Permalänk
Medlem

Ej certifierad vad jag kan se, men verkar fungera enligt köpare.

iiglo "HDMI 2.1" -kabel

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Enligt en köpare så ska denna fungera 4k 120hz 10bit

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa och se: berätta här.

Det är en kabel på 2 meter och det är främst när man kliver över 2 meter det börjar bli kritiskt med kabeln. En certifierad kabel är också byggd för att undvika radiointerferens (mot Wifi, bluetooth etc) – vilket en icke-certifierad kabel kanske inte är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SID 6.7:

Tack, men det förklarar inte varför det fungerade tidigare med biltemakabeln (om än dåligt, med sporadiska tapp i signalen) men inte nu längre?

Förmodligen har kabeln ganska enkel konstruktion och genom att den dras in/ut ett par gången slits den och kontaktytor blir sämre. Det kan uppstå glapp. Gamla kablar som en gång fungerade och nu inte längre gör det är väldigt vanligt. På redaktion drar vi kablar in och ut hela tiden och det går något dussin till el-skroten varje år. Samma sak på andra ställen där det rycks kablar in- och ut, likt butiker och demorum: blir en hög med kablar som slutar fungera eller bara når 720p eller liknande efter ett tag.

Ofta är dagsform på kablarna som är slitna, till exempel att värme och kyla påverkar. Kabeln blir lite varmare av att det går ström igenom och då kanske den fungerar. När jag testar kablar med Murideo Six-G/A kan det vara ERROR på första försöken. Men PASS på följande försök. Har också påvisat glapp genom att vinkla på kablar vid kontaktytan och där få ERROR respektive PASS beroende på hur jag vinklar.

Så tyvärr har nog den gamla kabeln gjort sitt om du inte ens får igenom 720p

Permalänk
Medlem

Den gamla kabeln fungerar ju dock kopplad direkt i tv:n i 4K?

Även med den bärbara direkt i tv och även testad med en annan tv OCH även i ljudlimpan om jag använder kabeln till Ps4:an. Det är bara i samband med PC och ljudlimpa den inte fungerar...

Suprakabeln fungerar även den i ljudlimpan om jag kopplar den till PS4, men inte med någon av datorerna oavsett upplösning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SID 6.7:

Den gamla kabeln fungerar ju dock kopplad direkt i tv:n i 4K?

Även med den bärbara direkt i tv och även testad med en annan tv OCH även i ljudlimpan om jag använder kabeln till Ps4:an. Det är bara i samband med PC och ljudlimpa den inte fungerar...

Suprakabeln fungerar även den i ljudlimpan om jag kopplar den till PS4, men inte med någon av datorerna oavsett upplösning.

Det kan kanske vara olika störnivåer beroende på signalkällan, datorer är notoriskt skitiga och det är inte så sällsynt att man kan höra det i ljudsystem om en ljudkabel ligger parallellt med en bildkabel, dessutom verkar datorerna skicka ut mycket mer skit än en DVD/BD spelare och så kan man också höra hur dåligt skärmade en del kablar är, jag gissar att det också påverkar nyttosignalerna som ska överföras.
Jag har inte nån riktig utrustning för att mätta det men har hört hur skillnaden i störnivå ändrats beroende på olika kombinationer av apparater och kablar.
Det vore verkligen dags att skrota kopparn och gå över till fiber för åtminstone allt över 10 Gbit nu för usb 4 är ju också ett träsk redan innan det lanserats på allvar och det ska ju också gå att använda för video och klara upp till 40 Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SID 6.7:

Den gamla kabeln fungerar ju dock kopplad direkt i tv:n i 4K?

Även med den bärbara direkt i tv och även testad med en annan tv OCH även i ljudlimpan om jag använder kabeln till Ps4:an. Det är bara i samband med PC och ljudlimpa den inte fungerar...

Suprakabeln fungerar även den i ljudlimpan om jag kopplar den till PS4, men inte med någon av datorerna oavsett upplösning.

Som mrqaffe skriver ovanför.

Det är en kedja och kabeln är endast en komponent i den kedjan. Det handlar om hur signalen sänds från källan, hur den transporteras över kabeln och hur den tas emot i andra änden, så resultatet är beroende av en rad faktorer och situationer.

Glapphet i kabel kan yttra sig på olika sätt beroende på hur du drar kabeln och hur kontakten sitter/hänger/trycker på någon ände. Supra-kabeln är kanska styv och det kan var så att ditt problem ligger i datorn också med att kabeln trycker mot kontakten på grafikkortet så att någon form av glapp och störning uppstår som följd.

Permalänk
Medlem

Alltså. Ärligt talat, efter att ha testat med 2 olika datorer och 3st (4st nu efter att jag testade den bärbara med en 1m lång) olika Hdmi som alla fungerar i andra apparater och alla fungerar direkt i tv:n så finner jag det fullständigt otroligt att problemet faktiskt skall vara kablarna, det måste vara ljudlimpan dom är problemet.

Av någon märklig anledning så tar inte ljudlimpan emot signaler från PC (men den gjorde det tidigare...). Jag är övertygad om att jag skulle kunna köpa vilka kablar som helst av vilka längder som helst utan kunna få bild genom limpan.

Det idiotiska är ju att limpan inte har några som helst "manuella" inställningsmöjligheter utan allt går på automatik, som inte gör sitt jobb. Skräpsamsung.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Bildexpert 📺

Tänk också på att olika enheter kan handskaka på olika sätt och kanske köra YCbCr med subsampling och därmed lägre bandbredd som då passerar enklare genom systemet. Finns mycket som kan förklara varför en pryl fungerar men den andra prylen inte med samma kabel.

Permalänk
Medlem

Så vad gör jag? Ger upp tanken på surroundljud från PC eller köper dyrare fiberoptiska kablar och håller tummarna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SID 6.7:

Så vad gör jag? Ger upp tanken på surroundljud från PC eller köper dyrare fiberoptiska kablar och håller tummarna?

Fiberoptiskt är en väg att gå där du plockar bort en stor del av störningsproblematiken inklusive det som handlar om längden på kablar. Premium High Speed-certifierade kablar är som regel 2-3 meter. 6 meter är på gränsen i flera fall.

Den dyrare "lösningen" är att se över om det är något med grafikkortet i datorn eller datorn i sig. En dator en bit bort brukar ofta gå över annat eluttag än de andra prylarna vid TV:n vilket också kan leda till störningar. Kanske fungerar galant om du sätter dator på samma grenuttag som övriga TV-prylar. Eller tvärtom, PSU:n stör ut allt.

Permalänk
Medlem

Och som genom magi så har jag perfekt bild OCH mitt efterlängtade 7.1 Atmos i Windows och spel!

Fan vad dum jag känner mig, efter allt detta felsökande och testande så var det så "enkelt som en "lös" kabel.

Konstruktionen på ljudlimpan är så idiotisk att ingångarna sitter på undersidan och är vinklade 90 grader så när jag kopplade i sladdarna var allt frid och fröjd och jag dubbel och trippelkollade att dom satt tajt innan jag välte tillbaka limpan på rätt sida, men den rörelsen räckte för att kablarna skulle spännas och dra ut kontakten en halv millimeter vilket orsakade total bild och ljudförlust.

Tur att jag hade den stående på en glasbänk så att jag kunde se detta när jag kröp under den. Nu har kablarna kilats fast genom att böja dom i en loop innan dom kopplats in så att inte kontakten dras ur om något drar i kabeln.

Slutet gott och allt sådant. Tack för alla förslag och alla hjälp!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Bildexpert 📺

En så kallad klassiker.

Har också slitit mitt hår och svärtat ned väggarna med svärord. För att upptäcka att kabeln inte satt i exakt den där sista pyttemetern.

Permalänk
Medlem

Certifieringen från hdmi forum är för att byråkratiskt mjölka tillverkarna och få oss betala högre summan.

Permalänk

Jag köpte denna i 2m längd och fungerar ihop med ASUS TUF 3080 OC och QE55Q80T i 4k120Hz. Verifieringen att det är en certifierad kabel lyckades med HDMI.org-appen.

https://www.amazon.se/gp/product/B07H5Y5N55/ref=ppx_yo_dt_b_a...
(recensionerna om att den kommer utan klisterlapp på kartongen för verifiering gäller för gamla förpackningar som inte längre säljs)

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Skrivet av Goatfriend:

Jag köpte denna i 2m längd och fungerar ihop med ASUS TUF 3080 OC och QE55Q80T i 4k120Hz. Verifieringen att det är en certifierad kabel lyckades med HDMI.org-appen.

https://www.amazon.se/gp/product/B07H5Y5N55/ref=ppx_yo_dt_b_a...
(recensionerna om att den kommer utan klisterlapp på kartongen för verifiering gäller för gamla förpackningar som inte längre säljs)

Beställt samma. Fick den levererad i dag, beställde i fredags. Snabba bud! Dock får jag vänta på .min dator till 4 januari när jag flyttar Sitter bara på ett 3070 då men tänker likväl flaska på med 4K och 120hz! Kommer ha samma tvmodell som dig i samma storlek. Är du nöjd?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nördic-kabel på Amazon (som ständigt höjs i pris tyvärr) och kör med en 55" Q90T. Den funkar utmärkt i 4K@120Hz.

Permalänk
Inaktiv

När de gäller kablar köper jag alltid Supra, har alltid funkat och man vet att de funkar innan köp samt att man stödjer ett Svenskt företag.