AMD utlovar stor prestandaökning med arkitekturen Zen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Eeh va? Matcha konsolerna är inte så dyrt OCH en PC och är ju marginellt mer mångsidig.

Då jag började med sånt här var det ju 15k per år om man skulle vara relevant. Nu är det dator vart 5e år och gpu var/vartannat år. Billigt numer anser jag.

Sätt gärna ihop en burk för 7k som kan spela Vahlhalla i 4k 60fps.👍

Permalänk
Medlem

Var kommer dessa 150% ifrån folk nämner, har jag missat något?? Kollar jag på Apples M1 chip och väljer single core prestanda i Geekbench 5 då det verkar vara godtyckligt att jämföra får jag att den ligger på samma nivå som 5800X och 5800X har 51% högre klockfrekvens. Detta skulle innebära 51% högre prestanda OM (och detta är stora om):

* Prestandan skalar helt linjärt med klockfrekvensen.

* Apple kan trycka upp den i samma klockfrekvenser.
Olika arkitekturer klarar olika frekvenser, Mer komplexa arkitekturer med högre IPC kanske inte klarar inte samma frekvenser som "dummare arkitekturer". Inte alls de kommer upp i samma frekvenser.

Apple har gjort ett bra jobb och de kanske tom lyckas med ovannämnda OM men räkna inte med det som en självklarhet. Jag tror nog ARM är framtiden men tror nog det dröjer väldigt mycket längre än många verkar tro. Är ett helt ekosystem som måste flyttas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Blir Ryzen 6000 den sista generationen med DDR4 eller hinner de klämma in en generation till innan DDR5 är det som gäller? Vad tror ni?

Ryktena säger väl till och med att Ryzen 5000 är den sista?
Officiellt tror jag inte det finns något, men Zen 4 verkar ju bli DDR5 åtminstone. Vi får väl isåfall se om det blir någon "Zen 3+" eftersom Zen 4 verkar dröja till 2022.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

AMD får passa sig så dem inte råkar ut för Osborne-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad har det för relevans när Apple är ett helt separat ekosystem? Antingen har man en riktig dator eller så har man en Apple-mojäng.

På vilket sätt är en apple-dator inte en riktig dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nu vet jag inte vilka spel du spelar, vilket grafikkort och vilken fps/hz du är ute efter men, jag hoppade från 2500k till en 3770k och lägstanivån fick en klar boost.

Jag gjorde sedan klivet till en 8700k och gick ifrån låt säga 80 fps i Pubg när det händer mycket till att ligga stabilt 120+ när det smäller från alla möjliga håll och kanter.

Redan nu så ser det ut som att Zen3 är ett hyffsat kliv över 8700k. Det är alltid svårt att sia utifrån ”prestandatester” som görs med en slinga och en helt annan grej att köra multiplayerspel där allt kan hända.

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad eftersom man set många tyckare säga si eller så, att skillnaden inte är så stor bla bla.

Det jag har att säga är att det mest var snack, för mig så var det som natt och dag.

Kör man i 1080p och nöjer sig med 60hz är det en sak, men redan vid 144hz 1080p så smakade det mer än vad uppgraderingen kostade.

well i csgo har jag 320 fps ca, i wow 130fps ca inte allt på max settings men tycker inte jag behöver ha det heller då jag inte ser några problem som sagt att gå ner lite grann i inställningar, kör ju inte lägsta men istället något mitt emellan, vissa saker är på max medans andra "onödiga" inställningar är på lägsta eller avslaget helt. Sure vill jag ha allt på max äre ju god tid att byta men men. Kör ett 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är en apple-dator inte en riktig dator?

En Apple-dator är en riktig dator på samma sätt som t.ex. en Chromebook, mina Bluetooth-hörlurar, min mobiltelefon eller kontrollern i min mikrovågsugn är en riktig dator. Sitter ju garanterat någon slags CPU i den som kör programkod och utför beräkningar.

Många vill ju dock att man ska ha lite mer valfrihet och kontroll över en dator som man betraktar som sin "riktiga" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ryktena säger väl till och med att Ryzen 5000 är den sista?
Officiellt tror jag inte det finns något, men Zen 4 verkar ju bli DDR5 åtminstone. Vi får väl isåfall se om det blir någon "Zen 3+" eftersom Zen 4 verkar dröja till 2022.

AMD verkar ha hintat om en Zen 3+, man har sagt att man inte är klar med 7nm och att man laborerar med EUV samt andra processor. Samtidigt har man sagt att Zen 4 blir på 5nm. Med det resonemanget verkar en Zen 3+ oundviklig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nån sådan här typ av strategisk kurva uppåt har dom blåa aldrig haft vad jag har sett.

Nu är du orättvis. Intel har planerat för att röra sig under 10nm flera år nu.
Tyvärr har det aldrig blivit verklighet bara. Vilket AMD levererar mer utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Här sitter jag fortfarade med i2500k@4.8Ghz ja kanske dax för en uppdatering snart, iof har jag inga problem att gå ner i grafik inställningar på de spel jag spelar så klarar mig nog ett år till. alt köpa ett 2600k för nån hundring så har man iaf hyper threading nu när spel verkar vilja ha lite mer threads

Som Steve på GN brukar säga:
"Det finns ingen anledning att köpa det nya om du är nöjd med ditt gamla - spelar ingen roll att det nya är snabbare."
Fast på engelska så klart.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går utvecklingen så här fort igen så kommer jag aldrig få tummen ur och uppgradera min rigg.

Känner lite likadant. Man blir nästan lite tveksam till att köpa Zen 3 när man redan nu hör om hur mycket bättre Zen 4 kommer bli. Men såhär är det ju egentligen hela tiden, d.v.s. att det alltid kommer något bättre. Vi är bara inte vana vid så stora förbättringar på CPU-sidan från en generation till en annan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad har det för relevans när Apple är ett helt separat ekosystem? Antingen har man en riktig dator eller så har man en Apple-mojäng.

ARM Cortex-X1 ligger minst 3 år före då? Går att tänka lite utanför lådan om man vill

Nu pratar jag dock endast IPC

I ren prestanda kan x86 leda ett tag till för att de har 5x strömbudget minst, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En Apple-dator är en riktig dator på samma sätt som t.ex. en Chromebook, mina Bluetooth-hörlurar, min mobiltelefon eller kontrollern i min mikrovågsugn är en riktig dator. Sitter ju garanterat någon slags CPU i den som kör programkod och utför beräkningar.

Många vill ju dock att man ska ha lite mer valfrihet och kontroll över en dator som man betraktar som sin "riktiga" dator.

Med kontroll, menar du då att du vill kunna byta ut valfria komponenter? Det känns som en väldigt snäv definition kan jag tycka i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

AMD verkar ha hintat om en Zen 3+, man har sagt att man inte är klar med 7nm och att man laborerar med EUV samt andra processor. Samtidigt har man sagt att Zen 4 blir på 5nm. Med det resonemanget verkar en Zen 3+ oundviklig.

Lika bra döpa det till Zen 5. 5nm, PCI-E 5, DDR5
Nu får de skynda på att utveckla USB 5 också

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

AMD och Intel kör redan RISC-instruktioner internt med en "översättare" inbyggd så skulle ekosystemen gå över mot RISC tror jag de kan följa med över.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Och hur många spel har Apple ARM?
Och hur stora är de på server-sidan?
Det är ju där 99% av användningen handlar om!

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

AMD och Intel kör redan RISC-instruktioner internt med en "översättare" inbyggd så skulle ekosystemen gå över mot RISC tror jag de kan följa med över.

Ja RISC/CISC har egentligen lite med dagens CPUer att göra. De första ARM var RISC men den som Apple använder idag är oerhört mer avancerad.
Mer avgörande är hur många instruktioner man kan köra parallellt & hur stor och snabb cache man har.
Apple började med ARM 1176. Den har inget parallellt utom heltal & flyttal.

Permalänk
Skrivet av GG25:

Var kommer dessa 150% ifrån folk nämner, har jag missat något?? Kollar jag på Apples M1 chip och väljer single core prestanda i Geekbench 5 då det verkar vara godtyckligt att jämföra får jag att den ligger på samma nivå som 5800X och 5800X har 51% högre klockfrekvens. Detta skulle innebära 51% högre prestanda OM (och detta är stora om):

* Prestandan skalar helt linjärt med klockfrekvensen.

* Apple kan trycka upp den i samma klockfrekvenser.
Olika arkitekturer klarar olika frekvenser, Mer komplexa arkitekturer med högre IPC kanske inte klarar inte samma frekvenser som "dummare arkitekturer". Inte alls de kommer upp i samma frekvenser.

Apple har gjort ett bra jobb och de kanske tom lyckas med ovannämnda OM men räkna inte med det som en självklarhet. Jag tror nog ARM är framtiden men tror nog det dröjer väldigt mycket längre än många verkar tro. Är ett helt ekosystem som måste flyttas.

Ser ut som om M1 går att köra i 3.1 GHz.
Det handlar även om benchmark. 7-zip har testat 12Z.
Komprimering imponerar men dekomprimering går bättre på Ryzen.
Småkärnorna duger inte till allt.
Det handlar även mycket om energi. Den dag elströmmen blir dyrare kommer intel server att har svårt med 14 nm.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

AMD kan ju börja med att leverera Zen 3 till sina kunder innan dom pratar om Zen 4

Ryzen 3300X imponerar men går inte att köpa-varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Med kontroll, menar du då att du vill kunna byta ut valfria komponenter? Det känns som en väldigt snäv definition kan jag tycka i så fall.

Nej, det är inte riktigt så jag menar med kontroll.

Om man har en Mac, så kan du inte byta till en annan sorts dator utan att även byta ditt operativsystem. Operativsystemet låser dig inne till en viss datortillverkare, vilket gör att du tappar kontroll över vilken dator du kan köra, särskilt om man lägger till det att Mac:ar inte låter en byta ut knappt några komponenter alls (i vissa fall inga, de är fabrikstillverkade omodifierbara objekt). Eller som ett annat exempel, om Apple rent hypotetiskt skulle byta processorarkitektur igen någon gång i framtiden så är du tvungen att hänga med. Apple har ju gjort detta några gånger i sin historia. 68k, PPC, x86-64 och nu senast ARM. Man är tvungen att köra den specifika processor som Apple väljer att du ska kunna köra, eller innan bytet till ARM, så var man tvungen att ha en Intel-processor av de specifika modeller som Apple säljer. För att knyta till ämnets tråd, om jag vill ha Zen 4 i en Mac så kommer det aldrig att hända.

På PC-plattformen har man betydligt mer frihet. Jag kan välja att köpa en dator som är ett fabrikstillverkat omodifierbart ouppgraderbart objekt om jag vill, eller så kan jag välja att bygga ihop en dator från komponenter, eller så klart något slags mellanting mellan dessa. Det finns en skala. Det finns trade-offs och fördelar med att tight integrera allting, men jag kan välja om jag vill ha det så eller inte. Vad som är viktigare. Jag kan välja att byta datortillverkare eller datormodell utan att samtidigt vara tvungen att byta ut mitt operativsystem och alla program. Fram tills nyligen kunde jag till och med välja att köra Windows på en Mac om jag skulle vilja det för att jag gillar hårdvaran. (Sannolikt en tidsfråga innan Windows för ARM funkar på Mac:ar dock.)

Med det vill jag nog få sagt att en "riktig dator" inte bara har att göra med hårdvaran, utan även den mjukvara som låser in dig i saker alternativt ger dig en frihet. En x86-Chromebook har ju samma hårdvara som en PC, men ger dig betydligt mindre frihet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ryzen 3300X imponerar men går inte att köpa-varför?

Tillgången på en 3300X är extremt begränsad eftersom den tillverkas av defekta chip, där 4 av 8 möjliga kärnor har sådana fel att de är obrukbara. Det är en slags "tredje sorteringen" av CPU:er, och den är ju så klart prisvärd men begränsad eftersom TSMC:s tillverkningsteknik är så pass bra att det blir väldigt lite av den kvalitén.

AMD skulle ju kunna satsa på att specifikt tillverka ett mindre chip, men frågan är om det skulle vara lönsamt för dem att göra.

Permalänk
Medlem

Lämplig tid för mig att uppgradera när zen 4 kommer 🎃🎃🎃🎃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fram tills nyligen kunde jag till och med välja att köra Windows på en Mac om jag skulle vilja det för att jag gillar hårdvaran. (Sannolikt en tidsfråga innan Windows för ARM funkar på Mac:ar dock.)

Mig veterligen går det fortfarande utmärkt att köra windows på en Mac, dock inte på de som presenterades i tisdags. Jag sitter och skriver detta inlägg på en Macbook Pro med windows 10 t ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Mig veterligen går det fortfarande utmärkt att köra windows på en Mac, dock inte på de som presenterades i tisdags. Jag sitter och skriver detta inlägg på en Macbook Pro med windows 10 t ex.

Det var precis det jag menade.

Permalänk
Medlem

Vet ni, Tesla är ingen riktig bil för försöker jag tanka den med ÄKTA bensin eller mecka med motorn som jag gjort på mina gamla bilar, fungerar den inte. Och jag har ju liksom inte FRIHETEN att bara trimma den efter egen vilja. Åh vad det känns bra att vara trångsynt elitist som kan korka upp rödvinet och skratta åt pöbeln under mig som inte förstår att alla som inte följer min definition är... efter.

Permalänk
Medlem

I den nuvarande takten så är i princip tekniken gammalt så fort du köpt det. Med tanke på utvecklingshastigheten av Zen familjen så kommer det bli intressant att se hur och med vad konkurenterna kommer att komma med för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Sätt gärna ihop en burk för 7k som kan spela Vahlhalla i 4k 60fps.👍

Går inte, men det jämnar ut sig lite genom att de flesta inte har 4k monitorer. Med 1440p som jag har så behöver jag inte 3080 prestanda, den är rätt meningslös.
Jag är mest förbluffad över att konsolerna har mycket snabbare laddningstider än PC.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går inte, men det jämnar ut sig lite genom att de flesta inte har 4k monitorer. Med 1440p som jag har så behöver jag inte 3080 prestanda, den är rätt meningslös.
Jag är mest förbluffad över att konsolerna har mycket snabbare laddningstider än PC.

Va? Går det att spela under 300FPS? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Påminner mig om detta
Datorn blir för gammal innan du hinner hem
https://www.youtube.com/watch?v=WRHIz97L2iI

Hehe, jag tror att du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

huh what? apple har ingen prestanda, möjligtvis 150% mer betalt för samma hårdvara.