MSI-fabrik för grafikkort och moderkort i brand

Permalänk
Melding Plague

MSI-fabrik för grafikkort och moderkort i brand

Videoklipp visar en större brand inom MSI:s fabrikskomplex i Shenzhen, Kina. MSI meddelar att tillverkningen inte påverkas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gick fel när MSI testade att överklocka ett RTX3080?

Permalänk
Avstängd

Ingen har skadats, påverkar inget!

Låter som Kina det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är det samma byggnad som någon MSI chef tagit självmord* genom att hoppa ut från ett fönster?

* tills motsatsen är bevisad

Ser ut som det var i MSi HQ i New Taipei som självmordet skedde i, samt att det var president of msi.

Svar på egen fråga
Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd

Samanträffande att VD'n råkar flyga ut från fönstret på 7e våningen för 3 månader sedan https://www.theregister.com/2020/07/09/msi_ceo_chiang_death/, och nu brinner fabriken.

Blir ju lätt att börja spekulera

Skrivet av Kokefa:

Är det samma byggnad som någon MSI chef tagit självmord* genom att hoppa ut från ett fönster?

* tills motsatsen är bevisad

Inte samma byggnad, det hände i Taiwan

Permalänk
Medlem

Bokföringen brinner!

Permalänk
Medlem

Kommer priserna på RAM minnen höjas nu mon tro?

Dold text
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Toppen, ännu mer brist på kort. Litar inte på det dom säger att åtgången inte berörs.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ingen har skadats, påverkar inget!

Låter som Kina det

Sjumilaskogen Bob

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trots att jag oftast gillar MSI's produkter känns detta lite som karma, med alla skumma anti-consumer grejer de gjort de senaste åren.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå rimligt att tillverkningen inte påverkas. Från 0 producerade RTX30XX-kort till 0 producerade RTX30XX-kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

En stor brand i en fabrik som inte påverkar tillverkningen alls?
Teoretiskt är det väl möjligt, men i praktiken verkar det ytterst osannolikt att det inte skulle ha någon påverkan på tillverkningen. Ja, om det inte var så att halva fabriken stod oanvänd - då vore det säkert möjligt att bränna ner den halvan utan att så mycket påverkas.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, så går det när man satsar på hålla ljudnivåerna nere istället för temperaturen.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Erik_T:

En stor brand i en fabrik som inte påverkar tillverkningen alls?
Teoretiskt är det väl möjligt, men i praktiken verkar det ytterst osannolikt att det inte skulle ha någon påverkan på tillverkningen. Ja, om det inte var så att halva fabriken stod oanvänd - då vore det säkert möjligt att bränna ner den halvan utan att så mycket påverkas.

All heder till dig om du av bilden eller videon lyckas fastställa att det är fabriken som brinner, än mer vilken specifik del. Kan lika gärna ha varit lagret som brann, eller en drös bilar på parkeringen, exempelvis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En stor brand i en fabrik som inte påverkar tillverkningen alls?
Teoretiskt är det väl möjligt, men i praktiken verkar det ytterst osannolikt att det inte skulle ha någon påverkan på tillverkningen. Ja, om det inte var så att halva fabriken stod oanvänd - då vore det säkert möjligt att bränna ner den halvan utan att så mycket påverkas.

Om fabrik skulle stå oanvänd så är det väl isf för corona smittan... vänta nu... försäkringsbedrägeri låter ju lite lockande om det skulle vara fallet 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

All heder till dig om du av bilden eller videon lyckas fastställa att det är fabriken som brinner, än mer vilken specifik del. Kan lika gärna ha varit lagret som brann, eller en drös bilar på parkeringen, exempelvis.

Fast om lagret brinner lär det påverka produktion. Jag är ytterst tveksam till att det skulle ha noll påverkan på produktion, det spelar nästan ingen roll vart det brinner för att det ska ha påverkan och baserat på rökutvecklingen på bilden ser det ut som en större brand. Jag antar att dem inte fortsätter att jobba medans det brinner i rummet bredvid eller om en massa bilar på parkeringen brinner, så mellan tiden det tar att släcka elden lär inga kort produceras och det påverkar produktion.

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa sig en riktig gleaning-algoritm hörni! Kommer bli tuff.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Gick fel när MSI testade att överklocka ett RTX3080?

Tänkte med skriva det, eller så kanske någon anställd haft en Samsung Note 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Produktionsledaren sa kör så det ryker..

Permalänk
Medlem

Någon som blev sur för att hen inte fick sitt grafikkort 😉

Permalänk
Medlem

Jäkel vad långa skåpbilar de har i Kina

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/PliyyET

Vet inte hur jag klipper in bilden här i forumet.

Bra placering av reklam angående detta.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Ingen har skadats, och produktionen påverkas inte, säger de. Märkligt hur det kan brinna i en fabrik utan att produktionen påverkas tycker jag. Hur går det ihop?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen har skadats, och produktionen påverkas inte, säger de. Märkligt hur det kan brinna i en fabrik utan att produktionen påverkas tycker jag. Hur går det ihop?

Det står ju inte vad som brunnit, det kan lika gärna vara ett vaktmästarförråd eller vad som helst. Är det i en byggnad en bit ifrån själva fabriken där det tillverkas kort så kanske dom inte väljer att avbryta om det inte är någon större fara. Att stänga av produktion och sedan starta kan ju ta ett jäkla tag om man ska gå efter vad man läst om tidigare strömavbrott och liknande så det kanske man inte gör direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kommer priserna på RAM minnen höjas nu mon tro?

Nä, RAM minnen blir det inte brist på utav detta. Men nu höjs i stället alla grafikkort-priser pga leveransbrist?

Permalänk
Medlem

På reddit står det inte fabrik, utan HQ, så är antagligen "bara" kontor som brunnit.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

https://imgur.com/a/PliyyET

Vet inte hur jag klipper in bilden här i forumet.

Bra placering av reklam angående detta.

Du använder BB coden från imgur, finns också share links bredvid bilden och där finns BB coden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det står ju inte vad som brunnit, det kan lika gärna vara ett vaktmästarförråd eller vad som helst. Är det i en byggnad en bit ifrån själva fabriken där det tillverkas kort så kanske dom inte väljer att avbryta om det inte är någon större fara. Att stänga av produktion och sedan starta kan ju ta ett jäkla tag om man ska gå efter vad man läst om tidigare strömavbrott och liknande så det kanske man inte gör direkt.

Så kan det såklart vara. Men tycker då de borde ange tydligare att de delar som brunnit inte har någon påverkan på produktionen. Att det brinner isolerat i någon skrubb nånstans har ju knappt ens nyhetsvärde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Gick fel när MSI testade att överklocka ett RTX3080?

Nä, 3080 är en myt. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.