AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä. Jag har ingen sympati. "Livsstilskriminella" kommer ofta från fattiga förhållanden, taskiga barndomar etc men det betyder inte att jag känner sympati med deras handlingar för det. Det viktiga verkar vara så mycket pengar som möjligt, oavsett konsekvenser, och den filosofin delar jag inte på något sätt. Visst, de skadar ingen fysiskt och stjäl inget, rent juridiskt. Men har ändå ett mindset som innebär att de skiter i om de roffar åt sig på andras bekostnad.

Man får ha i åtanke att det här inte behöver vara isolerat till första leveransen. Kan lika gärna bli en liknande situation vid nästa leverans, och nästa efter der. Trycket på Ryzen 5000 verkar vara större än någon annan processorserie historiskt.

Klart att det är en förmildrande omständighet om du har kniven på strupen, jämfört med om det är folk som bara vill dryga ut sin redan feta pöånbok, men jag har svårt att tro att det är det förstämda i de flesta fall.

Om nu "livsstilskrimella" kommer från fattiga förhållanden borde det i praktiken innebära att Sverige inte skulle ha några öht.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En scalper hade knappast bemödat sig om hen inte visste att varan garanterat blir såld, så det finns inget risktagande från hens sida. Det man som scalper gör är att tala till människors lägsta instinkter genom att erbjuda ett sätt att mot överpris få tag i en vara som ingen annan kan få tag i nu, vilket innebär att problemet aldrig går att lösa genom att säga till folk att "Inte köpa", det funkar inte så. Det köparen ser är endast "Där är den där produkten jag vill ha, som inte finns att köpa någon annanstans", och så blir frestelsen för stor.

Jag har aldrig upplevt att frestelsen blir för stor att jag inte kan stå emot och bara måste köpa min vara från en scalper. Det låter inte helt friskt och orealistiskt. En i min mening mer rimlig tolkning är att folk anser att varan är värd mer än retailpriset och därför är de beredda att betala mer. Vi får inte heller glömma bort att din lösning var att göra att alla varor i början skulle bli budgivning för att det skulle vara rättvist mot alla. Alla skulle vara tvungna att betala scalperpriser.

Citat:

Om Scalpers däremot inte funnits så hade folk tänkt "Fan också, produkten är slut, aja, bara vänta till nästa leverans och försöka igen", men nu är de tankegångarna helt satta ur spel, då man kan köpa sig fri från nprmala regler som gäller alls. Det är inte rätt. Lika fel som att kunna köpa sig fällande och friande domar i en rättegång.

Inte riktigt, de flesta människorna tänker att de väntar tills det kommer en ny leverans.
De normala reglerna är att tillgång och efterfrågan bestämmer priset, det är exakt vad vi ser också.

Citat:

Dessutom så vet man ju inte om det är produkten eller en tegelsten man får, som sagt, så förstår inte hur folk kan försvara dessa genomvidriga människor som kapitaliserar på andras missöden.

Du verkar ha otroligt starka känslor om scalpers, det är nästan skrämmande. Missöde... Nån stackare som har mellan 3-9k att lägga på en ny processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har aldrig upplevt att frestelsen blir för stor att jag inte kan stå emot och bara måste köpa min vara från en scalper. Det låter inte helt friskt och orealistiskt. En i min mening mer rimlig tolkning är att folk anser att varan är värd mer än retailpriset och därför är de beredda att betala mer. Vi får inte heller glömma bort att din lösning var att göra att alla varor i början skulle bli budgivning för att det skulle vara rättvist mot alla. Alla skulle vara tvungna att betala scalperpriser.
Inte riktigt, de flesta människorna tänker att de väntar tills det kommer en ny leverans.
De normala reglerna är att tillgång och efterfrågan bestämmer priset, det är exakt vad vi ser också.
Du verkar ha otroligt starka känslor om scalpers, det är nästan skrämmande. Missöde... Nån stackare som har mellan 3-9k att lägga på en ny processor.

Har man det? Som jag skrev så är det inte ovanligt att man sålt sin gamla för att ha råd med den nya. Det går faktiskt att ha intresse för hårdvara utan att vara stenrik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så de som redan satt på Zen2 och har sålt, ska köpa Zen2 igen tills de får tag på den Zen3-procesor de ville ha, eller hur menar du?

Hade man redan en processor och sålde den så klarar man sig ju uppenbarligen utan den datorn. Då är det bara att vänta tills de nya finns i lager om en månad eller tre...

Om man inte tycker sig kunna vara utan ska man köpa den nya först och sälja den gamla sedan!
"Sälj inte skinnet innan björnen är skjuten."
"Är huvudet dumt får kroppen lida."

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ett nytt fenomen att saker har sålt slut, det har väl varit rätt så vanligt förekommande sedan bitcoin vågen. Så iaf några år. Har man nu sålt och blir utan så finns det ju annat att göra, tex läsa böcker, se på filmer och serier, kanske skaffa sig en konsol eller vad nu man hittar på. Kanske är det rent av lite nyttigt att vara utan dator lite om man har så starka känslor kopplat till sin spelrigg.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det blir lite hijack av denna tråd men det känns tillräckligt aktuellt:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30757-nya-regler-mot-forsal...
(Läs hela artikeln, inte bara rubriken för att förstå innebörden)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har man det? Som jag skrev så är det inte ovanligt att man sålt sin gamla för att ha råd med den nya. Det går faktiskt att ha intresse för hårdvara utan att vara stenrik.

Det är nog snarare så att de som säljer i förväg gör det för att de vill ha mer pengar för sina grejer. Då finns det risk att det tar slut på releasedagen tyvärr och då får de stå utan fungerande dator ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Herregud vad folk tar till överdrifter i denna tråd. Det handlar om rena konsumtionsvaror, inte mediciner mot dödliga sjukdomar som hånskrattande kapitalister hellre låter små barn dö än att sänka priset på.

Jag håller med, det är otroligt tramsigt. Att köpa billigt och sälja dyrt är ju grunden i marknadsekonomi. Men jag gissar att folk inte köper aktier heller. för man kan ju ha råkat köpa billigt och sen sälja dyrt till nån stackare. Man är inte heller med i en nyemission, för det finns ju risk att andra inte får köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag håller med, det är otroligt tramsigt. Att köpa billigt och sälja dyrt är ju grunden i marknadsekonomi. Men jag gissar att folk inte köper aktier heller. för man kan ju ha råkat köpa billigt och sen sälja dyrt till nån stackare. Man är inte heller med i en nyemission, för det finns ju risk att andra inte får köpa.

Finns folk som tycker det är förkastligt med folk som tjänar pengar på aktier samtidigt som de själva sitter på pensionsfonder. Finns iofs inget krav på att man lever efter sina egna åsikter.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk är lättstötta idag, som många redan skrivit före mig, marknaden styr priset - Låg tillgång, högt pris och tvärtom.

Det här med "rekommenderat pris" är just vad det är, ett rekommenderat pris. Efterfrågan finns ju tydligen så därför finns "scalpers". Det är ju ingen som tvingar dom som köper att just köpa så jag ser inte hur det skulle vara kriminellt att anpassa pris efter marknad. Om de hade tagit ett "för högt pris" så hade de inte sålt korten.
Om jag måste betala typ 1000kr mer för ett 6800XT nu vid lansering för att få det nu istället för i februari så är det garanterat värt det, det motsvarar ju en krogrunda/restaurangbesök som jag kan skippa en månad. Blir det 5000 mer så är det inte värt det (för mig)...
Supply/demand möter need/must.

Sluta gnäll på opportunisterna och köp inte om det inte passar!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |