Likheter och skillnader mellan Apples färska Mac-produkter

Permalänk
Bildexpert

Jag stör mig faktiskt på att skärmen hos Air använder DCI-P3. I macOS är färghanteringen så pass bristfällig (om man använder annat än Apples egna programvaror och vissa andra undantag) att det mest bara sätter käppar i hjulet. Föredrar att vara låst till sRGB för SDR rent hårdvarumässigt hellre än att förlita mig på att mjukvaran gör rätt. CMS blir mestadels bara en huvudvärk. Tidigare Air har varit ett väldigt bekvämt val i det avseendet.

Undantaget är ju om Big Sur är markant bättre i detta avseende än Catalina (samt äldre OS) men det tvivlar jag på innan motsatsen är bevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Så här är min analys av dessa modeller;

Processor:

  • Samma processor i alla 3 modeller underlättar för konsumenter

  • Inga fler krångliga GHz eller L3-cache värden att tänka på (som för övrigt inte är en bra måttstock ändå, speciellt inte på ARM och speciellt inte på denna nya arkitektur som är långt mycket bredare - fler parallella beräkningsenheter - än traditionella CPUer)

  • Lägsta Air modellen får en avaktiverad GPU kärna så kan Apple använda dom processorer som inte uppnår full effektivitet till denna modell istället för att slänga dom

  • Fläkten i Mini och Pro gör istället att processorn kan ha längre sustain på dessa modeller och klarar högre workload under längre tid än Air som är passivt kyld

  • Prestanda sägs vara bättre än en i9 (desktop) och AMD Ryzen vilket är helt bonkers

Minne:

  • Integrerat i SoC vilket sannolikt leder till snabbare än att ha det utanför SoC

  • ARM är i sig bättre anpassat för låg minnesanvändning och sannolikt är Apple's M1 ännu bättre än andra ARM

  • Apple utvecklar helt eget och specialanpassat OS som dom då kan göra ännu mer anpassning till låg minnesanvändning

  • 8GB kommer sannolikt vara tillräckligt för dom allra flesta

  • 16GB kommer antagligen bara dom som gör tyngre redigeringar eller typ av arbete som kräver mer minne behöva

  • Tänk på att iPhones klarar sig med t.ex. 4GB minne vilket är mindre än Android, antagligen just pga Apple's A14 som är anpassad för det

Lagring:

  • Har alltid varit dyrt på Mac, dock en av dom snabbaste SSDerna i laptops, speciellt med den inbyggda IO kontrollern i M1

  • Resonerar som så att man bör köra med mycket molnlagring

  • I dagsläget använder jag ca 250GB på min nästan 2 år gamla iMac, och då har jag rätt mycket skräp som jag egentligen kunnat avlasta till min NAS

GPU:

  • Sägs uppnå 2.6 tflops vilket är mellan PS4 och PS4 Pro, vilket är rätt otroligt i en bärbar dator med dessa ström-krav

Batteri:

  • Utökat till 18 respektive 20 timmar för Air och Pro, riktigt grymt!

Modellerna i allmänhet:

  • Tror dom positionerar Mini som en mer instegsdator än vad den var innan

  • Antagligen släpper dom en "Mac Mini Pro" eller "Mac Pro Mini" som det ryktas om, som fyller tomrummet mellan Mac Mini och Mac Pro, som är mer inriktad mot professionella med ännu högre minne, bättre processor (M1X/M1Z/M2?) och kanske ännu bättre kylning

  • Air är som tidigare riktad mot icke-professionella så passiv kylning passar bra, speciellt med den prestanda dom ändå säger sig kunna få ut av den

  • Tror att 13" Macbook Pro riktas mot professionella men inte super professionella och att 16" blir den som kommer med nästa variant av M-processor som stödjer mer minne och ännu bättre GPU. Lite synd att dom gör den skillnaden så att man måste välja den större och lite klumpigare modellen för att få bästa prestanda, men det är också en ganska klassisk Apple-move så det är väl rätt väntat

Vart hittar du att den presterar bättre än en i9 desktop? Den är bättre än intels och ryzen motsvarighet i laptop. Men aldrig att den slår i9 desktop

Permalänk
Skrivet av Tanax:

ARM är i sig bättre anpassat för låg minnesanvändning och sannolikt är Apple's M1 ännu bättre än andra ARM

Kan du utveckla hur Arm Risc är bättre anpassad på att använda lite minne än x86 Cisc? Då just trenden nu med att använda Risc igen är att minne har blivit så billigt så man kan kosta på sig hög minnesanvändning och istället få andra fördelar som låg strömanvändning och hög prestanda vid enkla instruktioner.

Skrivet av Tanax:

16GB kommer antagligen bara dom som gör tyngre redigeringar eller typ av arbete som kräver mer minne behöva

En sådan dator vad beräknar man livstiden på den? 4år.. Har man bara igång några flikar i chrome så äter det minne. Jag säger snarare att alla på en ny lite dyrare dator bör satsa på 16GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Du glömde skrytfaktorn med namnet pro. Den är också värd en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Vart hittar du att den presterar bättre än en i9 desktop? Den är bättre än intels och ryzen motsvarighet i laptop. Men aldrig att den slår i9 desktop

Jodå, de kommer säkert kunna vinkla något enstaka tillfälle (prestanda jämfört med energiåtgång) i något prestandatest där den är 3 gånger effektivare än i9:an och alla kommer då att tolka detta som att den är 3 gånger snabbare.

Jag hoppas ingen köper en Intelbaserad Mac nu. Apple och alla andra kommer såklart överge mjukvarustödet för dessa inom kort. De är redan gamla. Titta bara på när Apple gick över till Macintosh (sämre än företrädarna) eller när de gick över till Power-pc processorer (som var sämre än konkurrensen trots att Apple hävdade att de körde cirklar runt Intel) . De övergav de tidigare användarna utan att blinka. Det är alltså läge att sälja sin Intel-Apple nu, om man kan få något för den och någon vill ha den..

Permalänk
Medlem

Så iPad Air är det självklara alternativet över iPad Pro, och nu upprepas samma sak med MacBook? Hade egentligen kunnat betala extra för att bli av med min touch bar. 😅

Permalänk
Medlem

Fortfarande 720p kamera ser jag och nedgradering till maximum 16 GB RAM.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Håller alla på med video-redigering?
Jag undrar just varför 8 GB inte duger.
Antag vi har en 100 Mpixel kamera. Varje bild tar då 300 MB RAM.
Vi redigerar i 10 steg med rätt att ångra. Detta bör kräva 3300 MB.
Vi gör likadant med nästa bild. Nu är vi uppe i 6,6 GB
Är behovet verkligen större?

En annan fråga:
Litar ni på SSD?
Jag har sett att de dör så småningom & litar mer på mekaniska diskar.
Boot-sektorn brukar dö men sällar resten.

Jag har 8GB på min jobb laptop, jag ligger i princip spikat på 8GB minnesanvändning och får ofta en rätt otrevlig användarupplevelse till följd av det. Och då kör jag i princip ingen tung last, utan är bara en jäkla massa progam igång (excel, teams, word, slack, terminaler, remote programvara, spotify, webläsare med massa flikar osv osv), är i princip aldrig CPU begränsad trots att jag bara har en dual core, men RAM, ja kommer behöver byta dator enbart för att det inte är uppgraderingsbart, trots att datorn funkar suveränt utöver det...

16GB kommer man ganska långt på, och tycker det är en helt ok begränsning i Air, men i Pro, njae. Jag hade 16GB i mitt stationära itx-byggge 2012, och inte ens då var det specielt exotiskt och kostade mig runt 700kr, att man då, 8 år senare inte kan få mer i en dator med bemärkelsen "Pro" med en del inriktning mot produktivitet känns väl rätt kasst.

Permalänk
Medlem

Något som tas upp av en del är att man inte längre verkar kunna köra Windows på de nya Mac vilket kan låta knäppt tills man behöver ett program/app som bara finns för Windows vilket inte är helt ovanligt inom företags sfären...

Och priserna är lite som förväntat tycker jag, Apple vill ju att deras datorer ska verka mer premium och om de plötsligt börjar kosta 5-7k så lär mycket av den UPPLEVDA premium känslan försvinna... Och lite tråkigt att i stort sett endast kylningen som verka skilja hade gärna sett större batteritid vs prestanda optimeringar.

Permalänk

Jag har aldrig redigerat 4K bara miniDV på PC men visst kan det vara bra med mer RAM.
Min första SSD dog efter ett år drygt. USB-minnen som använder liknande teknik är ju känsligare map statisk uppladdning (använd bomull inte nylon, polyester och akryl i kläder!). Av mina 20USB-minnen är hälften döda nu...
Visst SSD är utmärkt som boot men allt av värde bör man flytta snarast!
För mej blir det nog en mini. Jag har en 43 tum 4K-skärm som jag gärna använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Minne:

  • ARM är i sig bättre anpassat för låg minnesanvändning och sannolikt är Apple's M1 ännu bättre än andra ARM

Vad menar du här? ARM64 som RISC arktitektur har högre minnesanvändning än CISC baserade X86_64. Poängen med CISC är ju att det finns väldigt många instruktioner för CPU'n så det behövs färre lagrade instruktioner för att uppnå vad man vill. Lär i praktiken vara rätt liten skillnad då "data" drar mycket mer RAM än instruktionsdata men det lär iaf inte vara i ARM64's favör. Notera däremot att jag inte säger att detta gör ARM64 till en dålig ISA, men det är inte magiskt bättre på allt och det är viktigt att hålla koll på för- och nackdelar.

Skrivet av Tanax:

Minne:

  • 8GB kommer sannolikt vara tillräckligt för dom allra flesta

  • 16GB kommer antagligen bara dom som gör tyngre redigeringar eller typ av arbete som kräver mer minne behöva

  • Tänk på att iPhones klarar sig med t.ex. 4GB minne vilket är mindre än Android, antagligen just pga Apple's A14 som är anpassad för det

För de flesta användare, ja. Men rätt obrukbart med 16GB för vissa användare, mig inklusive.

Android vs iOS RAM användning är inte direkt relaterat till CPU'n då de kör samma ISA. Det finns två anledningar till att Android telefoner har mer RAM. Den största är att det är ett försäljningargument så android tillverkarna öser på långt mer än de flesta behöver då det är konkurrens mellan Android tillverkarna. Stora nummer säljer. Apple som ensam iOS levrantör behöver inte ösa på mer då de saknar konkurrens på iOS. Den andra anledningen är att Android som OS behöver mer RAM än iOS, mestadels pga arkitekturen av operativsystemet. Men det är inte relaterat till CPU'n i sig om man inte har hårdvaruaccelererad komprimeringsfunktioner som används för att komprimera data som lagras i RAM. Men mig veterligen har de inte det utan om de gör det så sker det via mjukvara.

Notera däremot att RAM spelar roll i mycket mer än det ovan, primärt responsivitet då det används för fil-cachning och för att hålla icke-aktiva applikationer i minnet. Så desto snabbare CPU och lagring man har desto mindre roll spelar det att man inte kan hålla lika mycket i minnet. Då A14 är en riktigt snabb CPU gentemot andra ARM64 CPU'er så straffas den mycket mindre av att behöva initiera en applikation igen, men det är en ren prestanda fråga. Inget magiskt med A14 utöver hur bra den presterar.

Skrivet av Tanax:

Lagring:

  • Har alltid varit dyrt på Mac, dock en av dom snabbaste SSDerna i laptops, speciellt med den inbyggda IO kontrollern i M1

  • Resonerar som så att man bör köra med mycket molnlagring

Att något alltid varit på ett vis ändrar ju inte hur det är. Måttligt sugen att lägga 5-10kkr extra för att ens få plats med mjukvaran jag vill ha/behöver för utföra mina behov på datorn. Molnlagring är inte riktigt ett alternativ i praktiken för mjukvara man vill köra på maskinen. Kombinerat med avsaknad av intergrerade utökningsmöjligheter är en dealbreaker för mig.

Iaf, detta är klart årets mest intressanta CPU lanseringar men dessvärre i en av de maskinerna som är minst intressant för mig och de som har högre krav på saker utöver CPU, batteri och fysiska egenskaper. För de som inte har samma krav lär det nog kunna bli en riktigt bra maskin om än till ett högt pris. Får se hur det går med deras X86_64 emulering också. Synd bara att det är Apple som står bakom den då de vägrar sälja/licensera ut den till andra tillverkare så man hade fått ett bredare utbud. Hoppas fortfarande RISC-V tar över så vi får opartisk konkurrens.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så var det inte så mycket att hypa upp sig för.

Permalänk
Medlem

Coolt, men för dyra i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem

Resultatet är väl ändå bra om man tänker på att alla CPUerna man jämför med är Desktop CPUer?
Dock är det några saker som är lite skumma med bilderna du länkar:

1. CPUn heter "Apple Silicon" i det uppladdade Geekbench resultatet, men i bilderna du länkar heter den "Apple Processor".
Lite konstigt att den skulle identifieras med olika namn i olika applikationer.
Min CPU heter då lika om jag kollar tex Device Manager, Cinebench osv.

2. I bilderna du länkar så kör "Apple Processor" i ~2.5GHz, men i Geekbench resultaten (finns även från Mac Mini och Macbook Pro) har M1 en basfrekvens på 3.2GHz.

Så jag är en aning skeptisk till resultatet du länkar, men i veckan lär man få veta

EDIT : Kollade runt lite och misstänker att testet du länkar till är kört på utvecklarversionen av Mac Mini som kör med A12Z CPUn.
Denna har en basfrekvens om 2.3GHz, vilket rapporteras i bilderna du länkar.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Resultatet är väl ändå bra om man tänker på att alla CPUerna man jämför med är Desktop CPUer?
Dock är det några saker som är lite skumma med bilderna du länkar:

1. CPUn heter "Apple Silicon" i det uppladdade Geekbench resultatet, men i bilderna du länkar heter den "Apple Processor".
Lite konstigt att den skulle identifieras med olika namn i olika applikationer.
Min CPU heter då lika om jag kollar tex Device Manager, Cinebench osv.

2. I bilderna du länkar så kör "Apple Processor" i ~2.5GHz, men i Geekbench resultaten (finns även från Mac Mini och Macbook Pro) har M1 en basfrekvens på 3.2GHz.

Så jag är en aning skeptisk till resultatet du länkar, men i veckan lär man få veta

EDIT : Kollade runt lite och misstänker att testet du länkar till är kört på utvecklarversionen av Mac Mini som kör med A12Z CPUn.
Denna har en basfrekvens om 2.3GHz, vilket rapporteras i bilderna du länkar.

Kan säkert vara som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Kan säkert vara som du säger

Det är så. Finns inte på kartan att det där är en M1. Det är A12Z, en två generationer gammal CPU som sitter i dev transition kit.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata