Bygge 17k behöver hjälp - hur få in 128 GB ram?

Permalänk
Medlem

Bygge 17k behöver hjälp - hur få in 128 GB ram?

Ska införskaffa ny dator men behöver komma ned i pris. Budget ligger på 17 000 kr. Har redan grafikkort, chassi och kylare. Ska använda datorn främst till arbete/produktivitet och måste därför ha 128 GB RAM samt 2 diskar med 1 TB vardera. I övrigt finns inga andra krav.

Nu plockade jag ett moderkort och diskar jag hört gott om (B550 borde räcka, sen tycker jag 860 EVO är extremt dyr...). Plockade även de billigaste Corsair 128 GB stickor jag kunde hitta.

  • Frågan är hur jag kommer undan med billigare komponenter. Ligger just nu på 18 000 kr och vill komma ned till 17 000 kr. Vad tycker ni om moderkortet och stickorna? Går det att komma undan billigare eller finns det andra som är bättre för samma pris?

Permalänk
Medlem

Leta begannade ram på typ ebay kanske?
Och en 2tb ssd i stället för två 1tb? Du kan dela den i två partitioner så ser datorn den som två sepparata.
Håll koll på de kommande reorna.
Köp från olika butiker där det är biligast.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark Tack för tipset. Blir att köpa en 2 TB disk istället med två partioner. Är nog billigare. Får se om jag hittar något bra på rean.

Vet ni om dessa Corsair Vengeance 3200 MHz CL16 är bra minnen? Ska kolla upp om dessa finns på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ska införskaffa ny dator men behöver komma ned i pris. Budget ligger på 17 000 kr. Har redan grafikkort, chassi och kylare. Ska använda datorn främst till arbete/produktivitet och måste därför ha 128 GB RAM samt 2 diskar med 1 TB vardera. I övrigt finns inga andra krav.

Nu plockade jag ett moderkort och diskar jag hört gott om (B550 borde räcka, sen tycker jag 860 EVO är extremt dyr...). Plockade även de billigaste Corsair 128 GB stickor jag kunde hitta.

  • Frågan är hur jag kommer undan med billigare komponenter. Ligger just nu på 18 000 kr och vill komma ned till 17 000 kr. Vad tycker ni om moderkortet och stickorna? Går det att komma undan billigare eller finns det andra som är bättre för samma pris?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14416368

1) Använd komponentkollen för att se vart det är billigast.
2) Vänta till Black Friday. Iochmed att du vill ha en 5900X blir du ju tvungen att vänta oavsett eftersom det är dålig tillgång på dem just nu.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Du kan få ner priset ganska mycket genom att beställa från andra butiker:

Permalänk
Medlem

Köp SSD på tyska Amazon så slipper du copyswedes avgifter, kan bli ganska mycket billigare beroende på modell.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

1) Använd komponentkollen för att se vart det är billigast.
2) Vänta till Black Friday. Iochmed att du vill ha en 5900X blir du ju tvungen att vänta oavsett eftersom det är dålig tillgång på dem just nu.

Ja det är nog bäst att göra så. Avvaktar och ser om det dyker upp något även om jag inte har stora förhoppningar på årets rea.

Skrivet av Nygards:

Du kan få ner priset ganska mycket genom att beställa från andra butiker:
https://komponentkoll.se/bild/oWDSs.png

Där ser man. Det var ju ganska stor skillnad. Tackar

Skrivet av firstofmay:

Köp SSD på tyska Amazon så slipper du copyswedes avgifter, kan bli ganska mycket billigare beroende på modell.

Tack för tipset. Ser redan nu att vissa diskar på den tyska Amazon är 100-300 kronor billigare inklusive frakt. Ska följa upp detta under rean.