Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensSparebo:

Hahaha vafan.....

"Sändningen har skickats fel, skickas nu till rätt adress" 15:30

Så kanske finns lite hopp ändå. Mitt ombud stänger 24 och Bring kör till 22. Annars blir det imorgon

Har något liknande, utleverans påbörjad först kl 11 och sedan kl 15.30 - tror tyvärr inte att de kör till ombud på kvällen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Vilket datum/klockslag beställde du? Om du bokade på releasedagen är det riktigt illa.

Nja. Det tycker jag inte spelar någon roll. Dom borde inte sälja en enda Xbox i butik innan dom levererat till alla som bokat. Är ju flera som bara gått in på releasedagen och köpt utan att förboka. Men jag bokade i oktober när All-Access släpptes i min butik.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av allanballan112:

min har varit i jönköping sen i tisdags har inte hänt ett skit :/

Exakt samma skit för mig.
Kan du pinga mig om du hör något angående din?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk
Skrivet av pacc:

Har något liknande, utleverans påbörjad först kl 11 och sedan kl 15.30 - tror tyvärr inte att de kör till ombud på kvällen...

Ok, hoppas på imorgon då iaf. Då är man solo från 12 till resten av dag/kvällen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Var inne på min lokala Elgiganten idag för att kolla hur det låg till med min beställning. Fanns ingen till mig, dom hade bara fått in 3 stycken. Men är det inte JÄVLIGT konstigt att det ställs ut exemplar i butikerna innan alla som förbokat fått. Nu dör inte jag för att jag inte får Xboxet nu eftersom det är en julklapp till mig och grabben. Nästa leverans är tydligen 15 december så kommer ju bli på håret.

Elgiganten borde verkligen skämmas över hanteringen med denna release.

PS. Butikschefen på den butiken jag var hade fått 4 samtal från andra Elgigantenbutiker som frågade om dom hade några kvar dom kunde få.

Håller med. Finns ju ingen anledning att förboka och betala innan om det ändå inte går i turordning, sista gången jag förbokar något på Felgiganten. Bättre att göra som Mediamarkt skriver på sin hemsida att det är begränsat antal och turordning gäller. Jag valde Felgiganten pga. att de skulle ha störst tillgång och att jag förutsatte att det var turordning som gällde. I min värld var det självklart med turordning. Är nu orolig att min dotter inte ska få xbox till jul trots att jag betalade 9/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Dolby Atmos ska det väl ändå vara det finns ju det i menyn på tvn i alla fall. Dock inte Vision. Om man trycker på den stora runda knappen på fjärrkontrollen till tvn när man spelar så dyker det om info om upplösning, freesync, vrr, hdr mm.

Givetvis har du rätt, jag menade Vision 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Ja jag snackade med dem via FB chatt och de sa att resterande skulle skickas ut idag. Att det var förseningar pga högt tryck, men vad hade de förväntat sig? Så förhoppningsvis om den skickas idag (högst tveksam i detta läget men...) så har man den på fredag i alla fall. Håller tummarna för alla oss som valt Media Markt, we stand united against them!

Kan vara så att dom har personalbrist på sitt lager pga COVID. Min arbetsplats kräver att om man har minsta symptom så ska du stanna hemma i fem arbetsdagar eller att ett test mot Covid är negativt. Kanske är så hos Mediamarkt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Nja. Det tycker jag inte spelar någon roll. Dom borde inte sälja en enda Xbox i butik innan dom levererat till alla som bokat. Är ju flera som bara gått in på releasedagen och köpt utan att förboka. Men jag bokade i oktober när All-Access släpptes i min butik.

Skrivet av jmkbiker:

Håller med. Finns ju ingen anledning att förboka och betala innan om det ändå inte går i turordning, sista gången jag förbokar något på Felgiganten. Bättre att göra som Mediamarkt skriver på sin hemsida att det är begränsat antal och turordning gäller. Jag valde Felgiganten pga. att de skulle ha störst tillgång och att jag förutsatte att det var turordning som gällde. I min värld var det självklart med turordning. Är nu orolig att min dotter inte ska få xbox till jul trots att jag betalade 9/10.

Jag håller inte med er helt och hållet. Bland de som förbokat ska givetvis det följa turordningen, att den som bokade när förbokningen öppnade ska få före den som bokade två veckor senare.

Däremot så tycker jag det är helt fine att man allokerat ett visst saldo till sina butiker. Något annat skulle ju mer eller mindre vara att "förbjuda" andra grenar av företaget än "Webshoppen" att sälja dessa "hajpade" produkter. Vart ska man då dra gränsen liksom? Ska webhallen inte få sälja PS och Xbox eftersom de ingår i samma koncern som Komplett, som sannolikt har folk som ännu inte fått leverans? Eller är detta okej för att de har olika bolagsnamn? Så om Elgiganten skulle lägga sina butiker i ett eget bolag (de kanske de till och med har??), "Butikgiganten" och sin webshop i "Nätgiganten", så hade ni varit helt fine med upplägget att man kan köpa på plats i butik, även om folk inte fått sina förbokningar ännu?

Nej, det Elgiganten har skött dåligt är att de skickat ut alla förbokningar för sent (på releasedagen istället för dagen innan), samt att de varit total avsaknad av information, alternativt felaktig information. Jag fick exempelvis beskedet att min order hade skickats ut dagen innan release, fastän de morgonen efter bekräftade att den ännu inte skickats. På samma sätt har folk som valt "Expressfrakt" köpt en tjänst som inte finns, etc.

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt få ut 120fps på sitt nya xbox med sin 144hz skärm som bara stödjer 60 fps via hdmi? Typ en adapter eller något..?

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett max x antal veckor innan release så får man ta emot pre orders, man borde inte kunna sätta sig i kö 1 år innan tex.

Sen borde det bara vara den licenserade bolaget få dom första batcharna levererade innan andra butiker får sin kvot. Låt säga 1 av 5 går till butiksförsäljning skulle kunna vara en grej.

Sedan denna hets är också rätt intressant att livet verkar gå under om man inte är nr 1 och får den insta helst innan release.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Otroligt skön känsla att lägga 7 spel på kö för nerladdning (sammanlagt 250GB) innan man gick och la sig i går kväll och sedan vakna upp till att alla är färdiga.
Lite överväldigande och svårt att välja var man ska börja någonstans.

Ni i tråden får gärna lägga till mig då mitt konto är nyskapat.
gamertag: rawsmus

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min Xbox Series X idag och måste säga att jag är väldigt nöjd hittills. Tycker allt var kvalité från emballage och paketering av hårdvaran till hur handkontrollen kändes samt hur gedigen konsolen var. Det har verkligen hänt en del sedan sist jag hade en konsol vilket var Xbox 360 och man märker att spelkonsoler i den här generationen har hög prestanda när man bygger dem så kompakt men att det ändå kräver utrymme för gediget nätaggregat och kylning.

Installationen gick smidigt till med appen och allting kändes väldigt användarvänligt, efter installationen så kördes lite uppdateringar vilket gav tid för att utforska Xbox-appen och är lika imponerad av att man kan välja och ladda ned spel genom den när man inte har tillgång till konsolen så att det är klart när man väl vill spela.

När allting var färdigt så valde jag att utforska inställningarna lite närmre och blev även här positivt överraskad av att min Samsung Q90R stödjer 4k vid 120hz, HDR samt VRR då den bara har HDMI 2.0. Efter att ändrat från wifi till fast nätverk med kabel gick hastigheten från vaga 100Mbit/s till 1Gbit/s.

Jag har fortfarande lite frågor som kvarstår innan jag ger fullt betyg. När man köper konsolen med Xbox All Access hur gör man då för att aktivera funktionen eller knyta den till konsolen/microsoftkontot? Jag fick ett mail från Elgiganten samma dag som jag tecknade abonnemanget men tyvärr verkar inte den ge så mycket om man installerat operativsystemet på svenska:

"Hur du löser in medlemskapet under installationen av konsolen:

1. Slå på din Xbox-konsol och följ guiden som visas på skärmen.
2. Logga in med det Microsoft-konto som du vill använda för ditt Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap.
3. På skärmen med titeln ”This Xbox comes with”, välj ”Xbox All Access” och välj sedan ”Claim it”. Alternativt kan du välja ”Decide later” och lösa in medlemskapet från Inställningar med ditt nuvarande Microsoft-konto eller ett annat Microsoft-konto."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av St1ckan:

Kan man på något sätt få ut 120fps på sitt nya xbox med sin 144hz skärm som bara stödjer 60 fps via hdmi? Typ en adapter eller något..?

Nej.
Finns mig veterligen ingen bildskärm med HDMI 2.1. Din bildskärm har 2.0 = låst till 60hz.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Asså, kan man ha mer otur eller.. först skickar Elgiganten 1 dag sent och ingen info.., sen kl 08 idag får man glädjande beskedet att Bring påbörjat utkörning till ombud, för att sitta och uppdatera mina paket appen hela dagen för att se när man kan hämta. För att vid 18:30 få ny uppdatering att "försändelsen är försenad och kommer levereras till mottagaren senare" blir att ringa Bring imorgon och fråga vad de håller på med. Har egentligen inte bråttom, men när de väl kommer nära så vill man ju bara ha den så man kan börja lira

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Hämtade ut min Xbox Series X idag och måste säga att jag är väldigt nöjd hittills. Tycker allt var kvalité från emballage och paketering av hårdvaran till hur handkontrollen kändes samt hur gedigen konsolen var. Det har verkligen hänt en del sedan sist jag hade en konsol vilket var Xbox 360 och man märker att spelkonsoler i den här generationen har hög prestanda när man bygger dem så kompakt men att det ändå kräver utrymme för gediget nätaggregat och kylning.

Installationen gick smidigt till med appen och allting kändes väldigt användarvänligt, efter installationen så kördes lite uppdateringar vilket gav tid för att utforska Xbox-appen och är lika imponerad av att man kan välja och ladda ned spel genom den när man inte har tillgång till konsolen så att det är klart när man väl vill spela.

När allting var färdigt så valde jag att utforska inställningarna lite närmre och blev även här positivt överraskad av att min Samsung Q90R stödjer 4k vid 120hz, HDR samt VRR då den bara har HDMI 2.0. Efter att ändrat från wifi till fast nätverk med kabel gick hastigheten från vaga 100Mbit/s till 1Gbit/s.

Jag har fortfarande lite frågor som kvarstår innan jag ger fullt betyg. När man köper konsolen med Xbox All Access hur gör man då för att aktivera funktionen eller knyta den till konsolen/microsoftkontot? Jag fick ett mail från Elgiganten samma dag som jag tecknade abonnemanget men tyvärr verkar inte den ge så mycket om man installerat operativsystemet på svenska:

2. Logga in med det Microsoft-konto som du vill använda för ditt Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap.
3. På skärmen med titeln ”This Xbox comes with”, välj ”Xbox All Access” och välj sedan ”Claim it”. Alternativt kan du välja ”Decide later” och lösa in medlemskapet från Inställningar med ditt nuvarande Microsoft-konto eller ett annat Microsoft-konto."

Funkar VRR för dig när du sätter igång det på xboxet? För jag får massa problem, jag har likadan tv som du q90r men vilken uppdaterings version har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Funkar VRR för dig när du sätter igång det på xboxet? För jag får massa problem, jag har likadan tv som du q90r men vilken uppdaterings version har du?

Permalänk
Medlem

Alltså star wars på XSX.... Asså wow säger jag bara , äntligen 60 fps

Permalänk

Även jag hämtade ut mitt XSX idag. Fantastiskt!

Angående appen/apparna:
Appen var lite av en besvikelse när alla beskrivit hur smidigt det var. För mig var det dessvärre inte särskilt smidigt utan mest buggigt. Det funkade bra i början men sen började det strula och jag fick installera färdigt konsolen på tvn.

Sedan detta med att det finns två appar, Xbox och Xbox Game Pass. Vad är vitsen med det? För mig verkar det som att de har snarlika funktioner fast att Xbox-appen verkar ha fler funktioner.

Sedan verkar det bugga lite med nedladdningar av spel via appen också, kan inte riktigt se vilka som laddas ned och vilka som ingår i Game Pass. Någon som upplever liknande saker? Xbox Game Pass verkar ju fortfarande vara i beta, men ändå.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sadmir:

Jag har Q90T och när jag körde igång Assassins Creed Valhalla med game mode aktiverat på TV:n så flippade bilden ur fullständigt.
Gick då in i inställningarna för TV:n och såg att det kommit en uppdatering (1403 tror jag). Installerade denna och allt fungerade - även VRR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har Q90T och när jag körde igång Assassins Creed Valhalla med game mode aktiverat på TV:n så flippade bilden ur fullständigt.
Gick då in i inställningarna för TV:n och såg att det kommit en uppdatering (1403 tror jag). Installerade denna och allt fungerade - även VRR.

Jag kollade min tvs uppdatering och det var den senaste som kom 9 nov tror jag , jag får kolla de där, men tydligen var de ett känt problem och hoppas att de fixar, den tvn jag har är årsmodell 2019 , q90r , senaste uppdatering är 1372.2

Permalänk
Medlem

Körde igång min för en stund sedan. Den tuffar på med lite klassiska spel som jag saknat sen lång tid tillbaka och några nyare som ingår i Game Pass. Ska bli väldigt intressant att se hur den låter (väsnas) vid längre spelande.

I dagsläget är den KNÄPPTYST - Den passar också alldeles utmärkt ståendes på TV bänken. En extremt kompakt maskin!

Kör på en Q950R

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sadmir:

Jag kollade min tvs uppdatering och det var den senaste som kom 9 nov tror jag , jag får kolla de där, men tydligen var de ett känt problem och hoppas att de fixar, den tvn jag har är årsmodell 2019 , q90r , senaste uppdatering är 1372.2

Ok, min är årsmodell 2020 och har 1403 som senaste version.
Men stöder din TV VRR då? Den har väl inte HDMI 2.1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ok, min är årsmodell 2020 och har 1403 som senaste version.
Men stöder din TV VRR då? Den har väl inte HDMI 2.1?

Jo den stödjer det, men tror inte din har heller hdmi 2.1 , som jag fattade är så att man har alla viktiga funktioner från 2.1 men inte allt , så att säga vrr, 4k 120hz (de jag kör) hdr10 de har man, men tror de så just nu på samsung tvn, lg cx har hdmi 2.1,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmir:

Jo den stödjer det, men tror inte din har heller hdmi 2.1 , som jag fattade är så att man har alla viktiga funktioner från 2.1 men inte allt , så att säga vrr, 4k 120hz (de jag kör) hdr10 de har man, men tror de så just nu på samsung tvn, lg cx har hdmi 2.1,

Joo din tv har 2.1 kollade upp det. Min har inte det men de ska inte var ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Även jag hämtade ut mitt XSX idag. Fantastiskt!

Angående appen/apparna:
Appen var lite av en besvikelse när alla beskrivit hur smidigt det var. För mig var det dessvärre inte särskilt smidigt utan mest buggigt. Det funkade bra i början men sen började det strula och jag fick installera färdigt konsolen på tvn.

Sedan detta med att det finns två appar, Xbox och Xbox Game Pass. Vad är vitsen med det? För mig verkar det som att de har snarlika funktioner fast att Xbox-appen verkar ha fler funktioner.

Sedan verkar det bugga lite med nedladdningar av spel via appen också, kan inte riktigt se vilka som laddas ned och vilka som ingår i Game Pass. Någon som upplever liknande saker? Xbox Game Pass verkar ju fortfarande vara i beta, men ändå.

Inte helt med på vad du menar, Gamepass är inte alls i beta. Alla spel du ser i Gamepass-appen ingår ju i Gamepass och det är bara att installera. Du ser även i samma app om spelet installeras eller är färdiginstallerat.

Xbox-appen är ju till för allt annat utöver Gamepass, dvs dina vänner, ALLA spel till Xbox, chattar etc.

Känner inte alls igen din beskrivning av ovan problem, detta var den smidigaste installationen jag någonsin gjort av en hårdvara, inkluderat mobiltelefoner och ipads.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu spelar battlefield 5 , har inga headset än med på g men om någon är intresserad av spela adda mig ,Nemosys#2472

Permalänk

Får väl bli något samtal till Mediamarkt idag igen. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Får väl bli något samtal till Mediamarkt idag igen. Suck.

Japp, hålller på att chatta med dem på FB jag med. Frågade om förseningen handlade om dagar eller veckor och hurvida min order var med i deras leverans av enheter. Högst oklart om det finns enheter att leverera eller inte, och de kan, dessvärre, inte ge någon tidsuppskattning på när de kan levereras. Skulle tro att det inte finns några ennheter hos dem att skicka ut.

Permalänk
Skrivet av ollildo:

Japp, hålller på att chatta med dem på FB jag med. Frågade om förseningen handlade om dagar eller veckor och hurvida min order var med i deras leverans av enheter. Högst oklart om det finns enheter att leverera eller inte, och de kan, dessvärre, inte ge någon tidsuppskattning på när de kan levereras. Skulle tro att det inte finns några ennheter hos dem att skicka ut.

Undrar vad de baserade mailutskicket förra veckan på ("förväntad leverans på releasedagen"). Jag trodde givetvis att de hade fått in konsolerna då och kunde avgöra därefter. Tydligen inte. Drygt...

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är någon i Stockholm som inte fått tag i en än så har jag en extra som kan säljas till inköpspris. Hade en bokning på Webhallen + Elgiganten All Access och hämtade ut båda. tänkte ta den andra till huset på Gotland. Men insåg nu att jag faktiskt än så länge kan släpa den jag har dit i jul när vi åker. Var kanske lite overkill att ta ut båda. Så - pm'a mig om någon inte orkar vänta på Mediamarkt eller liknande och kan tänka sig svänga förbi här i Huddinge. Den är oöppnad.

I övrigt är jag mkt nöjd med XSX även om det hade varit kul med något helt nytt first-party spel. Nu tog jag ner Gears of Wars Tactics igår och ska börja spela idag. Plus uppdaterade lite andra spel så att de fick sina patchar. XSX känns som en evolution, inte revolution vilket är ok för mig. Kraftfullare hårdvara som ser till att spelen för Xbox One X bättre. Funderar på att skaffa Assasins Creed:Valhalla.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com