AMD: "Vi följer inte Intel Alder Lake för att kunna marknadsföra fler kärnor"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Vi följer inte Intel Alder Lake för att kunna marknadsföra fler kärnor"

Det blir ingen hybridarkitektur från AMD för att kunna marknadsföra fler kärnor, meddelar AMD:s teknikchef Joe Macri.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Kunde nästan bara läsa Little Big... Men ska bli sjukt spännande att se AMD under Sweclive.

Och det bästa, välkommen tillbaka till tangentbordet Jacob <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

AMD + Hybrid hade ju varit intressant.
8 kärnor kräver ju bara en chiplet, varför inte ha en chiplet med GPU eller en infiniband-cache vid sidan om.

Antar att svaret är enkelt, typ att en GPU är större än en CPU-chiplet, men de flesta CPU'er AMD säljer har väl bara en chiplet idag.

Permalänk
Medlem

Little Big Adventure

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen inte hur 8 normala kärnor och 8 små kärnor skulle vara bättre än 16 normala kärnor. Såvida priset inte är 50% lägre givetvis och det vet vi alla att det inte kommer att vara.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

"Intel Alder Lake bestyckas med åtta kärnor byggda på den högpresterande arkitekturen Golden Cove, som efterträder Willow Cove i processorfamiljen Tiger Lake. Dessa flankeras av åtta kärnor Gracemont, som blir de små och energieffektiva kärnorna. Processorfamiljen tillverkas på Intels 10-nanometersteknik."

Hahhaaha! Jag hänger inte alls med Intels alla olika arkitekturnamn längre. Behövs ju snart nån sorts deschiffreringsmaskin för att kunna utröna vad som skrivs.

Permalänk

Little Big handlar väl främst om att man vill ha en högpresterande mobil, där man inte vill att cpun ska dra så mycket ström så att man måste ladda batteriet oftare än 1 gång per dygn.
På persondatorer såvisst vill man att den ska dra mindre ström vid lägre belastning, men jag tror endast sänkning av frekvens kan lösa det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag ser verkligen inte hur 8 normala kärnor och 8 små kärnor skulle vara bättre än 16 normala kärnor. Såvida priset inte är 50% lägre givetvis och det vet vi alla att det inte kommer att vara.

Det är väl i mobila applikationer som konceptet hör hemma (relativt populär lösning i ARM-världen, t.ex.).
En kärna som verkligen är optimerad för energieffektivitet snarare än hög prestanda bör ha mindre läckage osv. Så att ha olika kärnor att välja på ska då ge möjlighet att optimera batteritid lite extra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Little Big handlar väl främst om att man vill ha en högpresterande mobil, där man inte vill att cpun ska dra så mycket ström så att man måste ladda batteriet oftare än 1 gång per dygn.
På persondatorer såvisst vill man att den ska dra mindre ström vid lägre belastning, men jag tror endast sänkning av frekvens kan lösa det mesta.

Visst lägre förbrukning är en bonus. Fast på stationära datorer är det ju absolut prestanda som spelar roll. Det är ju ingen här som skulle välja bort någon av nuvarande processorer pågrund av ström åtgång. Jag ser faktiskt inte vad Big little har i en stationär dator att göra. Jag kan köpa det för bärbara datorer som har fokus på lång batteri tid. men stationära datorer som alltid har åtkomst till ström kommer man aldrig vilja byta prestanda mot att den ska dra mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Visst lägre förbrukning är en bonus. Fast på stationära datorer är det ju absolut prestanda som spelar roll. Det är ju ingen här som skulle välja bort någon av nuvarande processorer pågrund av ström åtgång. Jag ser faktiskt inte vad Big little har i en stationär dator att göra. Jag kan köpa det för bärbara datorer som har fokus på lång batteri tid. men stationära datorer som alltid har åtkomst till ström kommer man aldrig vilja byta prestanda mot att den ska dra mindre.

Det är inte en bonus, det är själva poängen.

Men ja, jag håller med om att det är skumt om Intel kör samma upplägg även för stationära.

(Då kan man verkligen fråga sig om det är just som AMD antyder, att det snarare handlar om att på ett billigare sätt kunna skriva att man har ett högre antal kärnor i marknadsföringsmaterialet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror inte tekniken är fel alls, förutsatt att den används och marknadsförs i rätt lägen/segment.
Allt handlar ju inte om maxad prestanda 27/4.
Sedan kommer det ju inte som några direkta nyheter att Windows är helt förlegat när det kommer till hur schedulern fungerar till dags dato.
Prestandan var ju i det närmaste katastrofal till en början hos CPU:er med fler är 8-12 trådar vid tiden då t.ex. Threadripper dök upp hos mainstream.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RekiN:

Jag ser verkligen inte hur 8 normala kärnor och 8 små kärnor skulle vara bättre än 16 normala kärnor. Såvida priset inte är 50% lägre givetvis och det vet vi alla att det inte kommer att vara.

Det ger bättre perf/W att ha flera lite enklare och lägre klockade kärnor är färre starka kärnor. Det har varit slogan för alla som historiskt försökt utmana x86. Problemet är att långt fler saker är man tror är begränsade av single-core peak-prestanda, vilket effektivt har stoppat alla tidigare försök att ersätta x86 på skrivbordet (det kommer lyckas när man slår x86 i peak-prestanda per kärna).

Både Qualcomm och Samsung kommer dra detta till sin spets i kommande generation av Snapdragon och Exynos. Ryktet säger att de kommer med 1 st Cortex X1, 3 st Cortex A78 samt 4 st Cortex A55.

Cortex X1 börjar närma sig Apple-nivå i prestanda, en sådan klockad ~3 GHz motsvarar Skylake/Zen2 4,5-5 GHz. Men en sådan design kostar självklart, både i kretsyta (och därmed tillverkningskostnad) och effekt (A78 har bättre perf/W).

Problemet x86 har och lär fortsätta ha problem så fort man riktigt börja jaga perf/W, det p.g.a. rötterna från 70-talet. Flaskhalsarna på den tiden är rätt annorlunda från vad vi har idag. Bl.a. är binärkodningen av instruktionsströmmen en rejäl akilleshäl för x86 idag, den drar massor med ström vilket får en relativt större påverkan när man börjar bygga lite enklare CPU-kärnor.

"Back-end" är relativt likartad oavsett instruktionsuppsättning och på en "fet" kärna står ofta den för relativt sett större andel av transistorbudget jämfört med enklare modeller. En x86 front-end är direkt gigantiskt ställd mot de flesta RISC:ar.

Grejen med Gracemont är att den må vara mindre än Golden cove, men den är långt ifrån de små kärnor som Arm har (Cortex A55 är pytteliten, klart under 1 mm² på TSMC 7 nm). Ryktet sätter IPC i Gracemont någonstans i Broadwell/Skylake nivå, fast kommer nog inte gå att klocka mer än ~3,5 GHz.

I grunden har man en 8C/16T CPU med Golden Cove kärnor som lär gå att klocka runt 5 GHz, det optimerar latenskritiska applikationer som nästan alltid bara skalar till en handfull kärnor.

I fall som kan utnyttja alla kärnor är är det kritiska att optimera för perf/W då total effektbudget är en allt större flaskhals även på desktop, framförallt när man börjar passar 8C. Maximal aggregerad prestanda är därför direkt relaterad till perf/W.

Om ryktet att Golden cove ska ha ~50 % högre IPC än Skylake i ens i närheten sanningen lär dessa vara direkt gigantiska. Lär inte gå att stoppa in speciellt många sådana kärnor innan man slår i både strömbudget och vad som blir rimligt att tillverka.

Förutsatt att man får till schemaläggningen i Windows (Linux har redan stödet) kan designen vara vettig även på desktop. Tror ändå man får räkna med en del barnsjukdomar, tog ett par försök innan tekniken riktigt fungerade för Arm...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Off topic, men är du Jacob tillbaka från föräldraledigheten?
Såg att du var medförfattare till recensionen av Ryzen 5000. Där kan jag förstå att det var svårt att hålla fingrarna ur kakburken...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Med andra ord, det man sparar på att köpa dessa gimpade kärnor får man lägga på en licens av Process Lasso! 😄

Permalänk
Datavetare
Skrivet av addman:

"Intel Alder Lake bestyckas med åtta kärnor byggda på den högpresterande arkitekturen Golden Cove, som efterträder Willow Cove i processorfamiljen Tiger Lake. Dessa flankeras av åtta kärnor Gracemont, som blir de små och energieffektiva kärnorna. Processorfamiljen tillverkas på Intels 10-nanometersteknik."

Hahhaaha! Jag hänger inte alls med Intels alla olika arkitekturnamn längre. Behövs ju snart nån sorts deschiffreringsmaskin för att kunna utröna vad som skrivs.

Massor med lakes, coves och monts som alla egentligen är interna projektnamn
|
v
|Avkodning|
|
v

12 generationens Core

Faktura eller Swish?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inte en bonus, det är själva poängen.

Men ja, jag håller med om att det är skumt om Intel kör samma upplägg även för stationära.

(Då kan man verkligen fråga sig om det är just som AMD antyder, att det snarare handlar om att på ett billigare sätt kunna skriva att man har ett högre antal kärnor i marknadsföringsmaterialet.)

Otydligt skrivit av mig, menar att det är en bonus sätt till stationära. För bärbara håller jag med om att det är självklart.

Ja det känns som att det måste vara någon gömd agenda från dem, för jag tror inte dem bryr sig om att just sänka elkostnaderna för stationära. Lär vara rätt liten efterfrågan på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag ser verkligen inte hur 8 normala kärnor och 8 små kärnor skulle vara bättre än 16 normala kärnor. Såvida priset inte är 50% lägre givetvis och det vet vi alla att det inte kommer att vara.

Tryck in dom i en laptop eller surfplatta deluxe t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Massor med lakes, coves och monts som alla egentligen är interna projektnamn
|
v
|Avkodning|
|
v

12 generationens Core

Faktura eller Swish?

Läxrut.

Permalänk
Medlem

Jag ser Processor-utvecklingen som följande:

  1. Enkel CPU - good old single core

  2. Mulicore CPU (inkl. multisocket) - Homogeneous computing

  3. bigLITTLE - (Semi)Heterogeneous computing V1

  4. CPU + ASIP (application specific processor) - Heterogeneous computing V2

  5. CPU + ASIP + FPGA? - Heterogeneous computing V3?

big.LITTLE är redan idag en föråldrad teknik, istället så har vi specifika kärnor eller delar av kärnan för grafik, dsp, encode/decode (exempel Intel quick sync, Nvidia shadowplay h264 och AMD med sin h265 encoder) m.m. som är mer lämpad än big.LITTLE för både gällande prestanda samt energiförbrukning.

AMD med sin infinityfabric är grundstommen till vad som komma skall.... tänker jag. Vi har nu även kunna se funktioner som AMD Smart Access Memory (ASAM, läses "awesome" ) och DirectStorage där man öppnar upp för olika typer av processorer ha tillgång till samma minne samt lagring.

Vad som inte skrivs mycket om är att allt det nya vi ser komma från AMD inklusive uppköpet av Xilinx verkar gå mot Heterogeneous computing, vilket Forrest Norrod nämde för ett par år sen i en presentation som skulle vara den enda vägen fram då både krympning av transistorer och deras frekvenser börjar nå sin ekonomiska hållbara ände.
Det är därför vi fick Chiplets då denna tillverkningsteknik är mer hållbart ekonomiskt. Vi kan kanske få se olika chiplets i framtiden och ta första steget mot en heterogeneous desktop processor.

AMD har även Tiered storage med StoreMI sedan Zen1 och nu med infinity cache så ser vi något liknande jag skulle kalla för "tiered memory".
Skulle inte förvåna mig om konsument kommer kunna köpa olika varianter av en "CPU" (om det kan kallas för CPU) med olika chiplets med vardera olika funktioner, vill du ha AVX512/1024? lägg till en sådan chiplet, behöver du en starkare encoder till din streaming? lägg till en sådan chiplet.... and let the infinity fabric "glue" them all together

Permalänk
Medlem

Bra! Visst att det kan vara trevligt i en bärbar med batteritid i fokus men har noll värde i en stationär.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GG25:

Visst lägre förbrukning är en bonus. Fast på stationära datorer är det ju absolut prestanda som spelar roll. Det är ju ingen här som skulle välja bort någon av nuvarande processorer pågrund av ström åtgång. Jag ser faktiskt inte vad Big little har i en stationär dator att göra. Jag kan köpa det för bärbara datorer som har fokus på lång batteri tid. men stationära datorer som alltid har åtkomst till ström kommer man aldrig vilja byta prestanda mot att den ska dra mindre.

Ett scenario där man kanske vill ha lägre förbrukning även på stationära datorer är ju iförsig mITX burkar, AIO (dator i en skärm) o.s.v.

Helt enkelt datorer som inte är bärbara, som ändå har begränsad kylkapacitet men ändå behöver rätt mycket muskler under vissa typer av laster.

Här kan LITTLE.big vara användbart.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

plus att om man börjar tillverka CPU:er i mindre storlek än 14nm så kommer minskad strömförbrukning ofta på köpet.

i mina skeptiska öron låter de mest som att Intel kämpar med att de är fast runt 10 till 14nm och försöker hitta andra vägar att få ned strömförbrukningen, tills de löst problemen de haft med tillverkning av kretsar under 10nm.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ett scenario där man kanske vill ha lägre förbrukning även på stationära datorer är ju iförsig mITX burkar, AIO (dator i en skärm) o.s.v.

Helt enkelt datorer som inte är bärbara, som ändå har begränsad kylkapacitet men ändå behöver rätt mycket muskler under vissa typer av laster.

Här kan LITTLE.big vara användbart.

Kanske har en plats i servervärlden med? Visst brukar väl lasterna vara ganska konstanta men kanske vore intressant att kunna få ner energiåtgången på exempelvis en NAS när den har färre användare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Största nyheten här är väl att @Jacob har skrivit artikeln!

Välkommen tillbaka!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Största nyheten här är väl att @Jacob har skrivit artikeln!

Välkommen tillbaka!

Tackar! Känns jävligt bra att vara tillbaka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ett scenario där man kanske vill ha lägre förbrukning även på stationära datorer är ju iförsig mITX burkar, AIO (dator i en skärm) o.s.v.

Helt enkelt datorer som inte är bärbara, som ändå har begränsad kylkapacitet men ändå behöver rätt mycket muskler under vissa typer av laster.

Här kan LITTLE.big vara användbart.

Fast för det här ändamålet så drar en modern "stor" CPU tillräckligt lite. Så det är bara onödigt krångel och slöseri med kretsyta.
T ex en "värsting-NUC" drar <5W i idle mätt vid väggen, och det inkluderar SSD, minne, iGPU,moderkort och förluster i nätagget.
https://www.anandtech.com/show/15571/intel-nuc10i7fnh-frost-c...

Permalänk
Medlem

Jacob is back!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att Intel vet vad dom gör med LITTLE.big, även för desktop. Svaret lär väl komma inom något år eller så....

Men säger man så här, det är väl sällan man i praktiken behöver mer än 8 kärnor? Gör man några kärnor mindre så borde det väl teoretiskt finnas mer plats/yta för dom större.

Det värsta vore ju om dom små jobbar med saker dom inte skall...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ett problem som återstår att lösa för x86 antagligen pga en gammal ryggsäck är just strömförbrukningen vid låga laster den bör vara i paritet med ARMs, Apples kommande bärbara får nog både prestanda och är snäll mot batteriet, är inte lika orolig för IPCn med den här takten vi ser kommande cpu/gpu releaser intressanta

PS Microsoft behöver göra tvärtom boota på Linux och köra Windows i ett vm

Permalänk
Medlem

little big,,, mjae, tveksam till att det är användbart på desktop.
Visst, det går att fippla med affinity, men,, då låter jag hellre en stor kärna ta jobbet för 2 små liksom. Nä,det är nog illa med SMT / HT och hur det påverkar prestanda om "båda" threads används.

Då vore det mer intressant med en helt annan arkitektur i så fall. typ risc-V eller kanske en fpga.