vilken av dessa kylare är bäst till ryzen 5900x?

Permalänk

vilken av dessa kylare är bäst till ryzen 5900x?

Hej!
Ska bygga en dator för första gången. Står i kö till amd ryzen 9 5900x och börjar fundera på vilken cooler jag ska ha. Ska bygga dator så vit som möjligt och står också kö till Asus rog Strix rtx 3080oc.
Det står mellan dessa coolers:
ASUS ROG Strix LC / A-RGB / 360mm - Vit
Corsair H100i RGB Platinum SE / iCUE-RGB / 240mm / Vit
Noctua NH-D15S - Svart

Ska köra detta moderkort: Asus prime x570pro
Dessa ram: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB)
Dessa fläktar: Corsair QL120 / iCUE-RGB / PWM
Detta chassi: fractal design define 7 tg white
Ska främst spela spel i 4k.
Vilken tror ni passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15S - Svart Tycker jag är bäst. Många vattenkylare har en tendens att börja läcka eller att vissa delar slutar fungera. Swec har bekräftat att dom har haft ett par trasiga vattenkylare. Har själv en NH-U12s svart som jag är mycket nöjd med

Permalänk
Medlem

Håller med!
Kör en d15. Tyst och sval. Har en d15 i mitt bigtower. Går som en dröm.

Nu väntar jag också på min 5900x, kommer köra den med en NH-U12 svart i en väl ventilerad låda.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axel95:

Noctua NH-D15S - Svart Tycker jag är bäst. Många vattenkylare har en tendens att börja läcka eller att vissa delar slutar fungera. Swec har bekräftat att dom har haft ett par trasiga vattenkylare. Har själv en NH-U12s svart som jag är mycket nöjd med

För en som är novis inom fläktkylning så får du gärna specificera gärna varför just svart är bäst
Förklara gärna även vilka just dessa delar är som tenderar att sluta fungera på en AIO. Mig veterligen så är det bara en del som kan sluta fungera och det är pumpen och 9 av 10 så är det en felmonterad AIO som orsakar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

För en som är novis inom fläktkylning så får du gärna specificera gärna varför just svart är bäst
Förklara gärna även vilka just dessa delar är som tenderar att sluta fungera på en AIO. Mig veterligen så är det bara en del som kan sluta fungera och det är pumpen och 9 av 10 så är det en felmonterad AIO som orsakar detta.

Mest utseende silver med brunt ser väldigt sällan bra ut i en dator. Plus det kostar inte direkt något extra att köpa den svarta. På min första AIO nötes gängorna bort från radiatorn och den föll av. Då bestämde jag mig för luftkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axel95:

Mest utseende silver med brunt ser väldigt sällan bra ut i en dator. Plus det kostar inte direkt något extra att köpa den svarta. På min första AIO nötes gängorna bort från radiatorn och den föll av. Då bestämde jag mig för luftkylning

Så svart är bäst för att den ser bra ut?
Trasiga gängor låter mer som ett handhavande fel om nu inte gängorna va trasiga direkt från lådan vilket du hade upptäckt när du monterade den första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Håller med!
Kör en d15. Tyst och sval. Har en d15 i mitt bigtower. Går som en dröm.

Nu väntar jag också på min 5900x, kommer köra den med en NH-U12 svart i en väl ventilerad låda.

Precis som jag;)

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Noctua NH-D15S - Svart Tycker jag är bäst. Många vattenkylare har en tendens att börja läcka eller att vissa delar slutar fungera. Swec har bekräftat att dom har haft ett par trasiga vattenkylare. Har själv en NH-U12s svart som jag är mycket nöjd med

Skrivet av Axel95:

Precis som jag;)

Hört att nh-u12s är för "svag" för ryzen 5900x.. kan vart en okunnig.. vet ni om den nog förmodar klarar av 4k i 144hz att kyla? Gäller det isåfall att ha bra luft flöde i chassit? tror ni den kommer klara av att överklocka i framtiden? Kommer isåfall köra på en nh-u12s för kollade på den innan personen sa att den inte orkar kyla..

Permalänk
Medlem

Vill du överklocka processorn i en låda som inte är väl ventilerad, så är d15 ditt bästa val.

Jag har totalt 5 fläktar utöver processor fläkten för att kyla hela lådan.

Att du vill spela i 4k och 144hz gör väldigt lite för processorn, det är grafikkortet som drar det lasset.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidercat12:

Hört att nh-u12s är för "svag" för ryzen 5900x.. kan vart en okunnig.. vet ni om den nog förmodar klarar av 4k i 144hz att kyla? Gäller det isåfall att ha bra luft flöde i chassit? tror ni den kommer klara av att överklocka i framtiden? Kommer isåfall köra på en nh-u12s för kollade på den innan personen sa att den inte orkar kyla..

Om man tittar på Noctuas egen kompatibilitetslista för NH-U12S och jämför med 3900X (som borde vara väldigt lik 5900X ur kylningssynvinkel) så hävdar Noctua att NH-U12S är kompatibel med "medium turbo/overclocking headroom".
Så NH-U12S funkar om du inte skall överklocka alltför mycket. Risken finns dock att fläkten får snurra ordentligt med därtill hörande oväsen för att klara kylningen.

Permalänk
Skrivet av John Deo:

Vill du överklocka processorn i en låda som inte är väl ventilerad, så är d15 ditt bästa val.

Jag har totalt 5 fläktar utöver processor fläkten för att kyla hela lådan.

Att du vill spela i 4k och 144hz gör väldigt lite för processorn, det är grafikkortet som drar det lasset.

Skrivet av Erik_T:

Om man tittar på Noctuas egen kompatibilitetslista för NH-U12S och jämför med 3900X (som borde vara väldigt lik 5900X ur kylningssynvinkel) så hävdar Noctua att NH-U12S är kompatibel med "medium turbo/overclocking headroom".
Så NH-U12S funkar om du inte skall överklocka alltför mycket. Risken finns dock att fläkten får snurra ordentligt med därtill hörande oväsen för att klara kylningen.

Okej tack för informationen!

Tänkte antingen ha fyra Corsair ql icub rgb120 mm fläktar, tänkte sätta tre i fram och en i bak. Då jag tänkte ha AIO (blir nog inte så) så skulle den suttit i taket. Man får med tre st fläktar från fractal design define 7 tg så tänkte sätta två i botten där dem inte syns.
Eller så tänkte jag kör på sex Corsair ql 120mm icub rgb fläktar och kör två i fronten, en i bak, tre i taket och två i botten som man inte ser. Men det kanske är onödigt att ha så många fläktar? ska nog köra en hub/splitter så alla fläktar får plats. Men CPU kylaren kommer nog inte sitta i en hub/splitter.

Då är det frågan om det räcker med fläktar för att ha NH-U12S och vilka fläktar ska vara in respektive ut, har ni något förslag?

Permalänk
Medlem

Jag (säger inte att jag har rätt) kör med två pwm 140mm i fronten och två i taket, alla driver in luft i lådan. Sedan har jag en 120 mm pwm i bak på datorn som driver ut luft. På så sätt så skapar jag ett övertryck i lådan. Sedan kommer såklart fläktarna från CPU, gpu och Psu hjälpa till med att driva ut luft.

Har idag en väldigt tyst låda som bara går upp i ljudnivå när jag stressar processorn.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför folk vill köra små klena kylare så att processorn går varm.
NH-U12S är helt värdelös.
Ska du få ut prestandan ur en 5900x när den boostar så måste du ha kylning som klarar det hela vägen.

Använd den fetaste och erkänt bästa kylaren av dom alla, Noctua NH-D15 med en bra kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Spidercat12:

Okej tack för informationen!

Tänkte antingen ha fyra Corsair ql icub rgb120 mm fläktar, tänkte sätta tre i fram och en i bak. Då jag tänkte ha AIO (blir nog inte så) så skulle den suttit i taket. Man får med tre st fläktar från fractal design define 7 tg så tänkte sätta två i botten där dem inte syns.
Eller så tänkte jag kör på sex Corsair ql 120mm icub rgb fläktar och kör två i fronten, en i bak, tre i taket och två i botten som man inte ser. Men det kanske är onödigt att ha så många fläktar? ska nog köra en hub/splitter så alla fläktar får plats. Men CPU kylaren kommer nog inte sitta i en hub/splitter.

Då är det frågan om det räcker med fläktar för att ha NH-U12S och vilka fläktar ska vara in respektive ut, har ni något förslag?

Vill bara säga att jag tycker att u12s är en ok kylare som absolut kommer fungera att överklocka med, om du inte kommer pusha processorn till absolut max eller är känslig för lite högre ljudnivå så kommer den fylla dina behov. Däremot måste jag säga att jag inte förstår varför man köper en cpu för 6000kr, planerar att överklocka den, och sedan vill spara 300kr på kylningen, men du har säkert dina anledningar.

Angående fläktar så är 2+1+3+2=8 fläktar extremt mycket (och prestandamässigt är det bättre att lägga pengarna på en d15 istället för så många chassifläktar), men det som är värt att veta är att desto fler fläktar desto tystare dator får du, till exempel om du har 8 fläktar som snurrar i 500rpm eller 4 fläktar som snurrar i 1000rpm så kommer luftflödet vara ungefär samma men 8 fläkt-uppsättningen kommer vara tystare. Så desto fler fläktar är bättre, men det är förutsatt att alla fläktar är lika effektivt placerade, vilket inte brukar vara fallet när det gäller 8 chassifläktar. Till exempel så kommer det antagligen vara en del luft som flyttas in av den övre frontfläkten och ut av den första eller andra takfläkten UTAN att ha gått förbi någon datordel, vilket då leder till att du får högre ljudnivå (och tommare plånbok) utan att temperaturerna påverkas alls. Det är svårt att säga exakt vad som kommer leda till bäst prestanda, i ditt fall hade jag antagligen använt mig av 2-3 frontfläktar och en (bakre) takfläkt och en bakfläkt, (Frontfläktarna som insug och bak/takfläktarna som utblås) och då en D15 eller liknande stor luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Vill bara säga att jag tycker att u12s är en ok kylare som absolut kommer fungera att överklocka med, om du inte kommer pusha processorn till absolut max eller är känslig för lite högre ljudnivå så kommer den fylla dina behov. Däremot måste jag säga att jag inte förstår varför man köper en cpu för 6000kr, planerar att överklocka den, och sedan vill spara 300kr på kylningen, men du har säkert dina anledningar.

Angående fläktar så är 2+1+3+2=8 fläktar extremt mycket (och prestandamässigt är det bättre att lägga pengarna på en d15 istället för så många chassifläktar), men det som är värt att veta är att desto fler fläktar desto tystare dator får du, till exempel om du har 8 fläktar som snurrar i 500rpm eller 4 fläktar som snurrar i 1000rpm så kommer luftflödet vara ungefär samma men 8 fläkt-uppsättningen kommer vara tystare. Så desto fler fläktar är bättre, men det är förutsatt att alla fläktar är lika effektivt placerade, vilket inte brukar vara fallet när det gäller 8 chassifläktar. Till exempel så kommer det antagligen vara en del luft som flyttas in av den övre frontfläkten och ut av den första eller andra takfläkten UTAN att ha gått förbi någon datordel, vilket då leder till att du får högre ljudnivå (och tommare plånbok) utan att temperaturerna påverkas alls. Det är svårt att säga exakt vad som kommer leda till bäst prestanda, i ditt fall hade jag antagligen använt mig av 2-3 frontfläktar och en (bakre) takfläkt och en bakfläkt, (Frontfläktarna som insug och bak/takfläktarna som utblås) och då en D15 eller liknande stor luftkylare.

Absolut så har du helt rätt i att U12s inte är en kylare som man bör skaffa för överklockning eller i ett sämre ventilerat chassi.
Dock så ger U12s flera fördelar i forma av storlek och möjlighet till att köpa även minnesmoduler som inte är av en låg formfaktor.

Men om du inte planerar att överklocka och har en bra eller väldigt bra ventilation i lådan, så tycker jag att det är det bästa valet om du inte vill ha vattenkylning.

Tips på att kolla hur flödet av luft rör sig i ditt chassi är att skaffa rökelse pinnar och se hur den röken rör sig runt chassit.
Finns flera bra youtube filmer på hur man tänka.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Angående D15S vs U12S,

Varför inte U12A? Den bör vara bättre än båda med tanke på att D15S är sämre än D15 och U12A är bara 1c högre än D15 i Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Vill bara säga att jag tycker att u12s är en ok kylare som absolut kommer fungera att överklocka med, om du inte kommer pusha processorn till absolut max eller är känslig för lite högre ljudnivå så kommer den fylla dina behov. Däremot måste jag säga att jag inte förstår varför man köper en cpu för 6000kr, planerar att överklocka den, och sedan vill spara 300kr på kylningen, men du har säkert dina anledningar.

Angående fläktar så är 2+1+3+2=8 fläktar extremt mycket (och prestandamässigt är det bättre att lägga pengarna på en d15 istället för så många chassifläktar), men det som är värt att veta är att desto fler fläktar desto tystare dator får du, till exempel om du har 8 fläktar som snurrar i 500rpm eller 4 fläktar som snurrar i 1000rpm så kommer luftflödet vara ungefär samma men 8 fläkt-uppsättningen kommer vara tystare. Så desto fler fläktar är bättre, men det är förutsatt att alla fläktar är lika effektivt placerade, vilket inte brukar vara fallet när det gäller 8 chassifläktar. Till exempel så kommer det antagligen vara en del luft som flyttas in av den övre frontfläkten och ut av den första eller andra takfläkten UTAN att ha gått förbi någon datordel, vilket då leder till att du får högre ljudnivå (och tommare plånbok) utan att temperaturerna påverkas alls. Det är svårt att säga exakt vad som kommer leda till bäst prestanda, i ditt fall hade jag antagligen använt mig av 2-3 frontfläktar och en (bakre) takfläkt och en bakfläkt, (Frontfläktarna som insug och bak/takfläktarna som utblås) och då en D15 eller liknande stor luftkylare.

Skrivet av John Deo:

Absolut så har du helt rätt i att U12s inte är en kylare som man bör skaffa för överklockning eller i ett sämre ventilerat chassi.
Dock så ger U12s flera fördelar i forma av storlek och möjlighet till att köpa även minnesmoduler som inte är av en låg formfaktor.

Men om du inte planerar att överklocka och har en bra eller väldigt bra ventilation i lådan, så tycker jag att det är det bästa valet om du inte vill ha vattenkylning.

Tips på att kolla hur flödet av luft rör sig i ditt chassi är att skaffa rökelse pinnar och se hur den röken rör sig runt chassit.
Finns flera bra youtube filmer på hur man tänka.

Skrivet av Snill3t:

Angående D15S vs U12S,

Varför inte U12A? Den bör vara bättre än båda med tanke på att D15S är sämre än D15 och U12A är bara 1c högre än D15 i Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Jag vill ha en som passar: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) kommer även sätta in Corsair Vengeance RGB PRO Light Enhancement Kit - Vit.

Beroende på kylaren kommer jag sätta in tex Noctua NA-HC4 chromax.white.swap (en som passar kylaren)

Permalänk
Avstängd

Kör just nu med en NH-U14S på min 3900x, väntar på min 5900x, U14S och uppåt skulle jag rekommendera, U12S ligger på 165Watt och U14S på 220 watt, D-15 ligger på 165watt kylning, rekommenderar dem som är certifierade för mer watt, då klarar dem Auto OC / PBO lätt.

U-14S är nyare och håller samma eller bättre en D-15, och sen är den mycket mindre. Har en D-15 i min andra rigg och en U-14S i min sig rig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Vet någon om Noctua NH-D15S - Svart får plats på Asus prime x570-pro när man kör gpu högst upp?

Hittade detta: https://noctua.at/en/mainboard/Asus_Prime_X570-Pro

Menas det att det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidercat12:

Vet någon om Noctua NH-D15S - Svart får plats på Asus prime x570-pro när man kör gpu högst upp?

Hittade detta: https://noctua.at/en/mainboard/Asus_Prime_X570-Pro

Menas det att det går?

Noctua menar att det går alldeles utmärkt, och jag ser ingen anledning att betvivla detta.

Precis som på väldigt många andra moderkort så är den första PCI-E x16 platsen på det kortet placerad på kortplats #2, med kortplats #1 antingen oanvänd (vilket är fallet här) eller så sitter det en PCI-E x1 slot där. Detta just för att öka kompatibiliten med stora CPU-kylare.

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar på samma sak som du TS. Och om du är ute efter vita kylare så finns även:
Deepcool Castle 360EX Vit
Lian Li GALAHAD AIO 360 RGB Vit/Silver

Jag har faktiskt lagt en beställning på Lian Li så får vi se. Har ju redan en Dark Rock 4 Pro men vet inte hur bra den klarar av 5900X.

Angående ASUSen så är den riktigt fin men tycker priset är för högt då man egentligen inte får något speciellt för de extra hundralapparna. Sen har jag läst att RGBn i fläktarna är ytterst svag.

Angående Corsairn så hade jag den faktiskt ett tag som kylde min 3800X men tyckte dels den var högljudd och dels att den kylde dåligt. Köpte DR4P sen och fick ner tempsen ett gäng grader.

Man vill ju ha en AIO som framförallt har tyst pump och fläktar som inte väsnas för mycket samt helst RGB. Men ska man helt bortse från RGB och utseende sägs Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 vara fenomenal. Den är billigast av alla 360mm och även billigare än flera 280 samt 240, den kyler sjukt bra, har tysta fläktar samt även en VRM fläkt (unikt vad jag vet). Men den är tyvärr ful som fan

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Har nu fått min 5900x och monterat den.

Har en Noctua NH-U12s Cromax black där jag har lagt till en till fläkt för att få puch/pull på luften.
Allt sitter i en Lian Li Lancool 2 mech preformance, där jag har två 140 mm i fronten , 1 st 140 mm i taket och en 120 mm i bak.
Alla fläktar på silent mode, så datorn hörs knappt.

Processorn i stock, pendlar i spel upp till 4950mhz ofta och har mellan 62-66 grader cellsius i snitt.

Så så länge du har bra luft i lådan så ser jag inga problem.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Skrivet av John Deo:

Hej igen,

Har nu fått min 5900x och monterat den.

Har en Noctua NH-U12s Cromax black där jag har lagt till en till fläkt för att få puch/pull på luften.
Allt sitter i en Lian Li Lancool 2 mech preformance, där jag har två 140 mm i fronten , 1 st 140 mm i taket och en 120 mm i bak.
Alla fläktar på silent mode, så datorn hörs knappt.

Processorn i stock, pendlar i spel upp till 4950mhz ofta och har mellan 62-66 grader cellsius i snitt.

Så så länge du har bra luft i lådan så ser jag inga problem.

Tack för informationen!
Då antar jag att det inte kommer bli problem med Noctua NH-D15S cromax black

Permalänk

Jag har själv en NH-U12A liggandes som jag brukade använda med en i9 9900KS låst vid 5GHz och den fungerade helt okej, inget problem med throttling av CPUn iaf för vanligt spelande. Och det i en Coolermaster Master Case SL600M vilken är känd för bra kylning av GPU, men knappast CPU.

Temperaturerna tyckte jag va lite höga ändå så bytte ut den mot en Arctic Liquid Freezer II 360mm, vilken inte direkt imponerade mig från början men efter att jag monterade om den så blev det ytterligare lite bättre.

Oavsett, en NH-D15S kommer definitivt räcka gott och väl för dina behov.

Permalänk
Skrivet av John Deo:

Hej igen,

Har nu fått min 5900x och monterat den.

Har en Noctua NH-U12s Cromax black där jag har lagt till en till fläkt för att få puch/pull på luften.
Allt sitter i en Lian Li Lancool 2 mech preformance, där jag har två 140 mm i fronten , 1 st 140 mm i taket och en 120 mm i bak.
Alla fläktar på silent mode, så datorn hörs knappt.

Processorn i stock, pendlar i spel upp till 4950mhz ofta och har mellan 62-66 grader cellsius i snitt.

Så så länge du har bra luft i lådan så ser jag inga problem.

Skrivet av Spidercat12:

Tack för informationen!
Då antar jag att det inte kommer bli problem med Noctua NH-D15S cromax black

Skrivet av Galadhnen:

Jag har själv en NH-U12A liggandes som jag brukade använda med en i9 9900KS låst vid 5GHz och den fungerade helt okej, inget problem med throttling av CPUn iaf för vanligt spelande. Och det i en Coolermaster Master Case SL600M vilken är känd för bra kylning av GPU, men knappast CPU.

Temperaturerna tyckte jag va lite höga ändå så bytte ut den mot en Arctic Liquid Freezer II 360mm, vilken inte direkt imponerade mig från början men efter att jag monterade om den så blev det ytterligare lite bättre.

Oavsett, en NH-D15S kommer definitivt räcka gott och väl för dina behov.

Frågan är hur jag ska montera den.
Antingen om luft åker ut i taket eller i bak. Kanske inte spelar roll när kylaren inte finns på utsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidercat12:

Frågan är hur jag ska montera den.
Antingen om luft åker ut i taket eller i bak. Kanske inte spelar roll när kylaren inte finns på utsidan?

Montera alltid en luftfläkt så den får frisk luft från fronten och skickar ut den varma luften till fläkten bak i lådan.

Har du plats, så sätt en fläkt i taket som blåser ut luft, så hjälper den datorn med att flytta den varma luften ut ur lådan.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Avstängd

Hm... Kan hjälpa dig enkelt med denna fråga om montering av fläktar, kör med positivt tryck, då trycker luften bort all damm som kan komma in i massa småhål.

Fronten alltid intag av luft, den fläkten bakom CPU ska du ha som utblås, sen sätter du toppen som inblås med. På detta sätt så skapar inte toppen ett undertryck, eller sug effekt som det kallas, har du utblås i toppen kommer det sugas in damm underifrån toppen.

Behöver du mer hjälp så skriv bara i tråden ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.