Nvidia uppges sjösätta Geforce RTX 3080 Ti i januari 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom släppte 3080 för att sälja 3090 verkar det som, det har gått att köpa exemplar av 3090 hela tiden.

Det är väl främst 3090 som har låg efterfrågan.
Det är inte många som vill betala det saftiga priset för ett kort som varken är hackat eller malet...
* Prestandan i spel ligger bara marginellt över det betydligt billigare 3080.
* Hårdvaran är bättre lämpad för tunga beräkningar, men får inte tillgång till samma anpassade drivrutiner som Titan-korten har. Senaste Titan-korten är därför fortfarande bättre på beräkningar.

Skrivet av Boredbynoobs:

Jag verkar vara den enda i världen som tror 3080 Ti kommer slå 3090 i spel med typ 5-10%?

Jag tror inte skillnaden kommer vara så stor generellt, men möjligen för vissa spel med vissa inställningar.

Permalänk
Medlem

Har Nvidia gått ut officiellt med detta? Annars är det det bara att "hålla i hästarna" och ha is i magen. Med tanke på vad Nvidia gjort förut skulle jag inte vara förvånad om de drar detta kort, också med tanke på vad amd är på väg med. Vågar inte tänka på hur mycket ström 3080 ti kommer dra om det kommer... Och ja, det var ett misstag att köra med 8 nm samsung. Något de förmodligen kommer undvika med "hopper".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ojojoj vad Nvidia är desperata nu...

Permalänk
Medlem

Skönt man valde att vänta tills Februari/Mars innan man funderade på att köpa grafikkort, förhoppningsvis så finns 3080ti på marknaden då dom släpps.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Jag sålde mitt 2080 till ett rätt okej pris (4500 kr, hade det i ca 2 år) över en månad innan 3000-serien kom då jag var naiv och trodde att jag skulle få ett 3090 på lanseringsdagen. Allt för att slippa sälja det för betydligt mindre när nya korten väl hade kommit ut.

Det slutade med att jag blev utan grafikkort i ca 70 dagar vilket var rätt trist för mig som gillar att spela ofta och mycket. Kan så här i efterhand säga att om jag hade vetat om att jag skulle bli så länge utan kort hade jag gladeligen behållit mitt 2080 lite längre inpå och sedan sålt det med större förlust.

Med det sagt kunde jag inte varit mer nöjd med mitt 3090 då jag äntligen kan fokusera på det som är roligt (att spela) istället för att sitta och gnälla över uteblivna kort hela dagarna.

Som en kul grej räknade jag ut vad mitt 2080 kostade mig i timmen under tiden jag hade det. La 9590 kr för det vilket jag tyckte var väldigt dyrt då, men räknat med tiden jag spelat med kortet landar kostnaden på knappt 2 kr per timme. Lite dumt sätt att räkna på/rättfärdiga ett köp kanske men det jag vill säga är att kortet har betalat sig många, många gånger om i den glädje jag fått i retur.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /mod
Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tänker remt spontant att hur kan man säga att man prissänkt en produkt som inte finns?
Det var vad man fick för pengarna i prestanda kontra 2000-serien som var bra.

Hade de däremot sagt att rtx2080ti nu kostar 549 hade det varit en prissänkning.

Man säger att man ska sälja något till ett lägre pris än ens tidigare produkter, så kan man säga det
Och vi pratar inte prestanda nu, vi pratar absoluta belopp i priset.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Prestandan var mindre från Pascal till Turing än nuvarande Turing till Ampere.

Och att traditionsenligt så brukar ju ett 70 kort vara lika snabbt som topp kortet från föregående generation vilket inte blev fallet för Turing där 2080 istället en siffra upp blev det.

Så egentligen så är pris i prestanda är högre än från Pascal till Turing.

Irrelevant. Diskussionen innan släpp var att Nvidia sänker priserna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lutar åt att avboka mitt 3080... och köra på 1080Ti till nästa generation istället.

Jo jag tänkte väl hoppa på RTX 3080ti, men blev ju samma pris som 2080ti, så jag hoppar med. Får se vad RTX 4080 ger oss.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte blev något överklockat monster högst upp i AMDs stack, så finns det ju plats för partnertillverkare att att 6900XT och överklocka lite för att möta detta.

Skrivet av voffen1:

Spontant känns det som generationen efter 900 serien som priserna sköt i höjden.

Snarare var det så att 900-generationen sänkte priserna för att NVidia gick på en nit med 290 och behövde kontra med prissänkningar på 700-serien. 970 och 980 gick sen på samma prisnivå som 770 och 780 sänkts till ($329 och $499) snarare än vad de korten lanserades för ($399 och $649). 1070 och 1080 försökte i princip gå tillbaka till den tidigare prisnivån, även om NVidias fifflande med Founders Edition gör det lite oklart exakt vad något kostade. Turing drog sedan upp priserna ett hack, så att 2060 kostade vad 1070 gjort osv, innan 5700 drev fram Super-korten och något som i princip är en sänkning tillbaka till det gamla (2070 Super är i princip en 2080 kostar som en 2070, osv).

Att folk inte minns Pascalkorten som svindyra är för att de var så bra när de kom. Det var inte Turing, så då minns vi dem som dyra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det sitter ju mestadels i skallen. Att det kommer ett nytt kort med mer minne och som dessutom är dyrare gör ju inte automatiskt ditt kort sämre. Dock kan jag tänka mig att du ganska lätt skulle kunna få sålt ditt kort nu, (för samma peng du gett för det) om du hade velat.

Du har helt rätt i det du säger! Man måste förvänta sig att det kommer nya bättre delar hela tiden när man köper hårdvara, just nu handlar det trots allt bara om några få % skillnad i prestanda mellan kort.
Man får vara tacksam för att man ens är i det läget att man har råd och möjlighet att äga ett sånt här grafikkort för nöjes skull. Finns värre bekymmer i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

och du tror på allt du säger?

Jag gör det i alla fall 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja visst vore det underbart att istället få vänta längre, och betala än mer, för att få i praktiken obetydligt bättre prestanda?

Nej det är klart, min max tänk gällande hårdvara är inte sunt för ekonomi/sinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag verkar vara den enda i världen som tror 3080 Ti kommer slå 3090 i spel med typ 5-10%?

Borde vara logiskt att det gör det. Även jag har funderat i dom banorna. Dom skulle döpt 3090 till titan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kommer den ens finnas tillgänglig inom rimlig tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

och du tror på allt du säger?

Varför skulle EvonS inte det? Jag kan verifiera att sammanfattningen stämmer med vad EvonS källor påstår.

Har har då dessa källor rätt i sak med sina påståenden?
De använder i sin tur multipla oberoende källor med insyn i vad som gäller. Påståendena är inte alls orimliga.

Det är helt klart att Nvidias MSRP är helt orealistiskt i förhållande till vad korttillverkarna har i tillverkningskostnader. Fabrikerna som tillverkar kylarna bekräftar att dessa är betydligt dyrare än dem till tidigare generationers kort, och även andra komponenter måste vara av dyrare varianter.
Om alla led efter Nvidia ska kunna hålla rimliga marginaler måste priset till slutkund (i Sverige) ligga minst en och troligen ett par tusenlappar över det officiella riktpriset. (De RTX 3070 som nu finns i stabilare lager hos handlare ligger 1000-1500 kr över Nvidias riktpris, och den kräver inte så dyr kylare.)

Har Nvidia valt att inte leverera redan tillverkade fungerande komponenter?
Svårt att bevisa, men om möjligheten (och kostnadsbilden ovan) funnits verkar ju resonemanget vettigt ur ett affärsperspektiv. Varför skulle Nvidia välja att sälja så många kort som möjligt med förlust i stället för att hålla på dem och sedan sälja med vinst?
Den största frågan i resonemanget ligger nog ändå i hur många acceptabla chip som producerats av Samsung. En inte alltför välfungerande tillverkningsnod genererar i genomsnitt 3-5 fel per cm2. Nvidias chip är ca 5 cm2 och bör därför typiskt ha runt 20 tillverkningsfel per chip. Kretsarna designas med en viss redundans, så ett antal tillverkningsfel (på "rätt" plats) behöver inte påverka prestandan negativt.

Vad som är lite förvånande är den relativt rikliga tillgången på RTX 3070.
Min egen spekulation är att det beror på en kombination av faktorer:
1. Nvidia förväntade sig att det skulle bli storsäljaren och lade en stor produktionsorder på dessa chip.
2. Chipen är mindre än för de dyrare kretsarna, och har därför bättre yield.
3. Efterfrågan motsvarar inte Nvidias förväntningar, eftersom korten är dyrare och AMD snart släpper en habil konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Borde vara logiskt att det gör det. Även jag har funderat i dom banorna. Dom skulle döpt 3090 till titan

Men då skulle den också behövt drivrutiner för tyngre beräkningar (likt de andra Titan-korten) och fått ett ungefär dubbelt så högt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Fan nu vet jag inte om jag ska ta bort alla orders på 3080 och vänta... xD

Aha du är en sån där...TVIIIII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man säger att man ska sälja något till ett lägre pris än ens tidigare produkter, så kan man säga det
Och vi pratar inte prestanda nu, vi pratar absoluta belopp i priset.

Aha okej.
Så då kan man även se på AMD att de gått ifrån $399 till $999?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Prissättningen är så förvirrande i dessa tider. Att ha ett lanseringspris för t.ex RTX 3070 som gäller i vadå, 15 minuter? Prisbilden skulle vara "billig"? Jag köpte mitt RTX 2070 för 4790 kr på Netonnet...är det meningen att efterföljaren ska vara nära dubbelt så dyr?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Roligt när en ny generation av kort har lägre lanseringspris än den förra generationen, tack AMD.
(Då vet vi också vilket överpris Nvidia tog för 2000-serien).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

och du tror på allt du säger?

Aah.... nä självklart inte.. Nvidia är vår vän och vill vårt bästa alltid självklart
Hur är det med dig själv? Tror du på nåt?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Inte första gången nVidia skiter på sina kunder.

När var senaste generationen av Nvidia utan ett 80ti kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför skulle EvonS inte det? Jag kan verifiera att sammanfattningen stämmer med vad EvonS källor påstår.

Har har då dessa källor rätt i sak med sina påståenden?
De använder i sin tur multipla oberoende källor med insyn i vad som gäller. Påståendena är inte alls orimliga.

Det är helt klart att Nvidias MSRP är helt orealistiskt i förhållande till vad korttillverkarna har i tillverkningskostnader. Fabrikerna som tillverkar kylarna bekräftar att dessa är betydligt dyrare än dem till tidigare generationers kort, och även andra komponenter måste vara av dyrare varianter.
Om alla led efter Nvidia ska kunna hålla rimliga marginaler måste priset till slutkund (i Sverige) ligga minst en och troligen ett par tusenlappar över det officiella riktpriset. (De RTX 3070 som nu finns i stabilare lager hos handlare ligger 1000-1500 kr över Nvidias riktpris, och den kräver inte så dyr kylare.)

Har Nvidia valt att inte leverera redan tillverkade fungerande komponenter?
Svårt att bevisa, men om möjligheten (och kostnadsbilden ovan) funnits verkar ju resonemanget vettigt ur ett affärsperspektiv. Varför skulle Nvidia välja att sälja så många kort som möjligt med förlust i stället för att hålla på dem och sedan sälja med vinst?
Den största frågan i resonemanget ligger nog ändå i hur många acceptabla chip som producerats av Samsung. En inte alltför välfungerande tillverkningsnod genererar i genomsnitt 3-5 fel per cm2. Nvidias chip är ca 5 cm2 och bör därför typiskt ha runt 20 tillverkningsfel per chip. Kretsarna designas med en viss redundans, så ett antal tillverkningsfel (på "rätt" plats) behöver inte påverka prestandan negativt.

Vad som är lite förvånande är den relativt rikliga tillgången på RTX 3070.
Min egen spekulation är att det beror på en kombination av faktorer:
1. Nvidia förväntade sig att det skulle bli storsäljaren och lade en stor produktionsorder på dessa chip.
2. Chipen är mindre än för de dyrare kretsarna, och har därför bättre yield.
3. Efterfrågan motsvarar inte Nvidias förväntningar, eftersom korten är dyrare och AMD snart släpper en habil konkurrent.

amen vad roligt, konstigt nog har jag sett alla GN's videos men lycka till med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Nej det är klart, min max tänk gällande hårdvara är inte sunt för ekonomi/sinne

Näe, men Nvidia hälsar dig med en "like".

Kanske. Jag är mkt överraskad om uppgifterna 20 GB. Om vi antar att 2GB moduler inte finns tillgängliga så innebär det samma konstruktion som i 3090 (dubbla antalet moduler, nyttja båda sidor av kortet). Känns som en rätt dyr konstruktionskillnad för att "bara" resultera i $300 skillnad i utpris. Den typen av skillnader brukar resultera i större slutprisskillnader.

Förutom att den här lösningen helt dödar 3090, vilket är skumt i sig.

Jag var helt övertygad om att de skulle nöja sig med 12 GB, ett lite vassare chip (fler aktiva kärnor) och glatt ta minst $300 mer betalt för det. Men det kanske sårade stoltheten för mkt att AMD då fortfarande hade haft mer minne, eller nått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Egentligen kanske inte helt fel så hinner det släppas spel till ”next gen” konsolerna också. Men det känns länge att vänta ~2 år när prestandahoppet ändå är kraftigt.

De spel jag kör idag funkar riktigt bra och jag tror det kommer funka rätt hyfsat i ett par år till, om man masserar inställningarna lite. Samtidigt har Nvidia den mest kaosartade release någonsin, fular sig med introduktionspriser, är i vanlig ordning helt oförmögna att kommunicera sina planer mer än två veckor i förväg. Allt sånt får mig att tappa lusten och inte vilja köpa av Nvidia.
AMD skulle kunna vara ett alternativ men där är jag tveksam till deras RT-prestanda plus att jag inte tror de kommer lyckas i närheten av så bra som DLSS. Eftersom jag egentligen inte behöver ett nytt kort tänker jag investera pengarna istället och vänta.

Permalänk
Medlem

500 USD för 4 GV VRAM...
Har Nvidia ingen skamgräns?
Tror detta tilltag till och med imponerar Apple...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag verkar vara den enda i världen som tror 3080 Ti kommer slå 3090 i spel med typ 5-10%?

Du tänker att 3080Ti klockar högre än 3090 mao?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du tänker att 3080Ti klockar högre än 3090 mao?

Det känns som en lågoddsare att det kommer klocka högre. Kanske någon annan faktor också.

Men hur som helst så hade jag blivit förvånad om den inte slår 3090 i spel

Permalänk
Medlem

Tycker dessa grafikkortspriser har spårat ur lite. Känns som bästa kr/fps hittas i mid-range segmentet. Eller de nya konsolerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det känns som en lågoddsare att det kommer klocka högre. Kanske någon annan faktor också.

Mao, du tycker att det är en lågoddsare att 3080Ti drar mer effekt än 3090? Kan jag ju tycka är inte alls särskilt självklart.

Eller ja, det finns ju 2 vägar ur det här (om senaste spec är korrekt):
- Klockökningen är måttlig så att effektökningen motverkas av att man "bara" driver 20 minnesmoduler istället för 24.
- Chipet i 3080Ti tillverkas på annan, effektivare, process (inte troligt).

Som sagt, jag hade hellre sett 12 GB (12 minnesmoduler vs 24), något lägre minnesklocka (19 vs 19.5) och ev något färre aktiva SMs (78 vs 82), precis som förra 3080TI-ryktesspecen hintande om. Denna effektbesparing lägger man på högre chip-klockning och vips så har man ett kort som troligtvis glider förbi 3090 i spelprestanda samtidigt som effekten (350W, på pappret) inte ökas.

Känns som klockan är relevant här, Ampere skalar rätt dåligt med ökat kärn-antal (antal SMs), iaf i dagens spel. Kanske klockan kan hjälpa mer så att säga. 3070 hänger ju med bättre än vad dess SMs antal avslöjar, kan ju delvis bero på den på pappret (inte kollat upp hur de klockar IRL) högre klockan.
edit: stryk den teorin, enl TechPowerUp så har 3080FE i praktiken högre snittklocka än 3070FE
fake edit: eller inte, 3080FE klockar klart högre än 3090FE, kanske därför det är så liten skillnad mellan dem.