Permalänk
Medlem

3070 Founders Edition

Hej! Jag är ute efter ett Founders Edition 3070 för dess korta PCB, detta då jag ska tillverka både chassi och block i ITX-storlek. Kortet får vara använt men vill såklart ha kvitto.

- Lucas

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Dessa har aldrig gått att få tag på i Sverige eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Dessa har aldrig gått att få tag på i Sverige eller har jag missuppfattat något?

Korrekt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Dessa har aldrig gått att få tag på i Sverige eller har jag missuppfattat något?

Såldes enbart i USA. Nowhere i Europe. Och inte ens såldes de via Nvidias egna website. Utan nvidia gjorde deal med Microcenter i USA så dem såldes enbart hos retailers där. Så tyvär alltså de blir nog svårt o hitta nått i Sverige. Och gissar de inte speciellt många här på sweclockers som sitter med founders. Bästa alternativet är nog att försöka köpa en via Ebay. Men då får man räkna med extrema scalping priser xD

Permalänk
Medlem

Jag har sett några i forumet som velat sälja 3080 FE, vad som skiljde i deras lanseringar har jag dålig koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jag har sett några i forumet som velat sälja 3080 FE, vad som skiljde i deras lanseringar har jag dålig koll på.

3080 FE såldes i Sverige genom Nvidias webbplats ett tag.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jag har sett några i forumet som velat sälja 3080 FE, vad som skiljde i deras lanseringar har jag dålig koll på.

Absolut, 3080/3090 FE fanns
Inte 3070 FE dock..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Absolut, 3080/3090 FE fanns
Inte 3070 FE dock..

Då får det bli jakt på andra breddgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Då får det bli jakt på andra breddgrader.

Lycka till och dela gärna med dig om du skulle hitta det på någon bra butik
Är nog några stycken som är intresserade av att veta det.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk

If you want a short PCB and are going to put a water block on it, a 3080 FE (isn't the PCB as short as a 3070 FE?) or even something with a reference PCB (which is still pretty short) is probably better value. The extra few thousand kronor for the card would be less significant with all the extra spending on water cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

If you want a short PCB and are going to put a water block on it, a 3080 FE (isn't the PCB as short as a 3070 FE?) or even something with a reference PCB (which is still pretty short) is probably better value. The extra few thousand kronor for the card would be less significant with all the extra spending on water cooling.

That would have been great advice, however I can't handle a 3080FE in both size and power draw. I'm trying to go sub 4 liter. So anything above 170mm is too long, I also only have 500W PSU. The 3080 FE is a few cm longer, which is too long for my build. I think the 3080FE is 190mm while the 3070FE is 165mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Lycka till och dela gärna med dig om du skulle hitta det på någon bra butik
Är nog några stycken som är intresserade av att veta det.

Förut var det horribla scalpers på ebay, men nu finns ett antal kort ute för ca 6500-7000kr. Jag vet inte vad de kostade när de släpptes, men köpte ett just för 620 pounds och det var inget jag kände var överprisat med tanke på tillgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Förut var det horribla scalpers på ebay, men nu finns ett antal kort ute för ca 6500-7000kr. Jag vet inte vad de kostade när de släpptes, men köpte ett just för 620 pounds och det var inget jag kände var överprisat med tanke på tillgången.

Mycket bra affär må jag säga!
Tycker absolut inte det är rätt att ta överpriser då dom kostade 499 pund för dom, men ändå. Kunde varit värre

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64