Permalänk
Medlem

Ny TV 85+ runt 25k

Hej.

Är som ni förstår ute efter att köpa ny tv under black friday och har tittat och läst runt på nätet ett antal veckor nu. Känner dock att jag gärna vill lyfta frågan här med vilken tv man ska köpa för att få klarhet i allt.

Jag kommer ifrån att ha haft projektor (Epson Emp TW-700) och tv (Sony KDL-55W805B) men tänker nu gå över till bara tv varav önskan av storleken på tv. Hade tänk mig ett maxbelopp på runt 25k men kan i värsta fall sträcka mig till 30k (i förhoppning att tv:n kanske då går ner till 25k under black friday).

Jag kommer använda tv:n till att titta på film, serier och lite tv via Netflix, Plex och iptv (främst blir det fotboll via iptv). Använder i dagsläget en Apple TV 4k för detta men har även funderat på att inköpa mig en Nvidia Shield Pro 2019 istället (dock inget bestämt här än). Har redan införskaffat mig en soundbar (JBL Bar 9.1 https://www.jbl.se/soundbars/JBL+BAR+9.1+TWS-.html) som jag är väldigt nöjd med som ska fungera ihop med den nya tv:n.

Det jag läst mig till vad gäller standarder som önskas så är det väl att tv:n måste ha earc för att kunna föra vidare ljudet speciellt Dolby Atmos via apple tv 4k via tv till soundbar. För det är väl den kopplingen man ska köra med om jag förstått det rätt om man använder soundbar? Apple tv 4k > TV > soundbar, eller har jag missförstått detta? Vad jag läst mig till så fixar inte soundbaren passthrough av HLG (hybrid log-gamma) and HDR10+ (däremot så ska den klara passthrough av 4K/60p, HDCP 2.3, HDR10 and Dolby Vision) så då kanske bilden blir ngt sämre om man kör apple tv > soundbar > tv?
4K givetvis.
HDR10 (men det har väl alla eller?)
Så bra bild som möjligt som jag kan få ut av pengarna
Är det ngn mer standard som jag ska tänka på som jag missat som måste vara med för att hela systemet ska fungera så bra som möjligt fullt ut?

De tv som jag kikat på lite vad då gäller storleken och priset:
Samsung QLED QE75Q80T https://www.displayspecifications.com/en/model/77db1d45
LG 86UN85006LA https://www.displayspecifications.com/en/model/fc5b1e16
Jag har varit inne och tittat på de mindre modellerna av dessa tv och tycker mig att Samsung har den bättre bilden. Dock så kostar den en hel del mer och det jag är lite orolig för vad gäller Samsung tv:n är att den bara har en hdmi 2.1 (LG:n har två). Vet inte hur det kommer att funka då med Dolby Atmos för gissar mig till att det är hdmi 2.1 porten som har earc som ska kopplas in till soundbaren. Vad händer då om övriga hdmi är 2.0 och jag kopplar in en apple tv i den? Kan det då föras vidare Dolby Atmos till soundbaren ändå?

Finns det ngn mer tv att titta på som ni tycker? Känner att jag gärna vill ha full koll på vilka tv-apparater jag ska välja mellan och alla frågetecken besvarade innan black friday veckan dyker upp och hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Jag har varit inne och tittat på de mindre modellerna av dessa tv och tycker mig att Samsung har den bättre bilden. Dock så kostar den en hel del mer och det jag är lite orolig för vad gäller Samsung tv:n är att den bara har en hdmi 2.1 (LG:n har två). Vet inte hur det kommer att funka då med Dolby Atmos för gissar mig till att det är hdmi 2.1 porten som har earc som ska kopplas in till soundbaren. Vad händer då om övriga hdmi är 2.0 och jag kopplar in en apple tv i den? Kan det då föras vidare Dolby Atmos till soundbaren ändå?

Alla normala TV idag hanterar HDR10. Dolby Vision och HDR10+ bygger på HDR10 och faller tillbaka till vanliga statiska HDR10 om det inte går att köra en komplett kedja från källa till TV.

Samsung Q80T är en påtagligt bättre TV i fråga om bildkvalitet. LG:s UN8500 är en enkel UN8-modell i fråga om panel (82-tummaren är dock VA-panel) men har behållit bättre kretsar och elektronik, likt A7-processorn och 4K/120.

eARC/ARC hos Samsung brukar sitta på port 3. Den HDMI port som klarar FRL (för 4K/120) brukar vara port 4. Men det finns inget du måste stoppa in i port 4 med en AppleTV. Den använder inte FRL för 4K/120 eller liknande. Port 4 är bara viktig när du ska spela spel i 4K/120. Annars är alla andra lika funktionella – ja förutom att port 3 måste vigas åt eARC.

Så här har vi en typisk förvirring som uppstår när man talar om "HDMI 2.1".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla normala TV idag hanterar HDR10. Dolby Vision och HDR10+ bygger på HDR10 och faller tillbaka till vanliga statiska HDR10 om det inte går att köra en komplett kedja från källa till TV.

Samsung Q80T är en påtagligt bättre TV i fråga om bildkvalitet. LG:s UN8500 är en enkel UN8-modell i fråga om panel (82-tummaren är dock VA-panel) men har behållit bättre kretsar och elektronik, likt A7-processorn och 4K/120.

eARC/ARC hos Samsung brukar sitta på port 3. Den HDMI port som klarar FRL (för 4K/120) brukar vara port 4. Men det finns inget du måste stoppa in i port 4 med en AppleTV. Den använder inte FRL för 4K/120 eller liknande. Port 4 är bara viktig när du ska spela spel i 4K/120. Annars är alla andra lika funktionella – ja förutom att port 3 måste vigas åt eARC.

Så här har vi en typisk förvirring som uppstår när man talar om "HDMI 2.1".

Så om jag kopplar in en Apple-tv i typ port 1 i Samsung tv:n och sen kör port 3 eARC från tv till Soundbaren så ska det gå att få ut Dolby Atmos från det som spelas upp i Apple TV hela vägen till soundbaren?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Så om jag kopplar in en Apple-tv i typ port 1 i Samsung tv:n och sen kör port 3 eARC från tv till Soundbaren så ska det gå att få ut Dolby Atmos från det som spelas upp i Apple TV hela vägen till soundbaren?

Ja, det är precis så det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är precis så det ska fungera.

Härligt. Tack. Gissar på att du rekommenderar Samsung tv:n en hel del högre än LG tv:n då? Tyckte ju själv när jag såg på dem att bilden verkade bättre på Samsung än LG och det var väl endast att Dolby Atmos till soundbaren verkligen skulle fungera som gjorde mig lite orolig.

En liten dum fråga mest för att säkerställa allt är att jag kan koppla in flera media spelare m.m. typ Nvidia Shield om jag skulle velat i de andra hdmi ingångarna till tv:n och jag skulle då få ut Dolby Atmos från alla källor till min soundbar som är kopplad via eARC från TV:n?

Finns det några fler för-nackdelar om man jämför dessa tv? Är Samsung tv:n så mycket bättre bildmässigt att det berättigar prisskillnaden? Vill ju givetvis ha så bra bild som möjligt för pengarna då speciellt när man rör sig upp i dessa storlekar och det börjar märkas en hel del om inte bilden hänger med. Och finns det någon mer tv apparater man skulle kunna slänga in i racet som kan jämföras med de andra? Eller kanske till och med bättre med inte alltför stor prisskillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns nästan hur många TV-apparater som helst. Det jag rekommenderar är att du väljer ut de funktioner du prioriterar och jämför utifrån dessa. Annars blir det verkligen 100-tals olika jämförelser.

Kommer ut med 2020-guiden om cirka en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns nästan hur många TV-apparater som helst. Det jag rekommenderar är att du väljer ut de funktioner du prioriterar och jämför utifrån dessa. Annars blir det verkligen 100-tals olika jämförelser.

Kommer ut med 2020-guiden om cirka en vecka

Har kollat en del på prisjakt och jämfört lite vad gäller tv-apparater runt den 85" och runt 25k och tycker inte att det finns så många att välja mellan. Hittade egentligen bara de två jag listat över och kanske ngn Sony som jag inte har kollat så mycket på än. Så är det ngn som känner att det finns ngn mer tv runt den storleken och det priset så får ni gärna rekommendera.

Permalänk
Bildexpert 📺

Spana in 85:or i modellserier som:

  • Samsung Q90T och även 2019-modellen Q90R

  • Samsung TU8 som finns som 82-tummare – dock sämre överlag jämfört med Q60T

  • Sony HX95 och även GX95 från 2019

  • Sony XH90/92-modellen, bildmässigt enklare än ovan, men mer finesser som 4K/120

  • Sony HX85 och även GX85 från 2019 – mer jämförbara med Q60T

  • Sony HX80 – ännu enklare än ovan

  • LG Nano90 som finns som 86-tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spana in 85:or i modellserier som:

  • Samsung Q90T och även 2019-modellen Q90R

  • Samsung TU8 som finns som 82-tummare – dock sämre överlag jämfört med Q60T

  • Sony HX95 och även GX95 från 2019

  • Sony XH90/92-modellen, bildmässigt enklare än ovan, men mer finesser som 4K/120

  • Sony HX85 och även GX85 från 2019 – mer jämförbara med Q60T

  • Sony HX80 – ännu enklare än ovan

  • LG Nano90 som finns som 86-tum

Tackar. Då har jag lite att läsa igenom ikväll 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spana in 85:or i modellserier som:

  • Samsung Q90T och även 2019-modellen Q90R

  • Samsung TU8 som finns som 82-tummare – dock sämre överlag jämfört med Q60T

  • Sony HX95 och även GX95 från 2019

  • Sony XH90/92-modellen, bildmässigt enklare än ovan, men mer finesser som 4K/120

  • Sony HX85 och även GX85 från 2019 – mer jämförbara med Q60T

  • Sony HX80 – ännu enklare än ovan

  • LG Nano90 som finns som 86-tum

Efter mycket letande och läsande så står det nog mellan dessa tv apparater:

Samsung QLED QE85Q70T
Sony Bravia KD-85XH9096
Samsung QLED QE85Q80T
LG 86NANO91

Där jag väl kanske känner att Q70T är mest prisvärd kanske? Är dock lite orolig vad gäller bilden på den kontra de andra med tanke på att Q70T har Edge LED medans de andra har Direct LED. Gör det mycket på bilden?

Spelar det någon roll om Samsung apparaterna inte har Dolby Vision?

LG:n och Q80T har båda VRR spelar det någon roll om man kollar på film, serie, tv? Eller har detta bara med gaming att göra?

Jag gissar på att alla 4 klara av att skala upp bilden från de lägre upplösningarna? Någon som är bättre utav dem på det?

Är inte jättevass på att kalibrera tv själv utan finns det bra grundinställningar i dessa fyra om någon vet? Typ Film mode eller ngt.

Något annat som skiljer dessa tv-apparater åt som jag missat och som jag behöver tänka på när jag gör mitt val? Vilken tv är mest prisvärd? Vilken hade ni valt och varför? Och har ni någon annan tv ni skulle valt istället för dessa 4 så får ni gärna säga det med.

Hur jag kommer använda tv:n står i första inlägget. Ursäkta alla frågor men jag känner att jag måste ha väldigt mycket kött på benen nu tills Black friday så jag vet vilken/vilka tv-apparater man ska satsa på.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är bara du själv som kan fylla innebörden av "prisvärd". Av de du listar är Q80T och XH90 de objektiv bättre modellerna. LG Nano91 är snarlik i funktion men har pga av IPS-panelen inte alls samma kontrastförhållande. Q70T är då den något sämre överlag. Fortfarande bättre kontrastförhållande än Nano91 eftersom det är en VA-panel. Men saknar en del av funktionerna.

Dolby Vision är en tydlig fördel om du har en tydlig Dolby Vision-källa, likt AppleTV 4K, eftersom det gör att du slipper tänka på hur TV:n beter sig olika för HDR och SDR, växla signaler etc. Upplevelsen blir sömlös och detta påverkar även inställningarna för bilden till det bättre.

VRR och 4K/120-funktioner är bara till för spelande. Går igenom mer om HDMI 2.1-funktioner här: https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...

Alla 4K-TV kan skala från andra upplösningar – det har aldrig varit ett problem. Mer att det finns en diskussion om finliret i själva processen att skala upp.

Alla har Film-lägen etc. med mer korrekta nivåer. Av dessa är det Sony vilka är dem som brukar ha minst variationer i färgerna mellan exemplaren. Kör man Dolby Vision brukar det bli enkelt på Sony med två nivåer, en för mörkt rum och en för ljust rum. Samt snabb åtkomst till reglage för att ändra ljusstyrkan på TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är bara du själv som kan fylla innebörden av "prisvärd". Av de du listar är Q80T och XH90 de objektiv bättre modellerna. LG Nano91 är snarlik i funktion men har pga av IPS-panelen inte alls samma kontrastförhållande. Q70T är då den något sämre överlag. Fortfarande bättre kontrastförhållande än Nano91 eftersom det är en VA-panel. Men saknar en del av funktionerna.

Dolby Vision är en tydlig fördel om du har en tydlig Dolby Vision-källa, likt AppleTV 4K, eftersom det gör att du slipper tänka på hur TV:n beter sig olika för HDR och SDR, växla signaler etc. Upplevelsen blir sömlös och detta påverkar även inställningarna för bilden till det bättre.

VRR och 4K/120-funktioner är bara till för spelande. Går igenom mer om HDMI 2.1-funktioner här: https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...

Alla 4K-TV kan skala från andra upplösningar – det har aldrig varit ett problem. Mer att det finns en diskussion om finliret i själva processen att skala upp.

Alla har Film-lägen etc. med mer korrekta nivåer. Av dessa är det Sony vilka är dem som brukar ha minst variationer i färgerna mellan exemplaren. Kör man Dolby Vision brukar det bli enkelt på Sony med två nivåer, en för mörkt rum och en för ljust rum. Samt snabb åtkomst till reglage för att ändra ljusstyrkan på TV:n.

Och jag som nästan hade bestämt mig för Q70T Men nu verkar Sonyn ha seglat upp lite högre istället. Såg att ingen av Samsung apparaterna har Dolby Vision (vilket ger Sonyn en fördel) men har de något annat istället som väger upp det? Eller om man kör med AppleTV 4k eller Nvidia Shield Pro 2019 (som båda använder Dolby Vision vad jag vet) så är Sonyn ett bättre val?

Är det till och med så att den tv:n jag tittade på innan LG 86UN85006LA kan komma på tal igen om man jämnför den med Q70T pga att den har Dolby Vision?

Även Sony Bravia KD-85XH8096 Sony Bravia KD-85XG8596 kanske dyker upp som alternativ med nu. Usch nu blev det lite jobbigare igen vilken tv man ska välja.

Permalänk
Medlem

Såg nu att Sony Bravia KD-85XH8096 går bort iallafall för den hade inte eARC.

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KD-85XH95 gick ner till 29990 förra veckan och jag tror den kommer landa på samma pris under BF.

Permalänk
Medlem

Efter ännu lite mer funderande så ser jag att det är dessa kandidater som ligger bäst till:

Samsung QLED QE85Q70T
Samsung QLED QE85Q80T
Sony Bravia KD-85XG8596
Sony Bravia KD-85XH9096
Sony Bravia KD-85XG9505

Jag har en AppleTV 4K som används som media spelare så känner att inbyggda appar i tv:n inte spelar så stor roll. Jag kommer troligtvis inte att använda tv:n till gaming så det är inte heller så prioriterat. Utan den kommer användas mest till att titta på film, serie och fotboll via Netflix, Plex och iptv. Jag har som sagt köpt en JBL 9.1 soundbar så eARC är ett måste.

Är det ngn av dessa tv-apparater som ni tycker jag ska ta bort från listan eller är det ngn mer runt samma prisklass som jag ska lägga till?

Spelar Dolby Vision stor roll så att jag ska ta bort Samsung apparaterna helt eller väger de upp med annat. OM Dolby Vision spelar stor roll ska man då lägga till kanske LG 86UN8500 och LG 86NANO91.

Väldigt tacksam för svar på alla ovanstående frågor då listan måste färdigställas innan Black friday.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sony XG85 kan nog betraktas som den sämre av de du listar. LG UN85 är helt klart den sämre bilden med enklast möjliga panel. Dess fördelar ligger i den ovanliga 120 Hz-möjligheten för sin pris- och kvalitetsklass – vilket du bara behöver för PC-spelande egentligen. Nano91 är jämförbar med Samsung Q80T och Sony XH90 fast med IPS-panel istället för VA. Den kommer inte riktigt kunna mäta sig för filmtittande i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony XG85 kan nog betraktas som den sämre av de du listar. LG UN85 är helt klart den sämre bilden med enklast möjliga panel. Dess fördelar ligger i den ovanliga 120 Hz-möjligheten för sin pris- och kvalitetsklass – vilket du bara behöver för PC-spelande egentligen. Nano91 är jämförbar med Samsung Q80T och Sony XH90 fast med IPS-panel istället för VA. Den kommer inte riktigt kunna mäta sig för filmtittande i ett mörkt rum.

Bra. Då känns det nästan som att jag kan plocka bort Sony Bravia KD-85XG8596 och LG 86UN8500 om de inte går ner väldigt mycket i priset så det blir värt att pga det.

Då kvarstår:

Samsung QLED QE85Q70T
Samsung QLED QE85Q80T
Sony Bravia KD-85XH9096
Sony Bravia KD-85XG9505
och kanske LG 86NANO91

Är Q70 så mycket sämre än de andra bildmässigt så det är lönt att ha kvar den på listan? Väger det upp för LG 86NANO91 att den har Dolby Vision men sämre panel för att vara kvar? Finns det något mer som talar emot/för vissa av modellerna?

Någon som vet hur det är med Dolby Vision och hur mycket mer det ger då inte Samsung tv-apparaterna har det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Är Q70 så mycket sämre än de andra bildmässigt så det är lönt att ha kvar den på listan? Väger det upp för LG 86NANO91 att den har Dolby Vision men sämre panel för att vara kvar? Finns det något mer som talar emot/för vissa av modellerna?

Någon som vet hur det är med Dolby Vision och hur mycket mer det ger då inte Samsung tv-apparaterna har det?

Blir som att tänka ifall det väger upp en klenare motor med en större bagagelucka på bilen. Annorlunda.

Har tyvärr inte sett Dolby Vision på LG:s IPS-FALD:er. Men just deras IPS-FALD-modeller har alltid haft problem med dynamik och kontrast, särskilt för HDR. Men det är ljusstarka modeller med bra reflexfilter. Passar för ljusa rum. Men också svårt att jämföras med en motsvarande VA-modell som har mycket förutsättningar för både mörka och ljusa rum.

Kan du lägga pengarna på Sony GX95 är det modellen som har bäst bildkvalitet och Dolby Vision i din lista. För motsvarande bildkvalitet hos Samsung måste du ta till Q90T-modellen och får ändå inte Dolby Vision.

Q80T och XH90 är sin tur jämförbara. Återigen utan Dolby Vision på Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blir som att tänka ifall det väger upp en klenare motor med en större bagagelucka på bilen. Annorlunda.

Har tyvärr inte sett Dolby Vision på LG:s IPS-FALD:er. Men just deras IPS-FALD-modeller har alltid haft problem med dynamik och kontrast, särskilt för HDR. Men det är ljusstarka modeller med bra reflexfilter. Passar för ljusa rum. Men också svårt att jämföras med en motsvarande VA-modell som har mycket förutsättningar för både mörka och ljusa rum.

Kan du lägga pengarna på Sony GX95 är det modellen som har bäst bildkvalitet och Dolby Vision i din lista. För motsvarande bildkvalitet hos Samsung måste du ta till Q90T-modellen och får ändå inte Dolby Vision.

Q80T och XH90 är sin tur jämförbara. Återigen utan Dolby Vision på Samsung.

Jätte stort tack. Lutar väl åt en av Sony tv-apparaterna nu. Får hoppas att de kan dyka en del i priset. Hur brukar det fungera på Black friday vad gäller priserna? Brukar de sjunka mest på just fredagen eller brukar det gälla hela veckan?

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för Sony Bravia KD-85XH9096 eller Sony Bravia KD-85XG9505. Vilka är de stora skillnaderna mellan dessa apparater? Vad är för och nackdelarna om man jämför dem?

Permalänk
Bildexpert 📺

XH90 har sämre FALD, lägre ljusstyrka och är optimerad för spel med 4K/120. XG95 och XH95 är närmast identiska på 85 tum och ger bättre FALD, mer ljusstyrka och har filtret som ger bättre betraktningsvinklar. Men saknar då optimeringen för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sony Bravia KD-85XH95 gick ner till 29990 förra veckan och jag tror den kommer landa på samma pris under BF.

Beroende på vad man har för budget och om htmi 2.1 är intressant (med dess barnsjukdomar i implementation). Så tyckte jag att det alternativet såg riktigt trevligt ut. Speciellt efter att ha läst här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbl:

Beroende på vad man har för budget och om htmi 2.1 är intressant (med dess barnsjukdomar i implementation). Så tyckte jag att det alternativet såg riktigt trevligt ut. Speciellt efter att ha läst här.

Jag är själv lite sugen på den eftersom den kommer i 85'' men jag har aldrig haft en FALD innan, och är rädd att jag kommer störa mig på blooming(sista TV:n jag hade var en LG B6).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbl:

Beroende på vad man har för budget och om htmi 2.1 är intressant (med dess barnsjukdomar i implementation). Så tyckte jag att det alternativet såg riktigt trevligt ut. Speciellt efter att ha läst här.

Blir väldigt sugen på en XH95 när man läser den recensionen. Trevligt att se att det finns fler än jag som håller på Blackburn Rovers med! Trodde inte det fanns fler i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Såg nu att Sony Bravia KD-85XH8096 går bort iallafall för den hade inte eARC.

Vart har du läst att den inte stödjer eARC?

Sony XH8096 stöder lyckligtvis Atmos ljudbehandling och har HDMI eARC-kontakten i ordning. Därmed kan den enkelt uppgraderas med hjälp av en extern ljudplanka

https://www.ljudochbild.se/test/tv/sony-xh80-kd-65xh8096/

75" och 85" har även VA-Panel som xh9000 serien för bättre kontrast och svärta men bara inte local dimming. Dom använder samma videoprocessor (Sony X1) för bildbehandling och man måste upp till 9505 modellen för att få deras bästa chipset.
Om ljusstyrkan blev högre med va-panelen är ett frågetecken.

Deras test på XH9000, hit räknas inte 9505
https://www.ljudochbild.se/test/tv/sony-xh9005-kd-65xh9005/

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287096 är det något att fundera på ? In på Elgiganten o handla ni som vill ha 85tum...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Vart har du läst att den inte stödjer eARC?

Sony XH8096 stöder lyckligtvis Atmos ljudbehandling och har HDMI eARC-kontakten i ordning. Därmed kan den enkelt uppgraderas med hjälp av en extern ljudplanka

https://www.ljudochbild.se/test/tv/sony-xh80-kd-65xh8096/

75" och 85" har även VA-Panel som xh9000 serien för bättre kontrast och svärta men bara inte local dimming. Dom använder samma videoprocessor (Sony X1) för bildbehandling och man måste upp till 9505 modellen för att få deras bästa chipset.
Om ljusstyrkan blev högre med va-panelen är ett frågetecken.

Deras test på XH9000, hit räknas inte 9505
https://www.ljudochbild.se/test/tv/sony-xh9005-kd-65xh9005/

Jag har kollat på dessa sidor och det står ingenstans på dem att kd-85xh8096 stödjer eARC:
https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/xh80-series#prod...
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh90-85-smart-andr...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5279723
https://www.zkelectronics.com/tv/sony-kd-85xh8096/uk/

Kan faktiskt inte hitta någon källa där det står att den stödjer eARC förutom ljudochbilds sida. Kan du eller någon presentera någon mer sida där det står att den modellen stödjer eARC? Eller någon som har den själv som kan säga hur det är? Blir lite fundersom när det inte ens står på deras egna sida.

Permalänk
Bildexpert 📺

XH80-modellerna saknar eARC enligt Sonys egen information. De listar XH85 och uppåt för detta för 2020-utbudet. Vad jag kan tolka från Sony har XH80 också det äldre gränsnittet medan XH85 och uppåt får ett nytt gränssnitt.

Men det ska sägas att Sony nog har det i särklass rörigaste utbudet och även den rörigaste informationen av alla tillverkare för 2020. Många modeller med snarlika namn och den här typen av konflikter runt informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH80-modellerna saknar eARC enligt Sonys egen information. De listar XH85 och uppåt för detta för 2020-utbudet. Vad jag kan tolka från Sony har XH80 också det äldre gränsnittet medan XH85 och uppåt får ett nytt gränssnitt.

Men det ska sägas att Sony nog har det i särklass rörigaste utbudet och även den rörigaste informationen av alla tillverkare för 2020. Många modeller med snarlika namn och den här typen av konflikter runt informationen.

Tack. Då kan jag fortsätta att strunta i den tv:n Lite synd för det var ett bra pris annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH80-modellerna saknar eARC enligt Sonys egen information. De listar XH85 och uppåt för detta för 2020-utbudet. Vad jag kan tolka från Sony har XH80 också det äldre gränsnittet medan XH85 och uppåt får ett nytt gränssnitt.

Men det ska sägas att Sony nog har det i särklass rörigaste utbudet och även den rörigaste informationen av alla tillverkare för 2020. Många modeller med snarlika namn och den här typen av konflikter runt informationen.

En liten fråga till. Hur mycket sämre är Sony Bravia KD-85XG8596 kontra Sony Bravia KD-85XH9096?