Permalänk

Moderkort upp och ner?

Har en färdigbyggd jag är rätt nöjd med, men chassit är litet och det är enbart 1 chassifläkt, utblås bak längst ner.
Jag skulle vilja byta chassi men ha datorn som den är i övrigt (förutom fler chasdifläktar då).
Problemet är att i nuvarande är moderkortet monterat på vänster sida, alltså höger chassisida avlägsnas för att komma in i datorn. Vad jag kan se finns bara chassin med öppningen på vänster sida?
Kan jag helt sonika montera moderkort upp och ner inklusive grafikkort i nya chassit eller är det fler saker som sitter olika? Det skulle alltså göra att grafikkortet monteras med fläkten undertill.

/N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporadisk:

Kan jag helt sonika montera moderkort upp och ner inklusive grafikkort i nya chassit eller är det fler saker som sitter olika? Det skulle alltså göra att grafikkortet monteras med fläkten undertill.

Moderkortet är vad som kallas BTX och beroende på hur gammal datorn är så kan det gå att montera i ett vanligt ATX chassi.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Att moderkortet är monterat "upp och ned" eller inte spelar ingen roll.
Det du vill titta på är dimensionerna och skruvhålens placering på moderkortet. Följer de ATX standard?
Nätaggregatets dimensioner och längd på kablar. Följer dimensionerna ATX standard?

@Sporadisk Har du någon bild på hur det ser ut? Då kan vi hjälpa bättre!

Skrivet av Belzader:

Moderkortet är vad som kallas BTX och beroende på hur gammal datorn är så kan det gå att montera i ett vanligt ATX chassi.

Behöver det inte vara. Kan vara ett (Mini/Micro) ATX moderkort upp och ned. Corsair One till exempel!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Moderkortet är ca 24x24cm, exakta måtten för montageskruvarna i chassit får jag återkomma med, har inte möjlighet att mäta upp det bra just ikväll. Vad jag kunnat se utan att dyka allt för djupt är det 6 montageskruvar, dock är en av dom märkt MTG8 så det kanske pekat åt 8 skruvar egentligen?

*Edit
Datorn är kanske 2-3 år gammal, en HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporadisk:

Datorn är kanske 2-3 år gammal, en HP.

Då kan moderkortet vara spegelvänt (bl.a HP har nämnligen dille på att ha sådant i sina modeller), och dessa går oftast inte att vända upp & ner för att montera i ett standard chassi eftersom uttagen bak (dvs. USB etc.) hamnar på fel ställe.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.