AMD Epyc-processor med Zen 3 på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc-processor med Zen 3 på bild

Tredje generationens serverprocessorer och Zen-arkitektur behåller 64 kärnor som tak, med klockfrekvenser som når 3,5 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl har som Intel kan tycka att det börjar bli jobbigt, kommer AMD och börjar ta servermarknadsandelar så kan ju spargrisen börja bli lättare helt plötsligt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det ät i datacenter de riktigt stora pengarna ligger. Så det ska bli intressant att se hur Intel tänkt sig att de ska försvara sin position, för i ärlighetens namn kan de ge upp desktops och till viss del även laptops och ändå ha bra med inkomster, men börjar AMD tugga sig in "för mycket" på servermarknaden så ligger Intel risigt till, så det ska bli spännande att se hur de väljer att möta detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Zen 3 Ryzen och Epyc utannonserande. Vågar man hoppas på Zen 3 Threadripper härnäst?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Zen 3 Ryzen och Epyc utannonserande. Vågar man hoppas på Zen 3 Threadripper härnäst?

Det verkar som "Threadripper Pro" som släpps i vår är "allt" vi får.
Och den är väl vad jag förstått baserad på Zen 2.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så länge tills saphire rapids dyker upp på intel sidan ice lake blir ju mest en liten mellanting ett kort tag. Men om inte saphire rapids levererar så borde nog intel bli oroliga. Sen blir väl nästa steg hoplimmade & staplade kretsar blir väl då det kan börja hända saker. Men AMD imponerar för tillfället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det verkar som "Threadripper Pro" som släpps i vår är "allt" vi får.
Och den är väl vad jag förstått baserad på Zen 2.

Har du källa på det? Länk?

Har inte hört något liknande tidigare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Borde det inte vara mycket lättare för ARM att slå sig in på servermarknaden än på desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Har du källa på det? Länk?

Har inte hört något liknande tidigare.

Nyhet om Lenovo och halvårs tidsexklusivitet.

Permalänk
Medlem

"Hewlett-Packard Enterprise ska bygga en superdator till Australien, ett kontrakt värt 48 miljoner dollar. Det framgår av ett pressmeddelande.

Den nya superdatorn är en del av ett program som finansieras av den australiensiska regeringen. Den kommer bli landets mest kraftfulla med en prestanda på 50 petaflops. Superdatorn innehåller CPU:er och GPU:er från AMD."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Har du källa på det? Länk?

Har inte hört något liknande tidigare.

Dåligt att Sweclockers inte ställde den frågan i intervjuven

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Borde det inte vara mycket lättare för ARM att slå sig in på servermarknaden än på desktop?

Det händer redan
https://aws.amazon.com/ec2/graviton/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Dåligt att Sweclockers inte ställde den frågan i intervjuven

Ja, det hade faktiskt varit trevligt att få ett förtydligande kring.
Det är ju liksom halvt bekräftat, halvt spekulativt som det är nu.

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad! Trodde att Milan redan var i stadiet att processorer levererats till slutkund sedan någon månad tillbaka.
Det är många molnservrar som ska bestyckas med Milan, därav den relativt snåla tillgången på Vermeer.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Jag vet men artikeln missar det helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:
Skrivet av anton studs:

Dåligt att Sweclockers inte ställde den frågan i intervjuven

Tack för påminnelsen! När jag ser artikeln så kommer jag ihåg den.

Här är en uppföljning från 21 oktober, för runt fyra veckor sedan https://www.computerworld.com/article/3586604/how-amd-ryzentm.... Den artikeln känns obehaglig, som betald, liksom. Den är kategoriserad som "OPINION" men är extremt onyanserad till förmån för AMD i sina formuleringar. Källmaterialet är endast AMD:s pressreleaser misstänker jag.

Jag hade inte läst https://www.computerworld.com på mycket länge och nu börjar jag inse varför.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för påminnelsen! När jag ser artikeln så kommer jag ihåg den.

Här är en uppföljning från 21 oktober, för runt fyra veckor sedan https://www.computerworld.com/article/3586604/how-amd-ryzentm.... Den artikeln känns obehaglig, som betald, liksom. Den är kategoriserad som "OPINION" men är extremt onyanserad till förmån för AMD i sina formuleringar. Källmaterialet är endast AMD:s pressreleaser misstänker jag.

Jag hade inte läst https://www.computerworld.com på mycket länge och nu börjar jag inse varför.

Haha, vilken skamlös reklamannons de spottat ur sig. Eller snarare kopierat från pressmaterial som du/vi misstänker.
AMD borde skämmas för att betala för sådan smörja. Det ser verkligen inte bra ut med köpt press. Nåväl, hoppas processorerna levererar i vår, då kommer denna vara bortglömd.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Borde det inte vara mycket lättare för ARM att slå sig in på servermarknaden än på desktop?

Nu byter man inte server så ofta. Det borde finnas många som gått de senaste 10 åren. Dessutom måste du byta all programvara. EPYC är enklare-samma program (utom AVX 512) och lägre strömkostnad.