Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man hade en befintlig låda och i den satt det en fläkt? Mer komplicerat än så var det nog inte. Mac mini-lådan är alltså groteskt stor för vad den innehåller. Därav att man jämförde lådan med något annat, obekant vad, som man då sa var 10x större. Apple snackar skit för att få det att verka bättre än vad det är. Man hade mycket väl kunna stoppa in en M1 i något som inte har en fläkt och som än en bråkdel så stor som den befintliga mini-lådan (typ NUC, Apple TV etc).

Jag räknar med att Mac mini kommer med en betydligt roligare industriell design längre fram.

näe, det tror inte jag. Skulle de kunna slippa montera och producer en del och tjäna både på produktionskostnaden och ett säljargument så hade de nog gjort det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Multipla okomprimerade strömmar i 4k / 60 fps behöver mer än en gbit har jag för mig. En ström ligger på ~800Mbit har jag för mig. Så det beror på vad man gör. Om man gör montage av flera olika videos i 4k från rå data så kommer man slå i taket. Det kanske är så att man kan få den att skicka komprimerad till som man använder när man skrubbar, så att det går snabbt.

2.5Gbit är ett billigare alternativ som borde räcka.

Låter konstigt att den som klipper ner multikamera skulle sitta med okomprimerat. Till och med inspelningsmässigt så brukar man inte jobba med helt okomprimerade codecs. Vet flertalet produktioner som kör antingen 50mbit eller 100mbit per videoström i såna lägen.

Men helt klart tråkigt att man plockar bort ett val som fanns förut. Kanske pallar ”M1X”-modellerna att ha med en 10Gbit-port och vi får se sådana i nästa refresh

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

BTW: någon som har erfarenhet av 4k monitorn Apple säljer? Jag vill ha en 24" 4k skärm, finns inte så mycket att välja på då. Har testat 27", vill sitta nära skärmen och tycker 27" blir lite för stort (kanske lite beroende på att jag primärt utvecklar på 14"-15" bärbara under rätt lång tid samt nästan allt jobbar mot datorer som är "remote" över SSH, tmux for the win!).

Apple brukar vara bra på leveransestimeringen.

LG Ultrafine är säkert bra färgmässigt (har den inte själv), men den börjar bli lite gammal. 27" är inte för stort, flytta lite längre bort ifrån dig! Jag skulle nog letat på något nyare släpp än LG Ultrafine. Dock vill du ju ha en med USB-C, kolla in Dells utbud, monitorer kan de i alla fall.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag slog vad med en kompis och frun om att jag inte skulle köpa ny teknik på ett år och så kommer sådana här roligheter... Hade gärna skaffat en Mac Mini eller MBP 13" för att testa M1an...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chibariku:

Vill bara inflika att de har jämfört med den fyrkärniga minin med i3 och 3.6GHz. borde vara 8100b?

Du har helt rätt! Där jag läste stod "föregående modell" och nuvarande MacMin finns med i5 6C/6T samt i7 6C/12T. 4C74T modellen är egentligen modellen innan det, men i PR lär alla trick vara tillåtna... I fotnoten på Apples sidan står att det är 4C modellen.

Med "servettmatematik" baserat på bl.a. SPEC/GB5 siffrorna borde man då hamna på nivå av 8C Ryzen, inte 12C. Just GCC-testet i SPEC och Clang-testet i GB5 är fall där A14 klarar sig extra bra mot x86. Kompilering är också en av de saker där Zen3 såg relativt liten vinst över Zen2, så 3900X står sig riktigt bra där än.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Men säljer x86 i någon större skala om 15 år? Jag jobbar med PowerPC (T2080/T2081) dagligen (nyutveckling) så den finns ju kvar.

Nej det vet vi ju inte. Som sagt, datorer idag är mycket bättre/snabbare/mer avancerade än vad nästan alla vill ha/behöver.
Så om vi inte ser x86 om 15 år så behöver ju inte det vara för att dom var dåliga på något sätt, utan helt enkelt inte svarade mot marknadens behov (sen att det i sig kan vara en definition på "dålig", det blir ju en semantisk fråga som vi kanske kan lämna därhän)

Skrivet av Yoshman:

Vi vet inte exakta prestandan hos M1, men tack vara existerande tester av iPad Pro (t.ex. så exporterar A12Z i Ipad Pro ett 4k klipp ~40 % snabbare än 2020 års Intel-baserade 13" MBP och ~80 % snabbare än 2020 års Intel-baserade MBA) så går det att få en golvnivå, M1 är på alla sätt en stort lyft över A12Z.

Jag vet inte om du har något avtal med sponsrade länkar eller så, men jag hittade inte det testet du skrev om på den länken du angav.

Vart hittar jag en länk där ett klipp på en iPad Pro med ett par OFX/AE/FCP effekter/plug-ins, ett par color grades och ett par edits ställs mot motsvarande på en MBA eller en PC-laptop?

Det är också konstigt (eller ja, det är inte alls konstigt, eftersom det är då, och bara då, Apple vinner) att 4k har blivit någon slags magisk referens.

Renderar du ett 4k-klipp till ett 4k-klipp så kräver det såklart väldigt lite kraft, ska du däremot rendera ett 2k klipp till 4k, eller för den delen 4k till 2k, och sen lägg till ett par effekter på det, ja då får du såklart ett helt annat resultat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

BTW: någon som har erfarenhet av 4k monitorn Apple säljer? Jag vill ha en 24" 4k skärm, finns inte så mycket att välja på då. Har testat 27", vill sitta nära skärmen och tycker 27" blir lite för stort (kanske lite beroende på att jag primärt utvecklar på 14"-15" bärbara under rätt lång tid samt nästan allt jobbar mot datorer som är "remote" över SSH, tmux for the win!).

Jag har tittat rätt mycket på den problematiken. 4k på 24" låter otroligt pyttigt, du får nog sitta klistrad mot skärmen beväpnad med mikroskop för att hitta den där förbannade muspekaren. Jag kör 2560x1440 på 27" och det känns som lagom kombination för kodning (för foto och video kanske 4k/24" är mera motiverat). Alternativet för mig var 4k på 32" och nu när jag vant mig vid 27" så börjar jag faktiskt sukta lite efter en 4k/32". Har du bara testat 27" så kanske du har dragit en för tidig slutsats. Man vänjer sig vid den större storleken och sedan vill man ha ännu större.

Mycket handlar om sittavstånd. Valet mellan 2560/27" och 4k/32" handlar i praktiken mest om djupet på bordsskivan. Som jag ser det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Jag vet inte om du har något avtal med sponsrade länkar eller så, men jag hittade inte det testet du skrev om på den länken du angav.

Japp, är fabriksförare för Apple!
Nej, faktum är att jag just nu inte ens kör iPhone, har gjort det tidigare lär bli en sådan vid nästa byte.

För många länkar uppe + kör Ubuntu med två clipboard, klippte in från fel ställe. Uppdaterat länken nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag ser nog Apples mjukvara och drivrutiner som lika stort steg framåt. Tänk vilka optimeringarna de har kunnat göra mot sin egen hårdvara. Anpassningen av MacOS Big Sur måste ha varit hur kul som helst mot nya arkitekturen när de dessutom har sitt eget grafik-API. De har ju kontrollen över hela kedjan från kisel till bildpunkter. Förstår att de har kunnat få till bra prestanda/watt när man har denna unika kontroll. Antar att detta kommer bli lite svårare att göra i mer generiska tillämpningar av ARM mot andra OS.

Och som de nämner i sin video. Detta är bara början och de har en lång väg att gå framöver. Antar att syftar på än mer optimeringar samt att få med sig fler mjukvaruutvecklare att konvertera sin kodbas.

Jag är personligen inte jättehypad av MacOS som sådant för eget bruk men ser ände deras nya giv som en rejäl milstolpe och som lär visa vägen för framtiden även för Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad är det som gör ARM bättre än x86? Är det hårdvaran, mjukvaran eller en kombination?

Enligt mig är den stora skillnaden att M1 är en SoC, dvs System-on-a-Chip medan Intel traditionellt sprider ut alla sina kretsar över hela moderkortet.

Hur det gick för Intel försök till SoC, dvs Atom vet vi redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag har tittat rätt mycket på den problematiken. 4k på 24" låter otroligt pyttigt, du får nog sitta klistrad mot skärmen beväpnad med mikroskop för att hitta den där förbannade muspekaren. Jag kör 2560x1440 på 27" och det känns som lagom kombination för kodning (för foto och video kanske 4k/24" är mera motiverat). Alternativet för mig var 4k på 32" och nu när jag vant mig vid 27" så börjar jag faktiskt sukta lite efter en 4k/32". Har du bara testat 27" så kanske du har dragit en för tidig slutsats. Man vänjer sig vid den större storleken och sedan vill man ha ännu större.

Mycket handlar om sittavstånd. Valet mellan 2560/27" och 4k/32" handlar i praktiken mest om djupet på bordsskivan. Som jag ser det.

+1. Kör själv 4K/32" på "jobbet". Crisp-heten i 4K (och säkert ännu högre upplösningar) är värt det imho. Tycker man det är för smått kan man ju skala sitt interface istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De ska ju försöka sträcka ut transition i två år... då får de skynda långsamt! Är faktiskt förvånad över att de switchade tre modeller redan nu, hade personligen förväntat mig en MacBook Air bara och att de pratade lite om MacBook Pro men nu fick vi ju även den lilla Pro och Minin på ett bräde.

Och de har fortfarande en veckas leveranstid trots lansering igår. Se och lär om hur man hanterar sin supply-chain Sony, Nvidia, Intel, AMD...

I vår kommer nog (minst?) pro med m1x och troligen iMac

Dock är det nog längre kvar innan Mac Pro och iMac Pro får ersättare då apple i sådana fall behöver minst 12 men helst 16-18 (stora) kärnor... och en dGPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag hade den fast 5K 27", så erfarenhet av liknande modell iaf och den var fantastisk, väldigt bra bild och inget strul alls så länge man kör den mot en Mac. Det som gjorde att jag sålde den var att den inte fungerade bra ihop med mina PC och jag hade inte plats för fler skärmar på skrivbordet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

I apple-land så är inte syftet primärt att UI ska krympa utan bara att du ska få förbättrad pixeldensitet och att allt således ser lite mer crisp ut

Jag märker klar skillnad på att kolla på en 24" 4K-skärm eller 27" 5K-skärm, men det känns lite som en "lyx" än så länge. Helt klart står det för mig däremot att när jag byter ut mina 27-tummare nästa gång så ska de vara 5K. Hertzen är en andra prioritet (/unpopular opinion).

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag har tittat rätt mycket på den problematiken. 4k på 24" låter otroligt pyttigt, du får nog sitta klistrad mot skärmen beväpnad med mikroskop för att hitta den där förbannade muspekaren.

macOS skalar betydligt bättre än Windows 10 imho. Jag hade 5K 27" och det fungerade perfekt. Det lilla jag sett av den 24" så har det sett helt okej ut. Har för mig att det så lite lustigt ut i Office någon gång, men ingen jättegrej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite saker att ha i åtanke i denna diskussion: M1 är Apple första ARM64-krets som specifikt riktar sig mot datorer i stället för mobiler/pekplattor. M1 verkar finnas i två versioner, eller möjligen är det är exakt krets där bara cTDP skiljer. Den i MBA verkar ha en TDP på 10 W (passiv) medan den i 13" MBP och MacMini är aktivt kyld där jag sett nämnas att maximal effekt är ~20 W.

Är ju rätt garanterat att det kommer uppskalade varianter av denna krets för 16" MBP, iMac och i slutändan även MacPro. Gissningsvis är det just MacPro som sist kommer gå över till ARM64.

Vi vet inte exakta prestandan hos M1, men tack vara existerande tester av iPad Pro (t.ex. så exporterar A12Z i Ipad Pro ett 4k klipp ~40 % snabbare än 2020 års Intel-baserade 13" MBP och ~80 % snabbare än 2020 års Intel-baserade MBA) så går det att få en golvnivå, M1 är på alla sätt en stort lyft över A12Z.

Vi har också Anandtech lysande genomgång av A14. De testar t.ex. SPEC int/fp, en benchmark designad för att jämföra server-prestanda. Firestorm placerad i en Iphone12 lägger sig mellan 5950X och 10900K i prestanda, detta är alltså inte ett race-to-sleep test likt GB5 utan något som lastar CPUn under lång tid. Trots prestandan throttlar alltså inte Firestorm (single-thread) när den sitter i en telefon. Både AMD och Intels mobila CPUer har peak-frekvenser >4 GHz, de har desktop-prestanda så länge de kan hålla denna frekvens men de fixar inte det under längre tid trots 15-28 W TDP!

Enligt Apple (och AnandTech mätningar verkar styrka det) är perf/W ~3x bättre för Apple ställd mot det bästa man hittar på x86. Och det är mot "big-core". Sett till perf/W är det något de "små" kärnorna i A14/M1 är optimerad till. "Små" är verkligen inom citationstecken, de små kärnorna har tydligen fått ~30 % IPC ökning från föregående generation. Räknar man ut SPECint prestanda per MHz är den i praktiken identisk mellan 10900K och Icestorm i M14.

Går man på AnandTechs mätningar är perf/W strax över 3x bättre i Icestorm än i Firestorm, d.v.s det är i stort sätt en tiopotens bättre än x86, NHL mot TV-pucken! Nästan så man är besviken över att de bara tryckte in 4 Icestorm i M1, vi kan nog räkna med en krets med minst 6 Firestorm och 6 Icestorm i 16 " MBP och iMac.

Blir riktigt spännande att se hur splitten mellan 4 riktigt feta CPU-kärnor och 4 perf/W optimerade kärnor fungerar i praktiken, inte minst då Intels Alder Lake är väldigt lik då de "små" kärnorna där inte heller är speciellt små utan förväntas ha en IPC i nivå med Skylake fast en maximal frekvens på 3-3,5 GHz (Atom Gracemont).

Är själv primärt intresserad av M1-prestanda för programutveckling. Enligt Apple själva är M1 i MacMini 3x snabbare än "nuvarande modell". Utgår från att de jämför med basmodellen, den har en CPU som är rätt jämförbar med i5-9400F (en 6C/6T med maximal boost på 4,1 GHz). Stämmer deras 3x i praktiken kommer min MacMini inte alls hamna speciellt långt efter min 3900X när det kommer till kompilering av stora projekt, samtidigt som M1 med 100 % säkerhet kommer vara klart snabbare på inkrementella byggen då dessa är i praktiken enkeltrådade. 3900X är fortfarande riktigt bra just när det kommer till kompileringsprestanda, den har en "package power" på 142 W mot ~20 W i M1 (20 W är inte TDP för M1, det är total effekt för hela kretsen inklusive RAM).

Själv räknar jag med att kunna köra majoriteten av alla program i ARM64 läge från start. Programutvecklingen har det lite förspänt här då Apple lite är tvungen att fixa de delarna om det ens ska vara möjligt att fixa resten. De rykten som läckt runt prestanda i Rosetta 2, Apples x86-emuleringslager, är att x86_64 applikationer körs på 50-70 % prestanda av motsvarande applikation i native ARM64 smak.

En hyfsat försämring, men det lägger ändå enkeltrådprestanda på nivån hos mobila Comet Lake och Zen2 baserade kretsar från Intel och AMD. De flesta skulle nog ändå säga att mobila Comet Lake och Zen2 baserade laptop duger till en hel del.

För de som vill köra Windows är det ändå lite frågetecken, en av de saker Rosetta 2 inte kan emulera är saker som behöver en hypervisor (vilket behövs om man vill köra Windows som gäst till MacOS).

Om Ryzen 5000 utskåpade Comet Lake, vad kallar man då detta?

Kanske är det snarare 4 fire och 12+ ice man vill ha för att få bäst MT när man gör större chip?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Enligt mig är den stora skillnaden att M1 är en SoC, dvs System-on-a-Chip medan Intel traditionellt sprider ut alla sina kretsar över hela moderkortet.

Anandtech belyser en fundamental skillnad mellan x86 och ARM64, en skillnad som i praktiken nog betyder att det är överhuvudtaget inte möjligt för AMD/Intel att hämta in försprånget i mängd utfört arbete per cykel med mindre än att de lämnar x86.

Från A14 testet

"What really defines Apple’s Firestorm CPU core from other designs in the industry is just the sheer width of the microarchitecture. Featuring an 8-wide decode block, Apple’s Firestorm is by far the current widest commercialized design in the industry."

"Other contemporary designs such as AMD’s Zen(1 through 3) and Intel’s µarch’s, x86 CPUs today still only feature a 4-wide decoder designs that is seemingly limited from going wider at this point in time due to the ISA’s inherent variable instruction length nature, making designing decoders that are able to deal with aspect of the architecture more difficult compared to the ARM ISA’s fixed-length instructions. "

Från Zen3 testet

"Being an x86 core, one of the difficulties of the ISA is the fact that instructions are of a variable length with encoding varying from 1 byte to 15 bytes. This has been legacy side-effect of the continuous extensions to the instruction set over the decades, and as modern CPU microarchitectures become wider in their execution throughput, it had become an issue for architects to design efficient wide decoders. For Zen3, AMD opted to remain with a 4-wide design, as going wider would have meant additional pipeline cycles which would have reduced the performance of the whole design."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Anandtech belyser en fundamental skillnad mellan x86 och ARM64, en skillnad som i praktiken nog betyder att det är överhuvudtaget inte möjligt för AMD/Intel att hämta in försprånget i mängd utfört arbete per cykel med mindre än att de lämnar x86.

Kan bli pikant om AMD och Intel i framtiden måste licensera ARM från Nvidia för att göra Windows CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Från A14 testet

"What really defines Apple’s Firestorm CPU core from other designs in the industry is just the sheer width of the microarchitecture. Featuring an 8-wide decode block, Apple’s Firestorm is by far the current widest commercialized design in the industry."

"Other contemporary designs such as AMD’s Zen(1 through 3) and Intel’s µarch’s, x86 CPUs today still only feature a 4-wide decoder designs that is seemingly limited from going wider at this point in time due to the ISA’s inherent variable instruction length nature, making designing decoders that are able to deal with aspect of the architecture more difficult compared to the ARM ISA’s fixed-length instructions. "

Från Zen3 testet

"Being an x86 core, one of the difficulties of the ISA is the fact that instructions are of a variable length with encoding varying from 1 byte to 15 bytes. This has been legacy side-effect of the continuous extensions to the instruction set over the decades, and as modern CPU microarchitectures become wider in their execution throughput, it had become an issue for architects to design efficient wide decoders. For Zen3, AMD opted to remain with a 4-wide design, as going wider would have meant additional pipeline cycles which would have reduced the performance of the whole design."

Jag gillar också hur extrema cache-nivåer det är i M1, inget har ens varit lite nära detta.

Stora kärnorna har ju lika mycket L2 som Zen3 har L3 för 3 kärnor att dela på (12MB). De har ju 2-4 ggr mer L1 också.

Så sjukt olika design och helt tydligt att x86 inte kan återta tronen.

De borde kunna göra en optimerad ’mini-x86’ med bara moderna instruktioner i ett stabilt format med fix-längd. Problemet är ju då att all mjukvara behöver konverteras eller emuleras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kan bli pikant om AMD och Intel i framtiden måste licensera ARM från Nvidia för att göra Windows CPU.

Båda är redan med i ARM och har licenser vad jag vet. AMDs inbyggda säkerhetsmodul kör ARM om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Båda är redan med i ARM och har licenser vad jag vet. AMDs inbyggda säkerhetsmodul kör ARM om jag minns rätt

Det var lite skämtsamt menat, men de måste oavsett börja betala Nvidia när köpet gått igenom (om det gör det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det gick skitbra. Det sitter en Atom i min NAS och den fungerar skitbra. Utan konkurrens så är det den hårdvara jag använder mest.

Ni kan väl vänta lite innan ni utropar M1 till det nya svarta.

Skrivet av Yoshman:

Det fanns dom som ansåg wankelmotorn, BetaMax och HD-DVD överlägsna också, för att inte tala om PowerPC för att ta ett närmare exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det var lite skämtsamt menat, men de måste oavsett börja betala Nvidia när köpet gått igenom (om det gör det).

Tror detta snarare kommer öppna marknaden för "nya" leverantörer, så tror vi framöver kommer se Nvidia, Qualcomm o.s.v. som CPU-leverantörer för våra Masterrace PCs snarare än Intel/AMD.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror detta snarare kommer öppna marknaden för "nya" leverantörer, så tror vi framöver kommer se Nvidia, Qualcomm o.s.v. som CPU-leverantörer för våra Masterrace PCs snarare än Intel/AMD.

Jag tror mycket av intel/amds kompetenser kan föras över till arm. De har ju extremt mycket kompetens som inte rör x86 både sett till tillverkning men även stora block i processorn som inte är specifika till x86 (cache, FPU, ALU, etc...)

Om de vill ställa om så kan de och ärligt tror jag båda bolagen har både ARM64 och RISCV på gång i intern utveckling för att se vart det leder

Permalänk
Medlem

Sen fungerar ju marknadslogiken så att det finns lite till inga pengar att tjäna på en stagnerad utveckling.

Så för användare skulle det bästa kanske vara en x86-processor som för länge sedan betalat sig utvecklingsmässigt, och därför "borde" vara (skulle kunna vara) i princip gratis, men det är inte så marknaden fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror mycket av intel/amds kompetenser kan föras över till arm. De har ju extremt mycket kompetens som inte rör x86 både sett till tillverkning men även stora block i processorn som inte är specifika till x86 (cache, FPU, ALU, etc...)

Om de vill ställa om så kan de och ärligt tror jag båda bolagen har både ARM64 och RISCV på gång i intern utveckling för att se vart det leder

Beror på hur de kommer agera, om de tänker vänta ut och rida på Windows/x86 så länge de kan. Finns en risk att det blir scenariot, om inte Apple tar marknadsandelar på bärbart relativt snabbt och de känner sig hotade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Intel har redan gett ett Trump svar. De hävdar att Intel 11-gen är bästa valet för alla. Har tyvärr inte tillgång till länken just nu, men tror att Intel hade mått bra av att börja erkänna lite av sina misstag.

Ser man tillbaka på historien, så har de haft problem sedan mitten på 90-talet med felräknande Pentium-processorer (forskarna på LTH fick göra om flera månaders arbete), avsaknaden av 16-bitars instruktioner (i en tid bestående av mestadels 16-bitars applikationer) i Pentium Pro m.m. Allt har de försökt mörka genom åren. Spectre/Meltdown verkar också vara något många har glömt bort, men Intels "fix" är fortfarande kännbar i min 8-gen CPU.

Men situationen är annorlunda idag och aktieägarna nöjer sig inte med detta. De förväntar sig såklart en plan från respektive företag hur de ska möta den bya konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men sen har vi bean-counters (a.k.a. ekonomer) som styr företag. De kommer alltförlänge argumentera för att fortsätta tjäna pengar på x86 även på ett sluttande plan och man kommer "vakna" försent. Det har vi sett massor av gånger i historien och vi kommer fortsätta se det beteendet.

Tror andra som redan är igång har betydligt bättre möjligheter att växla upp när de känner morgonluften och ser marknadsmöjligheterna.

Så min teori är mer utifrån affärsmässiga aspekterna snarare än de tekniska, för självklart har Intel och AMD ingenjörskunnandet för att snabbt ställa om och göra något bra av det, men det är inte ingenjörer som styr världen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det vore nyttigt för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det gick skitbra. Det sitter en Atom i min NAS och den fungerar skitbra. Utan konkurrens så är det den hårdvara jag använder mest.

Ni kan väl vänta lite innan ni utropar M1 till det nya svarta.

Det fanns dom som ansåg wankelmotorn, BetaMax och HD-DVD överlägsna också, för att inte tala om PowerPC för att ta ett närmare exempel.

...Menar du att NAS har mer upptid då eller menar du faktiskt att du utför de flesta av dina datorrelaterade aktiviteter på din NAS?

Höll på en hel del med Atom för många år sedan i industridatorer, och för den implementeringen (ca 300mb Windows XP Embedded installationer) så var de helt okej, om man ser dem som enbart till för nas och dylikt så är det väl logiskt, men pushen att ha in dem i netbooks osv var rätt kaos enligt mig då de aldrig hade prestandan att klara av vad de flesta väntade sig att en laptop, även en liten sådan skulle klara av.

Dock får jag en känsla att Core M processorerna kommer från Atom's arv, och är riktigt imponerade över processorn i min lattepanda som är storleken av ett RPI typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200