Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Vad ska man välja för Xbox s eller x för en 9-åring som spelar mycket Roblox, Fifa, bilspel typ Dirt?
Idag har en gammal konsol så det är dags att uppdatera och så får konsolen hänga med i alla fall tills han blir tonåring.

Jag skulle helt klart välja nintendo switch för en åring.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Fast inte gör väl de som köper i varuhuset något fel? Alla hade chansen att göra så. Klart man ska dra nytta av det om man har tid och ork.

Nja, många har nog tid och ork men nöjde sig i vetskapen att de förhandsbokat och därmed har rätt till en maskin på lanseringsdagen, i alla fall mer rätt än de som är sent ute. Och sen blir det som det nu verkar bli. Håller dock med att det är EG som gjort fel och inte de som tagit tillfället i akt, såklart. Frustrerande oavsett.

Visa signatur

Z690 / 12600KF / 48GB DDR4 / RTX 4090 / LG C1

Permalänk
Skrivet av Najk:

Hahaha Elgigantens hemsida nu: "Idag är det inte möjligt att överföras till agent, då vi stängt chatten för dagen."

Well played EG, well played.
... och vad kan vi lära oss av det här i fortsättningen då?

Haha Såg det jag med. Testade därför att ringa och där satt det då folk som tog emot samtal iaf. Vette fasen vad de pysslar med idag där borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Vad ska man välja för Xbox s eller x för en 9-åring som spelar mycket Roblox, Fifa, bilspel typ Dirt?
Idag har en gammal konsol så det är dags att uppdatera och så får konsolen hänga med i alla fall tills han blir tonåring.

Det beror ju lite på hur mycket han bryr sig om grafiken och prestanda i spel eller han spelar bara för det är kul. Och om han har tillgång till en 4k tv för att få ut så mycket som möjligt av Series X. Det är verkligen inget fel på Series S enligt mig om man är casual men vill man ha det bästa så är det ju helt klart Series X som gäller.

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Fast inte gör väl de som köper i varuhuset något fel? Alla hade chansen att göra så. Klart man ska dra nytta av det om man har tid och ork.

Nej, absolut inte. Dumt ordval av mig. Bara lite halvirriterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Tyvärr ingen box idag. Ej förvånad då den legat i Tyskland hela dagen.
Koeln, Germany
We've missed the scheduled transfer time. This may cause a delay.

Ingenting nytt från UPS. Men ett mejl från Microsoft med beräknat leveransdatum den 12. Ingen fara på taket. Även om det självklart hade varit roligare att ha en nu

(Varning för gubbgnäll)
Verkar varit en liten nitlott att förboka den här releasen. Jag känner inte alls igen att det varit lika problematiskt vid Gamecube, Xbox 360, Wii och Xbox One. På den tiden fick man mejl i god tid ifall man fick eller inte, och företagen klarade av att skicka ut ordrarna i ordning. Även om 360 och Wii tillgång var väldigt väldigt begränsad.
(Slut gubbgnäll)

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av speglosa:

Nja, många har nog tid och ork men nöjde sig i vetskapen att de förhandsbokat och därmed har "rätt" till en maskin på lanseringsdagen, iaf. mer "rätt" än de som är sent ute. Och sen blir det som det nu verkar bli. Håller dock med att det är EG som gjort fel och inte de som tagit tillfället i akt, såklart. Frustrerande oavsett.

Jadu, min åsikt om EGs hantering av detta är väldokumenterad i tråden
Men oppurtinisterna som åkte ut och köpte i butik tycker jag gjorde helt rätt under omständigheterna.

Skrivet av museo12:

Vad ska man välja för Xbox s eller x för en 9-åring som spelar mycket Roblox, Fifa, bilspel typ Dirt?
Idag har en gammal konsol så det är dags att uppdatera och så får konsolen hänga med i alla fall tills han blir tonåring.

Om den ska hänga med så länge hade jag nästan tagit en Series X (en konsolcykel är väl typ 6 år?). Det hade varit overkill idag men lite mer "future proof" om du tänker att barnet ska ha denna en bit upp i tonåren och givet hur tekniken för bildskärmar osv går. Idag räcker dock en Series S egentligen, så beror lite på hur du känner inför prisskillnaden.

Skrivet av Eldarion:

Haha! Skönt förfarande, "SHUT IT DOWN!"..

För många röda smilies i supportchatten.

"STOP THE COUNT!"

Permalänk
Medlem

Pratade med Elgiganten precis. Och personen jag pratade med nu sa att dom skickar ut dom idag och inte igår. För att ingen skulle få dom en jag innan🤣🤣🤣
Istället blir det minst en dag försenat.. Bra jobbat Elgiganten🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosse82:

Pratade med Elgiganten precis. Och personen jag pratade med nu sa att dom skickar ut dom idag och inte igår. För att ingen skulle få dom en jag innan🤣🤣🤣

Jo och de har sagt till mig att de skulle skicka dem igår så vi skulle få dem vid release.

Nästa gång jag hör av mig lär de säga att grisar kan flyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Ok, blir nog 24 mån. Men priset verkar vara 377,95 oavsett om VPN:en är på eller av. Kanske behövs Hola Pro?

Den som kostar 377 är den brasilianska varianten. Om du vill ha en europeisk kod kostar det 477

Man behövde inte Hola pro när jag gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

För många röda smilies i supportchatten.

"STOP THE COUNT!"

Haha Dom orden kan också ha ekat på centrallagret vid inventering

Jag har visserligen en order hos EG på en XSS, men den bryr jag mycket litet om vid det här laget. Jag må säga att det är mycket skönt att X:n tar en annan väg till dörren.

Det torde väl knappast vara något problem att returnera i en lokal EG-butik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tosse82:

Pratade med Elgiganten precis. Och personen jag pratade med nu sa att dom skickar ut dom idag och inte igår. För att ingen skulle få dom en jag innan🤣🤣🤣
Istället blir det minst en dag försenat.. Bra jobbat Elgiganten🤮

Skrivet av cbxb:

Jo och de har sagt till mig att de skulle skicka dem igår så vi skulle få dem vid release.

Nästa gång jag hör av mig lär de säga att grisar kan flyga.

Lärdom: Förboka inget från Elgiganten i fortsättningen.
Det enda "gigantiska" de varit på när det gäller den releasen är att göra de flesta gigantiskt besvikna som var dumma nog att förhandsboka från dem.

Synd, jag tycker de är ok i övrigt.

Vad gäller leveranser: Jag spår att det kommer trilla in kollinummer till folk under dagen. Vilka och hur många vet ingen så klart - det beror på hur snabbt de jobbar.
Uppenbarligen har de ju enheter (så tillvida att de inte mörkar detta - vet aldrig med dem, förtroendet för dem är ju inte på topp nu direkt).

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskalund:

Ja, det är helt sjukt. Bokade från EG 9okt med förhoppning att jag skulle få en vid release trots att jag fick datumet 9dec.
Sen knattar det in rövhattar på varuhusen och bara kan plocka på sig.
Elgiganten ligger inte dunderhögt upp just nu på min popularitetslista direkt..

Bokade också 9/10 🤬

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering från UPS ännu, senaste var kl 8 imorse då den var på Arlanda.
Tidsspannen den förväntas komma är fortfarande 11:45 A.M. - 3:45 P.M. idag, så de har en timme på sig.
Det enda jag är skraj över är om de har tillgång till portkoden eller mitt mobilnummer.
Kommer inte ihåg om man fyllde i numret i beställningen.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Skrivet av damluji:

Jag fick aldrig nån sms eller mejl, gick där nu med kvitto och leg och bara sa att jag ska hämta upp min order. They just gave me one!
De så ju också att jag var första kunden som fick en idag!

Jag rekommenderar varmt att du åker till dem idag och pratar direkt med personalen i servicebutiken!

Edit: har All access, beställt samma dag som du.

Sweet, jag hämtade ut min tidigare idag, problemet jag har nu är att jag inte lyckas redeema all access utan ger mig endast ett error där den säger försök igen, fungerade det för dig att redeema all access ?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Haha Dom orden kan också ha ekat på centrallagret vid inventering

Jag har visserligen en order hos EG på en XSS, men den bryr jag mycket litet om vid det här laget. Jag må säga att det är mycket skönt att X:n tar en annan väg till dörren.

Det torde väl knappast vara något problem att returnera i en lokal EG-butik?

Det går bra att lämna in saker köpte i deras web butik i valfri fysisk butik, har gjord det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Det går bra att lämna in saker köpte i deras web butik i valfri fysisk butik, har gjord det själv

Jag antog det, tack för bekräftelsen.

Permalänk
Skrivet av damluji:

Jag fick aldrig nån sms eller mejl, gick där nu med kvitto och leg och bara sa att jag ska hämta upp min order. They just gave me one!
De så ju också att jag var första kunden som fick en idag!

Jag rekommenderar varmt att du åker till dem idag och pratar direkt med personalen i servicebutiken!

Edit: har All access, beställt samma dag som du.

Förstår jag dig rätt? Du har också förbokat med avbetalning och all access? Och du kunde gå in och hämta ut den idag? Har fått besked om att min är på väg till butik (via chatten) men inte hört något mer

Permalänk
Medlem

Köpte en xbox serie x på plats i butik, förbokningen var planerad leverans tidigaste 17/12, förbokade 16/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edifier:

Ingen uppdatering från UPS ännu, senaste var kl 8 imorse då den var på Arlanda.
Tidsspannen den förväntas komma är fortfarande 11:45 A.M. - 3:45 P.M. idag, så de har en timme på sig.
Det enda jag är skraj över är om de har tillgång till portkoden eller mitt mobilnummer.
Kommer inte ihåg om man fyllde i numret i beställningen.

Du fick ett time window alltså. Till mig har de sagt 09:00 - 19:00 och att de inte under några omständigheter kan precisera det.

Nu vet vi att det inte var 09:00 - 14:30 i vart fall. Surt. Hade gärna åkt och hämtat mina hörlurar på Webbhallen och annat skoj under tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Haha Dom orden kan också ha ekat på centrallagret vid inventering

Jag har visserligen en order hos EG på en XSS, men den bryr jag mycket litet om vid det här laget. Jag må säga att det är mycket skönt att X:n tar en annan väg till dörren.

Det torde väl knappast vara något problem att returnera i en lokal EG-butik?

Ska inte vara några problem. När jag läser på deras hemsida är det så returer görs vanligtvis i vart fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Du fick ett time window alltså. Till mig har de sagt 09:00 - 19:00 och att de inte under några omständigheter kan precisera det.

Nu vet vi att det inte var 09:00 - 14:30 i vart fall. Surt. Hade gärna åkt och hämtat mina hörlurar på Webbhallen och annat skoj under tiden..

Ja, tidsintervallet är rätt udda faktiskt.
Antar att det är något system som beräknat ut förarens runda.
Vet att just där jag bor brukar ligga på slutet av diverse utkörningsrundor, så än är hoppet inte borta.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Status reserverad och status Postpaket Prioriterad Express 10.11.20 på min order - men så har det sett ut ænda sen nær jag bokade klockan 09.01 på dagen det slæpptes. Ingen ændring.

Kontaktat support två gånger, bægge gånger førsækrade de om att den "borde redan vara skickad, du borde snart få spårnings-SMS". Har inte fått någonting alls. Tænkte sticka førbi nærmaste butik och kolla, men hinner inte dit førræn efter middag så oddsen ær inte helt på min sida.

Någon annan i Oslo-området som besøkt butik? Frestar inte så mycket nær hela regionen befinner sig i en slags semi-lockdown.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Lärdom: Förboka inget från Elgiganten i fortsättningen.
Det enda "gigantiska" de varit på när det gäller den releasen är att göra de flesta gigantiskt besvikna som var dumma nog att förhandsboka från dem.

Synd, jag tycker de är ok i övrigt.

Vad gäller leveranser: Jag spår att det kommer trilla in kollinummer till folk under dagen. Vilka och hur många vet ingen så klart - det beror på hur snabbt de jobbar.
Uppenbarligen har de ju enheter (så tillvida att de inte mörkar detta - vet aldrig med dem, förtroendet för dem är ju inte på topp nu direkt).

Men snälla, tänk på att det är en pandemi och dom har säkert brist på personal, det är bara en pryl så lugna ner er lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Men snälla, tänk på att det är en pandemi och dom har säkert brist på personal, det är bara en pryl så lugna ner er lite.

Microsoft och Mediamarkt verkar prestera väsentligt bättre. Har Tegnell någon aning om varför?

Ingen klagar på tiden det tar att få konsolen av dem. Klagomålen ligger i den totala bristen av kommunikation.

Permalänk
Skrivet av Zidde:

CDON har fortfarande inte lämnat över något paket till postnord 👺

Vet inte om du har samma problem som jag, spårningen på mitt paket säger också att de inte har mottagit något. Var dock i kontakt med CDON som sa att de hade fått iväg alla sina konsoler igår, de hade pratat med Postnord och tydligen så ligger deras terminal i Sundsvall efter i hanteringen så därför är de vissa som har fel status på sitt paket, vilket då påverkar alla som får sina paket i det området. Men de skulle levereras idag ändå sa de

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Microsoft och Mediamarkt verkar prestera väsentligt bättre. Har Tegnell någon aning om varför?

Hahaha tack för den kommentaren! Precis vad jag behövde efter allt strul med Elgiganten idag!

Permalänk
Medlem

Skulle fått min idag enligt inet men tyvärr verkar det bli 22/12 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Skulle fått min idag enligt inet men tyvärr verkar det bli 22/12 😕

Det är nog inte helt kört att hinna köpa en i butik på EG!

Om inte annat, håll kvar bokningen men kolla in Microsofts hemsida löpande. Många av oss som lyckades via den!

Permalänk
Medlem

Nu har Elgiganten fått upp en paragraf om förseningarna på Kundtjänst-sidan (https://www.elgiganten.se/cms/kundtjanst/kundtjanst/). Tydligen får man sitt kollinummer "så fort" maskinen skickats, så min och många andras konsoler är uppenbarligen inte ens på väg än.

Visa signatur

Z690 / 12600KF / 48GB DDR4 / RTX 4090 / LG C1