Permalänk

Fractal R6 eller Phantek P500A

Hej hade ett phantek p500a med en i5 10600k och lite annat smått och gott i.
Var vansinnigt nöjd med ljudnivån körde 3 140mm i fronten som pull och 1 140mm i ryggen som push.
Idle runt 37 grader och vid belastning runt 55 grader beroende på vad som gjordes.
Nu till min fråga phantek är slut överallt tills i december och skulle vilja bygga en burk snart.
Hittar inget bra chassi som lockar men läste sweclockers review samt video på fractal och är lite nyfiken på det.
Ska köra ett Asus tog z490f, i5 10600k, 32gd 3600 ram, dubbla m2 Samsung pro diskar samt förmodligen ett tuf 3070 eller ett msi 3070 ej bestämt mig ännu. Är fractal chassit fint att bygga i? Samt funderar ska man prova AIO för första gge med annars så kör jag luft kylare från noctua igen. Dessvärre så finns det ej i helsvart det jag vill ha.

Så tar gärna lite input på fractal chassit med ljudnivå, bygg standard samt hur är den med värme utveckling.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt på fractal chassin tidigare och är nöjd med deras chassin. Prisvärda, bra kvalite och bra ljudnivå

Någon specifik model från fractal du är sugen på och undrar över?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Är man ute efter kvalitet och efter testat allt från NZXT, Corsair till Fractal och Phanteks så slår inget Phanteks i kvalitet.
Personlig preferens bara, har nu hemma ett p600s och ett Meshify. Älskar både men mitt Phanteks slår det med hästlängder.

Permalänk
Medlem

Är inne på liknande build fast AMD. Sitter själv och lurar på be quiet! Pure Base 500DX, Fractal Design S2 Meshify eller Phantek P500A (utan rgb).

Får se vart jag landar! Följer tråden.

Permalänk
Medlem

Define R5 har jag byggt många datorer i, R6 var lite onödig
Både Define 7 & Define 7 Compact är bra chassin att bygga i.
Har byggt i ca 25 olika Fractal Design Chassier... men R5 & 7 är bra att bygga i.
Gillar man inte att Nätagget sitter i en egen sektion, så är R5 sista braiga...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har byggt i alla Fractal chassin sedan 2011, och Define 7 är nog det bästa jag prövat hittills, särskilt i jämförelse med Define 6. De kommer ganska ofta på rea, så har du tålamod kan det kanske dyka upp på Black Friday

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Ja det verkar nice

Tittar även på ett p600s men är mest sugen på ett till p500a då det är ett vansinnigt Nice chassi.
Vill gärna ha ett öppet flöde i chassit, hade varit roligt om dom kunde uppdaterat det lite såsom dom gör med p500a som kommer ta över p400 serien.
Med noctua fläktar i den så är den riktigt tyst fast den är så pass luftig.

Måste försöka läsa lite mer om just 600 o h se skillnaderna.

R7 är jag mest intresserad då det ser snyggt ut med lite mindre chassin om man ska köra rgb osv.

Skrivet av Cxod:

Är man ute efter kvalitet och efter testat allt från NZXT, Corsair till Fractal och Phanteks så slår inget Phanteks i kvalitet.
Personlig preferens bara, har nu hemma ett p600s och ett Meshify. Älskar både men mitt Phanteks slår det med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Tittar även på ett p600s men är mest sugen på ett till p500a då det är ett vansinnigt Nice chassi.
Vill gärna ha ett öppet flöde i chassit, hade varit roligt om dom kunde uppdaterat det lite såsom dom gör med p500a som kommer ta över p400 serien.
Med noctua fläktar i den så är den riktigt tyst fast den är så pass luftig.

Måste försöka läsa lite mer om just 600 o h se skillnaderna.

R7 är jag mest intresserad då det ser snyggt ut med lite mindre chassin om man ska köra rgb osv.

P600s har ju rent flöde också men med möjligheterna för att konfigurera mer.
Främst är väl naturliga materialet i meshen som sitter fram och ovan.
Ingen metal mesh eller plast utan i tyg. Det finns också en extra plast mesh och en framlucka så vill du ha bra luftflöde finns 3 configs för hur du vill ha det.

Sen är nog 600 lite större skulle jag tro.
Du har även metal kåpor som du kan täcka meshen på toppen och vid framsidan så chassit drar luft från ventilations hålen istället.
P500 är dock otroligt bra, nyare men tycker p600 ser och känns mer premium.
Förövrigt ser jag inga svängdörrar på p500 som gör p600 lätt jobbat, starka magneter som håller rutorna och bakplåten på plats.
Slutligen så satsa gärna på vertikal mount för gpu, luftflödet är så bra att du märker näst intill ingen skillnad på tempen ^^

Kolla på båda men jag rekommenderar phanteks ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Define R5 har jag byggt många datorer i, R6 var lite onödig
Både Define 7 & Define 7 Compact är bra chassin att bygga i.
Har byggt i ca 25 olika Fractal Design Chassier... men R5 & 7 är bra att bygga i.
Gillar man inte att Nätagget sitter i en egen sektion, så är R5 sista braiga...

Fractal Design har hintat om att det ska avtäckas nytt Meshify chassi 11/11 (twitter). Inte helt otänkbart att rör det sig om meshifiering av Define 7 chassit så kanske kan vara värt att vänta ett par dagar till?

Permalänk

Har kikat

Har du någon mer info om Fractal släppt något nytt. Ej hittat info någonstans runt detta iaf

Skrivet av Nathalan:

Fractal Design har hintat om att det ska avtäckas nytt Meshify chassi 11/11 (twitter). Inte helt otänkbart att rör det sig om meshifiering av Define 7 chassit så kanske kan vara värt att vänta ett par dagar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Har du någon mer info om Fractal släppt något nytt. Ej hittat info någonstans runt detta iaf

De har släppt Meshify 2

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tack

Inget för mig dock kör på ettphantek p500a med 3 st Noctua 140mm istället.
Men tack för länken

Skrivet av Aeig:

De har släppt Meshify 2

https://youtu.be/qTW2KHGzbM0

Mvh