Permalänk
Medlem

Ny dator - CM NR200P, Zen 3, 3080

Hejsan!

Då var det dags för mig att köpa mig en ny burk, kommer användas för gaming i alla dess former. Jag spelar för närvarande på en 1080p (180hz) men vill ha möjlighet att uppgradera till 1440p/4k om jag känner för det framöver. Inser att detta eventuellt är rätt overkill för 1080p gaming men jag känner att när jag väl köper så passar jag på

Klart:

Oklart:

  • CPU: Eventuellt en 5900x istället?

  • GPU: Har två bokade på olika butiker så tar det kort jag får (om jag får ett)

  • Ram: Läst på forumet samt från andra källor att nya Zen 3 CPU:erna ryktas rulla på bäst med 4000MHz stickor, är det värt prisskillnaden?

  • SSD: Här bollade jag lite mellan 970 och 970 plus, är hastighets skillnaden mellan de två värt 500:- extra?

  • "Bottenkylning": Sett att en del sätter in 2x Noctua NF-A12x15 i botten på NR200P så det är något jag funderar på också.

  • "Toppkylning": Tittat på Noctua NF-A12x25 PWM 120mm och Noctua NF-S12A 120mm PWM

Uppskattar all feedback och vägledning jag kan få!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut, är inne på att bygga i det chassit själv!

När det gäller ssd:n så skulle jag säga att 970 plus inte är värt det. Läshastigheten är densamma och det är främst den som spelar roll vid gaming. 980 pro skulle eventuellt kunna vara värt det då skillnaden blir betydligt större, men alla spel kan inte dra nytta av det.

Om du kör på gigabytes grafikkort så tänk på att vara försiktigt vid montering av pcie-kablar. Vet inte om det är fixat än men första omgången hade en del bekymmer: https://www.sweclockers.com/nyhet/30571-gigabytes-geforce-rtx...

Har stött på detta problemet irl, var helt omöjligt att få in kontakten utan att trycka tillbaka en pin. Förhoppningsvis får du inte det problemet, men alltid bra att vara förberedd!

Permalänk
Medlem

@Pnollten Kul, verkar som ett riktigt trevligt chassi!

Tänker precis likadant angående disken det känns inte som att jag har det behovet.

Ja jag läste det, som jag förstod det så ska kort som skickas ut efter V.39 vara fixade. Har en beställning på detta kort samt ett Phoenix GS får väl se vad man lyckas få tag i!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

@Pnollten Kul, verkar som ett riktigt trevligt chassi!

Tänker precis likadant angående disken det känns inte som att jag har det behovet.

Ja jag läste det, som jag förstod det så ska kort som skickas ut efter V.39 vara fixade. Har en beställning på detta kort samt ett Phoenix GS får väl se vad man lyckas få tag i!

Hur planerar du att göra med kylning? Grafikkort monterat i botten och stockkylare till CPU eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Hur planerar du att göra med kylning? Grafikkort monterat i botten och stockkylare till CPU eller?

Kommer köra GPU i botten sen blir det antingen en tornkylare i stil med Noctua NH-U12A/S eller en 280mm AIO kylare. För AIO kylare så har jag hört gott om Arctic Liquid Freezer II

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Kommer bygga ett mycket liknande system snart fast med ett öga på AMDs nya 6800xt. Följer med iver resonemangen här!

Permalänk

Ska du köpa ny kylare så är nog Scythe Fuma 2 den som jag anser vara bäst lämpad

Jag kör med samma moderkort fast min gamla NH-D14 som passade perfekt, hade den inte gjort det så hade det blivit en Fuma 2 eller Ninja 5

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Kommer bygga ett mycket liknande system snart fast med ett öga på AMDs nya 6800xt. Följer med iver resonemangen här!

Det dem visade upp igår var absolut imponerande så tror många går i exakt de tankarna med. Personligen har jag inte haft AMD GPU på många år då de bara strulade med drivers, en vän köpte Radeon 5700 XT tiidigare i år och upplevde även han en massa problem.

Så jag vet inte.. om deras drivrutiner har blivit bättre nu kan jag absolut tänka mig att gå för ett 6800XT men tror med största sannolikhet jag håller mig till 3080 för detta bygge.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ska du köpa ny kylare så är nog Scythe Fuma 2 den som jag anser vara bäst lämpad

Jag kör med samma moderkort fast min gamla NH-D14 som passade perfekt, hade den inte gjort det så hade det blivit en Fuma 2 eller Ninja 5

Tack för tipset, sett att många på reddit använder dessa kylare de verkar dock som att vid vissa konfigurationer så får man inte in fläktarna i toppen. Men här är ett exempel på hur det kan se ut och det verkar ju passa bra!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Kommer köra GPU i botten sen blir det antingen en tornkylare i stil med Noctua NH-U12A/S eller en 280mm AIO kylare. För AIO kylare så har jag hört gott om Arctic Liquid Freezer II

Har också kikat på lösningen med Freezer, ser lite halvklurigt ut att få in 280mm-varianten bara:

https://i.imgur.com/U3MlU0w.jpg

Blir en rolig utmaning att ge sig på!

Permalänk
Skrivet av zorken:

Tack för tipset, sett att många på reddit använder dessa kylare de verkar dock som att vid vissa konfigurationer så får man inte in fläktarna i toppen. Men här är ett exempel på hur det kan se ut och det verkar ju passa bra!

Ja jag kör med top down med insug i toppen
Bytte också till NF-A15 fläktar istället för de som kom med NH-D14

https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Litade inte helt på hålen på baksidan för att få ut luften tillräckligt lätt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja jag kör med top down med insug i toppen
Bytte också till NF-A15 fläktar istället för de som kom med NH-D14

https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Litade inte helt på hålen på baksidan för att få ut luften tillräckligt lätt

Ser riktigt bra ut, lär sikta på något liknande!

Har kollat lite tester nu och Fuma 2 verkar riktigt trevlig. Problemet är dock priset i Sverige, de pratar ju väldigt gott om den pga sitt låga pris i jämförelse med t. ex Noctua NH-D15 men i Sverige kostar de lika mycket (Billigaste jag hittat är CDON 984:-) Finns en kvar på tyska Amazon för €74.16 men vågar inte förlita mig på den lagerstatusen.

Med det sagt så tror jag ändå att jag tar "smällen" och beställer en Fuma 2 från CDON.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Beställde en Fuma 2 från CDON, lyckades även få tag i ett SF750 igår på ComputerSalg som nu har skickats så det börjar ta sig det här!

Det jag är mest kluven över nu är ram, kikat på en hel del olika och vet inte om jag ska gå för 3600mhz eller 4000mhz och hur stor prestandaskillnad detta innebär. Hittade 2x16 4000mhz CL18 på Amazon för 3200 respektive 3000, postade om dem i dagens fynd , funderar på ifall de kanske kan vara något!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering!

Klart:

Oklart:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite osäker på GPUn då den är rätt så stor och går in med nöd och näppe, bilder från reddit.

Kort jag kikat på:

  • MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio - (323mm x 140mmx 56mm)

  • Gigabyte 3080 Gaming OC - (320mmx 129mm x 55mm)

  • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA - (285.37mm x 111.15mm x 44mm)

I jämförelse med Gigabyte kortet så är det ju inte jättestor skillnad, men EVGA kortet är ju betydligt mindre.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Slutresultatet, väntar bara på disken sen kan det roliga börja!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Slutresultatet, väntar bara på disken sen kan det roliga börja!
https://komponentkoll.se/bild/Jdous.png

Ser mycket trevligt ut! Lyckades du alltså få tag på en 5800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Ser mycket trevligt ut! Lyckades du alltså få tag på en 5800X?

Ja jag lyckades äntligen få tag i en, den kom fram idag (inte hämtat ut den än så kanske inte ska hurra än )

Hur har det fått för dig?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Ja jag lyckades äntligen få tag i en, den kom fram idag (inte hämtat ut den än så kanske inte ska hurra än )

Hur har det fått för dig?

Jodå, börjar likna något:

Saknar bara cpu och fläktar. Har inte bestämt mig gällande ram och ssd heller.

Var köpte du din 5800X ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Jodå, börjar likna något:

https://komponentkoll.se/bild/JKmzn.png

Saknar bara cpu och fläktar. Har inte bestämt mig gällande ram och ssd heller.

Var köpte du din 5800X ifrån?

Ser trevligt ut, kommer bli riktigt snyggt!

Köpte den från Komplett, beställde 15.08 på release dagen efter att jag sumpade betalning hos Webhallen och fick 15.03 men lyckades få en från Komplett otroligt nog!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Ser trevligt ut, kommer bli riktigt snyggt!

Köpte den från Komplett, beställde 15.08 på release dagen efter att jag sumpade betalning hos Webhallen och fick 15.03 men lyckades få en från Komplett otroligt nog!

Ja, planen är radiator i botten och vertikalmonterad gpu. Eftersom man får med två chassisidor kommer jag växla mellan dessa, men försöka köra mestadels med glas om temperaturen tillåter det.

Du måste haft en jäkla tur! Jag försökte få tag på en på inet, men ingen lycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Slutresultatet, väntar bara på disken sen kan det roliga börja!
https://komponentkoll.se/bild/Jdous.png

Kul, ser mycket trevligt ut!
En fråga bara, varför har du valt de minnena istället för de ganska mycket billigare:
https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...

Det enda jag kan se är mindre skillnad på timings, båda är ju dock CL16.
Nog för att rättfärdiga prisskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davve021:

Kul, ser mycket trevligt ut!
En fråga bara, varför har du valt de minnena istället för de ganska mycket billigare:
https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...

Det enda jag kan se är mindre skillnad på timings, båda är ju dock CL16.
Nog för att rättfärdiga prisskillnaden?

Som jag förstod det så skulle dessa vara B-Die medans de andra är Hynix samt lägre timings som du nämner.

Är långt ifrån en ram expert så om det är värt prisskillnaden eller inte det låter jag vara osagt

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Ja, planen är radiator i botten och vertikalmonterad gpu. Eftersom man får med två chassisidor kommer jag växla mellan dessa, men försöka köra mestadels med glas om temperaturen tillåter det.

Du måste haft en jäkla tur! Jag försökte få tag på en på inet, men ingen lycka!

Låter trevligt, blir spännade att se hur det blir sen!

Ja men verkligen, hörde att inet dog rätt fort Håller tummarna för att du får tag i en snart!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Då 980 PRO blivit uppskjuten både hos power och Inet till sen november/december gav jag upp och beställde en 970 Evo Plus 1TB istället så snart är datorn komplett!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360