Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Viking
Skrivet av Ase:

vid 10 watt då inte många cpu er som håller sig vid 10 watt förutom bärbart fjoll

Skrivet av talonmas:

Men testet var väl 6W mot 125W? Och ändå så vann A14 på single core heltalsprestanda i geekbench. Och du är inte imponerad?

Hahahahah, han måste trolla.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det löjliga att intels cpuer för laptops har stått still i prestanda tills typ 8 generationen. Visst bättre energieffektivitet men ändå.

Jag både undervoltar och kör min i7:a (8 gen) på halvfart (ThrottleStop) för att få tyst på fläkten, ordning på coil-whine samt få batteritid som är värd en modern laptop.

Intel har bromsat utvecklingen i över 10 år nu, så det är på tiden att vi får moderna processorer i våra hemdatorer. Den senaste tidens fokus på GPU:er för beräkningar är bara ännu ett bevis på Intels misslyckande i mina ögon. Deras satsning på grafikkort känns som ett rop på hjälp och ett erkännande att Intel nu nått vägens ände.

Inte så konstigt att Bob Swan velat få bort fokus på benchmarks. Samtidigt pushar Intel ut reklam i bästa Trump-anda, där de jämför äpplen och päron med Intel som ständig segrare. Game Over, Intel!

Kanske dags för Mac mini att ta över i serverhallarna?

Permalänk
Medlem

Spännande tider!

Permalänk
Medlem

MacBook Air blev helt plötsligt kung i klassen, eller?

Visa signatur
Permalänk

Kan man spela minecraft på dem? viktigast för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kribban72:

Kan man spela minecraft på dem? viktigast för mig

Det bör rimligtvis gå iom att Java inte lär vara några problem att köra på ARM-macOS.
De har ju haft med Minecraft på keynotes också, så det är nog högre prio att få igång det än snittspelet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tog 16/512, lär inte gå att uppgradera något. Samtidigt är kanske en MacMini inte så dumt, förväntar mig att det kommer hända lite saker i början så den är nog inte så spännande om något år från nu. Svider mindre när en lite billigare pryl bli obsolete.

Fördelen med Thunderbolt, diskutrymmet löser man genom att hänga på en snabb Thunderbolt SSD bara..., det är väl Ram då man kan få brist på, men man kommer långt på 16GB. Allt lär bara fastlött ja, de dubblerar ssd prestanden i denna, så knappast någon m2 disk.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Åh vad jag villhöver nya 13-tummarn för soffsurfande!

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Jag väntar spännt på en imac med arm

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Usch det kliar i köpfingret nu Skulle gärna vilja ha 16GB minne.

Skrivet av Nivity:

3x! 5x! 9x! 2000x!!
Det var ungefär streamen

Får se vad riktiga tester säger dock.

Men ser ju ändå trevligt ut.
Även om jag personligen aldrig skulle köpa en MAC.

Längst ner här:
https://www.apple.com/mac/m1/
Så står de mer om testerna. Verkar som de jämfört med i3 i en tidigare Mac Book air.

Man får nog ta Apple med en smula salt

Men 2.6Tflops i grafikkretsen motsvarar vad som sitter i PS4an. Inte illa!

Det som är lite störande med apple är att det ska ha 2500kr extra för 8GB mer (16GB tot) nu vet jag inte vad det här är för minne då det är system-minne. Låter dyrt oavsett.

Sen 2500kr till för 250GB mer SSD. Kom igen?

Försökte hitta om det är HBM minne eller GDDR eller något annat. De typerna är ju dyrare än vanligt DDR4 minne.

Jag har köpt en 1TB m2 PCIx4 SSD med 7000MB/s läshastighet för 2100kr. Så apples pris är väldigt dyrt.

Mycket trevlig singelcore prestanda. Undrar hur den står sig mot tigerlake.

Som jag nämnde tidigare så motsvarar GPUn den i PS4 (7870) 2.6TFlops så inte förvånad.
Vega 6 motsvarar ungefär ett 4850 ca 1TFlop (duger till D3 i fullHD 60Hz)
Intels Xe Lp är ungefär som ett MX350 (om det nu säger nåt) 1.8Tflop

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig singelcore prestanda. Undrar hur den står sig mot tigerlake.

Den krossar allt Intel och AMD har. (Eller kanske när jag får en 5800X imorgon... )
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-geekbench_5_singl...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det finns i alla fall ett par skillnader utöver att de är något högre klockade

• tidigare har inte Axx kretsarna implementerat AArch64 virtualization, gissar att det även gäller A14. Det är implementerat i M1

• Vidare är det skillnader i cache-storlek, A14 har 128 kB L1I$, 64 kB L1D$ och 4 MB L2$ medan M1 har 192 kB L1I$, 128 kB L1D$ och 12 MB L2$

Givet att de läckta resultaten för A14X (är marginellt högre klockad jämfört med A14) lägger den sida vid sida med 5900X/5950X i absolut heltalsprestanda per kärna förutsätter jag att M1 tar prestandatronen.

Trist för Intel, efter alla år lyckas de tillverka en iGPU som ger den en klar ledning över AMDs iGPU. Nu kommer detta, en iGPU som totalt demolerar allt som tidigare existerat. Exakt med hur mycket lär vi få se i tester snart, men att den är snabbast råder inget tvivel om.

Det har ju inte ens kommit några gedigna prestandajämförelser från oberoende källor. Tror du har fått lite hybris.

Kul att du jämför med föregående generation av Skylake som har gamla iGPU kretsen. Glöm inte heller att Apple har 5nm mot Intels 14nm. Det är en väldigt orättvis jämförelse. Intel kommer komma igen likaså AMD. X86 kanske inte är standard om tio år men de båda kommer skapa en allians med andra stora aktörer för att skapa en ny cpu arkitektur som en motvikt till Apples ARM arkitektur.

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den krossar allt Intel och AMD har. (Eller kanske när jag får en 5800X imorgon... )
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-geekbench_5_singl...

Wow! Nu är det ju bara ett av många benchmarks scenarion. Räknade med att den var starkare än mycket annat av det bärbara men inte att den var snabbare än stationära (p.g.a. lägre klockfrekvenser)

Även på multitrådat klår den AMD Ryzen 7 2700X

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Trodde inte du kunde sjunka så lågt att du går efter Apples siffror på powerpointpresentationerna. Det har ju inte ens kommit några gedigna prestandajämförelser från oberoende källor.

Och då är jag investerad i Apple.

Vi kan nog vara 100 % säker att Apple inte använt PowerPoint

Kolla detta

Decode width
Firestorm: 8 wide
Willow Cove : 5 wide
Zen3: 4 wide

Integer exec ports
Firestorm: 8
Willow Cove: 4
Zen3: 5

Reoder buffer
Firestorm: ~630
Willow Cove: ~320
Zen3: 256

L1$
Firestorm: 192 / 128 kB
Willow Cove: 32 / 48 kB
Zen3: 32 / 32 kB

Firestorm är ett monster i heltalsberäkningar, vi vet det då det finns flera tester av Iphone12 och Ipad 4 Air. Självklart ska vi vänta på tester av M1 kretsen, men då det är en hottad variant av A14 har vi rätt bra koll på ungefär var den hamnar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kul att du jämför med föregående generation av Skylake som har gamla iGPU kretsen. Glöm inte heller att Apple har 5nm mot Intels 14nm. Det är en väldigt orättvis jämförelse. Intel kommer komma igen likaså AMD. X86 kanske inte är standard om tio år men de båda kommer skapa en allians med andra stora aktörer för att skapa en ny cpu arkitektur som en motvikt till Apples ARM arkitektur.

Det var det första som kom upp när jag letade benchmarks, och inte vet jag någon notebook som har prestanda i närheten av vad denna Mac ser ut att ha på papperet? Oavsett om det är förra generationens Skylake eller inte så är det sjukt imponerande.

Det är precis det jag ser fram emot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är grymt sugen att slå till på exakt en sådan! Grattis!!

Tack! Det ska bli kul att jämföra med min gamla dator när jag väl får den. Den ökade batteritiden blir bra att ha sen när det förhoppningsvis går att börja resa igen i framtiden. Hoppas även att Lightroom fungerar bättre, det är oerhört långsamt på min nuvarande Mac trots att jag inte har något stort bibliotek.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Sötast

Måste säga att jag är smått hypad.
Rejält häftigt.

Synd att Apple sedan får en att garva och inse hur de saltar.

Macbook Pro med hela 8GB ram i standardutförande.
Endast 2500KR för 8GB till.... Japp. 2500KR för 8GB ram

Samma med SSD.
Standardutförande 256GB på en "Pro" maskin.
Du får 256GB till för endast ytterligare 2500kr till.

Skulle gärna vilja ha en dock!
Fast nästa köp är att uppgradera PCn för VR!

Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Det var det första som kom upp när jag letade benchmarks, och inte vet jag någon notebook som har prestanda i närheten av vad denna Mac ser ut att ha på papperet? Oavsett om det är förra generationens Skylake eller inte så är det sjukt imponerande.

Det är precis det jag ser fram emot.

Apple har just fördelen med 5nm TSMC noden. Glöm inte heller att Intel snart kommer låta TSMC tillverka deras processorer, förmodligen på samma nod. Jag tycker det är en ganska orättvis jämförelse när Apple har sådan mycket bättre nod. Förhoppningsvis kan Intel och AMD försöka få liv i x86 ytterligare fem år med dubblasiffriga IPC ökningar innan ny CPU arkitektur tar vid. De är väl nödgade i detta laget.

Man får inte heller glömma att NVidia kommer ta över ARM om affären går igenom så vi kommer få ytterliggare en aktör med i matchen. Vi kommer återgå till att olika cpu arkitekturer kommer slåss som marknaden som det var på 80-talet men jag tror knappast Apple kommer ta över marknaden, deras MacOS och inlåsningar är anledningen.

Permalänk
Medlem

Ni som köper innan det kommit någon recension överhuvudtaget är verkligen modiga. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något baserat på ”6x bättre än.... ja vadå”.

Snälla nån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Synd att Apple sedan får en att garva och inse hur de saltar.

Den lär dessutom vara extremt inlåst med hårdvaru DRM, precis som nya Iphone. Öppna och sätt i ett eget minne och datorn slutar fungera. Väldigt trevlig CPU och utveckling, men tänker inte köpa någon Apple produkt. Väntar på att ARM tar steget in i Windows PC-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Apple har just fördelen med 5nm TSMC noden. Glöm inte heller att Intel snart kommer låta TSMC tillverka deras processorer, förmodligen på samma nod. Jag tycker det är en ganska orättvis jämförelse när Apple har sådan mycket bättre nod. Förhoppningsvis kan Intel och AMD försöka få liv i x86 ytterligare fem år med dubblasiffriga IPC ökningar innan ny CPU arkitektur tar vid. De är väl nödgade i detta laget.

Man får inte heller glömma att NVidia kommer ta över ARM om affären går igenom så vi kommer få ytterliggare en aktör med i matchen. Vi kommer återgå till att olika cpu arkitekturer kommer slåss som marknaden som det var på 80-talet men jag tror knappast Apple kommer ta över marknaden, deras MacOS och inlåsningar är anledningen.

Nej, inte kommer Apple ta över marknaden. Jag tycker dock att det är kul om man får vara med om ett till generationsskifte vad det gäller processorer, och jag tror att Apple hjälper till att skynda på detta. När du pratar om TSMC och noder har du tappat mig för länge sedan, men senast jag var så här intresserad av vad som komma skall var när Intel pensionerade Pentium 4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Ni som köper innan det kommit någon recension överhuvudtaget är verkligen modiga. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något baserat på ”6x bättre än.... ja vadå”.

Snälla nån.

Trodde denna sajten vimlade av early adopters? Jag slog till på en 13" Macbook Pro 16GB / 512GB direkt, enda jag inte orkade betala fullt för var 2 TB disk eftersom jag inte behöver det. Prestandan är ju redan mer eller mindre bevisad genom cpu:erna i iPad samt utvecklingskittet som redan sålts sen innan sommaren. macOS känns inte som något man behöver oroa sig över heller, det har dom ju full kontroll över. Rosetta finns ju och funkar bra, det vet vi också så appstödet behöver vi inte heller oroa oss över. Så modig vete sjutton. Det är ju inte direkt en shady kickstarter kampanj vi hoppar på.

När det gäller att köpa något baserat på ”6x bättre än.... ja vadå” låter det ju lite konstigt, men det vet jag inte var du plockat upp?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mutation:

Snälla nån.

Vi har ju som sagt läckta benchmarks, men utöver det så som Yoshman säger så vet vi redan att de är baserade på A14 och lär vara snabbare än de A14 som sitter i iPhone 12 -- som redan de slår alla x86 utom 5950X i singeltrådat. Att dessa inte är snabba finns det inget tvivel om.
A14 kan man ju köpa och bencha hur mycket man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte en bas Macbook Air är det bästa man köpa idag. 11.6tkr som student känns som ett kap.

Längst ner här:
https://www.apple.com/mac/m1/
Så står de mer om testerna. Verkar som de jämfört med i3 i en tidigare Mac Book air.

Står klart och tydligt i fotnoterna att det är jämfört med olika enheter i olika tester. Däremot aldrig en i3a i en MBA, gissningsvis då det aldrig funnits någon i3a i MBA. Däremot så har det jämförts med en top-spec mac mini i3 bland annat.

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt duktig på teknik, och hypen i tråden får mig att känna mig utanför. xD

Kan någon vänlig själ göra en TLDR? Vad består hypen av? Att det är en ny processor till en ny dator - fattar inte? Så är det väl alltid? Ah, ni fattar, jag är novis på detta men jag blir ju intresserad! Är det att processorn innebär ett ovanligt stort teknikkliv? Revolutionerande?

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt.

Lär dock dröja ett par år innan det (kanske) blir aktuellt med byte. Beror på hur/vad som kan emuleras. Använder mycket legacy-plugins till musiken som hade säg 60-70% täckning jämfört med Windows på MacOS, nu lär den siffran vara 0% åtminstone till en början.

Men lite köpsugen blir man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Jag är inte speciellt duktig på teknik, och hypen i tråden får mig att känna mig utanför. xD

Kan någon vänlig själ göra en TLDR? Vad består hypen av? Att det är en ny processor till en ny dator - fattar inte? Så är det väl alltid? Ah, ni fattar, jag är novis på detta men jag blir ju intresserad! Är det att processorn innebär ett ovanligt stort teknikkliv? Revolutionerande?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30766-kronika-apple-silicon...

Permalänk
Medlem

Bulkiga laptops med fläktar har aldrig känts så tråkiga som efter man hörde om denna Macbook Air med passiv kylning och galna prestanda/batteritid.
Ja, många produkter, både stationärt och bärbart, som blivit tråkiga efter detta.

Men x86 har fortfarande en edge mot dessa nya Apple-skapelser för dem av oss som vill ha valfrihet i Operativsystem. Man kanske vill ha nått minimalistiskt, man kanske vill köra Kali, ja, det finns fortfarande många scenarior där OS kan vara avgörande. Emulering kanske inte räcker i många fall.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

ARM istället för x86 och emulering av x86.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8