Mountain Everest Max keyboard - modulärt TKL i samma prisklass som G915

Permalänk
Medlem

Mountain Everest Max keyboard - modulärt TKL i samma prisklass som G915

Har varit sugen på en ny bräda ett tag och har sneglat på G915.
Dock tycker jag det är svindyrt med 2.5k för vad man får för pengarna.

Snubblade på detta idag efter att ha sett en review av Hardware Canucks och det verkar lovande.

Mountain Everest Max

Axplock av features:

- Utbytbara brytare och caps
- Mediadock med display som kan placeras både till höger och vänster
- Löstagbar numpad som kan placeras både till höger och vänster samt trådat
- Magnetiska fötter för ställbar höjd/vinkel
- USB Hub

Förutom max-versionen så går det att köpa både som Core (ingen numpad, media dock eller handledsstöd) och som barebone (som core fast utan brytare och keycaps).

Dock finns bara MX Red och MX Brown för Nordic-versionen och jag har mailat och frågat om det kommer komma med dom andra alternativen.

Luktar julklapp åt mig själv vad jag sett från reviews och kommentarer.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Lutar lite själv åt detta. Har du fått reda på ngt om andra brytare?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 TG | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Intel Core i7 8700K 3,7GHz | NZXT Kraken X62 280mm | Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 4x8GB | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Acer Predator XB271HU + LG 27UL650 | Seasonic Focus Plus Gold 750W | Samsung 960 EVO Series 500Gb + Crucial P1 M.2 2280 1TB

Permalänk
Medlem

Ja,
Jag fick detta svaret:

Thank you for your email and your interest in our products.
We are a European company and ship from within the EU so there will be no customs issue.
As for Nordic layout, we do not offer every combination ready-made but we do offer the switches separately, allowing you to customise your Everest keyboard to your taste. Hope that allows you to create the keyboard of your choice.

With kind regards,
Team Mountain

För egen del lutar det åt röda brytare i detta fallet

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Ja då lutar det säkert också mot röda brytare.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 TG | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Intel Core i7 8700K 3,7GHz | NZXT Kraken X62 280mm | Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 4x8GB | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Acer Predator XB271HU + LG 27UL650 | Seasonic Focus Plus Gold 750W | Samsung 960 EVO Series 500Gb + Crucial P1 M.2 2280 1TB

Permalänk

Halva grejen med att kunna byta ut brytarna är att komma ifrån cherry så man kan njuta av alla de bra. Men glöm inte att smörja dem med lube för den ultimata känslan!

https://keygem.store/collections/gateron?page=1
https://keygem.store/collections/durock-switches
https://keygem.store/collections/lubricants

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Permalänk
Medlem

Så hade glömt detta, nu är det beställt på proshop för 2.6k.

Skall man byta brytare från MX brown om man vill ha ett tyst keyboard?

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Finns det i mx silent-brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Halva grejen med att kunna byta ut brytarna är att komma ifrån cherry så man kan njuta av alla de bra. Men glöm inte att smörja dem med lube för den ultimata känslan!

https://keygem.store/collections/gateron?page=1
https://keygem.store/collections/durock-switches
https://keygem.store/collections/lubricants

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Så Gateron är bättre än Cherry? Efter vad jag förstått är Gateron en Cherry clone?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Så Gateron är bättre än Cherry? Efter vad jag förstått är Gateron en Cherry clone?

Clone och clone. Efter Cherry's patent gick ut så är det flera tillverkare som har börjat göra MX-brytare och i samma veva började de tweeka receptet lite och fick fram bättre varianter medans Cherry gjorde ingenting utan bara körde på som vanligt samtidigt som deras gjut-formar blev mer och mer utslitna vilket resulterade i i sämre brytare än de gjorde från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Clone och clone. Efter Cherry's patent gick ut så är det flera tillverkare som har börjat göra MX-brytare och i samma veva började de tweeka receptet lite och fick fram bättre varianter medans Cherry gjorde ingenting utan bara körde på som vanligt samtidigt som deras gjut-formar blev mer och mer utslitna vilket resulterade i i sämre brytare än de gjorde från början.

Intressant! Hur vet man detta om deras gjutformar? Antar att de själva inte gått ut med detta?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

De har gjorts nya formar genom åren. Och de första batcherna ska ha blivit bra men blev snabbt utslitet. Retoold black och vintage black Är de som anses vara bäst och kan säljas för höga priser.
Hur allt kommer till kännedom vågar jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Har ni hittat det här tangentbordet fast i silent-version?

Jag gjorde research det verkar bara finnas i röd, brun och blå?

Vill inte behöva köpa röd och sedan behöva betala extra för silent och sedan få behöva själv installera även om man nu inte behöva löda men det kostar mer + slöseri med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Så hade glömt detta, nu är det beställt på proshop för 2.6k.

Skall man byta brytare från MX brown om man vill ha ett tyst keyboard?

Kommer tjata om detta som en idiot tills jag dör men här kommer det igen. En brytare låter inte speciellt mycket av sig självt, så den överväldigande majoriteten av ljudet som ett tangentbord gör kommer från andra saker än brytaren, främst materialet och dämpningen i själva lådan. Sen kan olika brytare ge olika karaktär på ljudet som kan uppfattas som mer eller mindre skarpt, men i total ljudnivå är det ingen jätteskillnad mellan olika brytare. Vill du ha ett tyst tangentbord och har en budget på 2500kr så kan du bygga ett eget och få ett som är tyst på riktigt (och sannolikt springer cirklar kring detta i känsla).

Skrivet av Ragnvlad:

Så Gateron är bättre än Cherry? Efter vad jag förstått är Gateron en Cherry clone?

Typ 90% av alla brytare folk bygger tangentbord med är "kloner" av Cherry d.v.s. bygger på deras MX-design. De enda brytare som inte gör det är Kailhs "Box"-brytare som har en annan intern design (men som passar kretskort designade för Cherry MX-brytare). Eller folk som bygger med typ ALPS-brytare då men med tanke på att de inte längre tillverkas är det en försvinnande liten minoritet.

Men ja, Cherry har tillverkat brytare i all evighet och deras kvalitet har gått ner på sistone plus att de inte direkt innoverar så de är långt från herren på täppan numera. Verktyg och formar och sånt blir ju slitna när de används så om du inte förnyar tillverkningsfabrikerna så kommer kvaliteten sjunka. Det största som talar mot Cherry är däremot att de inte har innoverat något på länge och att andra har designat brytare som ger en annan känsla än vad Cherrys lineup gör. För det mesta till det bättre.

Det finns dock inte så många "riktiga" tillverkare av brytare och även de små hype:ade brytarna (typ ZealPC och dylikt) är ju tillverkade av nån annan. Tror väl t.ex. att det är Gateron som gör brytare åt ZealPC, appropå Gateron. Kailh har samarbete med NovelKeys och tillverkar deras NK x Kailh Cream och Blueberry. Etc.

Men som alltid när det handlar om sånt här så är det 100% subjektivt. Cherry Brown har ju meme-status i hobbyn och alla hatar dem, men det betyder ju inte att det inte finns folk där det genuint är den bästa brytaren som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Så hade glömt detta, nu är det beställt på proshop för 2.6k.

Skall man byta brytare från MX brown om man vill ha ett tyst keyboard?

Emotser recension av det

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Emotser recension av det

Proshop flyttade fram leveransen (man kan ju tro att det gäller ett gfxkort) men ve den som ger sig.
Återkommer...

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Både komplett.se och maxgaming.se har lite tangentbord inne nu, så det blev ett lite dyrare läkarbesök denna gång (satt i väntrummet och surfade på mobilen då jag såg det).

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Både komplett.se och maxgaming.se har lite tangentbord inne nu, så det blev ett lite dyrare läkarbesök denna gång (satt i väntrummet och surfade på mobilen då jag såg det).

Skriv gärna en rad om hur du upplever det när du hunnit få hem det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Skriv gärna en rad om hur du upplever det när du hunnit få hem det!

Will do!

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

ska nog köpa ett, var riktigt snygga 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har fått mitt nu.
Snyggt stablit och bra.
Mjukvaran är inte lika flexibel som razors men stabil.
Återkommer med en mer uttömmande review.

Jag föredrar detta keyb före mitt tysta razor atm

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

låter knapparna mkt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

låter knapparna mkt?

Grejen med hotswap är ju att du enkelt kan byta brytare eller ta loss dem och öppna upp så du kan smörja dem vilket kommer göra att de låter bättre / tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Grejen med hotswap är ju att du enkelt kan byta brytare eller ta loss dem och öppna upp så du kan smörja dem vilket kommer göra att de låter bättre / tystare.

det vet jag redan, men om knapparna som redan sitter är bra så är det onödigt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Skillnaden är ju minimal vs annat mekaniskt pre-built.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

det vet jag redan, men om knapparna som redan sitter är bra så är det onödigt.

Beror ju lite på om du väljer Röda eller Bruna brytare (har för mig att Silent och Speed inte finns om Nordic variant), sedan kan man ju alltid sätta dit O-ringar om man vill dämpa lite mer utan att pilla på för mycket med grejerna.

Själv tog jag med Cherry Brown, då jag inte har testat dom riktigt än.
Men mest troligt kommer mina Gateron Red hamna där, om jag inte får för mig att köpa in nått annat.
Vi får se vad som händer, mitt lär väl komma på tisdag skulle jag tro.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

låter knapparna mkt?

Nej de jag har är nästan knäpptysta. Hmm, vilken switch var det nu?
Just det MX brown, mycket behagliga att använda.

googla lite
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Sicken överraskning man fick då, postnord var lite snabbare än vanligt. Så när man kom hem så låg det ett nytt tangentbord att testa där

Har bara pillat på det i drygt 45 min än. Men mitt första intryck är iaf.
Riktigt fin byggkvalité.
Lubade och klippta stabbar, sitter till och med liten skum matta under stabbarna. (har bara kollat under space än dock)
Tystare än mitt GMMK med Gateron Red, vet inte om det sitter någon matta i chassit eller om dom bara har ett stabilare chassi.
Ska ta och sätta i ett par Gateron Red i detta senare ikväll och testa lite mer.

Mjukvaran är ju som sagt lite buggig, dock fungerar allt (iaf det jag har testat).
Bara de att det kan stå lite konstigt, t.ex. när man uppdaterar firmware så klickar man först på "Check for update" finns det en uppdatering så får man två val "Cancel" eller "Save". Och färg koderna när man ställer in belysningen beter sig lite udda.

Ja det är nog allt som jag har nått att säga om än så länge, ja det och att det är riktigt skönt att skriva på.
Satte dit en extra magnet under fötterna så att jag fick lite mer lutning på bordet.

Men jag är riktigt nöjd med köpet än så länge. 👍

edit:
Nu har jag hunnit med lite mer skrivande och spelande, och jag har inte haft några problem med grejerna.
Ska försöka kolla igenom programvaran lite mer imorgon.

Har även hunnit testa lite brytare (följer ju med fyra (fem med den varianten som sitter monterat på bordet) test brytare.
Cherry MX Brown, Red, Silver, Silent Red och Blue sedan har jag ju även Gateron Red hemma.
Av dom så kommer jag utan tvekan montera dit min Gateron brytare, även fast jag gillar MX Brown så låter dom lite för mycket för min smak. Testade även med O-ringar på alla typer, men man hör fjädern från Cherry brytarna för mycket.

Får se, kanske tar och beställer någon annan switch, Kailh Silent Brown/Pink är jag rätt sugen på att testa.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Ja då har det gått ett par dagar till då.

Fick bli Kailh Silent Pink brytare och en laddning med Duckys Double-shot PBT keycaps,
så nu känns det riktigt bra.

Inte så mycket nytt att rapportera angående tangentbordet i sig dock.
Allt fungerar riktigt bra fortfarande, känns mycket bättre än mitt GMMK.

Har inte hunnit lekt så mycket mer med Base Camp än, men jag testade macro funktionen lite iaf.
Och den är väl lite så där, ser ut som man kan göra allt som jag skulle vilja göra med ett macro.
MEN när man väl har spelat in ett macro så ( iaf vad jag kan se ) så kan man inte editera det så mycket.
Man kan dra runt ordningen och ta bort events, men man kan inte ändra fördröjningarna.
Hittar inte vart filerna sparas, så jag vet inte om det går editera dom i notepad.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Härligt att du blev nöjd Tack för recensionen!

Permalänk
Medlem

riktigt sugen på detta tangentbordet 🙂

Visa signatur

In science we trust!