att vara en bättre Java. Alltså Java Done Right.

Vad vet jag. Bara internetrykten.

Självklart skriver man mindre Kotlin-kod jämfört med Java om man fokuserar på dataklasserna.
Men Java har ju Lombok, vilket är EXAKT samma sak som dataklasserna i Kotlin. Men bortsett från det? Skriver man mindre kod I kotlin då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Jag har inget att göra med Kotlin, förrns jag hittar ett bra projekt med Kotlin. Ett Hello-World program duger alltså inte till att övertala mig.

Jag måste veta om Koltin är generellt en bättre Java, eller något helt annat språk. Självklart är det ett annat språk. Men jag har hört att Koltin byggdes för att vara en bättre Java. Alltså Java Done Right.

Vad vet jag. Bara internetrykten.

Självklart skriver man mindre Kotlin-kod jämfört med Java om man fokuserar på dataklasserna.
Men Java har ju Lombok, vilket är EXAKT samma sak som dataklasserna i Kotlin. Men bortsett från det? Skriver man mindre kod I kotlin då?

Du fokuserar alldeles för mycket på språk, ramverk och olika tekniker, och på vad andra kanske kan säga dig om dem. 40% färre kodrader låter ju jättetrevligt men det är ju inte själva knackandet som tar tid liksom. Lös problemet som du har i det språk som du kan, vill du lära dig andra språk så kan du försöka lösa ditt problem med dom också men ingen kan ju berätta för dig ifall ett språk eller ramverk är bättre än något annat för dig och de problemen du försöker lösa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heretic16:

Jag vill oftast använda tråkiga språk så som C, MATLAB och Java. Språk som inte har förändrats så mycket igenom åren med andra ord.
Detta gör dom pålitliga och robusta.

Jag vet inte vad du lägger i orden "pålitligt" och "robust" avseende programmeringsspråk, men du nämner tre kanoniska exempel på språk som är kända för att vara notoriskt svåra att skriva pålitliga och robusta program i.

Som svar på din fråga: Ja, Kotlin erbjuder bättre förutsättningar än Java för att skriva mer koncisa och robusta program som är lättare att underhålla och innehåller mindre boilerplate. Men självklart kan det vara så att någon som aldrig rört något annat än Java i hela sitt liv når ett resultat snabbare i Java än i Kotlin. Ett resultat är dock inte samma sak som ett bra resultat (oavsett vad man menar med det).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har läst vad skillnaden mellan Kotlin och Java är, men jag kan inte associera till några praktiska exempel, förutom att Kotlin har inte null-exception, vilket jag tycker är sjukt bra. Detta får man hela tiden i Java.

Liten påpekelse är att Kotlin visst har null pointer exception, det måste ha det eftersom Java har det och kotlin ska funka med Javakod.
Däremot så gör språket det väldigt svårt att få ett sånt exception, tror de enda vanliga sätten är att antingen själv throwa ett sånt exception eller mer sannolikt så har du använt !! för att lova compilern att det du gör på det uttrycket inte kan bli null men det blev det ändå.

Permalänk

Så det är ingen här som rekommenderar Kotlin över Java?

Annars så kan jag lika stanna vid Java för jag löser ju mina problem ändå med Java. Jag vill bara utforska om det finns andra moderna språk att ta till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Så det är ingen här som rekommenderar Kotlin över Java?

Annars så kan jag lika stanna vid Java för jag löser ju mina problem ändå med Java. Jag vill bara utforska om det finns andra moderna språk att ta till sig.

Beror ju helt på vart du jobbar. Företagen har en stack de kör med, för applikationerna ska vara förvaltningsbara. Man kan inte ha 30 applikationer som är skrivna i 30 olika språk. Det är väl upp till dig att labba med andra språk för att se om de verkar mer effektiva, har du suttit med Java i 10 år så är det inte orimligt att just du är mer effektiv med det. Så ingen här kan säga vad som är mer effektivt, för det beror på individen och dess erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Så det är ingen här som rekommenderar Kotlin över Java?

Annars så kan jag lika stanna vid Java för jag löser ju mina problem ändå med Java. Jag vill bara utforska om det finns andra moderna språk att ta till sig.

Nej, det vill du inte. Det är uppenbart för någon som sett dina tidigare trådar att du inte har något som helst intresse av att utforska andra språk. Det enda du söker är bekräftelse för din villfarelse att Java är en bra lösning på alla problem. Du är uttrycket if all you have is a hammer, everything looks like a nail personifierat. Du lever i en värld utan nyans. Du är inte kapabel att ta till dig av information som inte direkt överensstämmer med din bristfälliga (och inte sällan felaktiga) bild av hur saker fungerar. Du har till synes inte utvecklats som programmerare över huvud taget de senaste åren och utan drastisk attitydförändring kommer det bli samma visa även framöver.

Jag rekommenderar inte Kotlin över Java. Jag rekommenderar inte Java över Kotlin. Jag rekommenderar att du ger andra språk en ärlig chans, inser värdet i att behärska mer än ett språk, inser att alla språk har både fördelar och nackdelar jämfört med andra språk och utvecklar förmågan att välja ett språk som är lämpligt för problemet du vill lösa i sammanhanget som det ska lösas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det vill du inte. Det är uppenbart för någon som sett dina tidigare trådar att du inte har något som helst intresse av att utforska andra språk. Det enda du söker är bekräftelse för din villfarelse att Java är en bra lösning på alla problem. Du är uttrycket if all you have is a hammer, everything looks like a nail personifierat. Du lever i en värld utan nyans. Du är inte kapabel att ta till dig av information som inte direkt överensstämmer med din bristfälliga (och inte sällan felaktiga) bild av hur saker fungerar. Du har till synes inte utvecklats som programmerare över huvud taget de senaste åren och utan drastisk attitydförändring kommer det bli samma visa även framöver.

Jag rekommenderar inte Kotlin över Java. Jag rekommenderar inte Java över Kotlin. Jag rekommenderar att du ger andra språk en ärlig chans, inser värdet i att behärska mer än ett språk, inser att alla språk har både fördelar och nackdelar jämfört med andra språk och utvecklar förmågan att välja ett språk som är lämpligt för problemet du vill lösa i sammanhanget som det ska lösas.

Du har helt fel.
Jag är visst intresserad utav lära mig annat programmeringsspråk om det underlätta för mig att lösa samma problem.

Men ingen har sagt för mig att man programmerar mindre kod med Kotlin än Java. Det är detta jag vill ha svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Du har helt fel.
Jag är visst intresserad utav lära mig annat programmeringsspråk om det underlätta för mig att lösa samma problem.

Men ingen har sagt för mig att man programmerar mindre kod med Kotlin än Java. Det är detta jag vill ha svar på.

Tack för att du bevisar min poäng. Skrolla nu upp till trådens första svar och läs citatet i slutet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Tack för att du bevisar min poäng. Skrolla nu upp till trådens första svar och läs citatet i slutet.

Ja jag har läst detta. Men jag behöver praktiska exempel. Hello World räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ja jag har läst detta. Men jag behöver praktiska exempel. Hello World räcker inte.

Så vad väntar du på? Gå och leta upp en "beginner's guide to kotlin", lär dig grunderna och gör ett första projekt i språket. Hur tror du vi andra har någon aning om flera olika språk? Vi ger språken en chans istället för att försöka starta meningslösa argumentationer om vilket språk som är bäst på diverse internetforum.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Så vad väntar du på? Gå och leta upp en "beginner's guide to kotlin", lär dig grunderna och gör ett första projekt i språket. Hur tror du vi andra har någon aning om flera olika språk? Vi ger språken en chans istället för att försöka starta meningslösa argumentationer om vilket språk som är bäst på diverse internetforum.

Det går ju inte.
Jag kan inte lära mig kotlin på kort tid och lära mig alla dessa enorma erfarenheter så att jag kan avgöra skillnaden i praktiken med Java och Kotlin när det handlar om projekt.

Då är det lika bra att jag håller mig till Java och glömmer det där med att utforska nytt språk.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte testa ett nytt språk i produktion. Om min arbetsgivare tycker det är hög prio bli jag skickad på kurs.. Jag säger inte att det är bra att lära sig nya språk, mönster eller processer, men allt har sin tid.
Jag har stått inför samma dilemma fast för modern c++ - ska jag lägga arbetstid för att lära mig implementera det på det modernt vis, eller "bara få det gjort"? Blev så att jag skrev en modern version av samma implementation eget arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har inget att göra med Kotlin, förrns jag hittar ett bra projekt med Kotlin. Ett Hello-World program duger alltså inte till att övertala mig.

Det är ingen som försöker övertala dig. Det var du som tog upp frågan.
Många har redan skrivit det mesta jag tänkte på, så ingen idé att skriva det en gång till.

Men, om du nu är intresserad av Kotlin, varför inte bara testa språket och se vad du tycker?
Sen åter igen, har jag aldrig förstått om du pysslar med programmering på din fritid eller på ett arbete, men jag
antar att det inte gäller på ett arbete (när jag läst dina tidigare trådar), så då är det väl bara att testa?
Om du programmerar på en arbetsplats brukar det inte vara så lika lätt att bara byta till ett annat språk, så att
säga.

Ingen här kommer övertyga dig om att Kotlin är bättre, eller försöka få dig att byta till något annat. Det är du
som får göra den bedömningen och jag vet ärligt talat inte vad det är du fiskar efter i denna tråd? Du kan lätt läsa
själv vilka fördelar Kotliln har framför Java. Java har en del påbyggnad i form av Lombok o.s.v för att minska dess
boilerplatekod och Java får ny funktionalitet varje version, precis som alla andra språk.

Du är väldigt inställd på Java och Vaadin och du verkar inte gilla att byta språk och ramverk så kör vidare på Vaadin du.
Vaadin var väl lite populärt för typ 10 år sen (har själv suttit med det en del, men skulle nog inte göra något nytt med det idag).
Om Java och Vaadin löser det du vill göra och du gillar det, varför ska någon annan övertyga dig om Kotlin är bättre?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har känslan av att du är insnöad på Java och Vaadin som du talar så kärt om i alla dina trådar. Kommer ihåg diskussionen där du undrade varför man skulle använda React/Vue/Angular när man kan göra allt i Java.

Detta är en ytterligare tråd för att försöka få bekräftelse på att verktygen du använder är det bästa.
Du har fått svar på din fråga redan i första svaret, sen är det väl upp till dig att undersöka djupare. Men det känns som att du redan är inställd på att Java är bättre och har inget intresse i att testa Kotlin, annars hade du väl redan gjort det?

Låter lite som en gammal gubbe som har gjort på samma sätt i 30 år och vill inte lära sig något nytt även om det är ett effektivare sätt, helt enkelt en jobbig person att tvingas arbeta med.

Permalänk
Datavetare

För alla som genuint vill känna på ett nytt språk på ett roligt och lättsamt sätt:
mindre än en månad kvar till Advent of Code 2020!!!

Advent of code är en form av adventskalender. I varje lucka finns en problem i två steg som typiskt kan lösas på 5 min till upp någon timme. Detta är en lysande tillfälle för att prova på ett nytt programspråk och samtidigt ha något konkret, väl avgränsat problem att applicera det på.

Tog själv mina första steg i Rust förra året i just Advent of Code. Har inte valt programspråk för i år, väljer mellan Kotlin, Typescript, Go och Swift.

Det blir Swift om jag har en Apple Silicon Mac innan 1 december. Annars lutar det mot Typescript, men skulle gärna prova på Kotlin samt göra lite mer i Go (stod mellan Rust och Go förra året) ...

Om man kör Advent of code mer huvudsyftet att känna på ett nytt språk ska man nog hålla sig till ett språk. Var initial lite kämpigt med Rust förra året då jag skrivit exakt noll rader Rust innan, men mot slutet rullade det på riktigt bra!

Edit: Länk till förra årets SweC-tråd för Advent of code.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att man kodar snabbare för att det är mindre kod, moderna IDE skriver ändå det mesta åt en. Men Kotlin har många trevliga funktioner som inte java har.

Men som andra säger här, det är bara att börja koda och se om du gillar det. Vill man bara titta snabbt på det så öppna en java klass i IntelliJ och tryck ctrl+al+shift+k så konverteras klassen till kotlin och du kan själv bedöma om det ser bättre ut än java. Du kan också kombinera java och kotlin klasser med varandra vilket underlättar att komma igång.

Permalänk
Medlem

heretic16s trådar underhåller alltid!

Permalänk
Medlem

Kan hälsa från mina apputvecklarkollegor att Kotlin är sjukt mycket trevligare att jobba i.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vi använder Kotlin till vår Android app, och även fast jag själv har gått över till iOS och Swift sedan några år tillbaka så satt jag ganska mycket med Kotlin runt 2016.

För vårt usecase så är det en no-brainer då vi kan hålla kodbaserna extremt lika på logik sidan, och i många fall i princip dela kod med minimala förändringar. Det gör också att jag kan hoppa in och kika på Android koden och vice versa och ge direkt feedback. Kanske inte användbart för ditt scenario men det är ovärderligt för oss som ett minimalt utvecklarteam.

Det gör även att vi kan i princip utveckla två olika features parallellt och sedan tweaka lite på kollegan kod för att få det på respektive plattformar, vilket ökar utvecklingstakten.