Krönika: Apple Silicon och RISC-V gör mig upphetsad över framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det hjälper föga att Android kör på Arm när allt måste emuleras för att fungera på en uppsjö olika processorer. Android kommer förbli ett system med större fördröjningar och fragmentering.

Jag hoppar in för att se vad forumet anser om arkitekturdiversifiering och får se det här...
Kom igen Swec förväntar mig bättre av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Var inte illa menat utan ville bara framföra att det finns mer tekniskt imponerande för icke insatta i demoscenen
Det där är ett av mina moderna favorit demo så ta det som en komplimang att jag valde det

Självklart gör dem det!
Kan varmt rekommendera dig att först införskaffa en Saver (håller koll så inte 5v sticker upp och grillar maskinen vilket är vanligt på C64 transformatorerna) och sedan måste jag slå ett stort slag för Ultimate1541, med den kan du köra Carts, band och Floppy etc
direkt från SD/USB och göra så mycket mycket mer! Gör livet så mycket lättare.

CSDB.DK är en kalaskälla för att hitta scenmaterial att titta på, assembly64 är utomordentlig mjukvara för att få ner stora samlingar och underhålla topplistor etc

Ta även en titt på Sam's Journey för C64:
https://www.youtube.com/watch?v=1uHys7Vr-FY

Håller helt med och jag är själv en stor samlare och lagar och bygger hårdvara till de gamla maskinerna
C128D är en väldigt trevlig maskin, föredrar själv den i plast över metall versionen
Amiga 3000 är en stark favorit, snygg, välbyggd och expanderbar. Måhända min signatur avslöjar att jag tycker det

Ska kika på detta, det där med 5 volt visste jag inte. Saknar transformatorn endå så det bli nått nytt där oavsett. Har en kvar med skadade sladdar så om den lagas får jag tänka på 5 volt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag undrar vad en "PC" baserad på en annan arkitektur skall kallas då den inte är en PC längre?

Jag är säker på att Applevärlden kan skapa nyord likt de gjort med tekniker = genius, program = app, crack = jailbreak osv.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag älskar när det kommer en ny generation grafikkort exempelvis, när man kan planera byggandet av en ny dator etc

Men just nu känner jag en oro, dock kanske jag är ensam om det. Windows och spelande är och har varit fantastiskt på alla sätt och vis, å den kombinationen vill jag ska kvarstå. Gillar också fighten mellan exempelvis AMD och Intel. Tycker det känns otäckt med osäkerheten kring det här. Apple har spottat oss gamers i ansiktet länge nog, vill aldrig ha något med dom att göra. Så länge dom har gjort sin grej på sidan så har det inte spelat mig någon roll.

Hur kommer det här påverka saker och ting? Själv kan jag inte dela känslorna som många verkar ha kring det här potentiella skiftet, känner bara en oro..

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Håller helt med och jag är själv en stor samlare och lagar och bygger hårdvara till de gamla maskinerna
C128D är en väldigt trevlig maskin, föredrar själv den i plast över metall versionen
Amiga 3000 är en stark favorit, snygg, välbyggd och expanderbar. Måhända min signatur avslöjar att jag tycker det

Fick i förra veckan hem ett sådant här case som jag köpte ifrån UK (https://checkmate1500plus.com/). Ingen exakt kopia, men med tydlig designinspiration från A3000:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick i förra veckan hem ett sådant här case som jag köpte ifrån UK (https://checkmate1500plus.com/). Ingen exakt kopia, men med tydlig designinspiration från A3000:

https://checkmate1500plus.com/graphics/Checkmate-Plus/PaulKitching/A1500-render2.jpg

Haha vilket sammanträffande Grattis!
Jag har det chassit med och mitt står bredvid min Amiga 3000 och ja dem är extremt lika, ett otränat öga skulle ej se skillnaden, dock har jag haft det ett tag då jag hoppade på vid första kickstartern

Har ett par olika IO/bakplan så kan ha antingen en Amiga eller modern maskin i den Mitt absoluta favoritchassi av alla moderna chassin i alla kategorier <3
Skall du ha en modern dator i den krävs lite planering för att få bukt på värmeutvecklingen men inte hela världen
Överväger att antingen ha en modern maskin i den eller bygga mig ett AA3000 moderkort i den (A3K fast med AGA).

Välbyggt och har inga problem med att ha en tung CRT stående på sig, i detta fallet en 17" 85Hz som klarar 1600x1200 i upplösning.

Här är min (Tog en bild i "gissa spelet" tråden för bara några dagar sedan).
Har CD/BD-slim front panelen, 3,5" floppy panelen och Amiga floppy panelen men har ej använt dem ännu
Ursäkta vitbalansen, den är ej gul!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Haha vilket sammanträffande Grattis!
Jag har det chassit med och mitt står bredvid min Amiga 3000 och ja dem är extremt lika, ett otränat öga skulle ej se skillnaden, dock har jag haft det ett tag då jag hoppade på vid första kickstartern

Har ett par olika IO/bakplan så kan ha antingen en Amiga eller modern maskin i den Mitt absoluta favoritchassi av alla moderna chassin i alla kategorier <3
Skall du ha en modern dator i den krävs lite planering för att få bukt på värmeutvecklingen men inte hela världen
Överväger att antingen ha en modern maskin i den eller bygga mig ett AA3000 moderkort i den (A3K fast med AGA).

Kul!

Jag hade tänkt att bygga en modern PC med Mini ITX och SFX-agg, men inte gjort någon närmare analys (var ett av de sista exen som gick att köpa av chassit, så slog till snabbt då jag inte ville missa chansen). Hade även tänkt att ha i ett externt hyfsat bra Nividiakort på riser-brygga. Har du några bra tips på riserkabel att köpa, och vad man i övrigt bör tänka på?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul!

Jag hade tänkt att bygga en modern PC med Mini ITX och SFX-agg, men inte gjort någon närmare analys (var ett av de sista exen som gick att köpa av chassit, så slog till snabbt då jag inte ville missa chansen). Hade även tänkt att ha i ett externt hyfsat bra Nividiakort på riser-brygga. Har du några bra tips på riserkabel att köpa, och vad man i övrigt bör tänka på?

Kalas, 120mm AIO vattenkylare framför SFX aggregatet, det går trycka dit SFX-L men då förlorar du 120mm platsen tyvärr, ha en AIO radiator som inte bygger för mycket vid ändarna så du inte får problem med plats.

Har haft ett Corsair SF600 i min, PCI-E kablarna är för korta så förläning där behöver du, angående riser, hade min sen tidigare, så kort som möjligt rekommenderar jag helt klart då det behövs en väldigt kort bit.

M.2 SSD är att rekommendera så kan du ha en mekanisk eller SATA hårddisk i framkant som sekundärdisk.

Annars är det inga större problem, jag har ritat lite CAD på en 3x 50mm fläkt till 2x 80mm (med lite lutning för att få plats) som jag skall skriva ut med 3D skrivaren när den är klar och tid finns

Söker du på "Checkmate A1500 Plus" på facebook så finns där en grupp där du hittar mycket inspiration och bilder på andras byggen och även information från Stephen Jones som gjort chassit och håller på med en krympt version nu

Helt klart det coolaste och snyggaste chassit att ha som primär PC framme <3

Edit: om du itne tänker göra hål för USB i fronten så rekommenderar jag dig skarpt att antingen ha en USB-Hubb framme alternativt att ha en 3,5" frontplattan:

Sedan ha en sådan här med USB 3.x, finns massor av olika, med kortläsare och dylikt
RAL 1013 är färgkoden så du kan måla om eventuella saker du sätter i fronten till samma färg som chassit

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag med! Ska bli riktigt intressant o se hur framtiden blir.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Släpp en Intel och AMD cpu till telefoner så man kan börja välja övrig hårdvara till sin Windows telefon. Att bara köpa ett färdigt paket med 0 val där vissa företag har extrema vinster är inget som jag kommer gynna om det kommer ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Släpp en Intel och AMD cpu till telefoner så man kan börja välja övrig hårdvara till sin Windows telefon. Att bara köpa ett färdigt paket med 0 val där vissa företag har extrema vinster är inget som jag kommer gynna om det kommer ett alternativ.

Menar du att Intel/AMD skulle släppa ARM64 eller RISC-V baserade telefoner?

För Intel försökte använda x86 till telefoner, de lyckades få fram något som var OK-ish ställd mot 32-bitars ARM när de senare tillverkades på TSMC/Samsung 28 och 32 nm processer samtidigt som Intel använde sin 22 nm.

Idag har varken AMD eller Intel ett processövertag samtidigt som ARM64 är ett klart lyft över 32-bitars ARM. ARM64 och 32-bitars ARM är två distinkta instruktionsuppsättningar, d.v.s. det är inte likt x86_64 som är en utökning av 32-bitars x86. 32-bitars ARM har en del fördelar mot x86, t.ex. blir ARM-kod väldigt kompakt, men finns också flera nackdelar som t.ex. att det är väldigt svårt att göra riktigt "breda" designer med 32-bitars ARM (d.v.s. väldigt svårt att bygga en design med hög IPC).

Att ARM64 verkar vara en sådant perfekt ISA om man vill designa rejält breda designer är en förutsättning för det Apple lyckats göra med Apple Silicon och Arm nu verkar få till med Cortex X1. Innan någon gör motsvarande med RISC-V går det inte med säkerhet veta om det är möjligt. RISC-V har många av fördelarna hos ARM64, men det finns skillnader och just nu vet vi inte hur viktiga dessa skillnader är samt vilken påverkan de kommer få.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av sesese:

Släpp en Intel och AMD cpu till telefoner så man kan börja välja övrig hårdvara till sin Windows telefon. Att bara köpa ett färdigt paket med 0 val där vissa företag har extrema vinster är inget som jag kommer gynna om det kommer ett alternativ.

En gång i tiden körde telefoner Java ME appar. Vilket innebar att samma app fungerar till flera telefon operativsystem. Visst förlorar man lite prestanda, men detta fungerade för nästan 20år sedan och bör nog fungera idag. Om olika mobiler kan köra samma appar så spelar det mindre roll vad de har för os.

Skrivet av enterthewoid:

Apple hårdvara i all ära men vad hjälper det när mjukvaran är där bara för att spionera, stjäla och styra.
https://www.youtube.com/watch?v=aS2lJNQn3NA

Microsoft och Google är inte mycket bättre. Problemet med Apple handlar främst inte om spioneri, utan att de strävar efter full kontroll på precis alla plan och hindrar frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Menar du att Intel/AMD skulle släppa ARM64 eller RISC-V baserade telefoner?

För Intel försökte använda x86 till telefoner, de lyckades få fram något som var OK-ish ställd mot 32-bitars ARM när de senare tillverkades på TSMC/Samsung 28 och 32 nm processer samtidigt som Intel använde sin 22 nm.

Idag har varken AMD eller Intel ett processövertag samtidigt som ARM64 är ett klart lyft över 32-bitars ARM. ARM64 och 32-bitars ARM är två distinkta instruktionsuppsättningar, d.v.s. det är inte likt x86_64 som är en utökning av 32-bitars x86. 32-bitars ARM har en del fördelar mot x86, t.ex. blir ARM-kod väldigt kompakt, men finns också flera nackdelar som t.ex. att det är väldigt svårt att göra riktigt "breda" designer med 32-bitars ARM (d.v.s. väldigt svårt att bygga en design med hög IPC).

Att ARM64 verkar vara en sådant perfekt ISA om man vill designa rejält breda designer är en förutsättning för det Apple lyckats göra med Apple Silicon och Arm nu verkar få till med Cortex X1. Innan någon gör motsvarande med RISC-V går det inte med säkerhet veta om det är möjligt. RISC-V har många av fördelarna hos ARM64, men det finns skillnader och just nu vet vi inte hur viktiga dessa skillnader är samt vilken påverkan de kommer få.

X86 menar jag. Senaste telefonerna jag haft (Iphone) har jag inte upplevt någon skillnad i prestanda. så tvivlar på att 2 eller 4 kärnor X86 skulle kännas slö i en telefon. Om nu både AMD och Intel når 5nm samtidigt så borde de få fram en CPU med bra TDP och prestanda. Tänk va gött att kunna välja hårdvara till sin telefon moderkort med fast storlek sedan kunde man få leka med olika komponenter.

Varför ska Iphone ha 30% av intäkterna när jag köper en app? (ok om hårdvaran var gratis då kan jag förstå men när vi konsumenter är så dumma och betalar +10000kr för telefonen så är det obegripligt) Här borde EU sätta ner foten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

X86 menar jag. Senaste telefonerna jag haft (Iphone) har jag inte upplevt någon skillnad i prestanda. så tvivlar på att 2 eller 4 kärnor X86 skulle kännas slö i en telefon. Om nu både AMD och Intel når 5nm samtidigt så borde de få fram en CPU med bra TDP och prestanda. Tänk va gött att kunna välja hårdvara till sin telefon

Varför ska Iphone ha 30% av intäkterna när jag köper en app? (ok om hårdvaran var gratis då kan jag förstå men när vi konsumenter är så dumma och betalar +10000kr för telefonen så är det obegripligt) Här borde EU sätta ner foten.

x86 kommer aldrig till mobiltelefoner. Lika lite så det idag kommer en Motorola 68000 mobil.
Det finns absolut ingen fördel alls att köra x86 på en mobil, vill man köra windosappar på mobilen så använder man en fjärrstyrningslösning av något slag, där appen egentligen körs på en server.

Det har kommit modulera mobiler där man kunde välja olika delar, priset på dessa blev högt och man fick skitkomponenter med brister. Det floppade rejält. Att välja os på sin mobil. Så är det snarare viktigare att minimera mobilers os funktionalitet, så att man kan ändra gränssnittet och köra plattformsoberoende appar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Louis Rossmans senaste video så kan jag verkligen inte förstå människor som köper Apple produkter. Säkerheten är så jäkla dåligt så det är pinsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=aS2lJNQn3NA

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lika lite så det idag kommer en Motorola 68000 mobil.

OT: Oooo... jag hade köpt en retro Motorola 68k mobil om den körde Amiga OS! och tänk en x86 mobil med 125W TDP... batteritid på 4min39 sekunder...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Efter att ha sett Louis Rossmans senaste video så kan jag verkligen inte förstå människor som köper Apple produkter. Säkerheten är så jäkla dåligt så det är pinsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=aS2lJNQn3NA

Svarade i en annan tråd här på Swec om detta redan.
Man måste nog förstå hur säkerhet i operativsystem innan man gör uttalanden om detta.
Klientsäkerhet för gemene man och privacy går inte hand i hand, då en stor del av klientsäkerheten går ut på att man lägger trusten i någon annans händer.

Utan att ha sett Rossmans video kan jag utgå att det handlar om 2 saker.
1. Alla applikationer är signerade, detta är normalt i alla moderna säkra OS eftersom du vill validera att programmet är vad den utger sig från att vara och inte förändrats på vägen, alltså ett normalt kodsigneringscert används här.
För att validera certet måste man då göra OCSP-slagningar för att validera att certet inte är revokerat.
OCSP-slagningar görs varje gång du besöker en hemsida som körs över HTTPS också till exempel i alla webbläsare.
Precis som applocker i windows också.

2. Att skapa en hash av varje applikation, och validera hashen är normalt i all form av anti malware-mjukvara som antivirusprogram.
Precis så gör Defender på Windows också, eller Chrome och Firefox gör så för nedladdade filer i webbläsaren också.

Båda dessa lösningar blir ibland kontraproduktivt om man vill själv vara den som ska avgöra vad som är bra och inte. Därför måste man välja lösningar baserat på vem man vill lägga trusten hos.

Men om du kör Windows, Android, Chrome, Firefox, ett antivirusprogram etc. så görs exakt samma saker på din dator också.
Kan tillägga att kör du något från Microsoft eller Google är det klart värre saker som skickas ut till dem än vad apple gör om vi pratar metadata som hamnar i händerna på leverantören till exempel. Och varenda PC idag kommer med secure boot med Microsofts CA som den godkända CAn för att boota ett operativsystem.
Så ska du boota en Linux-image så måste koden vara godkänd av Microsoft, alltså även här kodsignering.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

X86 menar jag. Senaste telefonerna jag haft (Iphone) har jag inte upplevt någon skillnad i prestanda. så tvivlar på att 2 eller 4 kärnor X86 skulle kännas slö i en telefon. Om nu både AMD och Intel når 5nm samtidigt så borde de få fram en CPU med bra TDP och prestanda. Tänk va gött att kunna välja hårdvara till sin telefon moderkort med fast storlek sedan kunde man få leka med olika komponenter.

Varför ska Iphone ha 30% av intäkterna när jag köper en app? (ok om hårdvaran var gratis då kan jag förstå men när vi konsumenter är så dumma och betalar +10000kr för telefonen så är det obegripligt) Här borde EU sätta ner foten.

Även om vi ignorerar att Apple och än mer Arms Cortex A-serie (som har ännu högre perf/W än Apple) har heltalsfaktorer bättre perf/W ställd mot Zen2/3 när alla använder samma TSMC 7 nm process, vilket OS har du tänkt köra på den här luren?

Android playstore tar väl samma 30 % som Apple? Vidare har man ju sänkt till 15 % för återkommande betalningar.

Håller med om att 30 % är väl mycket idag givet nivån på omsättning. Svårt att se hur man riktigt kan konkurrera med Appstore och Playstore idag, en viktig orsak att det måste kosta mer än noll är att det utförs screening som filtrerar bort majoriteten av alla uppenbart skadliga applikationer. Och varför skulle någon skriva applikationer till ett nytt system med nära 0 % marknadsandel? Vi har ju sett hur svårt det är att bryta Apples/Googles dominans här, inte ens Microsoft lyckades tror att man brände en hyfsad mängd kapital.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av sesese:

X86 menar jag. Senaste telefonerna jag haft (Iphone) har jag inte upplevt någon skillnad i prestanda. så tvivlar på att 2 eller 4 kärnor X86 skulle kännas slö i en telefon. Om nu både AMD och Intel når 5nm samtidigt så borde de få fram en CPU med bra TDP och prestanda. Tänk va gött att kunna välja hårdvara till sin telefon moderkort med fast storlek sedan kunde man få leka med olika komponenter.

Varför ska Iphone ha 30% av intäkterna när jag köper en app? (ok om hårdvaran var gratis då kan jag förstå men när vi konsumenter är så dumma och betalar +10000kr för telefonen så är det obegripligt) Här borde EU sätta ner foten.

Precis som @Yoshman är inne på spelar det egentligen inte så stor roll vilken underliggande arkitektur det är i telefonen, det är operativsystemen för den och utbudet av appar och kvalitetsnivån som avgör upplevelsen. Det finns ett gäng Linux-baserade operativsystem som kompletterar Android-varianterna, och Microsofts nedlagda Windows Phone/Mobile lyckades inte etablera sig trots tonvis av resurser investerade. Hade det suttit X86-processorer i telefonerna hade det inte påverkat framgångarna alls.

Den som vill installera specialutformade Linux-system på sin ARM-telefon kan göra det idag, och hade det suttit Intel-proppar i telefonerna hade de körts där också. Just i fallet Android körs det på mer än bara ARM, även om antalet surfplattor som kör Android på Intel-processorer inte direkt översvämmar marknaden. Intel gjorde ett försök med Atom-processorer för telefoner, men det sträckte sig inte mycket längre än ett gäng Asus Zenfone-modeller, någon Motorola-variant och en handfull telefoner till.

Kuriosa på ämnet: Apple erbjöd Intel att bli leverantör av processor till första Iphone, men dåvarande VD Paul Otellini avböjde eftersom priset Apple var villiga att betala var för lågt och att han inte trodde att det skulle bli en volymprodukt. Ett exempel på att det är lätt att vara efterklok

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Precis som @Yoshman är inne på spelar det egentligen inte så stor roll vilken underliggande arkitektur det är i telefonen, det är operativsystemen för den och utbudet av appar och kvalitetsnivån som avgör upplevelsen. Det finns ett gäng Linux-baserade operativsystem som kompletterar Android-varianterna, och Microsofts nedlagda Windows Phone/Mobile lyckades inte etablera sig trots tonvis av resurser investerade. Hade det suttit X86-processorer i telefonerna hade det inte påverkat framgångarna alls.

Den som vill installera specialutformade Linux-system på sin ARM-telefon kan göra det idag, och hade det suttit Intel-proppar i telefonerna hade de körts där också. Just i fallet Android körs det på mer än bara ARM, även om antalet surfplattor som kör Android på Intel-processorer inte direkt översvämmar marknaden. Intel gjorde ett försök med Atom-processorer för telefoner, men det sträckte sig inte mycket längre än ett gäng Asus Zenfone-modeller, någon Motorola-variant och en handfull telefoner till.

Kuriosa på ämnet: Apple erbjöd Intel att bli leverantör av processor till första Iphone, men dåvarande VD Paul Otellini avböjde eftersom priset Apple var villiga att betala var för lågt och att han inte trodde att det skulle bli en volymprodukt. Ett exempel på att det är lätt att vara efterklok

Kul kuriosa! Nästa lika bra som när Steve Ballmer (Microsoft) eller vad han hette gjorde narr av iPhone att den inte hade ett fysiskt tangentbord

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon244477:

Kul kuriosa! Nästa lika bra som när Steve Ballmer (Microsoft) eller vad han hette gjorde narr av iPhone att den inte hade ett fysiskt tangentbord

https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

Det är ju en smått legendarisk kuriosa, som går i linje med vad Ericsson tyckte och tänkte om Iphone. "Telefoner utan tangentbord, aldrig att det kan bli något!". Well....

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är ju en smått legendarisk kuriosa, som går i linje med vad Ericsson tyckte och tänkte om Iphone. "Telefoner utan tangentbord, aldrig att det kan bli något!". Well....

Påminner om de traditionella biltillverkarna som missat eller ignorerar hur en modern Tesla fungerar. De är så hopplöst efter i utvecklingen, precis som när Apple revolutionerade telefonerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite mer blygsam till detta, än så länge har jag bara sett vad Apple hävdar, och deras påståenden är väldigt optimistiska påståenden.

Jag ser absolut med intresse på att Apple tar sig an ARM, däremot var deras pressentation väldigt bristfällig (som när alla företag kastar ur sig grafer till höger och vänster).

Presentationen var i kort bara vaga och obefogade påståenden, utan att adressera de verkliga problemen för de som tidigt adopterar produkten. Men det är ju mer kritik kring produkten än den faktiska silicon de skapat.

Dessutom var presentationen helt utan referenser till det system/systemen de jämförde med, även nu när de lagt till information på deras hemsida utelämnar de mycket intressant information, de skriver bara "i3", ge oss mer tack.

Men med det sagt, så ser jag dock framtiden för ARM nu med en nypa salt mer, och jag tror absolut att Apple kommer att lyckas med sin "silicon".

Permalänk
Skrivet av gonace:

.Men med det sagt, så ser jag dock framtiden för ARM nu med en nypa salt mer, och jag tror absolut att Apple kommer att lyckas med sin silikon.

Silikon är ett slags kemikalie som används bla till bröstförstoringar och som tätningsmedel.
Microchip däremot, dom är till stor del gjorda av grundämnet kisel.
Ha de gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Silikon är ett slags kemikalie som används bla till bröstförstoringar och som tätningsmedel.
Microchip däremot, dom är till stor del gjorda av grundämnet kisel.
Ha de gott.

Menade självklart "silicon" alltså kisel som du också själv skriver, men antar att det är viktigare att påpeka ordval, även om detta är ett felaktigt sådant, snarare än poängen personen framför.

För att då kasta tillbaka bollen, så bör det ju vara mikro­chipp inte "Microchip" och "bl.a." eller "bl a" inte "bla", eftersom vi nu pratar svenska.

Hade du däremot också kommenterat min poäng så hade din kommentar i alla fall varit värd något

Permalänk

@gonace, jag har inget övrigt att tillföra din kommentar förutom det nämnda.
Om tillräckligt många skriver silikon när dom menar kisel så blir det tyvärr snart normaliserat.
Vi måste stå upp emot svengelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Påminner om de traditionella biltillverkarna som missat eller ignorerar hur en modern Tesla fungerar. De är så hopplöst efter i utvecklingen, precis som när Apple revolutionerade telefonerna.

Nu jämför du äpplen med pä... bilar. Jag kanske missförstår dig, men vad gäller eldriften så är de traditionella biltillverkarna långt före Tesla rent teknologiskt. Tesla är hopplöst och pinsamt dåliga inom forskning och utveckling (med undantag för självstyrande) med endast 300 rätt oviktiga patent i världen. De ligger garanterat sist av alla stora biltillverkare och använder teknologi som är 25-50 år gammal i deras bilar. Toyota är bäst på forskning inom elbilar. Tesla har kommit en bra bit med självstyrande bilar men är definitivt inte ledande. Google har kommit betydligt längre och även GM och Ford skulle jag gissa är snäppet bättre.

Det enda Tesla är bra på är presentationen och det har visat sig räcka. Utan Tesla hade vi kanske inte haft en bråkdel av de elbilar vi har idag, inte heller hade det forskats lika mycket på batterier som nu.

Permalänk
Medlem

Konstigt då att de flesta andra tillverkares elbilar har samma antika system med styrboxar för minsta lilla grej istället för att som Tesla jobba med mer centraliserad sådan. De har ju till och med problem med att uppdatera saker över nätet ens när de försöker få med den funktionen. Konkurrenterna verkar också ha problem att lansera bilar med låg förlust i batteri och drivlinan och drar markant mer för motsvarande storleksklass samtidigt som batterierna behöver större buffert och laddas ändå långsammare.

Tesla har många problem men just de här sakerna är vad de gör bra och ingen har lanserat något som ens är i närheten. Sen kanske de sitter på teknologi som är bättre och lanserar bilar som är sämre av någon anledning, men det låter rätt dumt att göra så.

Men oavsett är ju detta rätt off topic, du är dock välkommen till elbilstråden :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Nu jämför du äpplen med pä... bilar. Jag kanske missförstår dig, men vad gäller eldriften så är de traditionella biltillverkarna långt före Tesla rent teknologiskt. Tesla är hopplöst och pinsamt dåliga inom forskning och utveckling (med undantag för självstyrande) med endast 300 rätt oviktiga patent i världen. De ligger garanterat sist av alla stora biltillverkare och använder teknologi som är 25-50 år gammal i deras bilar.

Tror att du missförstått bilmarknaden totalt.

Nej, Tesla leder utvecklingen av batteriteknik, elmotorer, och andra delar av drivlinan. De flesta andra tillverkare ligger extremt efter, och får köpa in den mesta tekniken då de själva inte har kompetens att bygga den.

Toyota är så långt efter på elbilar att jag tror inte bolaget kommer att överleva omställningen. De kommer gå samma väg som Ericsson och Nokia gjorde när Apple förändrade telefonmarknaden för alltid.

VW, som är ett av de traditionella biltillverkarna som jag har större chans att överleva än de andra, och som kommit längre än andra säger att Tesla ligger 10 år för alla andra tillverkare gällande EV-teknik och batteriteknik. Samma sak med många ledande analytiker.

Samt att även investerare på börsen värderar Tesla högre än Toyota. Tesla värderas tre gånger mer av marknaden än Ford och GM tillsammans. Detta är inte pga. dagens försäljning, utan pga. av deras teknikförsprång och därmed framtida försäljningspotential som investerare värderar lilla Tesla så högt i förhållande till "elefanterna" i industrin.

Munro är en av bilbranschens absolut ledande analytiker, och kan verklige rekommendera dig att se denna genomgång av bilbranschen och utvecklingen av elbilar i stort (intressant historia):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Då detta är lite OT för tråden (även om industriomvandlingen har extremt många beröringspunkter), så har jag flyttat svaret till elbilstråden, och föreslår vidare diskussion där: #18728352

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/