Windows 10 Pro - Standard eller OEM?

Permalänk

Windows 10 Pro - Standard eller OEM?

Hejsan Swecklockers kompisar!

Jag är på väg att inom kort köpa Windows 10 Pro men vet inte riktigt om jag ska köpa standard eller om jag klarar mig på ett OEM. Skillnaden som jag förstår det är att den senare är nästa 700 spänn billigare, är på DVD (istället för på USB), saknar Microsoft support och - vilket kanske är den viktigaste detaljen - är endast 64 bit.

Jag har en massa gamla favvo-program som jag älskar, som till exempel Office 2003 (Jag vet! Ett kanske skräckexempel men i alla fall, ni fattar!) som jag hoppas ska kunna fungera även i Windows 10. Men är det i så fall så att om det är ENDAST 64 bit så fungerar FÄRRE program än om jag skulle välja standard som har stöd för båda? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Angående Office 2003. Inte funderat på någon av alla gratis alternativ som finns och uppdateras kontinuerligt, som LibreOffice ?!

Och 32-bitars program fungerar även om Windows är 64-bitars.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Angående Office 2003. Inte funderat på någon av alla gratis alternativ som finns och uppdateras kontinuerligt, som LibreOffice ?!

Och 32-bitars program fungerar även om Windows är 64-bitars.

Alltså även i ett OEM som BARA har 64 bitar? Men om 32-bitars även funkar i 64-bitars system, varför har då standard Windows 10 Pro både 32 och 64? Vad är vitsen liksom? Eller vad är skillnaden mot OEM i det avseendet isf?

Vad gäller Office 2003 så har det bara blivit så. Gillar designen och formatet funkar ju över allt även idag. Men det är väl inte omöjligt att pröva nått annat. Men det var ju bara ett exempel och jag har en del andra äldre musik och grafik program som jag inte heller är säker på kommer fungera (kanske då av andra skäl än just 32/64 bitar).

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig uppgraderat en dator med 32-bitars windows 7/8 till windows 10 så jag vet inte säkert men jag tror inte det går att uppgradera från 32-bitars windows 7 till 64-bitars windows 10. Om det stämmer så existerar 32-bit windows 10 troligtvis för de datorerna.

Men kör du 32-bitars windows 7 t.ex. rekommenderar jag hellre att du fixar ny dator än att uppgradera den till windows 10.

Hur som helst behöver du inte fundera på 32-bitars Windows 10, det är ingenting du har nytta av. En OEM licens är nog allt du behöver.

Tänk också på att du fortfarande kan använda Windows 7 och 8 nycklar för att aktivera Windows 10 så har du en dator med Windows 7/8 nyckel behöver du inte köpa en ny licens (fast det behöver isf. vara en Windows 7/8 Pro nyckel)

Edit: Vad gäller Office 2003 så fungerar det med Windows 10 utan större problem.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av dr-nix:

Jag har aldrig uppgraderat en dator med 32-bitars windows 7/8 till windows 10 så jag vet inte säkert men jag tror inte det går att uppgradera från 32-bitars windows 7 till 64-bitars windows 10. Om det stämmer så existerar 32-bit windows 10 troligtvis för de datorerna.

Men kör du 32-bitars windows 7 t.ex. rekommenderar jag hellre att du fixar ny dator än att uppgradera den till windows 10.

Hur som helst behöver du inte fundera på 32-bitars Windows 10, det är ingenting du har nytta av. En OEM licens är nog allt du behöver.

Tänk också på att du fortfarande kan använda Windows 7 och 8 nycklar för att aktivera Windows 10 så har du en dator med Windows 7/8 nyckel behöver du inte köpa en ny licens (fast det behöver isf. vara en Windows 7/8 Pro nyckel)

Edit: Vad gäller Office 2003 så fungerar det med Windows 10 utan större problem.

Nej nej! Ingen uppgradering! Helt ny dator men som råkade komma med förinstallerat Windows 10 Home (men jag vill ha pro då). Det är för övrigt ett fel från butiken (jag sa jag skulle ha pro men det gick tydligen inte fram ordentligt) och de ska nu "rätta till" detta med den skillnaden att jag valt att köpa en licens av dem. Men jag ville då veta om OEM räcker och inte innebär problem.

Men jaha - du menar då att man kan välja i Windows 10 Pro standard om man ANTINGEN vill installera ett 32-bit eller 64-bit system och det kan man då alltså inte i OEM Pro? Har jag fattat rätt?

Office 2003 funkar i Windows 10 = Yeessssss!!!

Jag hittade också dessa länkar som kanske inte är helt svarar på min fråga om 32-program funkar i 64-bit system men i princip ska det tydligen göra det i och med WOW64. Men sen är det en massa snack om att om det finns 16-bit kod i programmet eller om programmet "inte följer gängse regler" så kan det ändå bli problem. Vad vet jag.

https://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-ex...

https://www.techsupportalert.com/content/how-windows7-vista64...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Advokatten:

Alltså även i ett OEM som BARA har 64 bitar? Men om 32-bitars även funkar i 64-bitars system, varför har då standard Windows 10 Pro både 32 och 64? Vad är vitsen liksom? Eller vad är skillnaden mot OEM i det avseendet isf?

Det finns väl en 32-bitars version av W10 för att kunna köra på gamla 32-bitars datorer.
OEM varianten är främst avsedd att installeras på nybyggda datorer, och det finns väl ingen som bygger en ny 32-bitars PC idag, så därför inget behov av en 32-bit OEM version.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det har PRO i första hand utökad funktionalitet för företag och i nätverk, sannolikt få eller inga funktioner du har nytta av i en fristående "hemdator".

Du kan installera 32-bitar även från HOME, men vad jag känner till finns ingen anledning till att göra det om du har en ny dator med ett CPU som klarar 64-bitar, vilket redan har påpekats ...

OEM versionen är låst till ett specifikt moderkort och går inte att flytta till en ny dator. Så det finns ingen anledning att välja den eftersom den i de flesta fall kostar lika mycket som standardlicensen om man köper den separat. OEM versionen är ju i grunden en starkt rabatterad licens som datortillverkarna installerar i sin färdigbyggda datorer, och det är ju här de stora volymerna ligger. Det är sannolikt en försvinnande liten del av alla privatpersoner och företag som bygger datorer själva (eller låter en datorfirma bygga) och köper separata Windowslicenser.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

Gör alltså en fräsch installation av 64-bit Windows 10 Home.

Ja du har missat något, är din dator nyare än 15 år så stödjer den 64-bit OS, 64-bit OS har stöd för 32-bitarsprogram så 64-bit är enda versionen som stödjer "båda". Som jag förstår det är din dator så ny så det inte finns några 32-bitarsdrivrutiner.

Office 2003 har för övrigt inga säkerhetsuppdateringar längre och är en säkerhetsrisk. Kör LibreOffice om du inte kan vänja dig med ribbon-gränssnittet. Ska du köra Office behöver du 2013 eller senare. Behöver du köra program från 90-talet så gör du det i en virtuell maskin.

Som jag förstår det är redan datorn installerad med 64-bit W10H, du kan ändra språk istället eller installera om, om den tyska W10H är aktiverad behöver du inte köpa något nytt OS.

Permalänk
Medlem

Det som går att köra på 32-bitars Windows, som inte går på 64-bitars (utan emulering, virtuell maskin etc.), är 16-bitarsprogram.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mountain Man:

OEM versionen är låst till ett specifikt moderkort och går inte att flytta till en ny dator. Så det finns ingen anledning att välja den eftersom den i de flesta fall kostar lika mycket som standardlicensen om man köper den separat. OEM versionen är ju i grunden en starkt rabatterad licens som datortillverkarna installerar i sin färdigbyggda datorer, och det är ju här de stora volymerna ligger. Det är sannolikt en försvinnande liten del av alla privatpersoner och företag som bygger datorer själva (eller låter en datorfirma bygga) och köper separata Windowslicenser.

OEM-licens måste inte vara låst till ett specifikt moderkort. Har man köpt en OEM-licens som fristående produkt får man flytta den till en annan dator i enlighet med Microsofts EULA. Licenser som kommit förinstallerade på datorer får inte flyttas till en annan dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Advokatten:

Nej nej! Ingen uppgradering! Helt ny dator men som råkade komma med förinstallerat Windows 10 Home (men jag vill ha pro då). Det är för övrigt ett fel från butiken (jag sa jag skulle ha pro men det gick tydligen inte fram ordentligt) och de ska nu "rätta till" detta med den skillnaden att jag valt att köpa en licens av dem. Men jag ville då veta om OEM räcker och inte innebär problem.

Men jaha - du menar då att man kan välja i Windows 10 Pro standard om man ANTINGEN vill installera ett 32-bit eller 64-bit system och det kan man då alltså inte i OEM Pro? Har jag fattat rätt?

Office 2003 funkar i Windows 10 = Yeessssss!!!

Jag hittade också dessa länkar som kanske inte är helt svarar på min fråga om 32-program funkar i 64-bit system men i princip ska det tydligen göra det i och med WOW64. Men sen är det en massa snack om att om det finns 16-bit kod i programmet eller om programmet "inte följer gängse regler" så kan det ändå bli problem. Vad vet jag.

https://www.techsupportalert.com/content/32-bit-and-64-bit-ex...

https://www.techsupportalert.com/content/how-windows7-vista64...

Vad jag förstår så ska man kunna uppgradera till Pro i Windows butik. Vet inte om det är billigt dock.

64-bits Windows stöder 32-bits applikationer utan problem. Anledningen till att det fortfarande finns 32-bits är att programmen använder lite mindre minne, dock med en begränsning på knappt 4 GB minne totalt, så har man en dator med 4 GB eller mindre minne så kan 32-bits snurra lite bättre. Själva Windows tar också upp aningen mindre plats på disken i 32-bits version. Många billiga plattor med Windows 8 kom exempelvis med 4 eller till och med 2 GB minne, och diskar på 16 eller 32 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Med OEM har du ingen rätt till support från Microsoft jämfört med Retail-version.

OEM-licens måste inte vara låst till ett specifikt moderkort. Har man köpt en OEM-licens som fristående produkt får man flytta den till en annan dator i enlighet med Microsofts EULA. Licenser som kommit förinstallerade på datorer får inte flyttas till en annan dator.

Nej det är inte en EULA specifikt för OEM. OEM får en slutanvändare överhuvudtaget inte installera i Sverige, gör du det så räknas det som olicensierat. Ska man ändå prata om att göra saker som i praktiken är olicensierat så går det bra att knyta en OEM-licens till ett Microsoft-konto och flytta till en annan dator också då OEM-versionen också kommer aktiveras digitalt, utöver att nyckeln förmodligen går att aktivera via telefonväxeln.

Microsoft syftar alltså på retail/FPP/ESD när de skriver stand-alone.

Tror TS dock befinner sig i Tyskland och får därför flytta licensen oavsett om det är OEM eller retail. TS har redan Window 10 Home på datorn.

Permalänk
Medlem

@Advokatten: Handlar det om samma dator du skrivit om i tidigare trådar? Den kan som sagt bara använda 64-bit Windows. Du kan ändra språk och uppgradera till Pro inifrån Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/uppgradera-window...

Du behöver alltså inte installera om datorn om du har en fräsch installation. Du ser i Microsoft Store hur mycket de vill ha för uppgradering.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det som går att köra på 32-bitars Windows, som inte går på 64-bitars (utan emulering, virtuell maskin etc.), är 16-bitarsprogram.

Ja, och uppenbarlingen 32-bitars program som råkar köra 16-bit kod nånstans. Liksom säkert mycket annat konstigt. Men mitt gamla OS på min gamla dator är ju också 64-bit fast Windows 7 då och principen borde ju vara de samma för de 32-bitars program "från 90-talet" som jag lyckas köra på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Advokatten:

Alltså även i ett OEM som BARA har 64 bitar? Men om 32-bitars även funkar i 64-bitars system, varför har då standard Windows 10 Pro både 32 och 64? Vad är vitsen liksom? Eller vad är skillnaden mot OEM i det avseendet isf?

Vad gäller Office 2003 så har det bara blivit så. Gillar designen och formatet funkar ju över allt även idag. Men det är väl inte omöjligt att pröva nått annat. Men det var ju bara ett exempel och jag har en del andra äldre musik och grafik program som jag inte heller är säker på kommer fungera (kanske då av andra skäl än just 32/64 bitar).

Skrivet av Advokatten:

Ja, och uppenbarlingen 32-bitars program som råkar köra 16-bit kod nånstans. Liksom säkert mycket annat konstigt. Men mitt gamla OS på min gamla dator är ju också 64-bit fast Windows 7 då och principen borde ju vara de samma för de 32-bitars program "från 90-talet" som jag lyckas köra på den.

Det är sällan att program innebär en begränsning för om de går att köra på 64 bit os eller inte för det är mycket lite som inte fungerar om man räknar in virtuella maskiner.
Däremot är det nått helt annat med hårdvara som saknar drivrutiner för drivrutiner går inte att virtualisera hur gärna man än försöker/vill.

Men jag tycker verkligen inte du ska använda Office 2003 idag om du inte har nån extremt bra anledning för det är totalt utdaterat sedan länge och Libreoffice är troligen ett mycket bättre val på alla sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Advokatten: Handlar det om samma dator du skrivit om i tidigare trådar? Den kan som sagt bara använda 64-bit Windows. Du kan ändra språk och uppgradera till Pro inifrån Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/uppgradera-window...

Du behöver alltså inte installera om datorn om du har en fräsch installation. Du ser i Microsoft Store hur mycket de vill ha för uppgradering.

Ja, och butiken är lite inne på det också i sitt senaste svar jag fick från dem. Alltså jag har inte hunnit installera nånting på nya datorn men en ny OEM installation kräver väl installation av drivrutinerna igen i alla fall (?). *

Sen, om jag ska knyta an lite till mina "tidigare trådar" då (sorry), så installerar butiken i vart fall gratis (på grund av felet de gjorde), jag kommer troligtvis få transporten gratis till butiken också, och jag kommer ju behöva köpa en licens oavsett. Jag blev ju inte klok på EUFI BIOS:et sist, vilket jag tyckte var sorgligt för jag har aldrig haft problem med BIOS ända sen 90-talet. Men det kan ha varit fel på skivan också. Jag vet inte, nevermind.

Men ska jag uppgradera till direkt inifrån Windows så måste jag få ned språk paketet först för den här tyskan är lite väl invecklad (om jag nu ens lyckas orientera mig till den funktionen). Sen så blir väl uppdateringen dyrare än om jag skulle köpa ett OEM?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är sällan att program innebär en begränsning för om de går att köra på 64 bit os eller inte för det är mycket lite som inte fungerar om man räknar in virtuella maskiner.
Däremot är det nått helt annat med hårdvara som saknar drivrutiner för drivrutiner går inte att virtualisera hur gärna man än försöker/vill.

Men jag tycker verkligen inte du ska använda Office 2003 idag om du inte har nån extremt bra anledning för det är totalt utdaterat sedan länge och Libreoffice är troligen ett mycket bättre val på alla sätt.

Ja, precis! Det var faktiskt största anledningen jag behövde köpa ny dator. Mitt VPN och Bank-ID (delvis) slutade fungera i Windows 7 för att det OS:et inte längre säkerhetsuppdateras, vilket då blev incitament att byta till Windows 10 men som då - föga förvånande - min gamla dator inte längre stöder drivrutinerna till!

Men spelar det någon roll om jag bara kör Office 2003 offline?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte en EULA specifikt för OEM. OEM får en slutanvändare överhuvudtaget inte installera i Sverige, gör du det så räknas det som olicensierat. Ska man ändå prata om att göra saker som i praktiken är olicensierat så går det bra att knyta en OEM-licens till ett Microsoft-konto och flytta till en annan dator också då OEM-versionen också kommer aktiveras digitalt, utöver att nyckeln förmodligen går att aktivera via telefonväxeln.

Microsoft syftar alltså på retail/FPP/ESD när de skriver stand-alone.

Tror TS dock befinner sig i Tyskland och får därför flytta licensen oavsett om det är OEM eller retail. TS har redan Window 10 Home på datorn.

Får en slutanvändare överhuvudtaget inte installera ett OEM i Sverige? What? Men det säljs ju OEM versioner som f-n på Prisjakt och Blocket och f-n och hans moster?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Advokatten:

Ja, precis! Det var faktiskt största anledningen jag behövde köpa ny dator. Mitt VPN och Bank-ID (delvis) slutade fungera i Windows 7 för att det OS:et inte längre säkerhetsuppdateras, vilket då blev incitament att byta till Windows 10 men som då - föga förvånande - min gamla dator inte längre stöder drivrutinerna till!

Men spelar det någon roll om jag bara kör Office 2003 offline?

Men är datorn offline ?

Skrivet av Advokatten:

Får en slutanvändare överhuvudtaget inte installera ett OEM i Sverige? What? Men det säljs ju OEM versioner som fan på Prisjakt och Blocket och f-n och hans moster?

Oem licenser får egentligen inte säljas separat utan bara tillsammans med datorer men det fuskas mycket med vad som säljs och vad som får säljas enligt licensvillkoren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men är datorn offline ?

Oem licenser får egentligen inte säljas separat utan bara tillsammans med datorer men det fuskas mycket med vad som säljs och vad som får säljas enligt licensvillkoren.

Nja jag brukar stänga av och på internet.

Jahaja! Men om jag då skulle återvända till Sverige (vilket för närvarande inte är aktuellt men iaf), blir min OEM olaglig då? Alltså, nu är det lite oklart om jag köper min licens "sepparat" i och med att jag köper den i butik, som jag köpte min dator i, men inte precis samtidigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Advokatten:

Nja jag brukar stänga av och på internet.

Jahaja! Men om jag då skulle återvända till Sverige (vilket för närvarande inte är aktuellt men iaf), blir min OEM olaglig då? Alltså, nu är det lite oklart om jag köper min licens "sepparat" i och med att jag köper den i butik, som jag köpte min dator i, men inte precis samtidigt?

Nej olagligt är fel benämning men MS skulle kanske kunna stämma dig för avtalsbrott om de ville det men nu antyder du att du inte är i Sverige så då är det ju ointressant med vad som gäller i Sverige för det gäller ju inte där du finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OEM får säljas hur som helst, men för att licensen ska gälla ska den förinstalleras av en datorbyggare. Man får alltså installera det på en dator man säljer, men inte en egen dator.

Nej det handlar inte om avtalsbrott, det handlar om brott mot upphovsrätten. Att köra olicensierad programvara går i princip inte att bli straffad för som privatperson oavsett om du laddar ner den och kör crackat eller om du köpt en programvara och använder på ett sätt där du inte har någon licens som täcker dig.

Uppgradering från Windows 10 Home till Pro bör gå på ca 100 Euro, det är bara att öppna Windows Store så ser du.

Så här ändrar du språk i tyska Windows: https://support.microsoft.com/de-de/windows/verwalten-der-anz... / https://support.microsoft.com/de-de/windows/verwalten-der-ein...

Svårare är det alltså inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

OEM får säljas hur som helst, men för att licensen ska gälla ska den förinstalleras av en datorbyggare. Man får alltså installera det på en dator man säljer, men inte en egen dator.

Ja precis. OEM säljs för de som bygger datorer åt andra, i teorin i alla fall.

Citat:

Nej det handlar inte om avtalsbrott, det handlar om brott mot upphovsrätten. Att köra olicensierad programvara går i princip inte att bli straffad för som privatperson oavsett om du laddar ner den och kör crackat eller om du köpt en programvara och använder på ett sätt där du inte har någon licens som täcker dig.

Nej det är ett avtalsbrott. Det känns som vi har haft den här diskussionen förut.

Citat:

Uppgradering från Windows 10 Home till Pro bör gå på ca 100 Euro, det är bara att öppna Windows Store så ser du.

Jo det är absolut den enklaste vägen. Men kanske inte den billigaste.

Citat:

Jo det är inte särskilt komplicerat att byta språk. (Så länge inte någon administratör har avaktiverat funktionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte en EULA specifikt för OEM. OEM får en slutanvändare överhuvudtaget inte installera i Sverige, gör du det så räknas det som olicensierat. Ska man ändå prata om att göra saker som i praktiken är olicensierat så går det bra att knyta en OEM-licens till ett Microsoft-konto och flytta till en annan dator också då OEM-versionen också kommer aktiveras digitalt, utöver att nyckeln förmodligen går att aktivera via telefonväxeln.

Microsoft syftar alltså på retail/FPP/ESD när de skriver stand-alone.

Tror TS dock befinner sig i Tyskland och får därför flytta licensen oavsett om det är OEM eller retail. TS har redan Window 10 Home på datorn.

Nej, OEM får även slutanvändare installera och det är något larv folk fått för sig att de tror att man inte får köpa eller installera OEM.
Följande företag säljer Windows Pro OEM direkt till slutkund utan system
Webhallen
Inet
CDON
Mediamarkt
Komplett
Dustin
Alina
M.fl.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men är datorn offline ?

Oem licenser får egentligen inte säljas separat utan bara tillsammans med datorer men det fuskas mycket med vad som säljs och vad som får säljas enligt licensvillkoren.

De får visst säljas, 1991 Computer Software Directive fastställde att varken Microsoft eller andra kan styra hur legitima inköpta kopior säljs vidare. 2012 fastställdes i lag att man får sälja vidare begagnade och därmed inköpta kopior av mjukvara i EU oavsett vad företaget tycker.

EULAs mm har väldigt liten om någon bäring i Europeisk och Svensk lag så vad Microsoft säger i dem om regler är oväsentligt.

Oem får säljas till privatpersoner utan system

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230635

https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...

Mest info här(domslutet)
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&doci...

Citat:

JUDGMENT OF THE COURT (Grand Chamber)

According to the decision of the European Court (Curia) of Justice on the 3rd of july in 2012, (C-128/11.) the sale of software is permitted even without the physical transport of the medium (CD/DVD/Pendrive). The transfer of the used license activation keys is permitted, furthermore the sale, transfer of the unused software licenses is legal regardless of whether the software license is on a medium or online license activation key. The software company shall not prevent the further sale of its license, and usage of its software, including OEM, DSP and ESD versions. The software company’s copyright is exhausted when its software has been sold for the first time. The individual sale of Volume License and the trading of online transferable licenses are permitted. (C-128/11., EU 2001/29/EG, 28., 2009/24/EK)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nej, OEM får även slutanvändare installera och det är något larv folk fått för sig att de tror att man inte får köpa eller installera OEM.
Följande företag säljer Windows Pro OEM direkt till slutkund utan system
Webhallen
Inet
CDON
Mediamarkt
Komplett
Dustin
Alina
M.fl.

Skrivet av Ferrat:

De får visst säljas, 1991 Computer Software Directive fastställde att varken Microsoft eller andra kan styra hur legitima inköpta kopior säljs vidare. 2012 fastställdes i lag att man får sälja vidare begagnade och därmed inköpta kopior av mjukvara i EU oavsett vad företaget tycker.

EULAs mm har väldigt liten om någon bäring i Europeisk och Svensk lag så vad Microsoft säger i dem om regler är oväsentligt.

Oem får säljas till privatpersoner utan system

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230635

https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...

Självklart får man sälja licensen, men enligt licensavtalet så får man inte installera den på sin egen dator utan bara en dator man bygger till någon annan. Huruvida licensvillkoren är giltiga eller ej är en annan fråga. Rent tekniskt så är väl villkoren giltiga tills man bestrider dom, så länge de inte är orimliga (vad det nu innebär).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart får man sälja licensen, men enligt licensavtalet så får man inte installera den på sin egen dator utan bara en dator man bygger till någon annan. Huruvida licensvillkoren är giltiga eller ej är en annan fråga. Rent tekniskt så är väl villkoren giltiga tills man bestrider dom, så länge de inte är orimliga (vad det nu innebär).

Du missade kanske meningen
"The software company shall not prevent the further sale of its license, and usage of its software, including OEM, DSP and ESD versions."

Frågan är alltså specifikt behandlad och fastställd, licensavtalet här har ingen bäring. Även därav Microsoft inte tjafsar när man har en OEM och är från EU och vill göra något med sitt icke OEM system.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Du missade kanske meningen
"The software company shall not prevent the further sale of its license, and usage of its software, including OEM, DSP and ESD versions."

Frågan är alltså specifikt behandlad och fastställd, licensavtalet här har ingen bäring. Även därav Microsoft inte tjafsar när man har en OEM och är från EU och vill göra något med sitt icke OEM system.

Nej, det fallet behandlade möjligheten att sälja vidare "begagnad" mjukvara och är således inte applicerbart här.

Citatet är heller inte från rättens utlåtande utan, vad jag kan härleda, från en fråga (eller snarare ett påstående) på MS supportforum. CURIA-länken nämner inget om OEM-licenser eller liknande alls. Citatet säger också: "The individual sale of Volume License and the trading of online transferable licenses are permitted." vilket rätten specifikt säger inte är tillåtet: "It should be pointed out, however, that if the licence acquired by the first acquirer relates to a greater number of users than he needs, as stated in paragraphs 22 and 24 above, the acquirer is not authorised by the effect of the exhaustion of the distribution right under Article 4(2) of Directive 2009/24 to divide the licence and resell only the user right for the computer program concerned corresponding to a number of users determined by him."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det fallet behandlade möjligheten att sälja vidare "begagnad" mjukvara och är således inte applicerbart här.

Citatet är heller inte från rättens utlåtande utan, vad jag kan härleda, från en fråga (eller snarare ett påstående) på MS supportforum. CURIA-länken nämner inget om OEM-licenser eller liknande alls. Citatet säger också: "The individual sale of Volume License and the trading of online transferable licenses are permitted." vilket rätten specifikt säger inte är tillåtet: "It should be pointed out, however, that if the licence acquired by the first acquirer relates to a greater number of users than he needs, as stated in paragraphs 22 and 24 above, the acquirer is not authorised by the effect of the exhaustion of the distribution right under Article 4(2) of Directive 2009/24 to divide the licence and resell only the user right for the computer program concerned corresponding to a number of users determined by him."

Du har rätt det är en sammanfattning, här är gällanden delar av utlåtandet, satt på mobilen så var lättare att ta sammanfattningen:

Citat:

77 It must be recalled, next, that the copyright holder’s distribution right is exhausted, in accordance with Article 4(2) of Directive 2009/24, on the occasion of the first sale in the European Union by that rightholder, or with his consent, of any copy, tangible or intangible, of his computer program. It follows that, by virtue of that provision and notwithstanding the existence of contractual terms prohibiting a further transfer, the rightholder in question can no longer oppose the resale of that copy.

First sale är när Microsoft säljer varan till exempelvis Webhallen eller annan distributör, Microsoft har inte rätt att stoppa försäljningen.

Citat:

80 Since the copyright holder cannot object to the resale of a copy of a computer program for which that rightholder’s distribution right is exhausted under Article 4(2) of Directive 2009/24, it must be concluded that a second acquirer of that copy and any subsequent acquirer are ‘lawful acquirers’ of it within the meaning of Article 5(1) of Directive 2009/24.

Med andra ord kopian är helt laglig att använda

Citat:

81 Consequently, in the event of a resale of the copy of the computer program by the first acquirer, the new acquirer will be able, in accordance with Article 5(1) of Directive 2009/24, to download onto his computer the copy sold to him by the first acquirer. Such a download must be regarded as a reproduction of a computer program that is necessary to enable the new acquirer to use the program in accordance with its intended purpose.

82 The argument put forward by Oracle, Ireland and the French and Italian Governments that the concept of ‘lawful acquirer’ in Article 5(1) of Directive 2009/24 relates only to an acquirer who is authorised, under a licence agreement concluded directly with the copyright holder, to use the computer programme cannot be accepted.

83 That argument would have the effect of allowing the copyright holder to prevent the effective use of any used copy in respect of which his distribution right has been exhausted under Article 4(2) of Directive 2009/24, by relying on his exclusive right of reproduction laid down in Article 4(1)(a) of that directive, and would thus render ineffective the exhaustion of the distribution right under Article 4(2).

Programmet får reproduceras för att användas av köparen, intended use begräsas inte till den som först ingått licensavtalet och anledningen är att företag inte ska kunna gå runt lagar genom att definiera om vad det är för licens.

Citat:

85 As may be seen from paragraph 81 above, it follows that a new acquirer of the user licence, such as a customer of UsedSoft, will be able, as a ‘lawful acquirer’ within the meaning of Article 5(1) of Directive 2009/24 of the corrected and updated copy of the computer program concerned, to download that copy from the copyright holder’s website, with that downloading constituting a reproduction of a computer program that is necessary to enable the new acquirer to use the program in accordance with its intended purpose.

Slutanvändaren är en laglig användare, köpare från eventuella företag som köper OEM och säljer dem löst.

Citat:

88 It follows from the foregoing that the answer to Questions 1 and 3 is that Articles 4(2) and 5(1) of Directive 2009/24 must be interpreted as meaning that, in the event of the resale of a user licence entailing the resale of a copy of a computer program downloaded from the copyright holder’s website, that licence having originally been granted by that rightholder to the first acquirer for an unlimited period in return for payment of a fee intended to enable the rightholder to obtain a remuneration corresponding to the economic value of that copy of his work, the second acquirer of the licence, as well as any subsequent acquirer of it, will be able to rely on the exhaustion of the distribution right under Article 4(2) of that directive, and hence be regarded as lawful acquirers of a copy of a computer program within the meaning of Article 5(1) of that directive and benefit from the right of reproduction provided for in that provision.

Klargörande att om du köper en sådan licens så är det din även om du inte köpte den av Microsoft och rätten att använda den är din och helt laglig.

EDIT:
Undantaget är volymlicenser som måste säljas som hela volymen och olagliga kopior där ingen licens fanns från början såklart.

OEM kopior är lagliga att sälja och att använda för vanliga folk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja precis. OEM säljs för de som bygger datorer åt andra, i teorin i alla fall.
Nej det är ett avtalsbrott. Det känns som vi har haft den här diskussionen förut.
Jo det är absolut den enklaste vägen. Men kanske inte den billigaste.
Jo det är inte särskilt komplicerat att byta språk. (Så länge inte någon administratör har avaktiverat funktionen)

Nej, ett licensvillkor för att använda en programvara har enbart med upphovsrätten att göra. Du förvärvar rätt att använda programvaran enligt villkoren. I OEM-fallet har du rätt att förinstallera det åt någon annan.

Skrivet av Ferrat:

Nej, OEM får även slutanvändare installera och det är något larv folk fått för sig att de tror att man inte får köpa eller installera OEM.
Följande företag säljer Windows Pro OEM direkt till slutkund utan system
Webhallen
Inet
CDON
Mediamarkt
Komplett
Dustin
Alina
M.fl.

Läs villkoren.

Försäljning och rätt att använda är inte samma sak.