AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Tolkar jag det rätt att 10900k är bättre i spel än alla ryzen modeller? speciellt i 1440p

Nej, du behöver kolla på 720p-resultaten för att inte GPU:n ska bli begränsande. I 1440p och 2160p spelar det inte lika stor roll vilken CPU du har, bara för att 10900K visar 197FPS och 5800X visar 194 FPS i Battlefield 5 betyder det inte att den förstnämnda är bättre utan det är en 1,5% skillnad som kan anses ligga inom felmarginalen. Dessutom ligger Ryzenprocessorerna överst i staplarna i flera andra av testerna så vet inte vad du har tolkat in riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Tolkar jag det rätt att 10900k är bättre i spel än alla ryzen modeller? speciellt i 1440p

Löjligt marginellt, bara i Battlefield. Det säger mer om det spelet än om 10900. Skev tolkning då den åker på brutal pisk i precis allt annat.

Det fanns ett index där för speltester i 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nej, du behöver kolla på 720p-resultaten för att inte GPU:n ska bli begränsande. I 1440p och 2160p spelar det inte lika stor roll vilken CPU du har, bara för att 10900K visar 197FPS och 5800X visar 194 FPS i Battlefield 5 betyder det inte att den förstnämnda är bättre utan det är en 1,5% skillnad som kan anses ligga inom felmarginalen. Dessutom ligger Ryzenprocessorerna överst i staplarna i flera andra av testerna så vet inte vad du har tolkat in riktigt.

Så i det fallet spelar det knappt någon roll vilken processor man väljer av senaste modellerna. Häftigt hur bra AMD lyckades utveckla dessa processorer. Jag tex spelar bara med min 10900k så hade inte varit någon skillnad om jag valde en Ryzen modell, same shit

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniboy:

Så i det fallet spelar det knappt någon roll vilken processor man väljer av senaste modellerna. Häftigt hur bra AMD lyckades utveckla dessa processorer. Jag tex spelar bara med min 10900k så hade inte varit någon skillnad om jag valde en Ryzen modell, same shit

@Daniboy
Spelar du med upplösning 1080 eller lägre så är AMD den bästa för spel.

Kör du högre upplösning spelar det ingen roll då grafikkortet då blir flaskhalsen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Så tolkar jag testet rätt om jag drar slutsatsen att en 5600X är det mest prisvärda alternativet för någon som främst använder datorn för spel (1080p samt 1440p)? Den tycks ju räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Löjligt marginellt, bara i Battlefield. Det säger mer om det spelet än om 10900. Skev tolkning då den åker på brutal pisk i precis allt annat.

Det fanns ett index där för speltester i 1440p

Jag vet att nya ryzen modellerna är bättre i typ allt men graferna visade att dom var efter för spel i 1440p lägsta som högsta fps. Verkar att just för spel kommer du förmodligen inte märka någon skillnad. Kanske om du vill spela på lägsta inställningar på 720p och se vem som får högst fps

Men amd processorerna kan bli ännu bättre med tiden antar jag och jag hoppas dom får mer marknads andelar så vi som konsumenter vinner på det.
mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Borde inte ryzen modellerna få högre fps än 10900k och inte tvärtom om den är bättre vid samma gpu? Eller iaf samma fps eftersom ni säger att gpu begränsar den? Varför har 10900k högre i de fallet?

Om grafikkortet sätter stopp får de samma FPS, vilket verkar vara fallet i dessa tester.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni som inte var med förr kan nog ha svårt att fullt ut förstå hur det känns för undertecknad med flera att se AMD kötta Intel på det här viset. What a time to be alive.

Delar din glädje i att AMD kommit tbx starkare än någonsin...

Men kan ändå inte låta bli att reflektera över hur utbredd denna "Fanboyism" verkligen är! Jag har aldrig varit en fanboy utan köpt
efter vad som gett mest prestanda för pengarna. Det har under ganska lång tid varit Intel och nvidia, extremt tråkigt för oss konsumenter eftersom både Intel och nvidia till 100% fått bestämma hur mycket mer prestanda vi får från generation till generation.
Tror folk det är en tillfällighet att ett 6000kr nvidia kort nu ger samma prestanda som ett 12000kr kort gjorde förra generationen?

Tycker det är extremt kul för oss användare att det nu finns både valfrihet och konkurrens som gör att tillverkarna faktiskt måste erbjuda det bästa dom kan för att vinna konsumenternas förtroende (pengar). Detta faktum verkar vara sekundärt för många och det enda viktiga är att "deras" märke är snabbare och bättre än det andra lagets.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av pi:

Dagarna är räknade för min i7-4770k.... En 5600X ser ju helt perfekt ut för mitt planerade bygge. Synd bara att jag just köpt ett hus och totalt dödat min ekonomi. Okej, 4700k...du får leva vidare.

Sälj huset och köp ny dator.

Permalänk

Nu har jag inte läst mer än första sidan som prisar 5600x.
För mig fungerar den säkert lika bra som det visas här men verkligheten är aldrig lika enkel som några test och jag är ganska konservativ.
Hur fungerar det om man använder 3 program samtidigt?
Hur optimerad är windows 10, om man har en extra skärm, om man har kört med sitt system ett tag, installerat en hel del och samtidigt som man gör sin sak är det andra saker igång...

Vad inte folk förstår med vad Tech Deals menar är att upplevelsen av jämna fps är bättre i spel och viktigare än mer fps. Vad tror ni är skillnaden som han vill visa här är, titta på cpu usage och grafen:
https://twitter.com/TechDeals_16/status/1325806735316148224

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast en pc har ju också operativsystem och bakgrundsprogram. Hur tänker du kring det?

Konsolerna har en begränsad strömbudget. I miles morales med raytracing drog PS5an ca 200-210watt ifrån väggen,

Men sedan har nätaggregatet förluster, så säg att PS5 behöver ca 180w.

Säg att gpun drar runt 150 watt, då har du 30watt kvar till resterande system.

Med tanke på att PS5 har en zen2 cpu som verkar vara en något nedgraderad 3700x, så har du då inte alls samma prestanda som en pc med 5600x som får dra upp till 88w om den vill med snabbare kärnor.

samma med gpun, i din pc får den dra mer än 200 watt om den vill utan problem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Vad inte folk förstår med vad Tech Deals menar är att upplevelsen av jämna fps är bättre i spel och viktigare än mer fps. Vad tror ni är skillnaden som han vill visa här är, titta på cpu usage och grafen:
https://twitter.com/TechDeals_16/status/1325806735316148224

Kollar man frametime så är ju 5600x mycket jämnare, så han vill väl visa att 3700x inte är lika bra?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad har du för moderkort? Tänkte när du körde på 2700x.

Jag bytte även moderkort samt minnen, satt på ett x370 innan. Min son fick ärva. Finns alltså, så vitt jag vet inte några biosar som flyter runt till äldre chipsets, tyvärr. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Nu har jag inte läst mer än första sidan som prisar 5600x.
För mig fungerar den säkert lika bra som det visas här men verkligheten är aldrig lika enkel som några test och jag är ganska konservativ.
Hur fungerar det om man använder 3 program samtidigt?
Hur optimerad är windows 10, om man har en extra skärm, om man har kört med sitt system ett tag, installerat en hel del och samtidigt som man gör sin sak är det andra saker igång...

Vad inte folk förstår med vad Tech Deals menar är att upplevelsen av jämna fps är bättre i spel och viktigare än mer fps. Vad tror ni är skillnaden som han vill visa här är, titta på cpu usage och grafen:
https://twitter.com/TechDeals_16/status/1325806735316148224

Processoranvändnigen ska ju vara hög? Då använder den ju mer av sina resurser och inte bara väntar på segt ramminne till exempel. Inte så att andra processorer vill vara mindre använda, de bara är inte bra nog att användas i samma utsträckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Så i det fallet spelar det knappt någon roll vilken processor man väljer av senaste modellerna. Häftigt hur bra AMD lyckades utveckla dessa processorer. Jag tex spelar bara med min 10900k så hade inte varit någon skillnad om jag valde en Ryzen modell, same shit

Spelar man i 1440p eller mer så spelar processorn väldigt lite roll. En klockad 7700k/8700k räcker fint fortfarande, så köp inte en dyrare processor än 5600X som absolut max om du bara spelar!

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Kollar man frametime så är ju 5600x mycket jämnare, så han vill väl visa att 3700x inte är lika bra?

Att cpu usage är i topp på en 5600x medans en 3700x har svängrum att starta igång en process när du möter en fiende och det inte laggar till. Men han säger också att det kan bero på moderkort, drivrutiner och liknande som gör att 3700x vinner eller förlorar i test mot varandra.

Spelar man singelplayer spel eller mest multiplayer, bara har en skärm eller flera, inte använder extra program osv samtidigt som priset på allting vägs in i hur länge man ska ha grejerna. Har man en budget eller en mer rörlighet att förhålla sig till samtidigt som man inte vill byta ut på ett tag bör väga in flera saker.

Frametime, ännu en sak jag inte läst på helt hundra vad det är :/

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Att cpu usage är i topp på en 5600x medans en 3700x har svängrum att starta igång en process när du möter en fiende och det inte laggar till. Men han säger också att det kan bero på moderkort, drivrutiner och liknande som gör att 3700x vinner eller förlorar i test mot varandra.

Spelar man singelplayer spel eller mest multiplayer, bara har en skärm eller flera, inte använder extra program osv samtidigt som priset på allting vägs in i hur länge man ska ha grejerna. Har man en budget eller en mer rörlighet att förhålla sig till samtidigt som man inte vill byta ut på ett tag bör väga in flera saker.

Verkar skumt att man inte ser någon frametime spik när cpun går i taket + att ryzen 3600 inte slår i taket i samma benchmark.

Så det är väl något fel i hans test bara.

"Frametime, ännu en sak jag inte läst på helt hundra vad det är :/"

Frametime visar hur lång tid varje bild som visas tar på sig att komma fram, lite förenklat.
Är den jämn så tar det lika lång tid för varje bild att ritas.
Är sträcket ojämnt så är det "laggigt" vilket hans 3700x graf visar mer av än hans 5600x graf.

edit : ska testa division 2 senare idag och se vad som händer här

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är lätt att snöa in sig på vad som är framtidssäkert (6 eller 8 kärnor) men jag vill iaf påpeka att 5600x är betydligt starkare än ex 3700x i enkeltråd och är marginellt bakom i flertrådad prestanda. Mer andra ord kommer en 5600x hålla nästintill lika länge för en gamer, plus att den levererar mycket bättre i spel i dagsläget. När skillnaden är så stor i pris mellan 5600x och 5800x är det smartare valet att ta den 6 core cpun med ett finare grafikkort, om nu budget är begränsad!

Är du en STOR multitaskare när du spelar så slå självklart till på en fläskig cpu. Hoppas bara folk inte köper ”fel” cpu i onödan bara för att influensers utgår ifrån deras egna behov

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Äntligen!

En kort reflektion bara: Som mått på energiförbrukning är Joule lite sisådär:) Skriv ut det i kWh (eller Wh) eftersom det är den gängse skalan i "verkligheten" och därför enkelt att ställa i proportion till annat. Dessutom kan man utifrån det snabbt räkna ut hur mycket man får betala i rena kronor för ett pass Blender, vilket är lite kul att veta:p

Så 5600X använde ca 7 Wh för att rendera BMW-scenen. Det är alltså som en normalstark LED-lampa som får brinna i en timme. Inte illa hur mycket man kan åstadkomma på en PC med den lilla energimängd

I så fall skulle jag säga att det är bäst att ha det i kWh, och hellre då skriva med flera decimaler, just för att det är kWh som är det som står på räkningen. Wh kanske är för svårt för folk som inte har så bra koll på SI-prefix och sambanden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Verkar skumt att man inte ser någon frametime spik när cpun går i taket + att ryzen 3600 inte slår i taket i samma benchmark.

Så det är väl något fel i hans test bara.

"Frametime, ännu en sak jag inte läst på helt hundra vad det är :/"

Frametime visar hur lång tid varje bild som visas tar på sig att komma fram, lite förenklat.
Är den jämn så tar det lika lång tid för varje bild att ritas.
Är sträcket ojämnt så är det "laggigt" vilket hans 3700x graf visar mer av än hans 5600x graf.

edit : ska testa division 2 senare idag och se vad som händer här

Fast fler kärnor är ju lite det han förespråkar om man bygger långsiktigt, och han har ju haft rätt än så länge, tar man konsoler och även mobiler så får de ju fler dessutom.
Såg en video på det där med Frametime, man vill att 1% low och 0.1% low ska vara så nära average fps annars dippar det för mycket.
https://youtu.be/l6WgbfG_z-k

Att spela på 1080p med ett 3080 är kanske inte så vanligt prova på 1440p, lägger man sedan till en extra skärm, discord, 25 flikar öppna i en webbläsare, och så vidare, hur ser det då ut?
Lite det jag missar med ett test, när fokus är på att det inte behövs mer än 6 kärnor imorgon

Sen undrar jag varför man har trådar om det bara är kärnorna som är viktigt? Hyperthreading trådarna gör väl någon nytta eller?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Att cpu usage är i topp på en 5600x medans en 3700x har svängrum att starta igång en process när du möter en fiende och det inte laggar till. Men han säger också att det kan bero på moderkort, drivrutiner och liknande som gör att 3700x vinner eller förlorar i test mot varandra.

Spelar man singelplayer spel eller mest multiplayer, bara har en skärm eller flera, inte använder extra program osv samtidigt som priset på allting vägs in i hur länge man ska ha grejerna. Har man en budget eller en mer rörlighet att förhålla sig till samtidigt som man inte vill byta ut på ett tag bör väga in flera saker.

Frametime, ännu en sak jag inte läst på helt hundra vad det är :/

En förklaring för frametimes
https://techreport.com/review/31546/where-minimum-fps-figures...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Fast fler kärnor är ju lite det han förespråkar om man bygger långsiktigt, och han har ju haft rätt än så länge, tar man konsoler och även mobiler så får de ju fler dessutom.
Såg en video på det där med Frametime, man vill att 1% low och 0.1% low ska vara så nära average fps annars dippar det för mycket.
https://youtu.be/l6WgbfG_z-k

Att spela på 1080p med ett 3080 är kanske inte så vanligt prova på 1440p, lägger man sedan till en extra skärm, discord, 25 flikar öppna i en webbläsare, och så vidare, hur ser det då ut?
Lite det jag missar med ett test, när fokus är på att det inte behövs mer än 6 kärnor imorgon

Sen undrar jag varför man har trådar om det bara är kärnorna som är viktigt? Hyperthreading trådarna gör väl någon nytta eller?

Absolut är flera kärnor att föredra när man pratar om samma arkitektur, det håller jag med om.

Men en nyare arkitektur som Zen3 är mycket snabbare än Zen2 och Zen+ samt Zen.

Om man bara kollar på kärnor som många tyvärr gör, så skulle ju en 8 kärnig AMD FX9590 vara sjukt bra än idag, men den blir ju till och med slagen av en Ryzen 1300 4kärnig i många multicore-tester.

Så hade teachdeals sagt att en Ryzen 5800 är mer framtidssäker än en 5600x, absolut.

Men jag som själv äger en Ryzen 2700, vet att min Ryzen 3600 var lika snabb i multicore-användning trots 2 kärnor mindre och 4 threads mindre.

Och min 5600x är ännu snabbare än min 3600, så kärnor är inte allt.

Tror att flikar i en webläsare mest använder ram dock? iaf för mig. Sitter och streamar Formula 1 kvalet bland annat, men använder 1-2% cpu med min i5 9600k som bara har 6 kärnor och ingen Hyperthreading.

Laddar hem the division 2 till min intel just nu, den har 1440P skärm så kan testa vad som händer:-)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är sugen på att sälja min 3700X och köpa en 5600X, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Testade The division 2 på min i5 9600k nu, med MSI-afterburner igång i bakgrunden för att kolla cpu-användning.

Tror mer på att det är något fel med spelets optimering än att spelet är någon bra benchmark för att visa att man behöver många kärnor / trådar.

Redan när spelet enbart laddar in benchmarken, så ligger den på över 80% på alla kärnor.

edit : och ja, när benchmarken är slut och man står still så åker fpsen mellan 33 till 50fps fastän det egentligen inte händer något annat än att det är rök på skärmen.

edit2: märkte nu också att mina 2 gånger jag körde benchmarken fick jag väldigt olika resultat. ska fixa en screenshot.

fpsen är helt stabil i stort sett ena gången.. medans andra gången är den som en berg och dalbana trots att jag körde dom efter varandra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Är sugen på att sälja min 3700X och köpa en 5600X, är det värt det?

För bara spelande och i låga upplösningar med en snabb GPU (siktar på över 150fps?) så kan det vara värt det. Inte annars enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För bara spelande och i låga upplösningar med en snabb GPU (siktar på över 150fps?) så kan det vara värt det. Inte annars enligt mig

Kör mest bara i 1080p med 144hz, så kanske är värt det då?

Permalänk
Medlem

Seriöst fundering här. Om man gillar att ha streams och annat igång på 2 monitorn medan man spelar, vilken CPU ska man då välja ? Räcker 5600X eller måste man upp i 5800x så att man har lediga kärnor över till annat ? Använder nu 4-core 6600k och märker stuttering och att det går tungt i vissa spel.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nej antalet minnesstickor verkar vara avgörande...

nej. Bäst prestanda är 2x16 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

nej. Bäst prestanda är 2x16 gig.

Om det är dual rank, 2x dual rank är samma bandbredd som 4x single rank. Sämst är 2x single rank, bäst är 4x dual rank. Men 4x kan klocka sämre, därför är 2x dual rank en bra kompromiss. 16GB stickor är vanligen dual rank.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare

Angående "framtidssäker". Det man får tänka på runt konsoler är som redan nämnts, en eller två (gissar en då Zen2 har SMT) lär bli reserverade för OS. Vidare handlar det om en Zen2 klockad som mest på 3,8 GHz (det i XSX med SMT avslaget), en 5600X är definitivt snabbare än 7C/7T @ 3,8 GHz eller 7C/14T Zen2 @ 3,6 GHz. Skulle jag gissa hamnar den gissningen på att de flesta spel kommer välja att köra med lite högre frekvens utan SMT.

Vidare kör konsolerna, precis som PC, numera ett OS under huven så "overhead" är inte speciellt mycket högre för PC än för konsol. Ofta är GPU den största flaskhalsen, är varken mer eller mindre overhead att köra shaders på PC än det är att göra det på konsoler. Fördelen för konsolerna för GPU är primärt att de som jobbar med konsoler bara behöver bry sig om en enda konfiguration, i alla fall initialt på PS5 (Microsoft lyckades ställa till det från start med XSX samt XSS).

Stämmer det AMD säger om Zen4, samma lyft över Zen3 som Zen3 är över Zen2, så blir snarare 5600X det mest "framtidssäkra" valet då 6600X (eller vad den nu heter) ändå kommer bli snabbare i spel jämfört med alla idag existerande Zen3 modeller.

Vidare är det väldigt svårt att förutspå vilka flaskhalsar som kommer vara primära om 3-4 år. Många var helt övertygade om att 1800X skulle gå om 7700K, själv gissade jag på att det inte skulle ändras speciellt mycket. Nu när vi har facit hände det egentligen ingen gissat: 7700K har idag något större fördel i spel jämfört med 1800X om man tittar på SweClockers spelresultat från Ryzen 5000 testerna. Enda rimliga förklaringen är att det som från 3-4 år sedan till nu gått och blivit primär flaskhals för dessa CPU-modeller är något som 7700K var lite bättre på.

Går inte ens att säga om Zen3 kommer behålla, utöka eller om Comet Lake kommer ta in i spel prestanda om man tittar framåt. Mycket pekar på att ökningen i spelprestanda i Zen3 verkar komma av att varje CPU-kärna fått dubbelt så stor effektiv L3$ ställd mot Zen2. Det verkar viktigare än att antalet CCX minskat och därmed genomsnittlig latens mellan CPU-kärnor.

Har testat att köra GB5 med 3C/6T konfiguration på min 3900X. GB5 kör inte likt CB helt oberoende saker på varje tråd, utan det krävs synkronisering mellan kärnorna. Lägre latens är där en fördel, men uppenbarligen är det en långt mindre fördel än den vinst man får av att använda flera CCX som ger mer total L3$.

Kör man 3C/6T bundet till samma CCX ger det lägre MT-prestanda jämfört med att köra varje 1C/2T på i separat CCX. Det förra fallet har fördel av lägre core-to-core latens, men det senare fallet har 3x så mycket L3$ till sitt förfogande.

I genomsnitt över de tester jag jämfört Ryzen 5000 modeller verkar samma sak gälla där, 5900X/5950X verkar ha lite bättre lägsta FPS sett över alla titlar. Det är variation mellan spel, vissa verkar se större fördel av att bara ha en CCX. Men det viktigaste att notera här är att när det finns skillnader är det typiskt väldigt små, ofta väl under 10 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer