AMD utlovar stor prestandaökning med arkitekturen Zen 4

Permalänk
Melding Plague

AMD utlovar stor prestandaökning med arkitekturen Zen 4

I en intervju lovar AMD:s Rick Bergman att Zen 4 inte bara blir en blygsam uppgradering över Zen 3 i Ryzen 5000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går utvecklingen så här fort igen så kommer jag aldrig få tummen ur och uppgradera min rigg.

Permalänk
Medlem

Men inte kan ni säga sånt här redan nu? Har ju inte ens fått min 5900X. Börjar redan bli sugen på Zen 4 istället

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Zen4 HYYYYYYYPE!

Permalänk
Medlem

"Officer, I'd like to report a murder"

Permalänk

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur blir det med Zen 4? Jag har alltid förutsatt att Zen 4 kommer först på DDR5 och att Zen 3 är sitta på DDR4. Eller kan det vara så att AMD planerar att få in en till arkitektur på DDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går utvecklingen så här fort igen så kommer jag aldrig få tummen ur och uppgradera min rigg.

Blir väl som på den gamla goda tiden då datorn man köpte för tre år sen var en hopplöst uråldrig relik. Spännande och kul med utveckling! Att det sen innebär att man får öppna plånboken oftare är väl baksidan av myntet och inget att gnälla över. Förhoppningsvis får Intel tummen ur och NVIDIA fortsätter leverera så vi får en sund konkurrens och slipper överpriser för att en aktör är ensam herre på täpoa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på prestandahoppet från Zen 2 så tror jag verkligen på vad han säger.
Men som någon annan sa, de får gärna börja med att leverera 5000-serien till oss som beställ tack

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir väl som på den gamla goda tiden då datorn man köpte för tre år sen var en hopplöst uråldrig relik. Spännande och kul med utveckling! Att det sen innebär att man får öppna plånboken oftare är väl baksidan av myntet och inget att gnälla över. Förhoppningsvis får Intel tummen ur och NVIDIA fortsätter leverera så vi får en sund konkurrens och slipper överpriser för att en aktör är ensam herre på täpoa.

Fast det känns som att det är betydligt dyrare idag. Du behöver ju en dator för 12-15k för att ens matcha konsollerna t ex. Att köpa det var tredje år är inte gångbart för de flesta.

Permalänk
Medlem

Nån sådan här typ av strategisk kurva uppåt har dom blåa aldrig haft vad jag har sett.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Då vill det till att Tiger Lake är något i hästväg. Om man antar 20% IPC och samma frekvenser så tar ju intel med nöd och näppe tillbaka spelkronan, med sämre multicore än Comet lake då Tiger Lake toppar på 8 kärnor på desktop.

Om AMD då igen ökar sin IPC med ~19% och får upp frekvenserna lite så återtar de tronen igen, vilket innebär att det inte duger om Intel svarar med en "Tiger Lake Refresh" med samma arkitektur men lite högre frekvenser, utan då måste även Intel's uppföljare till Tiger Lake bli en ny arkitektur. Det är härligt med konkurrens!

Sen tror jag också att AMD jonbar på att förbättra prestandan på Zen3 via nyare bättre AGESA, som har varit fallet med tidigare generationer. De vet ju redan i princip hur Tiger Lake kommer prestera, så de vet vad de har att slåss mot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Igen och igen blir jag påmind om AMDs marknadsföringschef Don Woligroskis uttalande från 2017:

"I’ve said this before and I think it holds true. Zen, Ryzen, was the worst case scenario. It was a brand new architecture on a brand new node. So the worst case scenario we could’ve possibly had, right? It’s pretty good, you can get to over 4,0 GHz."

Med tanke på hur stora kliv AMD tar gång på gång vid nysläpp så låg det antagligen en hel del sanning bakom de orden ;).
De var nöjda - men såg väl hur mycket potential det fanns framöver med Zenplattformen.

https://www.sweclockers.com/nyhet/24388-amd-ryzen-var-ett-var...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

150% prestandaökning jämfört med vad?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Finns dock ett problem fortfarande om jag inte totalt missat det .. Jag misstänker att A15 fortfarande inte kommer gå att köpa löst på tex Webhallen med ett lämpligt moderkort som jag kan sätta in i min FD-låda med valfritt grafikkort och köra Windows(eller linux) på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir väl som på den gamla goda tiden då datorn man köpte för tre år sen var en hopplöst uråldrig relik. Spännande och kul med utveckling! Att det sen innebär att man får öppna plånboken oftare är väl baksidan av myntet och inget att gnälla över. Förhoppningsvis får Intel tummen ur och NVIDIA fortsätter leverera så vi får en sund konkurrens och slipper överpriser för att en aktör är ensam herre på täpoa.

Alternativt så ser man det som att det man redan har är så kraftfullt redan att det inte finns någon rimlig poäng att uppgradera ofta. Garanterat inte den inställning tillverkarna vill att man ska hålla sig med. Det enda som tenderar att kräva regelbunden prestanda hos mig är iaf spelande och spelen blir inte bättre för att man kan maxa alla inställningar. Inte så att det motiverar prislappen för att konstant ligga på den nivån iaf.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Om det mot förmodan nu är så, är det väl första gången på över ett decennium som appel gjort något kreativt

Permalänk

Så dom vill att man inte ska köpa zen 3 då, utan vänta på zen 4""

Ska bli kul å se vad intel kommer med.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Värt att tänka på är ju var dem siffrorna kommer från.
Det är vida känt att ex. MB Airs kyllösning är gravt underdimensionerad , så om man nu plockar prestandasiffror under sustained load så kommer 2020 MB Air att få sämre siffror än en laptop från 2015. (Eftersom Air är gjord för "bursts", dvs enormt höga frekvenser under väldigt kort tid)

Med den vetskapen så är det självklart att man kan få schyssta prestandasiffror, eftersom Apple ännu inte sagt hur dem kommer fram till siffrorna, så borde man nog ta det med en nypa salt...

Med det sagt så håller jag med, RISC-V och ARM är sannolikt framtiden. Närmare framtid inom bärbara och handheld, men fortsätter utvecklingen såhär så kan det mycket väl vara aktuellt med x86 vs ARM vs RISC-V....
(Men att tro att varken AMD eller Intel kommer att ta den fajten liggandes tror jag nog är fel antagande... )

edit*

jag antog att du syftade på Apples M1-krets som kommer sitta i deras bärbara framöver...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon85:

Om det mot förmodan nu är så, är det väl första gången på över ett decennium som appel gjort något kreativt

De har redan näst intill tagit prestandatronen i singeltrådat med CPUn i Macbook Pro, 13" Macbook Pro och Mac Mini.
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_benchmark-geekbench_5_singl...

98.6% av prestandan -- i ett enstaka test, visst -- med ett chip på 10-20 W jämfört med AMDs värsting. Verkligen inte illa för deras första försök på en dator-CPU.

Jag tror definitivt inte att Intel/AMD kommer behöva överge x86 på ett antal år iom att kompatibiliteten fortfarande behövs för att vinna över den stora massan. Därtill så lär ju Apple knappast börja sälja fristående CPU:er till Windows-burkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra AMD. Få folk o invänta zen4 så jag kan få min zen3!!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir väl som på den gamla goda tiden då datorn man köpte för tre år sen var en hopplöst uråldrig relik. Spännande och kul med utveckling! Att det sen innebär att man får öppna plånboken oftare är väl baksidan av myntet och inget att gnälla över. Förhoppningsvis får Intel tummen ur och NVIDIA fortsätter leverera så vi får en sund konkurrens och slipper överpriser för att en aktör är ensam herre på täpoa.

Skillnaden nu är väl att det tar otroligt lång tid att utveckla ett AAA-spel så dessa är ofta kräver lite mindre av datorn än vad som hela tiden finns på marknaden. Men givetvis går allt fortare och fortare där också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Aaaaa ingen idé, bara vänta på Zen 5

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går utvecklingen så här fort igen så kommer jag aldrig få tummen ur och uppgradera min rigg.

Påminner mig om detta
Datorn blir för gammal innan du hinner hem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tanken va att vänta på Zen 4, men jag hade fått för mig att dom skulle komma 2021. Blir det 2022, då kanske det blir en uppdatering innan dess ändå.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Tanken va att vänta på Zen 4, men jag hade fått för mig att dom skulle komma 2021. Blir det 2022, då kanske det blir en uppdatering innan dess ändå.

Ja 2022 är lite lågt fram i tiden jag orkar nog inte heller vänta, ska dock vänta och se vad intel kommer med i början av nästa år, är intels nya bättre för gaming blir det en sådan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja 2022 är lite lågt fram i tiden jag orkar nog inte heller vänta, ska dock vänta och se vad intel kommer med i början av nästa år, är intels nya bättre för gaming blir det en sådan.

Ja, det tänker jag också göra tror jag. Om det inte skulle komma några riktigt bra erbjudanden på en 5900x.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Nån sådan här typ av strategisk kurva uppåt har dom blåa aldrig haft vad jag har sett.

Uh? 286 till 386 till 486 osv.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag fortfarade med i2500k@4.8Ghz ja kanske dax för en uppdatering snart, iof har jag inga problem att gå ner i grafik inställningar på de spel jag spelar så klarar mig nog ett år till. alt köpa ett 2600k för nån hundring så har man iaf hyper threading nu när spel verkar vilja ha lite mer threads