SweClockers Live 2020 – se hela sändningen!

Permalänk

Stort grattis till årets utsedda medlemar.

Var kul att få ett ansikte på @Yoshman (f.k.a. virtualvoid) i startrek-tema, och förstår defintivt varför han tog hem 3 vinster. Många av oss gamla nördar har ju tappat skärpan (och hälsan) med åren, men det syns att yoshman har kvar "retronördsauran" från förr. Den där auran man behöver för att bära på hela livets soptipp med gammal kunskap och kuriosa i fusion med allt det nya. Jepp, defintivt ett utseende som går ihop med allvetandet han bär på

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Mycket mysig tillställning. Extremt tyvärr blev den låga nästintill mumlande ljudnivån för mycket för mig att kunna titta längre på det.

Tills nästa gång måste ni investera i riktig ljudutrustning (t.ex., med analog limiter så ni inte behöver oroa er om klippning vid högre ljudnivåer) och genomgå grundläggande ljudmixning för att ljudet inte ska låta som en nystartad YouTube-kanal.

Min enda kritik för en för övrigt mysig digital tillställning som sagt var!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tycker det blir beröm ändå. Detta var ett bra inslag i höstmörkret och trots allt första gången för ett sådant här event för swec.

Det finns en hel del förbättringspotential. Om jag förstått saken rätt så använde ni någon extern för produktionen? Hur det jobbet och diskussioner/ input ni fått från dem vet ni bäst.
Kolla med någon annan nästa gång. Det finns flera som är bra på detta.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

Tack alla för visat stöd!

Skrivet av lastninja:

Stort grattis till årets utsedda medlemar.

Var kul att få ett ansikte på @Yoshman (f.k.a. virtualvoid) i startrek-tema, och förstår defintivt varför han tog hem 3 vinster. Många av oss gamla nördar har ju tappat skärpan (och hälsan) med åren, men det syns att yoshman har kvar "retronördsauran" från förr. Den där auran man behöver för att bära på hela livets soptipp med gammal kunskap och kuriosa i fusion med allt det nya. Jepp, defintivt ett utseende som går ihop med allvetandet han bär på

Notera att jag inte gjorde anspråk på kaptenens plats, höll mig till platsen för gulskortor: Lieutenant Commander Data.

Avataren och nuvarande namn kommer från min dvärgschnauzer Yoshi som går under namnet Yoshman. Var också lite strul med att ha mellanslag i namnet ett tag efter SweC introducerade @namn syntaxen, måste ju vara just "virtual void" så det är syntaktisk korrekt C++

Lär bli ett byte tillbaka till "virtual void" vad det lider, Yoshman är verkligen på ålderns höst och namnet får följa med honom. Avataren stannar, gissar att många likt jag själv lika mycket känner igen folks avatarer som namn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av AplAy:

Mycket mysig tillställning. Extremt tyvärr blev den låga nästintill mumlande ljudnivån för mycket för mig att kunna titta längre på det.

Tills nästa gång måste ni investera i riktig ljudutrustning (t.ex., med analog limiter så ni inte behöver oroa er om klippning vid högre ljudnivåer) och genomgå grundläggande ljudmixning för att ljudet inte ska låta som en nystartad YouTube-kanal.

Min enda kritik för en för övrigt mysig digital tillställning som sagt var!

Lyssnade på det nu i efterhand och har tydligen en helt annan åsikt om vad som är låg ljudnivå. Just utrustningen på plats är det inget fel på. däremot hörde jag lite bakgrundsljud från lokalen i sig, vilket inte är helt oväntat när det inte primärt är en inspelningsstudio.

Med det sagt kan man alltid förbättra sig och det kommer vi såklart sikta på till nästa gång.

Skrivet av Trigger:

Tycker det blir beröm ändå. Detta var ett bra inslag i höstmörkret och trots allt första gången för ett sådant här event för swec.

Det finns en hel del förbättringspotential. Om jag förstått saken rätt så använde ni någon extern för produktionen? Hur det jobbet och diskussioner/ input ni fått från dem vet ni bäst.
Kolla med någon annan nästa gång. Det finns flera som är bra på detta.

Du får gärna skriva varför vi ska kolla med någon annan nästa gång. Vad tycker du gick fel från produktionen?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var en trevlig sändning, tycker att ljudet var bra. Satt i soffan med bioljud och det fungerade bra!

Kompletts tävling är inte lätt att få att fungera på sådan här sändning. Ni skulle haft som Inet har på sina dubbelklick där man bara ska trycka på olika länkar och sedan lottar de av de som är med. Eller som många julkalendrar har, där man ska ta reda på vissa uppgifter och sedan lottas på de med rätt svar. Blev för avancerat nu tror jag.

@Yoshman : Du är värd alla utmärkelser som du fick, helt klart! När man läser på forumet och du har kommenterat stannar man upp och läser ordentligt. Alltid lika intressant!
Och du har rätt om avataren, den är nästan viktigare än namnet, men namnet är ju också viktigt, helst de som har en bild som inte sticker ut från mängden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kenneth:

Lyssnade på det nu i efterhand och har tydligen en helt annan åsikt om vad som är låg ljudnivå. Just utrustningen på plats är det inget fel på. däremot hörde jag lite bakgrundsljud från lokalen i sig, vilket inte är helt oväntat när det inte primärt är en inspelningsstudio.

Med det sagt kan man alltid förbättra sig och det kommer vi såklart sikta på till nästa gång.

Du får gärna skriva varför vi ska kolla med någon annan nästa gång. Vad tycker du gick fel från produktionen?

En idé kan ju vara att visa filmen/produktionen för någon annan som sysslar med det och fråga efter vad de ev skulle gjort annorlunda och kanske bättre. Det vore dumt att inte göra så.

Exempel som bortfall från mickar och ingen verkar reagera utan det bara fortsätter. Sånt händer och ingen katastrof på något sätt, det finns otur... men vissa har mindre och vissa mer otur än andra. Något annat som jag funderade på var de förinspelade sakerna som man då hade möjlighet att ta om men nöjde sig på en viss nivå. Tänker mig att en regissör av rätta virket kan göra underverk.
Vill påpeka att jag ödmjukast vill mena att det finns förbättringspotential. Allt beror på var ni satt ribban. Överlag var det bra!

Jag ska se om allt och knåpa ihop lite anteckningar i helgen. Skickar gärna den till er.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkligen en kanonkväll Kul att se lite ödmjukhet från Intel och kaxighet från AMD. Vettiga välbalanserade intervjuer med båda tycker jag.

Och nä, jag drunknade inte i Whiskyn

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Väldigt bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Lyssnade på det nu i efterhand och har tydligen en helt annan åsikt om vad som är låg ljudnivå. Just utrustningen på plats är det inget fel på. däremot hörde jag lite bakgrundsljud från lokalen i sig, vilket inte är helt oväntat när det inte primärt är en inspelningsstudio.

Med det sagt kan man alltid förbättra sig och det kommer vi såklart sikta på till nästa gång.

Du får gärna skriva varför vi ska kolla med någon annan nästa gång. Vad tycker du gick fel från produktionen?

Jag testade att lyssna på 2 olika högtalarsystem här hemma och i studiohörlurar. Det låter helt godkänt i att kunna höra vad som sägs. Däremot volymen för mikrofonerna kunde ha höjts med åtminstone 10 dB och helst 20 dB från var det var.

Och då jämför jag med vad jag hört från massa olika YouTube-kanaler som jag följer (LTT, Screen Junkies, med flera). De har inga större magiska resurser än vad ni skulle kunna ha för ljudbiten.

Tills nästa gång får ni gärna försöka hitta ljudgränsen där det nästan klipper vid vanligt tal och sedan sänka med 5-10 dB från det så har ni "headroom" för exalterat snack!

Eller är det bara jag som tycker att själva ljudvolymen är lägre än vad man är van att höra från diverse YouTube-kanaler? (och därmed är det jag som är lite hörselskadad? )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Jag testade att lyssna på 2 olika högtalarsystem här hemma och i studiohörlurar. Det låter helt godkänt i att kunna höra vad som sägs. Däremot volymen för mikrofonerna kunde ha höjts med åtminstone 10 dB och helst 20 dB från var det var.

Och då jämför jag med vad jag hört från massa olika YouTube-kanaler som jag följer (LTT, Screen Junkies, med flera). De har inga större magiska resurser än vad ni skulle kunna ha för ljudbiten.

Tills nästa gång får ni gärna försöka hitta ljudgränsen där det nästan klipper vid vanligt tal och sedan sänka med 5-10 dB från det så har ni "headroom" för exalterat snack!

Eller är det bara jag som tycker att själva ljudvolymen är lägre än vad man är van att höra från diverse YouTube-kanaler? (och därmed är det jag som är lite hörselskadad? )

Jag testade lite nyss på ett surroundsystem och på min mobil och tycker att ljudet dels var ganska bra överlag men också att volymen var typ i paritet med andra kanaler. Jag är å andra sidan ganska okänslig för ljud i allmänhet.
Däremot plockades det upp en del bakgrundsljud och emellanåt elektroniksurr och på slutet så blev det ju problem med min mics uppkoppling en stund.

Men det sagt så körde vi ju professionell broadcastutrustning och ljudtekniker osv. Så det var inte som om vi körde nån slags cheap charlie-setup

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Trigger:

En idé kan ju vara att visa filmen/produktionen för någon annan som sysslar med det och fråga efter vad de ev skulle gjort annorlunda och kanske bättre. Det vore dumt att inte göra så.

Exempel som bortfall från mickar och ingen verkar reagera utan det bara fortsätter. Sånt händer och ingen katastrof på något sätt, det finns otur... men vissa har mindre och vissa mer otur än andra. Något annat som jag funderade på var de förinspelade sakerna som man då hade möjlighet att ta om men nöjde sig på en viss nivå. Tänker mig att en regissör av rätta virket kan göra underverk.
Vill påpeka att jag ödmjukast vill mena att det finns förbättringspotential. Allt beror på var ni satt ribban. Överlag var det bra!

Jag ska se om allt och knåpa ihop lite anteckningar i helgen. Skickar gärna den till er.

Vi jobbade med en produktionsbolag som gjort betydligt större produktioner än så här men det var lite rörliga delar kan man säga. Ett bolag stod för videomixning och ljud och ett annat för produktionsledning, kameror osv.

Sen handlar såklart om vana. Det här är första gången vi gör något sådant här. Det är första gången de två bolagen jobbade tillsammans, det är första gången vi jobbade med dem, det är första gången vi var i lokalen etc

Så utifrån våra förutsättningar och förväntningar så tycker jag personligen at det gick kanon. Skillnaden över tid och med erfarenhet kommer ju. Är ju bara att titta på första produktionen på valfri youtube-kanel som hållt på några år och sedan titta på vad de gör idag

Med det sagt så tar vi ju gärna feedback. När vi själva stod framför kameran så är det ju t.ex. inte mycket jag och Jonas hinner ta in av vad som händer. Och det är lätt att bli hemmablind när man kört två genrep och en livesädning på samma tema och sedan själv sätter sig ner och tittar på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Om vi vänder lite på feedbacken:

Bortsett från teknik och produktion, vilka inslag var roliga/tråkiga, vilka var för långa/korta etc.

Kort sagt innehållet i sig, hur var det tyckte ni?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om vi vänder lite på feedbacken:

Bortsett från teknik och produktion, vilka inslag var roliga/tråkiga, vilka var för långa/korta etc.

Kort sagt innehållet i sig, hur var det tyckte ni?

Det var en bra sändning, roligt att titta på!

Lite idéer:
Kanske lite mer snack kring forumet, kanske lite statistik, reflektioner från er i redaktionen.
lite snack om sista året i olika kategorier. psu, gfx, cpu, chassi, trender, m.m. (ni gjorde lite sådant i soffan sedan)
Lite snack med Tomas om skärmar, bildteknik, m.m.
Det som ni hade i soffan efteråt var trevligt, skulle kunna utgått från det hela tiden liksom.
Intervjuerna var både intressant och lite tråkigt ibland, kanske lite långa. Ni kanske skulle suttit i soffan och eftersnackat lite efter varje intervju (sammanfattning på svenske typ)

Tycker fortfarande att ni skulle kunna utveckla Fredagspanelen (som varit uppe förut, där ni ville ha feedback från oss i en tråd). Kolla på FZ, gör det mer i den stilen så kan ni säkert köra live igen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kändes som att jag fick en hel månads fredagspaneler, fast på en Onsdag! Grymt event och kul att få se lite medlemmar delta också, gillade verkligen intervjuerna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Lyssnade på det nu i efterhand och har tydligen en helt annan åsikt om vad som är låg ljudnivå. Just utrustningen på plats är det inget fel på. däremot hörde jag lite bakgrundsljud från lokalen i sig, vilket inte är helt oväntat när det inte primärt är en inspelningsstudio.

Med det sagt kan man alltid förbättra sig och det kommer vi såklart sikta på till nästa gång.

Du får gärna skriva varför vi ska kolla med någon annan nästa gång. Vad tycker du gick fel från produktionen?

Ljudet bröt ganska ofta, tror att @UndaC kanske satt på sin mikrofonsladd i soffan, men det åtgärdade ni under sändningen så inte så farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om vi vänder lite på feedbacken:

Bortsett från teknik och produktion, vilka inslag var roliga/tråkiga, vilka var för långa/korta etc.

Kort sagt innehållet i sig, hur var det tyckte ni?

Borde samlat bloopers till ett klipp att visa

En kissepaus där man vet att inga tävligar/viktigt händer någostans i mitten hade varit trevligt (’nu visar vi klipp från en gammal julkalender i 10 minuter så alla kan ta en paus’)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

En kissepaus där man vet att inga tävligar/viktigt händer någostans i mitten hade varit trevligt (’nu visar vi klipp från en gammal julkalender i 10 minuter så alla kan ta en paus’)

Va? Vad ska man då ha vuxenblöjor till?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Ljudet bröt ganska ofta, tror att @UndaC kanske satt på sin mikrofonsladd i soffan, men det åtgärdade ni under sändningen så inte så farligt

När jag kollade genom det så hörde jag inget sånt förutom ett litet tag i soffan som mycket riktigt var att jag satt "dåligt" på sändaren
De försökte nog vinka till mig en längre stund innan jag såg det misstänker jag.

Men märkte du det på andra ställen också?
Jag la märkte till ett ställe där Jonas mic unmutades typ en-två sekunder för sent.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När jag kollade genom det så hörde jag inget sånt förutom ett litet tag i soffan som mycket riktigt var att jag satt "dåligt" på sändaren
De försökte nog vinka till mig en längre stund innan jag såg det misstänker jag.

Men märkte du det på andra ställen också?
Jag la märkte till ett ställe där Jonas mic unmutades typ en-två sekunder för sent.

Nej det var precis i soffan, det hände väl 5-10 ggr som jag minns det över några minuter

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig kväll igår!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Stort tack till alla som röstade på mig som "årets testpilot".🤗

SPOILER VARNING: årets moderator/testpilot/medlem

Vi hoppas på att vi kan ses "in the flesh" nästa år och ta en öl över detta i samband med SweC 22 år!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stort tack till alla som röstade på mig som "årets testpilot".🤗

SPOILER VARNING: årets moderator/testpilot/medlem

Vi hoppas på att vi kan ses "in the flesh" nästa år och ta en öl över detta i samband med SweC 22 år!

En öl?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Ozzed:

David måste ju hålla skenet uppe om sedlighet, du får läsa mellan raderna :?

OT: Tack alla för igår, och för härligt häng i chattfönstret!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av UndaC:

Vi jobbade med en produktionsbolag som gjort betydligt större produktioner än så här men det var lite rörliga delar kan man säga. Ett bolag stod för videomixning och ljud och ett annat för produktionsledning, kameror osv.

Sen handlar såklart om vana. Det här är första gången vi gör något sådant här. Det är första gången de två bolagen jobbade tillsammans, det är första gången vi jobbade med dem, det är första gången vi var i lokalen etc

Så utifrån våra förutsättningar och förväntningar så tycker jag personligen at det gick kanon. Skillnaden över tid och med erfarenhet kommer ju. Är ju bara att titta på första produktionen på valfri youtube-kanel som hållt på några år och sedan titta på vad de gör idag

Med det sagt så tar vi ju gärna feedback. När vi själva stod framför kameran så är det ju t.ex. inte mycket jag och Jonas hinner ta in av vad som händer. Och det är lätt att bli hemmablind när man kört två genrep och en livesädning på samma tema och sedan själv sätter sig ner och tittar på det.

Vanan kommer! Helt säker på att det blir ännu bättre nästa gång

Jag har följt er ett tag och det har varit kul att se att flera av er tagit rejäla kliv framför kameran.
Det är sjukt obekvämt att få en mick och en kamera uppkörd i ansiktet när man inte är van... ännu värre att se sig själv Sjukt lärorikt dock....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man tar bort halva meningen så kan det bli många öl

Permalänk

Kikade lite snabbt nu i efterhand men reagerade rätt snabbt på att bildkvalitén är väldigt dålig vilket var tråkigt.
Ska ta och kika på några av segmenten som låter intressanta i kväll tänkte jag (bra att ni har tidsstämplar! )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Sötast
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kikade lite snabbt nu i efterhand men reagerade rätt snabbt på att bildkvalitén är väldigt dålig vilket var tråkigt.
Ska ta och kika på några av segmenten som låter intressanta i kväll tänkte jag (bra att ni har tidsstämplar! )

Ja tyvärr var det något problem med YouTube. Både streamen och arkivering en av den var ganska sunkig.
Själva utrustningen var ju top notch så det vara inte dör skon klämde.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

Stort tack till alla som röstade på mig som "årets testpilot".🤗

SPOILER VARNING: årets moderator/testpilot/medlem

Vi hoppas på att vi kan ses "in the flesh" nästa år och ta en öl över detta i samband med SweC 22 år!

Skrivet av Ozzed:
Skrivet av loevet:

David måste ju hålla skenet uppe om sedlighet, du får läsa mellan raderna :?

OT: Tack alla för igår, och för härligt häng i chattfönstret!

Skrivet av Triton242:

Om man tar bort halva meningen så kan det bli många öl

En öl? Det är ju ett talesätt!

Skrivet av Allexz:

@UndaC @JonasT och @Kenneth sa att jag helt saknar söthet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner