Intel avtäcker Xe-grafikkort för servrar och molnspelande

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker Xe-grafikkort för servrar och molnspelande

Med energieffektiva grafikkort för servrar visar Intel även visionen för enhetlig utvecklingsmodell med gränssnittet One API.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Osar lite knights landing över detta...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

kan bli bra detta, men m,an får nog vänta ett år till för att se hur det slutar/tar vägen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

En dum fråga angående Intel Xe MAX. Det är väl sagt att den kommer att förbättra prestandan när det kommer till video omkodning, där om man har en Tiger Lake CPU med inbyggd grafik krets + Intel Xe MAX kort kommer prestandan att dubbleras mot vad en RTX 2080 klarar själv. Om man nu leker med tanken på att skaffa en Tiger Lake CPU med inbyggd grafik+Intel Xe MAX+säg en 3070, borde det inte bli en superkliv när det kommer till just video-encoding, med tanke på Intel Deep Link samtidigt som mar får hyfsat spelprestanda? Förutsatt att man får plats med 2 kort vill säga:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

LPDDR4? Så detta ha integrerad prestanda?
PCIe 3.0? Har dom fastnat på 2010-talet fortfarande?

Tror inte detta kommer bli en hit direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

En dum fråga angående Intel Xe MAX. Det är väl sagt att den kommer att förbättra prestandan när det kommer till video omkodning, där om man har en Tiger Lake CPU med inbyggd grafik krets + Intel Xe MAX kort kommer prestandan att dubbleras mot vad en RTX 2080 klarar själv. Om man nu leker med tanken på att skaffa en Tiger Lake CPU med inbyggd grafik+Intel Xe MAX+säg en 3070, borde det inte bli en superkliv när det kommer till just video-encoding, med tanke på Intel Deep Link samtidigt som mar får hyfsat spelprestanda? Förutsatt att man får plats med 2 kort vill säga:)

Alltså en dedikerad maskin för just video-omkodning kanske kan få en boost, likt hur det var med Quicksync förr, men hur många har detta behov?

Permalänk
Medlem

Detta visar för mig att Intel tror att framtiden för videospelande ligger i molnet och inte i en lokal spelmaskin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta visar för mig att Intel tror att framtiden för videospelande ligger i molnet och inte i en lokal spelmaskin

Det kommer helt klart ligga mycket i molnet, även om jag tror att vi kommer ha kvar även lokala spelmaskiner ett bra tag.
Vi har sett det för musik och film, fler och fler väljer att strömma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Det kommer helt klart ligga mycket i molnet, även om jag tror att vi kommer ha kvar även lokala spelmaskiner ett bra tag.
Vi har sett det för musik och film, fler och fler väljer att strömma.

problemet med att ström spel är att du har en input o output, all annan media är bara output. Delay i spel är ett problem som blir svårt att lösa.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

problemet med att ström spel är att du har en input o output, all annan media är bara output. Delay i spel är ett problem som blir svårt att lösa.

Absolut, men vi får tänka på att alla onlinespel redan har en sync delay, och vissa till och med viss input delay (t ex Path of Exile etc). Det är säkerligen inte samma sak som detta, men inte överdrivet annorlunda heller.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

problemet med att ström spel är att du har en input o output, all annan media är bara output. Delay i spel är ett problem som blir svårt att lösa.

Jo, kanske inget för en hardcore gamer, men tänk dig många andra som är ute efter en enkel lösning, det får det med en sådan tjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo, kanske inget för en hardcore gamer, men tänk dig många andra som är ute efter en enkel lösning, det får det med en sådan tjänst.

Exakt:
Kanske inget för MMOer, Battlefield, CSGO etc, där är latenskraven lite för snäva

Men "party spel", "Android-/mobilspel/", CIV, RPGer, påverkas mindre av ojämn latens

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt:
Kanske inget för MMOer, Battlefield, CSGO etc, där är latenskraven lite för snäva

Men "party spel", "Android-/mobilspel/", CIV, RPGer, påverkas mindre av ojämn latens

Förstår verkligen inte varför man skulle streama mobilspel. Som används av Intel som exempel. Om man vill spela highendmobilspel på en skittelefon eller för dom som vill köra mobilspel på datorn eller konsolen🤯
Tror fortfarande streaming är framtid för mainstream, så att göra specialiserade kretsar för detta låter ju vettigt

Permalänk
Medlem

Nästan så man får lite 3DFX Voodoo 5 6000 vibbar.

Permalänk
Medlem

Kanske något för en Plex server att strömma många videoströmmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt:
Kanske inget för MMOer, Battlefield, CSGO etc, där är latenskraven lite för snäva

Men "party spel", "Android-/mobilspel/", CIV, RPGer, påverkas mindre av ojämn latens

Med 5G nu i pipen kommer latens vara ett mindre problem. Strömma bl.a mobilsbel . spel till bärbara datorer, surfplattor kommer vara stort snart.

Permalänk
Medlem

Tänkte också på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Med 5G nu i pipen kommer latens vara ett mindre problem. Strömma bl.a mobilsbel . spel till bärbara datorer, surfplattor kommer vara stort snart.

5G kan i bästa fall hjälpa med kapacitet, så folk kan strömma i högre bitrate. Men vi kommer inte se någon markant lägre latens. 5G ger främst nya frekvensband och bättre förmåga att klara av många enheter.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

5G kan i bästa fall hjälpa med kapacitet, så folk kan strömma i högre bitrate. Men vi kommer inte se någon markant lägre latens. 5G ger främst nya frekvensband och bättre förmåga att klara av många enheter.

Just lägre latenser skulle väl vara den största fördelen med 5g vs 4g. De var väl ner mot 1ms som lägst med 5g vs 50ms med 4g. Om nu inte den praktiska implementationen av 5g har helt gătt ăt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

problemet med att ström spel är att du har en input o output, ... Delay i spel är ett problem som blir svårt att lösa.

Problemet är ju generellt för allt online-spelande. Det tar tid för output från en deltagare att nå de övriga.

Rent dataströmstekniskt är det ett mindre problem eftersom det är en ganska liten datamängd som skickas från varje spelare.

Jag längtar fortfarande efter möjligheten att på ett LAN få prova hur det fungerar att köra ett scenario i Steel Beasts (som släpptes för ganska exakt 20 år sedan) med 360 samtidiga deltagare (spelets maximala 180 stridsvagnar med två spelare som besättning i varje). En server uppkopplad med vanligt telefonmodem (ca 50 kbps) kunde bara klara 5 samtidiga spelare. I dag kan man ganska enkelt ha 10000 ggr snabbare uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

5G kan i bästa fall hjälpa med kapacitet, så folk kan strömma i högre bitrate. Men vi kommer inte se någon markant lägre latens. 5G ger främst nya frekvensband och bättre förmåga att klara av många enheter.

Skrivet av Johan.ka:

Just lägre latenser skulle väl vara den största fördelen med 5g vs 4g. De var väl ner mot 1ms som lägst med 5g vs 50ms med 4g. Om nu inte den praktiska implementationen av 5g har helt gătt ăt skogen

Latens är absolut en av sakerna som ser störst vinning med 5g, men den ’1ms’ du pratar om här är fördröjning till masten endast. Från masten och vidare till den du vill prata med är det fortfarande samma fördröjning som vanligt. En av anledningarna till den minskade latensen är dels bättre signalteknik, men mycket beror på att masterna har så mycket kortare räckvidd och därmed mindre avstånd till dem. Så på landsbygden med de nya frekvensbanden (gamla tv-banden) kommer inte latensen sänkas lika mycket, men ändå gå ner en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Latens är absolut en av sakerna som ser störst vinning med 5g, men den ’1ms’ du pratar om här är fördröjning till masten endast. Från masten och vidare till den du vill prata med är det fortfarande samma fördröjning som vanligt. En av anledningarna till den minskade latensen är dels bättre signalteknik, men mycket beror på att masterna har så mycket kortare räckvidd och därmed mindre avstånd till dem. Så på landsbygden med de nya frekvensbanden (gamla tv-banden) kommer inte latensen sänkas lika mycket, men ändå gå ner en hel del

Skulle bli förvånad om de kommer nån riktig 5g på landsbygden med tanke på att räckvidden bara är ett par hundra meter i bästa fall. Lär väl bli nån förfinad 4g variant som de kallar 5g men inte är det egentligen.

Bor man i nån mindre stad/samhälle så är det inte så ovanligt med döda zoner på det befintliga 4g nätet och det har ju betydligt bättre räckvidd än kommande 5g. Så jag har inte så stora förväntningar de närmaste 10+ åren iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Skulle bli förvånad om de kommer nån riktig 5g på landsbygden med tanke på att räckvidden bara är ett par hundra meter i bästa fall. Lär väl bli nån förfinad 4g variant som de kallar 5g men inte är det egentligen.

Bor man i nån mindre stad/samhälle så är det inte så ovanligt med döda zoner på det befintliga 4g nätet och det har ju betydligt bättre räckvidd än kommande 5g. Så jag har inte så stora förväntningar de närmaste 10+ åren iallafall.

Finns lika mycket ’riktig 5g’ som ’riktig hdmi’

5g består av många olika tekniker och för landsbygden är det inte mmWave och likande högfrekventa saker som är relevant, utan som jag sa de lågfrekventa tv-banden som ska kunna ge bättre täckning än 2g till och med...

Det är fortfarande ’5g’ och mycket bättre än innan, men inte flera gigabit per enhet såklart. Bandbredden är bara en del av förbättringen och bara i kombination av vissa tekniker som högre frekvens. Det är inte allt 5g handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns lika mycket ’riktig 5g’ som ’riktig hdmi’

5g består av många olika tekniker och för landsbygden är det inte mmWave och likande högfrekventa saker som är relevant, utan som jag sa de lågfrekventa tv-banden som ska kunna ge bättre täckning än 2g till och med...

Det är fortfarande ’5g’ och mycket bättre än innan, men inte flera gigabit per enhet såklart. Bandbredden är bara en del av förbättringen och bara i kombination av vissa tekniker som högre frekvens. Det är inte allt 5g handlar om

Frågan är om vi någon gång kommer dela på behovet i låglatenssignaler och datakapacitet, och kör olika lösningar för dessa. Det är på vissa sätt rimligt att dessa helt olika behov skulle huseras i olika lösningsstrategier.
Det kanske är dags att vi börjar utveckla separata nät för latensfri mikrodata, även om vi säkert redan har prioriteringslogik i betfintligt nät.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Frågan är om vi någon gång kommer dela på behovet i låglatenssignaler och datakapacitet, och kör olika lösningar för dessa. Det är på vissa sätt rimligt att dessa helt olika behov skulle huseras i olika lösningsstrategier.
Det kanske är dags att vi börjar utveckla separata nät för latensfri mikrodata, även om vi säkert redan har prioriteringslogik i betfintligt nät.

Gissar att låglatens nästan alltid kommer vara kopplat till hög bandbredd, men kan finnas extremfall som behöver annat. Och all form av 5g kommer ha mycket bättre latenser än tidigare. Och bättre bandbredd, men inte så extremt högt i de lägre banden för att de helt enkelt inte stödjer detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns lika mycket ’riktig 5g’ som ’riktig hdmi’

5g består av många olika tekniker och för landsbygden är det inte mmWave och likande högfrekventa saker som är relevant, utan som jag sa de lågfrekventa tv-banden som ska kunna ge bättre täckning än 2g till och med...

Det är fortfarande ’5g’ och mycket bättre än innan, men inte flera gigabit per enhet såklart. Bandbredden är bara en del av förbättringen och bara i kombination av vissa tekniker som högre frekvens. Det är inte allt 5g handlar om

Fast de finns ju "riktig" hdmi. För att få kalla nånting för t.ex hdmi 2.1 så finns de krav du måste hålla. USB skulle jag däremot kunna hålla med om att det är en jävla röra.

Det blir ju väldigt rörigt för konsumenten när man marknadsför det som nånting som revolutionerande när de i praktiken kan betyda samma prestanda som föregående teknik. Hur ska man veta om en viss operatörs nät i ett visst område innebär 1gb/s eller 1mb/s om man tillåter att de marknadsförs under samma namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Fast de finns ju "riktig" hdmi. För att få kalla nånting för t.ex hdmi 2.1 så finns de krav du måste hålla. USB skulle jag däremot kunna hålla med om att det är en jävla röra.

Det blir ju väldigt rörigt för konsumenten när man marknadsför det som nånting som revolutionerande när de i praktiken kan betyda samma prestanda som föregående teknik. Hur ska man veta om en viss operatörs nät i ett visst område innebär 1gb/s eller 1mb/s om man tillåter att de marknadsförs under samma namn?

Du har helt fel angående HDMI tyvärr. HDMI 2.1 specificerar en mängd funktioner och hur dessa ska implementeras om du väljer att ha den specifika funktionen i din produkt. Finns inget alls som säger att du måste uppfylla vissa funktioner för att få kalla produkten för kompatibel och absolut ingen produkt implementerar alla delar av specifikationen. Allting är dessutom specificerat med ’upp till’ och liknande så det finns många saker som inte kommer kunna fungera ihop för att ena parten snålat in lite trots att båda har samma funktioner på pappret.

Finns en fin artikel/video på ämnet som jag länkar här under:
https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...

Angående 5G är det precis som innan att olika operatörer kommer ha olika kvalitet på uppkopplingen på olika ställen i Sverige, så har det alltid varit och kommer fortsätta vara. Högre bandbredd kommer man nog få på de flesta ställena men det kommer variera kraftigt, kolla bara på någon video där det testas på youtube där man helt tappar anslutningen för att man ställer sig mellan telefonen och masten:
https://m.youtube.com/watch?v=_CTUs_2hq6Y

Detta gäller dock främst de högfrekventa banden som kommer köras i storstäder och arenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har helt fel angående HDMI tyvärr. HDMI 2.1 specificerar en mängd funktioner och hur dessa ska implementeras om du väljer att ha den specifika funktionen i din produkt. Finns inget alls som säger att du måste uppfylla vissa funktioner för att få kalla produkten för kompatibel och absolut ingen produkt implementerar alla delar av specifikationen. Allting är dessutom specificerat med ’upp till’ och liknande så det finns många saker som inte kommer kunna fungera ihop för att ena parten snålat in lite trots att båda har samma funktioner på pappret.

Finns en fin artikel/video på ämnet som jag länkar här under:
https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...

Angående 5G är det precis som innan att olika operatörer kommer ha olika kvalitet på uppkopplingen på olika ställen i Sverige, så har det alltid varit och kommer fortsätta vara. Högre bandbredd kommer man nog få på de flesta ställena men det kommer variera kraftigt, kolla bara på någon video där det testas på youtube där man helt tappar anslutningen för att man ställer sig mellan telefonen och masten:
https://m.youtube.com/watch?v=_CTUs_2hq6Y

Detta gäller dock främst de högfrekventa banden som kommer köras i storstäder och arenor

Ser man där ytterligare en standard som inte betyder någonting egentligen...

Det är dock skillnad på om hastigheten varierar beroende på täckning eller på att tekniken man använder är väldigt olika trots att man kallar den vid samma namn. Med 4g vet man ju ändå på ett ungefär vad man kan få ut så länge som mottagningen är okej.

Ser du det inte som ett problem när man marknadsför en produkt/tjänst som potentiellt 100 gånger snabbare än vad som kunden kommer att få ut och de är fullt medvetna om det när de säljer till dig. Och enda sättet för dig att få reda på hur det ligger till är att testa produkten/tjänsten efter att du köpt den. Det blir ju ungefär som när bredband var nytt och leverantörerna fiflade med deras "up till" abonnemang. Som det senare visades att det inte betydde någonting när bredbandskollen och liknande tjänster kom. Vilket ledde till regleringar för vad man fick påstå, man fick inte längre sälja ett 10mb/s som ett "up till" 100 abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Ser man där ytterligare en standard som inte betyder någonting egentligen...

Det är dock skillnad på om hastigheten varierar beroende på täckning eller på att tekniken man använder är väldigt olika trots att man kallar den vid samma namn. Med 4g vet man ju ändå på ett ungefär vad man kan få ut så länge som mottagningen är okej.

Ser du det inte som ett problem när man marknadsför en produkt/tjänst som potentiellt 100 gånger snabbare än vad som kunden kommer att få ut och de är fullt medvetna om det när de säljer till dig. Och enda sättet för dig att få reda på hur det ligger till är att testa produkten/tjänsten efter att du köpt den. Det blir ju ungefär som när bredband var nytt och leverantörerna fiflade med deras "up till" abonnemang. Som det senare visades att det inte betydde någonting när bredbandskollen och liknande tjänster kom. Vilket ledde till regleringar för vad man fick påstå, man fick inte längre sälja ett 10mb/s som ett "up till" 100 abonnemang.

Jag tycker nog variationen finns redan i 3g och 4g så jag tror inte det kommer bli så mycket värre med 5g. Tekniskt sett tror jag snarare det kommer bli bättre med 5g just för att det är en bredare samling av tekniker och frekvenser som försöker förbättra alla avseenden av teknikerna och kommer trycka in mer bandbredd på befintliga 4g-banden.

Men jag tycker det är ett problem med många nya trådlösa standarder som wifi6 eller mmwave och sånt som varierar sin signalstyrka om det ens är ett papper mellan antennen och enheten och har räckvidd som är väldigt begränsad, men det är ju fysiken som sätter dessa gränser, inte bolagen.

Ja för produkter betyder inte HDMI mer än att de har samma kontakt och har en teknisk chans att fungera tillsammans, men betyder inget alls för produktens funktioner eller hur de kommer fungera ihop. Framförallt betyder HDMI 2.1 ingenting för produktens egenskaper eller samarbetsförmåga...