Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Antar att många vid det här laget hunnit testa den nya spelkontrollern. Har idag en Xbox One Wireless Controller S till datorn och tänkte komplettera med nya Series X-kontrollern till ett vardagsrumsbygge.

Har läst recensioner på nätet och känner att jag har koll på nyheterna, men vore kul att veta om hur den faktiskt känns att använda! Upplever du några betydande skillnader, förbättringar eller rentav försämringar ställt mot föregångaren?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag har stött på en märklig grej som jag inte riktigt kan förstå mig på och tänkte därför kolla om någon annan känner igen detta fenomen.

...

Är det någon annan som märkt någon skillnad i input sedan bytet till Series X, eller som kan ha någon idé om vad detta kan bero på? Kan verkligen Series X tolka inputen olika på detta sätt?

Undrar om det har med den lägre input latencyn att göra? Inte testat CoD än. Kan ju också vara något problem med SX versionen givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Jag hoppas nästan att det finns personer med tid och ork som låtsas vara intresserad att köpa och drar det så långt man kan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jacob:

Antar att många vid det här laget hunnit testa den nya spelkontrollern. Har idag en Xbox One Wireless Controller S till datorn och tänkte komplettera med nya Series X-kontrollern till ett vardagsrumsbygge.

Har läst recensioner på nätet och känner att jag har koll på nyheterna, men vore kul att veta om hur den faktiskt känns att använda! Upplever du några betydande skillnader, förbättringar eller rentav försämringar ställt mot föregångaren?

Jag har kört den nya kontrollern nu i ett 10-tal timmar på och den känns väldigt bra.

Har sedan tidigare en elite v2 och det är mycket likheter med den, men till en betydligt lägre kostad.

Jag gillar att greppet är mönstrat undertill och på triggersen. Det nya styrkorset uppskattar jag också, känns precist och bra.
Spelar en del Tetris och då är det krav på bra D-pad, något den nya kontrollern klarar med bravur!

Då jag använt både Elite v1 och v2 och dessa är mer premium känsla över, så väger de betydligt mer - något som gör att jag faktiskt föredrar de vanliga kontrollerna i plast över dem....

Nya Series -kontrollern har med andra ord mycket tweaks från syskonet Elite v2 och där man tagit många godbitar och fört över dem.

Kombinerat med ett uppladdningsbart batteripack så gör även USB-C porten sig vettig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Några här som vill ha lite fler vänner på xboxet?

Inte nödvändigtvis för att spela ihop men det är kul att se lite aktivitet på hemskärmen. Känner inte allt för många som lirar just Xbox.

Lägg till Foretshaun ni som vill

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag hoppas nästan att det finns personer med tid och ork som låtsas vara intresserad att köpa och drar det så långt man kan.

Varför bete sig? Det är väl upp till han hur han gör sin prissättning? Det är köparna som är idioter om dom väljer att köpa. Tycker inte synd om köpare som betalar överpris.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför bete sig? Det är väl upp till han hur han gör sin prissättning? Det är köparna som är idioter om dom väljer att köpa. Tycker inte synd om köpare som betalar överpris.

Nej, det är illa att bete sig, varför jag skrev nästan. Ja, han gör naturligtvis precis vad han vill i det fallet men det är fortfarande moraliskt krasst i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Hoppas pengarna går till nya möbler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hoppas pengarna går till nya möbler.

säkert nån som bor med sin morsa typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför bete sig? Det är väl upp till han hur han gör sin prissättning? Det är köparna som är idioter om dom väljer att köpa. Tycker inte synd om köpare som betalar överpris.

Fast han är en skitstövel. Visst, tillgång och efterfrågan i all ära, men det är inte schysst. Vill man tjäna några tusenlappar finns det sätt att göra det som inte inkluderar att förstöra för andra som också vill ha tag i en ny konsol.

Dessutom är han extra mycket skitstövel för att han skyltar med det sådär - Hur jäkla svårt är det att skriva "Jag fick en över, kontakta mig!" och bara låta den annonsen ligga kvar tills han fått alla sålda?
Han behöver inte reta folk som får vänta tills efter jul på sin konsol i onödan..

OnT:
Satan vad jag älskar att ha en ordentlig konsol som startar på fem sekunder!
Det är huvudsakliga anledningen för mig att PS4an stått oanvänd sista åren och jag i princip bara kört switch, vem orkar vänta tio minuter från det att man blir sugen på att lira något tills spelet är igång?

Permalänk
Medlem

Vart köper ni som är inbitna i Xboxekosystemet era spel? (endast digitalt med nedladdning) Spontant tänkte jag att det skulle vara trevligt att köpa allting i Microsoft Store direkt i konsolen men det känns ju som det verkligen är ockerpriser där på vissa titlar t.ex. Red Dead Redemption 2 kostar 749kr(!) på Microsoft Store men billigaste enligt prisjakt har legat på 199kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Vart köper ni som är inbitna i Xboxekosystemet era spel? (endast digitalt med nedladdning) Spontant tänkte jag att det skulle vara trevligt att köpa allting i Microsoft Store direkt i konsolen men det känns ju som det verkligen är ockerpriser där på vissa titlar t.ex. Red Dead Redemption 2 kostar 749kr(!) på Microsoft Store men billigaste enligt prisjakt har legat på 199kr.

Jag köper i butiken när det är rea. Jag tror inte jag har köpt ett enda spel till fullpris till XB. Men är man ute efter ett specifikt spel så är det förstås värre. Sen är man ju lite bortskämd med billiga spel på PC, det finns liksom inga humble bundles till XB och spel som är värda att spela går sällan mycket under en hundralapp liksom. Fysiska spel går ofta att hitta billigare förstås, men är det rea i MS butik så är det inte sällan billigare där dock, och skivor känns ju jobbigt.

Det går också att köpa nedladdningskoder från exempelvis CDON, men utbudet är inte direkt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Vart köper ni som är inbitna i Xboxekosystemet era spel? (endast digitalt med nedladdning) Spontant tänkte jag att det skulle vara trevligt att köpa allting i Microsoft Store direkt i konsolen men det känns ju som det verkligen är ockerpriser där på vissa titlar t.ex. Red Dead Redemption 2 kostar 749kr(!) på Microsoft Store men billigaste enligt prisjakt har legat på 199kr.

Det varierar. Ibland köper jag till fullpris och ibland väntar jag på att spelet ska vara på rea.

Permalänk
Medlem

En lustig/jobbig sak jag lagt märke till är att om man startar ett spel innan det är 100% nerladdat så försvinner vissa saker som t.ex. texturer och musik då dessa laddas ner sist.
Dessa saker fortsätter att vara borta även efter att nerladdningen är färdig eftersom quick resume håller den ofullständiga versionen aktiv. Så man måste stänga av spelet helt för att dessa ska komma tillbaka.

Spelade ungefär en timme av Doom 2016 innan jag kom på att det är något som inte står rätt till.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köpa en series S/X om man har en kompetent speldator?

Är egentligen en PS5a jag vill ha, men den är som bekant nästintill omöjlig att få tag på under 2020.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns det någon anledning att köpa en series S/X om man har en kompetent speldator?

Är egentligen en PS5a jag vill ha, men den är som bekant nästintill omöjlig att få tag på under 2020.

Om man har en bra TV med tillhörande surroundsystem kan det vara riktigt trevligt att spela i vardagsrummet också.

Permalänk

har köpt en series s till barnen i julklapp, men några spel till den verka de inte få haha.. stackars barn

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Xbox Live Gold nyligen och uppdatera till Ultimate?

En vän till mig köpte tidigare en kod från [Svensk elektronikkedja] och aktiverade. När denne nu försöker regga sig för Ultimate står det "Ändra din Microsoft Store-region. Du har för närvarande en prenumeration från en annan region. Kontakta support om den fortfarande inte fungerar". Problemet kvarstår dock även fast Microsoft-kontot är reggat som svenskt.

Gold-prenumerationen verkar vara amerikansk trots att den köptes av [Svensk elektronikkedja] i Sverige och pga detta vill Microsoft då inte uppgradera till Ultimate.

Någon som råkat ut för liknande? Finns det någon lösning?

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Någon som köpt Xbox Live Gold nyligen och uppdatera till Ultimate?

En vän till mig köpte tidigare en kod från [Svensk elektronikkedja] och aktiverade. När denne nu försöker regga sig för Ultimate står det "Ändra din Microsoft Store-region. Du har för närvarande en prenumeration från en annan region. Kontakta support om den fortfarande inte fungerar". Problemet kvarstår dock även fast Microsoft-kontot är reggat som svenskt.

Gold-prenumerationen verkar vara amerikansk trots att den köptes av [Svensk elektronikkedja] i Sverige och pga detta vill Microsoft då inte uppgradera till Ultimate.

Någon som råkat ut för liknande? Finns det någon lösning?

Gråimporterad? vilken kedja?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Enligt Webhallen.com lär det finnas två XSX i lager

Vad tror ni? Är detta en miss eller har webhallen två Xbox Series X i lager (Medborgarplatsen, Sthlm)?

Felstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Gråimporterad? vilken kedja?

En av de stora, som t.ex. var med och sålde Series X vid launch. Ingen gråsida.

Står att det ska vara en EU-nyckel men priset är reggat som dollar på Microsoft-kontot. Så inte säkert att de säljer amerikanska licenser. Men något har ju blivit fel med regionerna iaf.

Det är det dock för mig med (köpte av samma bolag) men hade själv inget problem.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av FossilAmoebajr:

Vad tror ni? Är detta en miss eller har webhallen två Xbox Series X i lager (Medborgarplatsen, Sthlm)?

Deras lagerstatus brukar stämma så om jag vore dig så skulle jag boka en direkt och ta mig ditt

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Någon som köpt Xbox Live Gold nyligen och uppdatera till Ultimate?

En vän till mig köpte tidigare en kod från [Svensk elektronikkedja] och aktiverade. När denne nu försöker regga sig för Ultimate står det "Ändra din Microsoft Store-region. Du har för närvarande en prenumeration från en annan region. Kontakta support om den fortfarande inte fungerar". Problemet kvarstår dock även fast Microsoft-kontot är reggat som svenskt.

Gold-prenumerationen verkar vara amerikansk trots att den köptes av [Svensk elektronikkedja] i Sverige och pga detta vill Microsoft då inte uppgradera till Ultimate.

Någon som råkat ut för liknande? Finns det någon lösning?

Jag gjorde detta förra veckan med koder från Brasilien utan problem så det bör väl fortfarande fungera.

Med tanke på felmeddelandet så borde din vän antingen prova regga i USA med en VPN, alternativt kontakta återförsäljningen.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaptengrek:

Vart köper ni som är inbitna i Xboxekosystemet era spel? (endast digitalt med nedladdning) Spontant tänkte jag att det skulle vara trevligt att köpa allting i Microsoft Store direkt i konsolen men det känns ju som det verkligen är ockerpriser där på vissa titlar t.ex. Red Dead Redemption 2 kostar 749kr(!) på Microsoft Store men billigaste enligt prisjakt har legat på 199kr.

Skrivet av snajk:

Jag köper i butiken när det är rea. Jag tror inte jag har köpt ett enda spel till fullpris till XB. Men är man ute efter ett specifikt spel så är det förstås värre. Sen är man ju lite bortskämd med billiga spel på PC, det finns liksom inga humble bundles till XB och spel som är värda att spela går sällan mycket under en hundralapp liksom. Fysiska spel går ofta att hitta billigare förstås, men är det rea i MS butik så är det inte sällan billigare där dock, och skivor känns ju jobbigt.

Det går också att köpa nedladdningskoder från exempelvis CDON, men utbudet är inte direkt bra.

Skrivet av appel1:

Det varierar. Ibland köper jag till fullpris och ibland väntar jag på att spelet ska vara på rea.

Ja, i de digitala butikerna är det ofta fantasipriser.
Men hur ser utbudet ut på de olika ”gråsidorna” på nätet? Kan man inte få tag på digitala spelkoder där och lösa in?
Tänker till exempel på https://www.cdkeys.com/xbox-live?platforms=Xbox+Live&region=E...

Vidare: En fördel med att ha tillgång till optiska skivor (även ifall det känns lite gammalmodigt) är väl att man kan köpa billiga spel när de reas ut?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Webhallen fyllde på med 15 exemplar i medborgarplatsen utanför öppet tiderna.
Gick inte att reservera för avhämtning.

Ganska fult att släppa de över disken och inte prioritera folk som fortfarande väntar på sina bokade exemplar. Såg de i morse innan öppning. De gick fort för de och ta slut.

Permalänk

Alltid köpt mina spel där det är billigast koder. Allkeyshop visar vägen.
Eneba slutar det nästan alltid med. Oftast bra priser

Permalänk
Medlem

Hur gör ni angående region på Xboxen/kontot och hur köper ni spel billigast digitalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har kört den nya kontrollern nu i ett 10-tal timmar på och den känns väldigt bra.

Har sedan tidigare en elite v2 och det är mycket likheter med den, men till en betydligt lägre kostad.

Jag gillar att greppet är mönstrat undertill och på triggersen. Det nya styrkorset uppskattar jag också, känns precist och bra.
Spelar den del Tetris och då är det krav på bra D-pad, något den nya kontrollern klarar med bravur!

Då jag använt både Elite v1 och v2 och dessa är mer premium känsla över, så väger de betydligt mer - något som gör att jag faktiskt föredrar de vanliga kontrollerna i plast över dem....

Nya Series -kontrollern har med andra ord mycket tweaks från syskonet Elite v2 och där man tagit många godbitar och fört över dem.

Kombinerat med ett uppladdningsbart batteripack så gör även USB-C porten sig vettig.

Jag har tänkt köpa kontrollen och använda med Nvidia Shield.

Ska man köra med bluetooth eller ska man köpa donglen? Vilken teknik är bäst?

Permalänk
Medlem

Vad heter den plattformspelet, som jag har sett på några youtube klipp. Där man styr en vit figur och ska lösa olika uppgifter. Tror den finns på game pass. Tänkte testa det. Många har rekommenderat det. Vet inte så mycket mer om spelet, eftersom jag har inte provat det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Ett tips: åk och kolla med ert lokala Elgiganten. Gjorde det precis och jag kunde hämta ut min series x. Trots att jag skulle ha leverans i mitten på december😬👍

Vad kul, 👍 men låter helt sjukt. Hur har du bokat ? Vanligt eller All Access ? Vilken datum var den planerat att du skulle få ? Hade dem bara liggandes den till dig ?