Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Ja, rekordet för mig var et som skeppade i Januari, kom för ett par veckor sedan, 10mån......rekord Man undrar ju vart det legat och skvalpat hos Postnord i nästan 10mån för att sedan levereras, utan avgifter ochså dessutom

Permalänk
Medlem

Kul att vissa fått sina paket iaf, sitter fortfarande och väntar, vet att ett av dom har kommit till sverige för några månader sen. Men postnord har tappat bort det eller nått.

Permalänk
Skrivet av Postnord:

https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/logistik/krit...

När en försändelse med kläder eller skor anländer till Sverige finns i normalfallet endast uppgift om innehåll, värde och bruttovikt på försändelsen. PostNord har ingen möjlighet att öppna försändelsen för att kontrollera innehållet. Eftersom kemikalieskatten ska tas ut på vikten, kommer i praktiken allt emballage och eventuella övriga varor i försändelsen att vägas in. Vi kan inte heller veta vilka eventuella kemikalier som kläderna innehåller. Det innebär att full kemikalieskatt kommer att tas ut, oavsett om plagget är miljövänligt producerat eller inte. PostNord bedömer därför att den miljöstyrande effekten är begränsad.

Om man väljer att skicka en sko (eller kanske ett helt par skor) i samma försändelse som en massa andra grejer, får man alltså betala kemikalieskatt på de andra grejerna också. Det låter ju jättebra! Då blir det många som sedan begär omprövning hos Tullverket, så Tullverket får också mycket att göra. "10 kg var vikten på hela lådan, men tröjan väger bara 100 g. Att försändelsen blev så tung beror på att tröjan skickades i samma låda som en järngryta för att spara på portot. Jag vill därför ha tillbaka 99% av kemikalieskatten." "Jag fick betala kemikalieskatt på mina skor, men de är miljövänliga, så jag vill ha pengarna tillbaka."

Skrivet av Postnord:

Skulle förslaget till ny kemikalieskatt införas kommer denna förenklade hantering inte längre vara möjlig för försändelser som innehåller kläder eller skor. Då måste istället en fullständig importdeklaration upprättas vilket är betydligt krångligare och mer kostsamt. Detta gör att avgifterna för dessa försändelser måste höjas kraftigt för att kompensera för de ökade kostnaderna.

Här låter det alltså som att man endast betalar den högre avgiften om försändelsen innehåller kläder. Det är i alla fall betryggande.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande 2: Eller så får säljaren skriva en korrekt tulldeklaration.

Vem beställer för den delen kläder med flit från utanför EU? Just nu riskerar försändelsen ändå hamna på en båt och ta 6 månader. Handlar det om designerkläder från Japan så tror jag nog avsändaren kan deklarera och skicka med någon form av expressfrakt. Handlar det om typ kläder från Ebay i USA så finns Ebay Global Shipping Program där allt är förbetalt av avsändaren/Ebay.

Att skor och kläder får högre avgift är ju inget konstigt. Gäller redan elektronik som täcks av kemikalieskatten och kosttillskott på försändelser under 1700 kr.

De som sysslar med dropshipping av kläder och skor får flytta lagret till EU eller ingå avtal med Postnord/annan speditör om att avsändaren ska stå för avgifterna och deklarera korrekt. Annars kommer de fortsätta få missnöjda kunder

Permalänk
Medlem

Ja, förhoppningsvis så kan de sortera ut så bara de paketen med kläder/skor riskerar att drabbas av den högre avgiften och inte den som beställer nåt annat.
För övrigt så drabbar detta ju antagligen även de andra speditörer på liknande sätt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande 2: Eller så får säljaren skriva en korrekt tulldeklaration.

Problemet är bara att säljaren räknar med att det räcker med att skriva "skjorta" på tulldeklarationen och begriper inte att man måste skriva ut produktkod. Då kan ju inte Postnord veta om det ska vara 6205200090 (bomullsskjorta för män) eller 6206300090 (bomullsskjorta för kvinnor). Även om säljaren skulle fylla i blankett CN23 istället för den förenklade blankett CN22 känner inte säljaren till att man måste fylla i vilka kemikalier som använts i fält 12 eftersom dessa uppgifter inte behövs för några andra länder.

Skrivet av Petterk:

Vem beställer för den delen kläder med flit från utanför EU?

Inte jag i alla fall.

Skrivet av Petterk:

Just nu riskerar försändelsen ändå hamna på en båt och ta 6 månader.

Varifrån tar det sex månader? Från Asien och Australien tar det 2-3 månader om det går med båt. I och för sig tillkommer det tid för att Postnord ska förtulla varorna. Sedan verkar det som att skatten först ska införas 2022 och då kanske flygtrafiken har kommit igång igen.

Skrivet av Petterk:

Handlar det om typ kläder från Ebay i USA så finns Ebay Global Shipping Program där allt är förbetalt av avsändaren/Ebay.

Ebays Global Shipping Program kommer förstås också att få ökade kostnader av detta så de anpassar väl priserna därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varifrån tar det sex månader? Från Asien och Australien tar det 2-3 månader om det går med båt. I och för sig tillkommer det tid för att Postnord ska förtulla varorna. Sedan verkar det som att skatten först ska införas 2022 och då kanske flygtrafiken har kommit igång igen

Ebays Global Shipping Program kommer förstås också att få ökade kostnader av detta så de anpassar väl priserna därefter.

Tid i hamnen/flygplatsen när de inte finns några flyg att skicka med. Alla båtar går inte direkt till Sverige heller, sen minst ett par veckor på tullagret i Örebro.

GSPs kostnader kommer inte öka lika mycket som de för privatimport/mottagaren deklarerar.

Någon som säljer skor och kläder professionellt ska veta varukoderna och vikterna. Det är ju bara att fråga eller titta hos tillverkaren! I Ebayfallet så fixar GSP den biten. Sen får man givetvis betala maximal kemikalieskatt om man inte kan visa på att den är fri från ett antal.

Är man smart så skickar man till en paketförmedlare i Asien som kan väga varorna, packa om och deklarera åt dig om man måste privatimportera. Många paketförmedlare skickar som avsändaren betalar.

Senare lösningen kräver dock att du inte beställer strumpor för 25 kr inkl frakt från Kina.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tid i hamnen/flygplatsen när de inte finns några flyg att skicka med. Alla båtar går inte direkt till Sverige heller, sen minst ett par veckor på tullagret i Örebro.

Ungefär 37 dagar verkar båten ta och det går en båt i veckan. Det går förstås också bra att anlita andra rederier.

Skrivet av Petterk:

Är man smart så skickar man till en paketförmedlare i Asien som kan väga varorna, packa om och deklarera åt dig om man måste privatimportera. Många paketförmedlare skickar som avsändaren betalar.

Även detta innebär förstås extra kostnader: paketförmedlarens kostnader, inrikesporto i avsändarlandet och avsändarlandets moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ungefär 37 dagar verkar båten ta och det går en båt i veckan. Det går förstås också bra att anlita andra rederier.

Är väl medveten om hur lång tid det tar, men det går inte att pricka varje båt och det är speditören i avsändarlandet som får planera allt det. Hur lång tid det tar och hur ofta skeppen går beror på vilken hamn det rör sig om dessutom. Nu när paket först bokas på flyg, skickas till flygplatsen och sen får dirigeras om så tar det 4-6 månader.

Att man när det inte är kris i världen kan få paket skickat med båt på 5-6 veckor är något normalt, men vi har inte ett normalt läge och lär inte ha i början av 2022 heller.

Skrivet av Kommenterande 2:

Även detta innebär förstås extra kostnader: paketförmedlarens kostnader, inrikesporto i avsändarlandet och avsändarlandets moms.

Det är ingen moms i Hongkong, varor skickas ofta utan att du behöver betala för frakten själv till förmedlaren och kostar mindre än Postnords 125 kr att hantera och lägga i ett nytt paket.

Såklart inte värt för strumporna som sagt.

Betydligt säkrare att skicka ett försäkrat paket från en paketförmedlare som står för avgifterna än att skicka 25 småpaket som brev från Fastlandskina.

Permalänk
Medlem

Beställde en 100W billaddare från Giztop 25/10, den skickades 28/10 med transportföretaget 4PX i Kina och kom fram igår. Så det tog ca 2 veckor.

Sändningsnumret börjar på LL och när jag spårade paketet insåg jag att det går via Luxemburg så jag hoppades på att inte få betala några avgifter och när jag hämtade ut det idag så behövde jag inte betala nåt.

När paketet kom fram till Luxemburg så fanns ingen information om att den ens varit i Kina, det enda som visas när man spårar är att det avgått fårn Luxemburg och det fanns ingen C19 etikett. Behövde inte ens visa leg när jag hämtade ut det.

Toppen!