Geforce 3070 Ventus 3X OC, problem med Modern Warfare

Permalänk

Geforce 3070 Ventus 3X OC, problem med Modern Warfare

Hej!

Är ny här och vet inte om detta är rätt tråd att lägga denna frågan i.

Fick hem mitt 3070 Ventus 3X OC idag och kunde inte vara lyckligare.

Jag kör främst Modern Warfare multiplayer och innan när jag hade ett 1070 låg jag på 85-90 fps med medium settings.

Installerade 3070 idag och uppdaterade alla drivers. Första gamet låg jag på 150-160 fps och hade till och med höjt vissa inställningar. Tog en paus, stängde spelet. Nu när jag startar det igen så går det inte över 30 fps...

Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nutsack90:

Hej!

Är ny här och vet inte om detta är rätt tråd att lägga denna frågan i.

Fick hem mitt 3070 Ventus 3X OC idag och kunde inte vara lyckligare.

Jag kör främst Modern Warfare multiplayer och innan när jag hade ett 1070 låg jag på 85-90 fps med medium settings.

Installerade 3070 idag och uppdaterade alla drivers. Första gamet låg jag på 150-160 fps och hade till och med höjt vissa inställningar. Tog en paus, stängde spelet. Nu när jag startar det igen så går det inte över 30 fps...

Någon som vet vad det kan bero på?

Har du kollat så Geforce Experience inte optimerat inställningarna åt dig? För mig sätter den upp allt på ultra efter en omstart.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Har du kollat så Geforce Experience inte optimerat inställningarna åt dig? För mig sätter den upp allt på ultra efter en omstart.

Ja, kollade nu och det verkar inte vara problemet. Geforce Experience har inte rört något.

Permalänk

Linka alla specs, vad har du för Psu?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Asus ROG B360-F
Intel i5 9600K
16GB RAM
Geforce 3070 Ventus 3X OC

Något mer du behöver?

Permalänk

För övrigt så har jag märkt att min FPS är densamma oavsett vad jag kör för grafikinställningar... fett weird

Permalänk
Medlem

Provat avinstallera och installera drivrutinerna igen?

Har samma grafikkort på väg från inet så hoppas inte att det är fel på korten. Jag antar du har minst 650W på nätaggregatet? Som kortet kräver. Själv har jag 650W Gold. Hoppas det räcker men ska fungera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Vad har du för nätaggregat? låter ju inte som det är omöjligt att du har ett som inte kan mata ditt 3070 korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma kort som du, och spelar massa warzone. Allt fungerar fint för mig. Men vad står det för upplösning i grafik inställningarna i spelet?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att testa ett annat spel och se om det också är låst till 30?

Oddsen för att något hårdvaru-relaterat ska ha gått sönder känns inte sådär jättehög, däremot kanske någon strömkabel som går in i grafikkortet inte sitter som det ska? / sitter löst.
Och har vibrerat loss, långsökt men man vet aldrig.

Om det andra spelet fungerar som det ska, kontrollera så det verkligen är spelets inställningar som är rätt och inte att något Nvidia program "optimerar" grafiken åt dig oavsett, så den kör en profil utanför spelet som gör att du får någon konstig inställning.

Jag hade problem med ljud i ett av mina spel innan jag insåg att det var Logitechs mjukvara som tyckte jag skulle ha en special-inställning för just det spelet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Har samma kort som du, och spelar massa warzone. Allt fungerar fint för mig. Men vad står det för upplösning i grafik inställningarna i spelet?

Upplösning är 1440p

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Vad har du för nätaggregat? låter ju inte som det är omöjligt att du har ett som inte kan mata ditt 3070 korrekt.

Har 650W

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Enklast är väl att testa ett annat spel och se om det också är låst till 30?

Oddsen för att något hårdvaru-relaterat ska ha gått sönder känns inte sådär jättehög, däremot kanske någon strömkabel som går in i grafikkortet inte sitter som det ska? / sitter löst.
Och har vibrerat loss, långsökt men man vet aldrig.

Om det andra spelet fungerar som det ska, kontrollera så det verkligen är spelets inställningar som är rätt och inte att något Nvidia program "optimerar" grafiken åt dig oavsett, så den kör en profil utanför spelet som gör att du får någon konstig inställning.

Jag hade problem med ljud i ett av mina spel innan jag insåg att det var Logitechs mjukvara som tyckte jag skulle ha en special-inställning för just det spelet

Inget annat spel har så låg fps. Det är verkligen bara Modern Warfare

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Antar btw att du typ har maxat grafikinställningarna eller? Jag har provat att köra på alla möjliga inställningar, ultra, high, low, får exakt samma fps

Permalänk
Medlem

Stäng av raytracing och supersampling, det drar tragiskt mycket FPS.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nutsack90:

Upplösning är 1440p

Samma som mig då kör på typ det mesta på high o ligger på ca 110 fps i snitt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fått löst problemet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Har du fått löst problemet?

Nej, ingen lösning än. Funderar på om det kan ha något med drivrutinerna till grafikkortet. Kör de senaste från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Testa ladda ner Heaven Benchmark 4.0 och se om du får riktigt dåliga resultat där med, jämfört med andra som kört med ett 3070.

Ligger du helt stabilt kring 29-30 fps kanske nåt har låst FPSen av nån märklig anledning vid 30fps. Då borde du se att ditt grafikkort ej är på 100% load om du kollar i Gpu-z eller HWMonitor.
Där kan du också kolla att du hamnar på maximal MHz för ditt grafikkort. Det kanske sitter fast i ett för lågt "powerstate", eller klockar ner av annan anledning t.ex. hög temp/ej tillräcklig strömmatning.

Edit: stavfel

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Kom på en sak. Du har inte låst FPS.en på 30 i cod?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Kom på en sak. Du har inte låst FPS.en på 30 i cod?

Tycker det låter som det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker det låter som det.

Du kan ju ställa in hur många Hz du har på skärmen i cod under graphic inställningen. Inte så det står 30 där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som en låsning av antal FPS i spelet. Kolla under grafikinställningarna.

Visa signatur
Permalänk

Har kollat grafikinställningarna ett flertal gånger för att dubbelkolla så att jag inte är knäpp

Permalänk

Tror verkligen det måste vara det spelet som är dåligt optimerat...Jag har ett 3080 och får bara ytterst lite högre FPS än dig på Modern Warfare...

Permalänk
Medlem

Eftersom det endast är MW du har problem med, testa att radera alla konfigurationsfiler, osäker på var dessa ligger i just MW:s fall, googla. Sen borde blizzard/battle.net ha någon funktion för att reparera spelfilerna, kör detta och testa igen.

Är du säker på att andra spel lirar som de ska? Det bästa vore som någon annan skrev här att köra en GPU benchmark och jämföra poängen du får med andra som kör samma kort, då utesluter du en hel del. Börjar då luta mer åt drivrutiner då, men vore ändå skumt då jag inte sett någon annan klaga på just 3070 och MW.

Permalänk
Skrivet av Snusmakaren:

Tror verkligen det måste vara det spelet som är dåligt optimerat...Jag har ett 3080 och får bara ytterst lite högre FPS än dig på Modern Warfare...

Förlåt att jag säger det men det var skönt att höra att jag inte är helt ensam haha! Du kanske kan dela med dig om och när du hittar en lösning? 😁

Permalänk
Medlem

Modern Warfare är inte direkt känt för att vara jättebra optimerat, men har du rensat drivrutiner med DDU eller installerar du bara nya över dom gamla? Prova det annars.

Jag hade i värsta fall tagit bort spelet, kört DDU, installerat nya drivrutiner och sedan spelet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

NVIDIA GeForce Game Ready 457.30

Fixed Issues in this Release

[Warzone][RTX 30 series]: Users may see a drop in performance during gameplay.

Testa å dra ner nyaste drivers

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh.
Jag upplever det som står ovan. Får mycket sämre prestanda efter ett spel ofta, framför allt när jag använt "play again" (i warzone). Skall genast pröva nya drivrutinen.

Jag ligger kring 105-110 i snitt gissar jag på med mitt 3070 och 34" ultrawide (3440). Har inte allt på högsta, men högsta eller näst högsta i princip.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA