Permalänk
Medlem

Välja växtbelysning?

Hej

Jag funderar på att försöka använda en vanlig led-armatur (sådan som ersätter lysrörsarmaturer), två parallella bredvid varandra över ett bord där det står växter över vintern. Vad ska jag tänka på när jag väljer ljuskälla?

Jag tänkte inte köpa en special växtbelysning om jag så inte måste, eftersom de är så dyra och varför de är det vet jag inte.

Denna på 6400K, är det vettigt som växtbelysning?
https://www.ledimporten.se/products/led-armatur-linear-48w

Eller måste det vara ett större spektrum?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Vet inget om ljus till växter. Men vad definerar dyrt? Ikea har lampor som jag vet att min mor använder till tomatplantor.

https://www.ikea.com/se/sv/p/vaexer-led-ljuskaella-foer-odlin...

Om inte annat så står både effekt och lumen där vilket borde vsra vad dom ktävs för ändamålet?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Min fru driver upp alla möjliga plantor i hyllor i källaren inför våren med vad jag uppfattar som vanliga lysrör innan hon planterar ut dessa maj/juni.
Under större delen av våren ser det ut som värsta haschodlingen hos oss

Enligt henne är du är ute efter kallvitt ljus mellan 6400-6500 Kelvin och det borde gå att få till med LED ljus utan några problem.

Fyllestavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag funderar på att försöka använda en vanlig led-armatur (sådan som ersätter lysrörsarmaturer), två parallella bredvid varandra över ett bord där det står växter över vintern. Vad ska jag tänka på när jag väljer ljuskälla?

Jag tänkte inte köpa en special växtbelysning om jag så inte måste, eftersom de är så dyra och varför de är det vet jag inte.

Denna på 6400K, är det vettigt som växtbelysning?
https://www.ledimporten.se/products/led-armatur-linear-48w

Eller måste det vara ett större spektrum?

Jag köpte ett par billiga ledarmaturer på Jula när jag skulle driva upp plantor i våras, hägde upp dem i justerbara snören vid ett fönster. Funkade bra, stor skillnad jämfört med endast inkommande ljus vilket brukade ge smala gängliga plantor.

Armaturen var på rea när jag köpte den, inte säker på att det var exakt denna men iaf liknande.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhu...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Om du inte köper lampor specifikt för växter så bör du kika på färgspektrumet. Växter använder hela spektrumet men mest rött och blått ljus. Den du länkade var inte så mycket billigare än de LED-lampor man kan köpa på typ Blomsterlandet heller. 6400K-versionen lär funka ganska bra skulle jag gissa dock.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

En kallvit/dagljusvit lampa med minst 1000 lumen räcker gott och väl.
Växtlampor eller vanliga LED/Lysrör spelar egentligen inte så stor roll så länge de får tillräcklig med ljus.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, jag gjorde så här. Jag hittade 2 st 2x36 watts lysrörsarmaturer (totalt 144 watt) som jag monterade parallellt bredvid varandra och de får agera växtbelysning. Då finns även möjligheten att byta ut lysrören till speciella för växtbelysning om man så vill.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

En kallvit/dagljusvit lampa med minst 1000 lumen räcker gott och väl.
Växtlampor eller vanliga LED/Lysrör spelar egentligen inte så stor roll så länge de får tillräcklig med ljus.

Böjd att hålla med. Har en baccatum (rätt stor chiliväxt, "Peachadew") i ett slags mindre växthus inomhus (med vita väggar) belyst med bara en Airam Superlux 20W led-lampa ("4000K, kallvit" enl Airam, med en skala som slutar på 4000K. Denna för att 2700K är trevligare för människor och alltid därför slutsåld) , vilket har fungerat väldigt bra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)