Exynos 1080 är Samsungs första processor på 5 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Exynos 1080 är Samsungs första processor på 5 nanometer

Hack i häl på rivalen lanserar Samsung Exynos 1080 på 5 nanometer, en mellanklassens processor som bräcker nuvarande flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fått intrycket av att samsungs 5nm håller samma klass som tsmc 7nm+ sett till densitet?

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att Samsungs litografier är "sämre" än TSMCs?
Underpresterar inte Samsungs 8nm rätt ordentligt jämfört med TSMCs 7nm fastän de är ungefär lika gamla?
Inte bara att de drar mer effekt, har lägre frekvenser verkar även yield vara låg, tänker på frånvaron grafikkort från Nvidias senaste generation.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad långt fram i utvecklingen av teknik de är.
Finns ens kompetens för att förklara hur de gör, här i norden?

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har fått för mig att Samsungs litografier är "sämre" än TSMCs?
Underpresterar inte Samsungs 8nm rätt ordentligt jämfört med TSMCs 7nm fastän de är ungefär lika gamla?
Inte bara att de drar mer effekt, har lägre frekvenser verkar även yield vara låg, tänker på frånvaron grafikkort från Nvidias senaste generation.

Samsung 8nm är en förbättrad icke EUV 10 nm-nod. 5 nm lär kunna prestera likvärdigt med TSMC.
Synd att de inte smällde in ett par X1 som high perf cores!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Mellanklassen nämns, det tolkas som att bättre kommer inom kort. Hur kan ett high-end chip tänkas se ut?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av qwzxqwzx:

Mellanklassen nämns, det tolkas som att bättre kommer inom kort. Hur kan ett high-end chip tänkas se ut?

Rykten säger att Exynos 2100 tar plats i nästa års Galaxy S21, och att den utgörs av en Cortex-X1 som prestandakärna följt av snabba hjälpkärnor av typen Cortex-A78 som används här, och så enkla energieffektiva Cortex-A55 för lätta laster. Cortex-X1 ser av allt att döma ut att vara en väldigt potent kärna, så nära ARM-lägret kommer Apples prestandakärnor, och X1 sägs också användas i Qualcomm Snapdragon 875. Introduktionen av Cortex-X1 ska bli väldigt intressant faktiskt, i telefoner och plattor såväl som för bärbara datorer med Windows 10 on ARM.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har fått för mig att Samsungs litografier är "sämre" än TSMCs?
Underpresterar inte Samsungs 8nm rätt ordentligt jämfört med TSMCs 7nm fastän de är ungefär lika gamla?
Inte bara att de drar mer effekt, har lägre frekvenser verkar även yield vara låg, tänker på frånvaron grafikkort från Nvidias senaste generation.

Deras 8nm är helt klart sämre än TSMCs 7nm, däremot är det nog inget problem med yield, utan den verkar snarare vara förvånansvärt bra. Som jag skrev i andra tråden om 3080Ti, så har vi brist på non-OC kort och det dyker upp mer 3090 än 3080. Skulle yield vara dåligt hade vi sett flera 3080 och non-OC istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Deras 8nm är helt klart sämre än TSMCs 7nm, däremot är det nog inget problem med yield, utan den verkar snarare vara förvånansvärt bra. Som jag skrev i andra tråden om 3080Ti, så har vi brist på non-OC kort och det dyker upp mer 3090 än 3080. Skulle yield vara dåligt hade vi sett flera 3080 och non-OC istället.

God tillgång är inte helt sant:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s456196456&o=produ...
Det finns inga kort.
Folk med foliehattar misstänker att det är ett medvetet beslut av Nvidia;
Nvidia håller tillbaka GPUerna tills de ser vara AMD placerar sig. Nu kommer de snart släppa "Super", "Ti" varianter och låta grundmodellen tyna bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

God tillgång är inte helt sant:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s456196456&o=produ...
Det finns inga kort.
Folk med foliehattar misstänker att det är ett medvetet beslut av Nvidia;
Nvidia håller tillbaka GPUerna tills de ser vara AMD placerar sig. Nu kommer de snart släppa "Super", "Ti" varianter och låta grundmodellen tyna bort

Jag skrev aldrig att tillgången är god. Jag skrev att yield är bra och det senaste Nvidia sagt är att de är bra också. Det är inte bara att knäppa med fingrarna så spottar maskiner ut så mycket wafers som man vill ha. Däremot om det fortsätter i den här takten kan du nog hitta 3090 på butikshyllorna i din lokala butik. Scan har 529 ordrar och förväntar sig 494 kort den här veckan.

De där konspirationsteorierna är ju bara löjliga enligt mig.

Permalänk
Medlem

Bara prestandan matchar priset och det inte är en masugn så spelar det inte så stor roll hur bra den presterar.

Problemet med 865 vs Exynos var ju att det var marknadsförings bluff, alla reviews får förstås 865 telefoner av Samsung för att testa och visa hur bra telefonen är sen säljer dom istället med Exynos chip på det intrycket.

Skulle dock inte förvåna mig det minsta om dom gör en skit telefon av S21 och dumpar allt extra i S21 Ultra (kostar $100 mer att tillverka och säljs för $500 mer, förstås), precis som dom gjort med Note. S21 Ultra får ny 108mpx kamera, S21 har samma 12mpx som S20. S21 Ultra får glas baksida, S21 har plast (och ändå kostar $1000+). S21 Ultra får 120hz QHD, S21 får 120hz FHD trots att bägge har samma skärm. Etc osv.

Permalänk
Medlem

MediaTek kommer konkurrenskraftiga på 6nm och liknande prestanda.
https://www.gsmarena.com/mediatek_to_launch_a_6nm_chipset_wit...

Permalänk
Medlem

1080? Är inte 4K den stora flugan idag?
Undrar om det handlar om "äkta" 5nm eller helt enkelt ytterligare en 7nm++++.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt imponerande hur kraftiga dessa börjar bli.

Har själv fortfarande en gammal Exynos 8895 som lär få råstryk, men jag tycker ändå att den klarar av det mesta ganska bra.

Med ett bra operativsystem känns det som mobilerna är redo för att avlösa de bärbara datorerna snart.

Permalänk
Medlem

Hoppas de återgår till att göra en Mini/E-version av flaggskeppen eller ger mellanklassen denna CPU med IP68-klassning annars.
Mobiltelefonerna idag är alldeles för stora för mina stackars händer och jeansfickor, så S10e är det enda vettiga alternativet jag har just nu om jag ska köpa ny.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

1080? Är inte 4K den stora flugan idag?
Undrar om det handlar om "äkta" 5nm eller helt enkelt ytterligare en 7nm++++.

Definiera "äkta" 5nm? Den är äkta i den utsträckningen att det är en krympning mot deras 8nm. Sen att den inte motsvarar Intel eller TSMC 5nm är en annan sak och.

Permalänk
Medlem

Hur stora är processorerna rent fysiskt?
Yield?

Skrivet av wargreymon:

... om det fortsätter i den här takten kan du nog hitta 3090 på butikshyllorna i din lokala butik. ...
De där konspirationsteorierna är ju bara löjliga enligt mig.

RTX 3090 är redan lätt att få tag i därför att:
1. Efterfrågan är låg på dessa kort som kostar runt 18kkr.
2. Alla inblandade tjänar pengar på att sälja dem.

RTX 3070 går också lätt att få tag på:
1. Mindre chip som ger bättre yield.
2. Butikspris runt 7000 kr ger viss vinstmarginal.
3. Alla redan tillverkade kort behöver krängas till detta pris innan Radeon RX 6800 konkurrerar ut korten.

RTX 3080 är ännu svår att få tag på eftersom (de alltför låga) introduktionspriserna fortfarande gäller, i viss mån. Här blir jag inte förvånad om det levereras många fler kort till butik nästa vecka då priserna också kan tänkas gå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur stora är processorerna rent fysiskt?
Yield?

RTX 3090 är redan lätt att få tag i därför att:
1. Efterfrågan är låg på dessa kort som kostar runt 18kkr.
2. Alla inblandade tjänar pengar på att sälja dem.

RTX 3070 går också lätt att få tag på:
1. Mindre chip som ger bättre yield.
2. Butikspris runt 7000 kr ger viss vinstmarginal.
3. Alla redan tillverkade kort behöver krängas till detta pris innan Radeon RX 6800 konkurrerar ut korten.

RTX 3080 är ännu svår att få tag på eftersom (de alltför låga) introduktionspriserna fortfarande gäller, i viss mån. Här blir jag inte förvånad om det levereras många fler kort till butik nästa vecka då priserna också kan tänkas gå upp.

Kolla det jag skrev först, du tog en mening rakt ut sammanhanget och sönderförklarade den.

Sedan hur skulle en prisökning hjälpa? "Konkurrenten släpper sina kort, låt oss göra våra kort ännu mera oattraktiva!", skulle ju vara som att Nvidia ber alla att köpa 6000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kolla det jag skrev först, du tog en mening rakt ut sammanhanget och sönderförklarade den.

Du skrev "om det fortsätter kommer du kunna hitta 3090...".
Jag konstaterade att både 3090 och 3070 redan finns att få tag på, en ändring i tempusform.

Sedan argumenterade jag för varför "konspirationsteorin" har hållbara argument.

Skrivet av wargreymon:

Sedan hur skulle en prisökning hjälpa?

Ingen vill ju sälja med förlust! Nvidias officiella riktpris ligger under självkostnadspriset.
Alternativen är att antingen sälja många kort med förlust på varje eller färre kort och göra en vinst på varje.
Nvidia måste sänka priset på GPU och RAM som de säljer till kortbyggarna om slutpris mot kund ska kunna hamna nära riktpriset.