Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk

"Sändningen har ankommit till terminal och skickas vidare - Uppsala" Bara en 6mil kvar nu 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Är det värt att köpa ett Series S?

Har tänkt på att köpa en 4K TV i framtiden sen tills sommaren ungefär.

Eller är det stor skillnad på S och X förutom 4K och mindre Diskutrymme?

Ja det är mindre ram och gpu-kraft i Series S tillsammans med snäppet lägre klockfrekvens på cpu har jag för mig. Det är upp till dig om det är värt men personligen hade jag valt en Series X för att "framtidssäkra". Ärligt talat funkar 1440p bra för mig på PC men ska du ändå köpa 4K TV inom ett år så...

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Jag kör firmware version 05.00.03 (senaste). Jag kör 4k, 120FPS och 10 bitar och det är inga problem. Det glitchar till lite när "Instant game reponse" går igång men sen är det inga problem. Det enda spelet jag har provat är Gears 5 och där hörde man "ibland" inte vad gubbarna sa. Kollade ljudinställningarna och bytte från 7.1 till stereo då jag sitter med Marshall Major 2 hörlurar som är kopplade via BT och det fixade problemet för mig.

EDIT:
Jag har inte "white noise" artefakterna som finns på videon. Men det behövs helt klart lite mer arbete från både MS och LG

EDIT:
Nu har jag ändrat så att jag kör: 4K, 120HZ, 10 bitars färgdjup och PC RGB. När jag kollar 4k tv-information så är det gröna bockar på allt

men vad är VRR range på den där där apparaten? Rtings skriver att 4k VRR är mellan 40-60hz. Gears 5 multiplayer körs väl i 4k@120hz, så vad händer om du testar det?

sen kommer nog inte allt vara guld och gröna skogar, det finns problem med panelerna som gör att VRR har sönder gamman som troligtvis inte går att lösa med firmware

https://www.gizchina.com/2020/11/07/lg-admits-that-oled-tvs-w...

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Bara för att jag sade att det såg bra ut så verkar EG har glömt mitt Xbox i ett hörn på den där terminalen för omlastning... Ingen uppdatering sedan i förrgår lunch. Hatar att jinxa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweg123:

Jag köpte för två månader sedan och fick då min på inets hemsida under licenser

Ja, finns inget där än. Mailar Inet och frågar hur länge det tar.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Fick mitt igår i slutet av dagen via UPS. De höll vad dem lovande.
Har inte riktigt hunnit komma igång med allt än. Mycket att ladda ned men känslan är god.

Lite besviken gällande min TV dock. Har hdmi 2.0 och jag vet att den inte klarar 4K i 120Hz men panelen ska klara 1080p samt 1440p i 120hz. Antog att jag skulle kunna ställa in på den sistnämnda lösningen direkt i Series X-inställningar men det verkar inte möjligt att göra utan att ha hdmi 2.1.

Permalänk
Medlem

Mitt series X skickades inatt från EG. Fick mail att den var skickad 00.02 och nu finns den att hämta ut.
Beställde på releasedagen kl. 09.12.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Nu ær min æntligen skickad! 20:46 igårkvæll fick dom till slut lastat den før leverans. Återstår att se hur lång tid de anvænder på att få den till mitt lokala postkontor dock.
Nu fattas bara TV.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Min tv blinkar till med jämna mellanrum. Ska testa att byta kabel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det är inte Series S det står på min fraktsedel från Microsoft utan One S

Snabbt har det gått

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Såg nu att det är inte Series S det står på min fraktsedel från Microsoft utan One S

Snabbt har det gått

Det står det på min också. Bör dock inte vara några problem eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinLovqvist:

Hej

Är det någon som fått leverans från Mediamarkt?

Skrivet av ollildo:

Nepp, inte hört något mer sedan i torsdags. Hade ju hoppats på att fått ett Mail under natten så man kanske fick enheten idag..

Helt dött från Media Markts sida, också lovad första batch med leverans igår. Skriver i nuvarande stund med dem på FB för o se vad som händer, eller vad som snarare inte händer....

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Det står det på min också. Bör dock inte vara några problem eller vad tror du?

Du bör stämma av det med Microsoft - Det blir trist om du får problem och de tror att du köpt en One S när du ska skicka tillbaka den för garantijobb.
Säkert inga problem dock, men better safe than sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Du bör stämma av det med Microsoft - Det blir trist om du får problem och de tror att du köpt en One S när du ska skicka tillbaka den för garantijobb.
Säkert inga problem dock, men better safe than sorry.

I guess. Men i min orderhistorik, mina enheter och överallt annars framgår det att det är en Series X. Märkligt men får kanske kika med dem. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Det står det på min också. Bör dock inte vara några problem eller vad tror du?

Skrivet av PhaCe:

Du bör stämma av det med Microsoft - Det blir trist om du får problem och de tror att du köpt en One S när du ska skicka tillbaka den för garantijobb.
Säkert inga problem dock, men better safe than sorry.

Har dock aldrig varit med om att man skickar med fraktsedeln för garantijobb. Dessa brukar ju slängas omgående (i vart fall gör jag det).

På orderhistoriken på deras hemsida står det Series X och de har ju själva reggat ett Series X som enhet för mig.

Men ja det skadar väl inte att slänga iväg ett meddelande i chatten och få det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Mm kommer nog att byta till dessa.

Tycker att Corsair är väsentligt snyggare bara och ljudet med dolby atmos är fantastiskt.

.. men det väger inte upp för att det tjuter i vänsterörat, vilket hörs väldigt tydligt så fort det blir någorlunda tyst i ett spel.

Kanske bara är ett måndags exemplar, som kan bytas ut på garantin?
Elgiganten har ju en okej rea nu på Steelseries lurarna nu.
En annan fördel med Steelseries, är ju att man kan dimma ljudet, om man vill höra mer spel ljud eller mer röster från andra spelare.
Samt att det går att parkoppla mobilen och ha samtal därifrån igång samtidigt med spel ljudet.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Kanske bara är ett måndags exemplar, som kan bytas ut på garantin?
Elgiganten har ju en okej rea nu på Steelseries lurarna nu.
En annan fördel med Steelseries, är ju att man kan dimma ljudet, om man vill höra mer spel ljud eller mer röster från andra spelare.
Samt att det går att parkoppla mobilen och ha samtal därifrån igång samtidigt med spel ljudet.

När jag nu googlat på detta ser jag att det är ett vanligt problem på deras modell HS70, så vet inte om jag vågar chansa på garantin. Det kanske drar ut på tiden och så är jag utanför fönstret för öppet köp. Men lite lockande är det. Ljudet i sig är verkligen grymt bra och hade gärna haft kvar denna modell.

Givet vad jag vet idag kan jag dock inte rekommendera någon att köpa dessa. Å andra sidan får de bra reviews. Vet inte om det därför är en quality control issue eller om vissa reviewers bar är villiga att ignorera det när de får gratissaker..

Permalänk
Avstängd

Fick sms från Bring nu på morgonen att den kommer ikväll. Blir retur direkt då jag hämtade min andra förbokning på WH igår.

Väldigt nöjd med prestandan hittills, däremot gick det lite segt med nedladdningarna igår emellanåt, vilket kanske inte är så konstigt. Det blev ju några hundra GB att ladda ner liksom och det borde gälla alla som har köpt en.

Det enda problem jag har haft hittills har varit i Just Cause 3 som jag har rätt stora problem med. Saker laddas inte in när man kommer närmare så det är bara extremt lågupplösta landskap man flyger runt i, och genom. Ska försöka länka ett klipp men XB Live är blockat på jobbdatorn.

Får se om detta funkar:
https://xbox-clips.com/SNAJK138/d1adc8aa-0a31-4407-90f2-7e9b5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick sms från Bring nu på morgonen att den kommer ikväll. Blir retur direkt då jag hämtade min andra förbokning på WH igår.

Väldigt nöjd med prestandan hittills, däremot gick det lite segt med nedladdningarna igår emellanåt, vilket kanske inte är så konstigt. Det blev ju några hundra GB att ladda ner liksom och det borde gälla alla som har köpt en.

Det enda problem jag har haft hittills har varit i Just Cause 3 som jag har rätt stora problem med. Saker laddas inte in när man kommer närmare så det är bara extremt lågupplösta landskap man flyger runt i, och genom. Ska försöka länka ett klipp men XB Live är blockat på jobbdatorn.

Nedladdningarna tar väldigt mycket längre än jag förväntat mig. Nu är inte mitt nät det snabbaste men f*n alla spel är ju 70-80 gig

Game Pass är genialiskt. Först tar de betalt per månad av dig, sedan fyller de upp din SSD på nolltid så du måste köpa expansion

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Har dock aldrig varit med om att man skickar med fraktsedeln för garantijobb. Dessa brukar ju slängas omgående (i vart fall gör jag det).

På orderhistoriken på deras hemsida står det Series X och de har ju själva reggat ett Series X som enhet för mig.

Men ja det skadar väl inte att slänga iväg ett meddelande i chatten och få det bekräftat.

Ah, det är alltså bara fraktsedeln?
Jag läste snabbt, trodde det stod så på kvittot också.
Nej, då är det garanterat lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Ah, det är alltså bara fraktsedeln?
Jag läste snabbt, trodde det stod så på kvittot också.
Nej, då är det garanterat lugnt

Jag kan nog vara skyldig till att ha skrivit kvittot förut (minns ej exakt) men det är alltså papperslappen som följer med i lådan detta står på. Allt på hemsidan ser bra ut.

Detta gör det dock än mer ironiskt eftersom den lappen inte fyller någon annan funktion än att de själva (och kund) ska ha koll på vad de skickar/skickats. Så är den fel

Permalänk
Medlem

Lägger upp en enkel instruktion om tillvägagångssättet. Har ingen aning om hur länge detta tillvägagångssätt fungerar!

Köp;
- Två (2) styck á Xbox Live Gold - 12 mån
- En (1) styck á Xbox Live Gold - 6 mån

Totalt får du då 30 månader Xbox Live Gold.

- Registrera ett Microsoft Konto
* Gå in på redeem.microsoft.com
* Registrera en av dina 12 månaders digitala nycklar du köpt och välj till att aktivera automatiska betalningar så får du en (1) extra månad på köpet - Dvs 13 månader

- Innan du aktiverar nästa nyckel så ska du in inaktivera automatiska betalningar;
* account.microsoft.com/services

- Gå till redeem.microsoft.com igen och registera din andra 12 månaders nyckel
* Välj att aktivera automatiskt förlängning så får du en (1) extra månad på köpet. Nu har du totalt *26 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar igen

* Gå till redeem.microsoft.com och aktivera din 6 månaders nyckel och välj automatiskt förlängning för en gratis månad till. Nu har du totalt *33 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar

* Gå till https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-game-pass-ultimate/cfq....
- Köp *Xbox Game Pass Ultimate* för *10kr*

Vad som händer nu är att du kommer få hela ditt Xbox Live Gold konverterat till "*Xbox Game Pass Ultimate*" - Detta får du i totalt 34 månader till en kostnad av 41kr/mån om du t.ex köper nycklarna på Inet.

Skrivet av tyvar1:

Blir att testa detta så fort jag kommer hem ikväll! Otroligt bra value

Fungerade kanon, så detta var ett riktigt bra tips. Inga konverteringar som gjorde att man tappade en massa månader. Utan jag fick 33 månader ultimate rakt av.

Visa signatur

"Poor man wanna be rich, rich man wanna be king. A king aint satisfaid until he rules everything"
Bruce Springsteen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acious:

Mitt series X skickades inatt från EG. Fick mail att den var skickad 00.02 och nu finns den att hämta ut.
Beställde på releasedagen kl. 09.12.

Jag beställde på releasedagen kl. 18:30 och hade förväntad leverans 11/11. Kl: 00:02 inatt skickades paketet och är nu nästan framme - därmed höll de sin del av leveransåtagandet.

Det är bara synd att de varit så infernaliskt dåliga på kommunikation mot kunderna. Det lär orsakat en del huvudvärk för deras support igår. De stängde ju t.ex. chatten kl. 14 då för att så många ville ha besked om statusen på sin leverans.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fick min till Umeå nu på morgonen! Från MS, utkörd av den lokala UPS-åkaren. Prel leveranstid var först 10:e, sedan 12:e. Kom 11:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Fick mitt igår i slutet av dagen via UPS. De höll vad dem lovande.
Har inte riktigt hunnit komma igång med allt än. Mycket att ladda ned men känslan är god.

Lite besviken gällande min TV dock. Har hdmi 2.0 och jag vet att den inte klarar 4K i 120Hz men panelen ska klara 1080p samt 1440p i 120hz. Antog att jag skulle kunna ställa in på den sistnämnda lösningen direkt i Series X-inställningar men det verkar inte möjligt att göra utan att ha hdmi 2.1.

Det ska absolut funka, vad har du för tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag beställde på releasedagen kl. 18:30 och hade förväntad leverans 11/11. Kl: 00:02 inatt skickades paketet och är nu nästan framme - därmed höll de sin del av leveransåtagandet.

Det är bara synd att de varit så infernaliskt dåliga på kommunikation mot kunderna. Det lär orsakat en del huvudvärk för deras support igår. De stängde ju t.ex. chatten kl. 14 då för att så många ville ha besked om statusen på sin leverans.

Jaha, det var därför chatten var stängd. Väldigt dålig kommunikation, ett sms eller mail nån dag innan hade inte skadat. Hade ju minskat trycket på deras support rätt rejält.
Men man får väl nöja sig med att den iaf är på väg

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men vad är VRR range på den där där apparaten? Rtings skriver att 4k VRR är mellan 40-60hz. Gears 5 multiplayer körs väl i 4k@120hz, så vad händer om du testar det?

Rtings har uppdaterat sin information till viss del, titta från 09:05 i videon. De har inte testat 4k120 VRR över Hdmi 2.1, varför de listar max 60hz för VRR i 4k för C9. Men de förväntar sig att det ska fungera. Har själv inte kunnat testa det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Nedladdningarna tar väldigt mycket längre än jag förväntat mig. Nu är inte mitt nät det snabbaste men f*n alla spel är ju 70-80 gig

Game Pass är genialiskt. Först tar de betalt per månad av dig, sedan fyller de upp din SSD på nolltid så du måste köpa expansion

.. och här någonstans bestämde jag mig för att det fick bli ett X istället för ett S De har ju visserligen Smart Delivery som sänker storleken för Series S-nedladdningar, men det tycks verkligen inte göra den stora skillnaden man kanske hade önskat givet så mycket mindre disk att installera spel på. 360gb disk till spel, kontra X:ns vadå, 800+? Köper man 1tb expansion till S är man direkt uppe i prisklass X (totalt) och mer därtill. Jag är glad att jag omvärderade min position när embargot släppte - och att jag hade turen att haffa ett X via MS så pass sent inpå release.

Kan man leva med att behöva avinstallera och installera om spel alternativt spelar väldigt få spel/mycket indie duger nog S utomordentligt.. men jag skulle nog till syvende och sist tycka det var väldigt omständigt och drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

.. och här någonstans bestämde jag mig för att det fick bli ett X istället för ett S De har ju visserligen Smart Delivery som sänker storleken för Series S-nedladdningar, men det tycks verkligen inte göra den stora skillnaden man kanske hade önskat givet så mycket mindre disk att installera spel på. 360gb disk till spel, kontra X:ns vadå, 800+? Köper man 1tb expansion till S är man direkt uppe i prisklass X (totalt) och mer därtill. Jag är glad att jag omvärderade min position när embargot släppte - och att jag hade turen att haffa ett X via MS så pass sent inpå release.

Kan man leva med att behöva avinstallera och installera om spel alternativt spelar väldigt få spel/mycket indie duger nog S utomordentligt.. men jag skulle nog till syvende och sist tycka det var väldigt omständigt och drygt.

Ja så är det defintivit. S har dock en grymt bra position för de lite mer priskänsliga och de som kanske ändå aldrig drar nytta av 4k. Men det begränsade minnet växer man nog ur rätt snabbt tyvärr.

Eller som en andra enhet för de som vill ha en permanent sådan i summarstuga eller annat.

Permalänk

Någon annan som det inte händer något med UPS från jönköping fortfarande ingen leverans schedule ?
blev försenat sen igår