Postnord och öppnat paket, hur hanterar ni det?

Permalänk
Medlem

Postnord och öppnat paket, hur hanterar ni det?

Kändes lämpligt ta upp detta då det kommer mycket shoppande/reor framöver.

Idag hade jag ett paket att hämta ut. Gått via Postnord. Fanns att hämta hos den lokala matbutiken.
Dom blippa och tog ID. Sen hämtade dom paketet, ett tunnare som ett brev fast med tjock kartong. Innan jag granskat det så blippas det och ges till mig. Gick inte se något konstigt ifrån andra sidan disken. Jag han ta 2 steg bort då jag vände och flippa på paketet.
Såg då att hela ena sidan var "öppen" som om det inte fanns något lim tex. Kunde direkt se att allt inte fanns i paketet.
Vände mig om direkt och sa till kassörskan att detta paket är öppnat det kan jag ej ta emot. Då säger hon det får du ta med Postnord.

Så nu i detta läge vad gör ni? Hur går ni vidare?
Hur tycker ni @Inet @Webbhallen @Komplett att vi ska göra i detta läget?

Själv vägrade jag och fick dom att ringa Postnord. Jag hörde hur Postnord direkt frågade om dom sett mig hela tiden. Så läskigt läge om jag gått utanför dörrarna. Tillslut så drog Postnord/butiken in min uthämtning och satte dit en röd lapp med en handskriven notering om att det saknades saker i det.
Tråkiga är om Postnord nu bara skickar tillbaka det och hoppas företag jag köpt av ska ta smällen. Såg inte ut som dom stängde igen det eller något. Även ser jag inte i Postnord appen någon notering om problem/saknade/öppnat utan bara att jag nekat att ta emot paketet.

Företaget har skött allt fint men fick känslan av att dom tyckte man ska ta hem paketet leta igenom och se vad som finns och inte finns. Detta vill jag definitivt inte göra då det skapar en situation där jag kan behöva bevisa min oskuld.

Som sidnot så beställde en bekant en mobil från en av pingade firmor över i våras. Han såg att den med var öppnad men av okänd anledning tog hem och öppnade. Ingen mobil i såklart. Han fick vänta 2 månader på en mobil då företaget han köpt av inväntade Postnords utredning. Hade han nekat direkt så tycker jag det vore självklart för företaget att direkt kunna skicka en ny mobil eller pengar tillbaka medans dom då bråkar med Postnord. Nu blev han inblandad säkerligen som del i utredningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kändes lämpligt ta upp detta då det kommer mycket shoppande/reor framöver.

Idag hade jag ett paket att hämta ut. Gått via Postnord. Fanns att hämta hos den lokala matbutiken.
Dom blippa och tog ID. Sen hämtade dom paketet, ett tunnare som ett brev fast med tjock kartong. Innan jag granskat det så blippas det och ges till mig. Gick inte se något konstigt ifrån andra sidan disken. Jag han ta 2 steg bort då jag vände och flippa på paketet.
Såg då att hela ena sidan var "öppen" som om det inte fanns något lim tex. Kunde direkt se att allt inte fanns i paketet.
Vände mig om direkt och sa till kassörskan att detta paket är öppnat det kan jag ej ta emot. Då säger hon det får du ta med Postnord.

Så nu i detta läge vad gör ni? Hur går ni vidare?
Hur tycker ni @Inet @Webbhallen @Komplett att vi ska göra i detta läget?

Själv vägrade jag och fick dom att ringa Postnord. Jag hörde hur Postnord direkt frågade om dom sett mig hela tiden. Så läskigt läge om jag gått utanför dörrarna. Tillslut så drog Postnord/butiken in min uthämtning och satte dit en röd lapp med en handskriven notering om att det saknades saker i det.
Tråkiga är om Postnord nu bara skickar tillbaka det och hoppas företag jag köpt av ska ta smällen. Såg inte ut som dom stängde igen det eller något. Även ser jag inte i Postnord appen någon notering om problem/saknade/öppnat utan bara att jag nekat att ta emot paketet.

Företaget har skött allt fint men fick känslan av att dom tyckte man ska ta hem paketet leta igenom och se vad som finns och inte finns. Detta vill jag definitivt inte göra då det skapar en situation där jag kan behöva bevisa min oskuld.

Som sidnot så beställde en bekant en mobil från en av pingade firmor över i våras. Han såg att den med var öppnad men av okänd anledning tog hem och öppnade. Ingen mobil i såklart. Han fick vänta 2 månader på en mobil då företaget han köpt av inväntade Postnords utredning. Hade han nekat direkt så tycker jag det vore självklart för företaget att direkt kunna skicka en ny mobil eller pengar tillbaka medans dom då bråkar med Postnord. Nu blev han inblandad säkerligen som del i utredningen.

Hon i kassan borde ha sagt till dig innan hon lämnade ut det, att paketet var öppet. Då kan man själv välja hur man vill lösa det. Annars brukar dom säga att vi låter det gå tillbaks till avsändaren, och då får avsändaren kontakta postnord och lösa det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hon i kassan borde ha sagt till dig innan hon lämnade ut det, att paketet var öppet. Då kan man själv välja hur man vill lösa det. Annars brukar dom säga att vi låter det gå tillbaks till avsändaren, och då får avsändaren kontakta postnord och lösa det.

Jag hoppas att hon/dom helt enkelt av någon anledning missat det. Känns tråkigt att direkt det blippas så blir det skitsvårt. Är väldigt sällan man kan granska innan, utan måste lita på den som lämnar ut paketet att det är okej. Kan vara bra innan dom blippar att hojta till att dom/ni tar en extra kik på paketet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har liknande dilemma.
Har 2500kr i kontanter hemma (gamla sedlar som inte längre är giltiga). Typ nån present i ett vykort eller nåt. Har säkert legat i flera år.
Nu vill jag skicla dessa till riksbanken för inlösen.
Problemet är att adressen är väldigt tydlig:

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

Vågar man skicka sedlarna i ett vanligt kuvert eller ska man bekosta spårbart(rek, vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Bild på hur paketet var öppnat

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har liknande dilemma.
Har 2500kr i kontanter hemma (gamla sedlar som inte längre är giltiga). Typ nån present i ett vykort eller nåt. Har säkert legat i flera år.
Nu vill jag skicla dessa till riksbanken för inlösen.
Problemet är att adressen är väldigt tydlig:

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

Vågar man skicka sedlarna i ett vanligt kuvert eller ska man bekosta spårbart(rek, vad tycker ni?

Tänk på att dom är väldigt noggranna med vart pengarna kommer ifrån och oftast kräver bevis,annars behåller dom pengarna.

Sitter i samma sits med ett litet belopp och måste fixa bevis från en bank 20 år tillbaka i tiden vilket är ett jäkla jobb,så jag behåller dom gamla sedlarna.

Min bror skickade in en summa och dom krävde bevis så han fick tillbringa tid på att få fram bevis.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har liknande dilemma.
Har 2500kr i kontanter hemma (gamla sedlar som inte längre är giltiga). Typ nån present i ett vykort eller nåt. Har säkert legat i flera år.
Nu vill jag skicla dessa till riksbanken för inlösen.
Problemet är att adressen är väldigt tydlig:

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

Vågar man skicka sedlarna i ett vanligt kuvert eller ska man bekosta spårbart(rek, vad tycker ni?

Du kan inte ta dig till en bank personligen? Det borde vara väldigt mycket säkrare, även om det är corona-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tänk på att dom är väldigt noggranna med vart pengarna kommer ifrån och oftast kräver bevis,annars behåller dom pengarna.

Sitter i samma sits med ett litet belopp och måste fixa bevis från en bank 20 år tillbaka i tiden vilket är ett jäkla jobb,så jag behåller dom gamla sedlarna.

Min bror skickade in en summa och dom krävde bevis så han fick tillbringa tid på att få fram bevis.

Jäklas de även för 2500kr?
Som sagt present från mormor. Pengar i ett kuvert med ett litet vykort. Nån jul eller födelsedag för flera år sedan.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kan inte ta dig till en bank personligen? Det borde vara väldigt mycket säkrare, även om det är corona-tider.

Jag vet tyvärr inte var riksbanken har sitt inlösdndepå.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jäklas de även för 2500kr?
Som sagt present från mormor. Pengar i ett kuvert med ett litet vykort. Nån jul eller födelsedag för flera år sedan.

Jag hade skickat med vykortet som bevis.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag vet tyvärr inte var riksbanken har sitt inlösdndepå.

Går det inte typ på valfri bank? Vet visserligen att några inte har någon kontanthantering längre (vad fan är det för bank egentligen?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Går det inte typ på valfri bank? Vet visserligen att några inte har någon kontanthantering längre (vad fan är det för bank egentligen?)

Det är endast riksbanken som löser in Svenska sedlar.
Var den ligger i STHLM vet jag inte.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Har liknande dilemma.
Har 2500kr i kontanter hemma (gamla sedlar som inte längre är giltiga). Typ nån present i ett vykort eller nåt. Har säkert legat i flera år.
Nu vill jag skicla dessa till riksbanken för inlösen.
Problemet är att adressen är väldigt tydlig:

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

Vågar man skicka sedlarna i ett vanligt kuvert eller ska man bekosta spårbart(rek, vad tycker ni?

För något år sedan hittade jag utgångna sedlar i ett presentkort som jag hade glömt bort. Skickade in till Riksbanken men valde Rek. Skulle inte vågat skicka utan Rek. Tog även bild på sedlarna som bevis ifall pengarna försvann trots Rek.

Förutom kostnaden för Rek tog Riksbanken ut en avgift på då 100 kr (såg nu att de har höjt avgiften till 200 kr från den 1 oktober i år).

Fick tillbaka pengarna utan frågor (minus avgiften). Skrev precis som det var, att jag hade hittat det i ett presentkort från min mamma som hade glömts bort då pappa hade stuvat undan allt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du gjorde rätt som inte godkände paketet.

Jag råkade ut för exakt samma sak och det satt riktigt långt inne för personalen på Postnordombudet att ta tillbaka den. Antar att det innebär merjobb eller liknande för dem.

I detta fall var det en telefon som var borta. Jag han se att paketet var öppet innan jag fick det, dock hade de "blippat ut" paketet.
Så jag stog och vägrade att ta emot det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag bara goda erfarenheter med de ombud jag är i kontakt med, Postnord och UPS genom en lokal fraktfirma. För ditt ombud så låter det som att ombudsansvarig hos Postnord får ta en dialog med dem om vad rutinen är vid trasiga paket. I de fåtal fall där jag tagit emot paket med skador så har butiken redan gjort anmärkning på försändelsen och gett mig möjlighet att välja att hämta ut eller returnera. Jag hade inte tagit emot ett paket där innehållet uppenbart varit påverkat.

Värst för mig var nog paketet med golfbollar från out of bounds som hade gått sönder så det var halvtomt och någon stackars chaufför hade antagligen halva bilen full med bollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag vet tyvärr inte var riksbanken har sitt inlösdndepå.

Skrivet av jorgen69:

Det är endast riksbanken som löser in Svenska sedlar.
Var den ligger i STHLM vet jag inte.

Missade helt att det var dom gamla sedlarna, förlåt!

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Tänk på att dom är väldigt noggranna med vart pengarna kommer ifrån och oftast kräver bevis,annars behåller dom pengarna.

På blanketten står det att man ska tala om varifrån sedlarna kommer. Om det rör sig om mer än 10.000 kr, måste man också skicka med en vidimerad kopia av en id-handling.

I instruktionerna står det att Riksbanken "kan" begära ytterligare information. Jag tolkar det som att de endast begär extra information om det finns risk att du fått pengarna på något skumt sätt. Jag skickade in ett litet belopp (under 1000 kr) för 2-3 år sedan och fick inga frågor om varifrån pengarna kom. Därför tänker jag mig att de bara blir misstänksamma om det rör sig om ett stort belopp. Var gränsen för stort går vet jag dock inte.

Permalänk

Tråden handlade i början om ett skadat paket och nu sitter flera och diskuterar hur säkert det är att skicka pengar till Riksbanken. Ge er! De som vill följa tråden är intresserade av de öppnade paketet och inte över gamla pengar som man fått av sin mormor.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest