Betala av hela CSN-lånet eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Rätta mig om jag har fel, men fonder är väl inte helt riskfritt? Man kan ju lika gärna förlora pengarna som man kan gå med vinst.

Finns inga garantier även om folk vill ge intrycket av det.
Om det finns vinnare, finns det alltid förlorare vilket folk också nästa aldrig pratar om.

Aktier är betydligt mer risk i dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan rekommendera att skaffa Lysa om du inte orkar leta upp fonder och liknande.

Aktiv förvaltning/nån form av rådgivning är det SISTA du ska välja om man inte "orkar" göra nåt. Det "lataste" med bästa "garanterade" avkastningen man kan göra är att plöja in allt i en global indexfond med låga avgifter. Väljer du en aktiv förvaltare/annan mekanism som väljer åt dig så måste du ju också utvärdera om den/de gör ett bra jobb eller inte över tid, dvs jobb och översikt för dig.

Statistiken talar emot hela den "aktiva" branchen och den lider av "survivorship bias", visst det går att hitta vinnare men chansen är betydligt större att du valt en förlorare sett över längre tidsperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Aktiv förvaltning/nån form av rådgivning är det SISTA du ska välja om man inte "orkar" göra nåt. Det "lataste" med bästa "garanterade" avkastningen man kan göra är att plöja in allt i en global indexfond med låga avgifter. Väljer du en aktiv förvaltare/annan mekanism som väljer åt dig så måste du ju också utvärdera om den/de gör ett bra jobb eller inte över tid, dvs jobb och översikt för dig.

Statistiken talar emot hela den "aktiva" branchen och den lider av "survivorship bias", visst det går att hitta vinnare men chansen är betydligt större att du valt en förlorare sett över längre tidsperioder.

Jag håller med om aktiv förvaltning. Lysa är ingen aktiv förvaltning direkt. Dom köper indexfonder och räntor och balanserar emellena dem, dessutom ganska billigt, 0,240% av vinsten. Sen får man väl avgöra om man tycker det är värt besväret. Om folk inte orkar starta konto på Avanza och köpa egna indexfonder så är lysa ett bra och billigt alternativ. Jag vet många som är helt mörkrädda och aldrig har investerat för att "det är för svårt" och "läskigt" men som har börjat tack vare Lysa t ex och detta är ju fortfarande många gånger bättre än ett sparkonto hos swedbank med 0% ränta där man förlorar pengar varje år på inflationen.Men absolut, vill man inte ha räntor och orkar lägga lite tid så köp bara 100% Lf Global Index och någon Asien indexfond så är du hemma! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom köper indexfonder och räntor och balanserar emellena dem

Fortfarande en form av "aktiv" investering då vals görs och man investerar inte i marknaden som helhet utan "bias". Med tanke på hur liten del av marknaden som historiskt sätt stått för en stor del av avkastningen krävs det inte mycket "felinvestering" för att man ska hamna efter ett globalt index. T.ex om man lägger högre vikt på index från vissa länder får man också högre exponering mot de branscher som är stora inom de länderna.

Permalänk
Medlem

Jag var alltid obekväm med att ha CSN-lån (>400k som högst) och ville bara betala av det asap för att bli av med den tyngden. Lyckligtvis förstod jag att det var bättre att investera pengarna än att betala tillbaka extra, men det kändes alltid kasst. Till slut hade jag mer likvida tillgångar än lånet och vips så var tyngden lyft trotts att lånet än idag är strax under 300k.

Poäng? Att ha skuld känns bara dåligt om man inte kan betala tillbaka. Möjligen är det bäst att bita ihop tills man har tillräckligt med tillgångar, (som inte kommer försvinna på en dålig investering) hellre än att gradvid betala tillbaka. Det kommer ta typ lika lång tid ändå, och man hamnar i en bättre position på andra änden av den väntan.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Jag betalar inte mer än jag måste per år, däremot brukar jag försöka betala så mycket som möjligt så tidigt som möjligt av årets avgifter, så slipper man tänka på det sen. Speciellt nu när det inte känns som man skulle tjäna så mycket på att spara de pengarna över året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag betalar inte mer än jag måste per år, däremot brukar jag försöka betala så mycket som möjligt så tidigt som möjligt av årets avgifter, så slipper man tänka på det sen. Speciellt nu när det inte känns som man skulle tjäna så mycket på att spara de pengarna över året.

Smartast hitintills, bästa av två världar egentligen. Bli av med stressen av ett lån det året och gå vidare till viktigare saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

Smartast hitintills, bästa av två världar egentligen. Bli av med stressen av ett lån det året och gå vidare till viktigare saker.

Jo det är tanken, ha det lite snålare en eller två månader för att sen inte behöva tänka på det alls. Jag betalar nästan 12000 om året så det är inte alltid januarilönen kan ta den extra utgiften själv utan att behöva dra ner på sparande och så, men antingen tar jag hälften då och hälften i februari, eller så tar jag summan av räkningarna när de kommer så halva årsavgiften i januari och halva i juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är tanken, ha det lite snålare en eller två månader för att sen inte behöva tänka på det alls. Jag betalar nästan 12000 om året så det är inte alltid januarilönen kan ta den extra utgiften själv utan att behöva dra ner på sparande och så, men antingen tar jag hälften då och hälften i februari, eller så tar jag summan av räkningarna när de kommer så halva årsavgiften i januari och halva i juli.

De flesta kan nog vara överens om att betala av hela CSN lånet rakt av inte har någon annan nytta än att lätta den mentala bördan av ett lån. Rent ekonomiskt är det mindre fördelaktigt. Hade ju varit en annan sak om räntan var 19,9% eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

De flesta kan nog vara överens om att betala av hela CSN lånet rakt av inte har någon annan nytta än att lätta den mentala bördan av ett lån. Rent ekonomiskt är det mindre fördelaktigt. Hade ju varit en annan sak om räntan var 19,9% eller liknande.

Nej, men om man ändå inte sparar annat än på sparkonton med typ nollränta så kan man ju lika gärna betala av den skiten liksom. CSN har ju en hel del fördelar jämfört med andra lånegivare, låg och förutsägbar ränta exempelvis och man kan ju få ner betalningarna om man får lägre inkomst och så, men de har också nackdelar för konsumenten som att de går typ direkt till kronofogden om man inte betalar och liknande.

Men i mitt fall så handlar det ju inte om det. Årsavgiften måste man ju betala så att betala av den snabbt gör ju ingen större skillnad i pengar. För mig är det mer en mental grej, antingen dras en tusenlapp i månaden och då är det en löpande utgift bland alla andra, eller så betalar jag av allt eller mycket på en gång och då är det liksom en engångsutgift, i mitt huvud alltså. Att ta en utgift på sex eller tolv tusen rakt av svider ju lite förstås men det svider ju bara en gång.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behålla lånet och använd pengarna för investering. Global indexfond, lysa eller bara ett bättre bankkonto. Alla är mer fördelaktiga än att betala av ett så bra lån. Givet då att man inte har några problem med att ha lån.

Att spara pengar på ett bankkonto med nollränta är dock det sämsta av allt så om det är alternativet så betala av lånet säger jag.

Permalänk
Medlem

Du kan tom lägga in dem på ett fasträntekonto hos tex Avanza och få en ränta på 1.20%

Du, får ränta rätt riskfritt eftersom de har insättningsgaranti.

Det är inte jättemånga kronor på ett år, men det är bättre än vad du får på ett nollräntekonto.

Placerar du pengarna i Fonder eller Aktier så skall du vara medveten om att det finns en risk att pengarna kan tappa värde. Lite, mycket eller inte alls. DEt vet ingen, men risken finns.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är en del prat om Swedbank här, men har inte Nordea eller ICA-banken några OK fonder? Har de bankerna.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på ICA-banken men Nordea har tillgång till aktier och fonder likt Swedbank. Det betyder inte att man måste/ska köpa just Nordeas fonder (men de vill gärna sälja på dig just dessa ) utan det skall finnas andras också.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Rätta mig om jag har fel, men fonder är väl inte helt riskfritt? Man kan ju lika gärna förlora pengarna som man kan gå med vinst.

Något som är garanterat är att inflationen kommer käka upp en andel av värdet på dina pengar om de bara ligger på ett sparkonto och skräpar Allting ökar i pris med tiden och om inte dina pengar ökar i minst samma takt så tappar du inköpskraft, vilket i praktiken innebär att du förlorar pengar. Att du har en sparränta på 0,5% hjälper inte mycket när inflationen är 2%.

Frågan är sen vad du menar med "lika gärna". Det låter som att du tror att det är en 50/50 chans om man går med vinst eller förlorar allt. Allting medför risker. Det finns en risk för att banken inte kan betala ut dina pengar från kontot - även om den är mikroskopiskt liten. Därför är det kanske säkrare att ha pengarna i madrassen så att du alltid har dom till hands. Fast det är kanske större risk att du utsätts för brand eller inbrott än att banken går under, så då gör du bedömningen att banken trots allt är säkrare än din madrass.

Detsamma gäller olika typer av investeringar. Ingenting är riskfritt - inte ens ditt bankkonto. Men det finns många alternativ som har så pass låg risk att man motiverar valet med den höga sannolikheten för framgång. Samtidigt är det så här: om dina lågrisk-fonder tappar så mycket i värde att du känner dig bekymrad, så har det påverkat miljarder av andra människor på jorden också. Om ekonomin går så pass dåligt så drabbar det väldigt många.

Här kan du se hur många bra och dåliga år Stockholmsbörsen har haft:

Årsmedelavkastningen för perioden är 9%. Det betyder att om du skulle investerat 100 kronor i börsen och låtit den ligga där helt orörd i tio år så skulle du sen kunna plocka ut 237 kr.

Behöver du pengarna till något särskilt eller är det bara pengar du har på hög för att du har lärt dig att sparande är bra? Om du faktiskt behöver dem vill du ha så låg risk som möjligt, kanske till och med ett bankkonto. Om du skulle kunna tömma kontot idag och fortsätta leva livet som vanligt imorgon kan du ta högre risker med pengarna. Ett förslag är att kolla på en global indexfond med låg avgift (t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global) och låta pengarna ligga där i minst tio år.

Avanza och Nordnet kan till och med bevilja dig lån för att investera! Och vad är räntan? Den är lägre än ett bolån! De bankerna anser alltså att det är lägre risk att investera i (av dem utvalda värdepapper) på börsen än att låna till en bostad. Här kan du se vilka värdepapper som Avanza låter dig låna pengar till att investera i: https://www.avanza.se/lana/superlanet.html/superloan-securities. Du kan alltså låna pengar för att investera i AMD, Intel, Nvidia och Ubisoft - så säkra anser Avanza att investeringarna är. Nu säger jag inte att du ska låna pengar för att investera - poängen är att banken själv anser att det är så låg risk att de vågar låna dig pengar för att göra det.

Det finns gott om automatiserade investeringar idag. Avanza och Nordnet m.fl. har fondrobotar som kan sköta köpen åt dig. Det finns även dedikerade tjänster så som Lysa (app) och Opti (webb och app). Du svarar på en serie frågor och tjänsten väljer då investeringar som passar dina åsikter och värderingar (inkl. etik och miljövänliget). Så om du är fullkomligt okunnig i ämnet och har råd att förlora pengar tror jag att det är enklast att börja här.