Ring Doorbell och Kameraövervakningslagen

Permalänk
Medlem

Ring Doorbell och Kameraövervakningslagen

Hej!
Har lite funderingar kring hur denna lag ska tolkas eftersom jag letar efter en ny dörrklocka då den gamla slutat fungera.
Jag är speciellt intresserad av denna: Ring Doorbell 3

Planen är såklart att den ska sitta bredvid framdörren så man ser vem som står där. Jag tänker inte använda Rings prenumerationstjänst och kommer då inte kunna spela in eller spara något filmklipp från kameran. Den kommer istället användas för att kunna se en live-bild av vem det är som ringer på dörren/rör sig direkt framför den.

Ytterdörren är riktad mot gatan som är ca 25-30 meter bort som för det mesta är täckt av buskar och ett staket, dock inte helt. Kameran har en fisheye med vikeln 160° så man lär inte se så mycket detaljer 25 meter bort. Eftersom det är en fast monterad kamera så antar jag att det räkas som en övervakningskamera, eller?.

Reglerna jag hittade hos datainspektionen är enligt mig lite svåra att tolka när det kommer till detta fall då jag inte kommer använda den som en traditionell övervakningskamera utan mer likt ett titt-hål genom dörren.

Kameraövervakningslagen ger dessa undantag för privatpersoner:

  • Bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll

  • Du kamerabevakar i egenskap av privatperson

  • Kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde

Det är mest den sista punken jag får funderingar över. Räknas det som att jag "filmar en plats dit allmänheten har tillträde" när jag kollar på en live-stream från ytterdörren med gatan långt i bakgrunden i ett par sekunder?

Detta kanske mer är en fråga för en advokat men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du någonsin kommer att hamna i en situation där det spelar praktiskt roll.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har en Ring och kan säga att 10 meter bort börjar det blir svårt att se detaljer. 25 meter bort kommer det omöjligt kunna räknas som övervakning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har en Ring och kan säga att 10 meter bort börjar det blir svårt att se detaljer. 25 meter bort kommer det omöjligt kunna räknas som övervakning.

Alright, tack för info! Vad tycker du om den annars? Har den fungerat bra eller är det något man borde veta innan köp?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Alright, tack för info! Vad tycker du om den annars? Har den fungerat bra eller är det något man borde veta innan köp?

Jag är nöjd. Kör min på batteri och det tar ganska lång tid att ladda så jag kör med dubbla batterier så jag byter direkt när den varnar för lågt batteri. Men jag spelar å andra sidan in, gör man inte det drar den mycket mindre batteri och behöver inte laddas så ofta. Jag laddar min kanske var 4-5:e fjärde vecka.

Appen fungerar bra, har aldrig varit med om att kameran har hängt sig eller så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

När det gäller hus, så får du montera upp övervakningskameror i den mån att den "bara" ser inom din tomtgräns. Buskage osv gör det enklare än om det vart fri sikt utanför din tomt. Enligt reglerna spelar det ingen roll om det blir otydligt efter x-antal meter, och skall då vinklas eller skärmas av i den mån till att det inte synes. I praktiken dock, är det knappast någon som bryr sig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Alright, tack för info! Vad tycker du om den annars? Har den fungerat bra eller är det något man borde veta innan köp?

jag har kört ring sedan dom kickstartade för ett par år sedan och haft 3 olika vertioner, nu kör jag en ring pro, men jag tittar på andra lösningar för jag tycker den är för slö och dålig bild jämfört med mina andra kameror, sedan vill jag ha live video direkt i HA samt kunna lagra lokalt på minnes kort eller nas, det jag tittar på nu är 2 olika dauha som fått bra betyg av testare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag har kört ring sedan dom kickstartade för ett par år sedan och haft 3 olika vertioner, nu kör jag en ring pro, men jag tittar på andra lösningar för jag tycker den är för slö och dålig bild jämfört med mina andra kameror, sedan vill jag ha live video direkt i HA samt kunna lagra lokalt på minnes kort eller nas, det jag tittar på nu är 2 olika dauha som fått bra betyg av testare.

Kan du utveckla lite mer varför den är "slö" och vilka modeller från Dauha du tittar på. Är själv inte så sugen på att använda produkter från företag som till del ägs av kommunistpartiet i Kina (speciellt inte uppkopplade övervakningskameror) men det är kul att se vilka produkter som finns på marknaden.

Och vad är "HA" för något?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Och vad är "HA" för något?

Home Assistant, antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Kan du utveckla lite mer varför den är "slö" och vilka modeller från Dauha du tittar på. Är själv inte så sugen på att använda produkter från företag som till del ägs av kommunistpartiet i Kina (speciellt inte uppkopplade övervakningskameror) men det är kul att se vilka produkter som finns på marknaden.

Och vad är "HA" för något?

HA = Home assistant
jag kör mina kameror genom ha på ett eget vlan så dom saknar internet anslutning så det spelar mindre roll om det skulle vara någon kines som vill titta i dom, då är du nog mer utsatt av ring som kräver internet för att fungera.

slö, det tar tid innan filmen spelar, att föra en dialog genom den är svårt då man får en fördröjning med mindre tydlig röst och det kan vara svårt att höra vad personen säger.
Numera använder jag den bara för att se när posten lämnar paket samt meddelar alexa när någon är vid dörren men i med fördröjningen har personen till och från redan börjat gå.
fördelen med dom andra kamerorna är att där får jag veta om någon är på väg mot huset innan dom ens hunnit trycka på knappen så jag hoppas dauha fungerar mer som dom.

jag titta för tillfället på 4st: DB10, VTO2202F, VTO2211G-WP. samt hikvision som även har 5ghz
har dock lite beslutsångest då jag har många hikevision kameror men tycker dauha inomhuskameror ser med intressanta ut.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Har 3 kameror av Ring för tillfället. 9€/mån kostar det för dom att spara allt i molnet.
Doorbell 2 är riktad mot en gata, men ungefär 15m till gatan från dörren. Som några redan påpekat så ser du inge detaljer på det avståndet.
Du kan även ställa in Motionzones (var kamerar reagerar på rörelse).

Får några gånger i månaden att jag måste restarta appen eller att Liveview inte öppnar direkt, men fast man missar nått är det oftast inom en minut på timelinen. Så man kan se i efterhand.
Har en Ring Chime hemma också, så dörrklockan fungerar som en vanlig dörrklocka då man e hemma.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

något annat som är jäkligt störigt med ring är att om det händer något, man går in och kollar, naturligtvis ser man inget för det tog för lång tid att komma in, normalt sätt på andra kamrerer kan man då direkt kolla vad hände, detta gå inte göra med ring, nix antingen så sparar den inget för man öppnade appen eller så sparar från din live view i stället eller så ar det en irriterade stund innan man kan kolla vad det var. jo jag vet vi talar ändå om under minuten men när man väll står där är det jäkligt irriterade.
Har man dock inget problem med dessa fördröjningar är det en bra och smidig produkt.
skulle jag köpt ring idag skulle jag nog valt version 2 med batteri i stället för pro, visst kameran är sämre men den är snabbare just för den lägre bildkvalitén.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.