Intel tar processorkylning under fryspunkten med Cooler Master och EKWB

Permalänk
Medlem

200W 😮

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Peltier är inget en "normal" användare skulle köra med, inte heller något man skulle vilja köra med i daglig drift även som entusiast.. Enda gången jag kan se en användning är en super kort burst av jobb (typ en benchmark för tävlingar) men bara om man inte vill hålla på med andra kylningsalternativ som kan dra ner temps till runt 0 grader eller liknande..

Basically bara användbart om du har ett extremt specifikt användningsområde och då vet du antagligen redan att du vill använda en, för resten av oss är det straight up bara sämre än normal kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Vänta lite nu, en kylare som gör åt mer energi än CPU:n den kyler?
Borde va förbjudet 😂

Ett typiskt peltierelement klarar av att transportera ungefär hälften så mycket värmeenergi som man tillför i form av elektrisk energi.

Dessa 200W element kan alltså förväntas klara att transportera bort upp till 100W värme. Lämpligt för en överklockad Core i3 eller så...

Permalänk
Medlem

Apples blir svalare och svalare. Intel blir varmare och varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Så det är inne igen med peltiers. Får kanske damma av de man har i källaren!
200W extra är väl inte vad Intel behöver?

Mer åt 300W, tippar peltiert har en maximal kyleffekt på 200W då man normalt sett pratar om det inte vad det drar, 226W tech var vanliga på Athlon XP och Pentium 4 tiden tex.
Dessa drar ungefär 300-350W vid 200-226W kylleffekt då.

Skrivet av OSkar000:

Peltiers var ganska meckigt på den tiden det användes flitigt. Känsligt för ojämn belastning/kylningsbehov och mycket som behövde skyddas mot kondens.

Minns inte exakt vad som krävdes men fritt ur minnet så behövdes det ungeför dubbla effekten på peltiern mot vad processorn drog för att hålla någorlunda bra tempraturer. Och sen en jäkla massa kylning på peltiern sen...

Överklockar man en modern cpu med denna lösning så känns 200w ganska klent om man ska kunna komma ner mot minusgrader.

ja jo det är rimligt, peltier uppnår ju en temperaturskillnad mellan varm och kall och den skillnaden är ju relativ till belastnigen så kalla sidan är kallast utan belastning, När kalla sidan utsätts för en effekt som motsvarar dess kapacitet så är all vinst borta.
Så som du säger nånstans mitt i mellan, Processor på runt 100W i detta fallet vore optimalt för ett Peltier på ca 200W för att fortfarande få en 20-30C lägre temperatur på kalla sidan av pelteriet än den varma.

LTT's video som tvelander länkade kollade jag i går och den visar också att detta 200W Peltier är otillräckligt för maximal last likt blender eller kompilering, där var temperaturerna sämre än med vanlig vattenkylning.

Så i slutändan räcker inte ett 200W tech som drar 300W för att kyla en 10900K, traditionell luft/vattenkylning under maximal belastning presterade bättre.
Ja det fungerade i spel för dom belastar inte alla kärnor oh definitivt inte fullt ut.

Kylaren i sig är en kul produkt tycker jag, finns klart en marknad tror jag MEN jag hade hellre monterat den på nåt med säg 65W ur lådan TDP, kanske som drar 100-125W under överclockning, så 4-6 kärnor helt enkelt, en bra budget spel processor så som 5600X, kan inte vänta till dom slänger denna på en sådan AMD prolle hehe.
Men problemet är ju då kostnaden för kylaren med en budget CPU så för annat än entusiaster som vill experimentera så ser jag inte någon fördel.
Drar sjukt med ström, så ja blir svårare att bygga en tyst dator på också utöver priset.

Däremot kanske vi ser custom water block som har pelteier igen men även sensorer och liknande för att mäta rumstempratur och annat för att undvika kondensering, hat själv funderat på detta för mina retrodatorer i många år så vad intel gjorde är igen ny ide varken jag eller andra hade förut och det har säkert byggts förr, mer att intel gjort en snygg färdig produkt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Däremot kanske vi ser custom water block som har pelteier igen men även sensorer och liknande för att mäta rumstemperatur och annat för att undvika kondensering, har själv funderat på detta för mina retrodatorer i många år så vad Intel gjorde är igen ny ide varken jag eller andra hade förut och det har säkert byggts förr, mer att Intel gjort en snygg färdig produkt av det.

EKWBs alternativ är för custom loop medan Cooler Master gjorde för slutet system.
https://www.ekwb.com/news/quantumx-delta-tec-water-block-feat...

Vad jag förstår uppstår ingen kondensering eftersom de isolerat peltiern inne i kylhuset.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Apples blir svalare och svalare. Intel blir varmare och varmare.

Vad har Apple för x86 processorer som blir svalare än tidigare då? Annars har ju Ikea förvaringslådor som är mycket svalare än Apples processorer. Finns nog is hos din lokala matvarubutik som håller mycket lägre temp också.
... Päron och jordnötter.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

EKWBs alternativ är för custom loop medan Cooler Master gjorde för slutet system.
https://www.ekwb.com/news/quantumx-delta-tec-water-block-feat...

Vad jag förstår uppstår ingen kondensering eftersom de isolerat peltiern inne i kylhuset.

kondens kommer uppstå OM du kör oreglerat, så det kördes förr i tiden för 20+ år sedan. Baksidan av moderkortet kommer få kondens till slut, runt socklen osv.

Vad intels lösning gör är att ha en sensor som mäter luftempraturen innanför isolerigen, LTT nämner detta, på så vis kan dom gå precis så långt under rumstempratur man kan gå utan kondens uppstår på dom lika kalla ytorna så som moderkortets PCB.

Gör man inte detta så kommer kondens för eller senare bildas på moderkortet och hitta sin väg in i CPIU och annat och för eller senare blir vattnet ledande nog och nåt dör.

Förr i tiden fyllde man socklen med vasselin, sedan isolering av moderkortet på baksidan och runtom, man använde ofta silicon för att försegla sockel och annat med.

Men detta var för att köra oreglerat så tex 10-30 minus. Pentium 3 processorer drog ca 20W stock och en 30-40W med OC så var mycket mer rimligt att gå väl under nollan med 2x72W peltier eller liknande än det blev med Athlon XP och Pentium4 som startar stock på 60-70W.

Peltier blir snabbt ett problem, man behöver större peltier, fetare nätdel, mer kylning sedan börjar allt om igen så skalar rätt piss med höga effekter på processorerna.

Så som sagt intels metod tillåter bara ett antal grader under rumstempratur, 6-7 kanske, nu körde LTT oregulerat läge, alltså mata peltiert med maximalt med ström för mest kylkapacitet. Precis så man gjorde förr och då SKA man isolera allt ordentligt, precis som Linus visade började moderkortet blir väldigt kallt på baksidan.

Den är tänkt att användas i reglerat läge, det ger inte samma låga temperaturer men är av sevärt säkrare för användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

kondens kommer uppstå OM du kör oreglerat, så det kördes förr i tiden för 20+ år sedan. Baksidan av moderkortet kommer få kondens till slut, runt socklen osv.

Vad intels lösning gör är att ha en sensor som mäter luftempraturen innanför isolerigen, LTT nämner detta, på så vis kan dom gå precis så långt under rumstempratur man kan gå utan kondens uppstår på dom lika kalla ytorna så som moderkortets PCB.

Gör man inte detta så kommer kondens för eller senare bildas på moderkortet och hitta sin väg in i CPIU och annat och för eller senare blir vattnet ledande nog och nåt dör.

Förr i tiden fyllde man socklen med vasselin, sedan isolering av moderkortet på baksidan och runtom, man använde ofta silicon för att försegla sockel och annat med.

Men detta var för att köra oreglerat så tex 10-30 minus. Pentium 3 processorer drog ca 20W stock och en 30-40W med OC så var mycket mer rimligt att gå väl under nollan med 2x72W peltier eller liknande än det blev med Athlon XP och Pentium4 som startar stock på 60-70W.

Peltier blir snabbt ett problem, man behöver större peltier, fetare nätdel, mer kylning sedan börjar allt om igen så skalar rätt piss med höga effekter på processorerna.

Så som sagt intels metod tillåter bara ett antal grader under rumstempratur, 6-7 kanske, nu körde LTT oregulerat läge, alltså mata peltiert med maximalt med ström för mest kylkapacitet. Precis så man gjorde förr och då SKA man isolera allt ordentligt, precis som Linus visade började moderkortet blir väldigt kallt på baksidan.

Den är tänkt att användas i reglerat läge, det ger inte samma låga temperaturer men är av sevärt säkrare för användaren.

Japp, jag är precis med på allt du säger och kunde förtydligat detta själv i mitt inlägg men du gjorde det mer än väl utförligt
Hela poängen med dessa två produkter från EKWB och CM är att gemene man nu ganska enkelt kan köra TEC utan någon risk för kondensering eftersom de kör detta i reglerat läge (även om man kan ställa om till oreglerat).

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en. Det är intressant och rolig techpryl som skulle vara rolig att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mer åt 300W, tippar peltiert har en maximal kyleffekt på 200W då man normalt sett pratar om det inte vad det drar, 226W tech var vanliga på Athlon XP och Pentium 4 tiden tex.
Dessa drar ungefär 300-350W vid 200-226W kylleffekt då.

ja jo det är rimligt, peltier uppnår ju en temperaturskillnad mellan varm och kall och den skillnaden är ju relativ till belastnigen så kalla sidan är kallast utan belastning, När kalla sidan utsätts för en effekt som motsvarar dess kapacitet så är all vinst borta.
Så som du säger nånstans mitt i mellan, Processor på runt 100W i detta fallet vore optimalt för ett Peltier på ca 200W för att fortfarande få en 20-30C lägre temperatur på kalla sidan av pelteriet än den varma.

LTT's video som tvelander länkade kollade jag i går och den visar också att detta 200W Peltier är otillräckligt för maximal last likt blender eller kompilering, där var temperaturerna sämre än med vanlig vattenkylning.

Så i slutändan räcker inte ett 200W tech som drar 300W för att kyla en 10900K, traditionell luft/vattenkylning under maximal belastning presterade bättre.
Ja det fungerade i spel för dom belastar inte alla kärnor oh definitivt inte fullt ut.

Kylaren i sig är en kul produkt tycker jag, finns klart en marknad tror jag MEN jag hade hellre monterat den på nåt med säg 65W ur lådan TDP, kanske som drar 100-125W under överclockning, så 4-6 kärnor helt enkelt, en bra budget spel processor så som 5600X, kan inte vänta till dom slänger denna på en sådan AMD prolle hehe.
Men problemet är ju då kostnaden för kylaren med en budget CPU så för annat än entusiaster som vill experimentera så ser jag inte någon fördel.
Drar sjukt med ström, så ja blir svårare att bygga en tyst dator på också utöver priset.

Däremot kanske vi ser custom water block som har pelteier igen men även sensorer och liknande för att mäta rumstempratur och annat för att undvika kondensering, hat själv funderat på detta för mina retrodatorer i många år så vad intel gjorde är igen ny ide varken jag eller andra hade förut och det har säkert byggts förr, mer att intel gjort en snygg färdig produkt av det.

Enligt artikel:
"För att uppnå önskad effekt från peltierelementet specificerar båda kylarnas strömförbrukning till 200 W."

Rätt sugen på att testa något av de gamla peltierelementen man hade på sin JIUHB (minns jag steppingen rätt såhär 20 år senare?) på kommande 5600X.
Lite sugen är man allt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Körde VapoChill (kompressorkylning) under många år och blir än idag närmast förolämpad när folk tror att deras custom loop lösningar är Da Shit. Peltierkylning var dock i princip alltid förenlig med krångel på ett eller annat sätt.

Varför dog då kompressorkylning? Tja kylning för 10.000 kr visade sig, förbluffande nog, vara en rätt liten marknad... Haha

Permalänk
Inaktiv

Hade en monstruös Dell XPS desktopburk under senare halvan av nollnoll med sluten vätskekylning med peltier, men då ett smartare upplägg än detta (tycker då jag iallafall) där peltierelementet kylde mediet i vätskeloopen istället för direkt på processorn. Man riskerade därför inte att peltieren skulle flaska av processorns värmeutveckling, men krävde då en extra kylfläns på peltierelementet istället. Inget jätteproblem, skulle väl jag säga...

Tyvärr var detta tiden då man tyckte det var bättre ju bullrigare fläktarna var, så man fick tuppjuck då CPU-lasten gick upp till max... Uck. En Core2 Quad 2.6GHz överklockad till 3.2 och övervoltad till 1.4V typ plus peltier som drog avsevärt den med (minst 100W, kanske mer då strömanslutningen var en fet 6-pin kontakt) skapade en enorm mängd spillvärme, det var inte kul. Och nätdelen som var på 1000W (och större än standard ATX, den hade en stående 90mm fläkt i bakkanten) var inte särskilt effektiv heller, den sprutade ut riktigt het luft hela tiden när datorn gick för fullt. Hyfsat mycket spoltjut var det också... Nätdelen skorrade värre än Carl Bildt!

Spelprestanda var ju såklart bra dock, hade dubbla Geforce 8800GTX, de körde allt fullt ös medvetslös tills Crysis dök upp, och då kroknade de rejält.

Hade jag haft oändligt med pengar och mental kraft och ork, hade jag byggt ett system med peltierkyld vätska och dubbla kyl-loopar, en för kylning av datorn, och en annan för kylning av peltierelementet. Men sånt är bara drömmerier. Hade blivit så jäkla meckigt och jobbigt, särskilt som man ju vill ha temperaturreglering på peltierelementet så den inte drar ner CPU-tempen under daggpunkten, och sådana styrsystem växer ju inte på träd direkt. Hade krävt en mikrokontroller och ett gäng effekttransistorer och massa jobb...

Min första peltier köpte jag från Elfa typ 1999 eller 00, minns inte riktigt. Eftersom de hade sviniga priser och jag var fattig snålade jag, blev bara 30W effekt, jag var osäker på om det skulle räcka någonvart, men den AMD K6-III 300MHz jag körde med då behövde inte så mycket kylning. Vid tomgång låg CPU-tempen på 10-12C ungefär så det var aldrig risk för kondens, och vid maxlast sjönk den så som jag minns det cirka 20 grader gentemot enbart luft. Kylde med en Alpha PAL6035 med två staplade YS Tech 60mm fläktar. Standard multipel på CPUn och 75MHz bussfrekvens; fasen, det var tider det!

Påminner om Cray T90. Den körde ju inte med flytande kväve iofs, men väl något ton eller två av fluorinert istället som pumpades från det (gigantiska) badkarsliknande chassit för vektorprocessorerna till en separat kylenhet som är nästan lika stor där vätskan läts flöda i ett vattenfall för att bli av med värmen.

Rätt så hardcore, men så drog ett fullt utrustat system typ 40kW eller därikring också så... Cray T90 är dessutom snyggaste datorn som någonsin gjorts - säger då jag iallafall!

Permalänk
Medlem

Vaporware deluxe

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Min första peltier köpte jag från Elfa typ 1999 eller 00, minns inte riktigt. Eftersom de hade sviniga priser och jag var fattig snålade jag, blev bara 30W effekt, jag var osäker på om det skulle räcka någonvart, men den AMD K6-III 300MHz jag körde med då behövde inte så mycket kylning. Vid tomgång låg CPU-tempen på 10-12C ungefär så det var aldrig risk för kondens, och vid maxlast sjönk den så som jag minns det cirka 20 grader gentemot enbart luft. Kylde med en Alpha PAL6035 med två staplade YS Tech 60mm fläktar. Standard multipel på CPUn och 75MHz bussfrekvens; fasen, det var tider det!

Vad kul att höra!
Körde också en TEC på en Alpha PAL6035 fast med bara en YS Tech-fläkt till en Coppermine P3-550 som var monterad på en Slot-1 till S370-adapter. Hade kondenssäkrat adaptern duktigt och tryckt ner vaselin i slotten. Vid idle låg CPU-temp på -2C men steg sen raskt under belastning. Men lyckades köra CPUn relativt stabilt i 733MHz.
Det knepiga var dock att man inte fick slå av datorn om den stått på idle ett tag för då rusade värmen från kylflänsen tillbaka till CPU som då chockhöjdes från -2C till typ +70C på några sekunder. Vilket tyvärr var vad som hände när brorsan stängde av den vid ett tillfälle då jag inte hade uppsikt och sen var den CPUn död...

Körde även med en Vapochill LS till först Core2Duo E6600 och sen Q9550, QX9650 och QX9770 quad:ar, fick tag på ett custombyggt s1366 socket kit och körde den då även med i7-965 och i7-980X men då hade den seriösa problem med värmen från CPU:erna och kroknade efter bara några minuter med full load.
Tröttnade på allt oväsen från kondensorfläktarna och kompressorn efter ett tag och gick sen över till AIO-vatten vilket jag kört de senaste 9-10 åren. Mina öron tackar mig!
Nu håller jag däremot på och samlar bit för bit ihop delar till ett riktigt over-the-top custom loop system som ska bli intressant att sätta ihop och testa!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hamilton:

Det knepiga var dock att man inte fick slå av datorn om den stått på idle ett tag för då rusade värmen från kylflänsen tillbaka till CPU som då chockhöjdes från -2C till typ +70C på några sekunder.

Wow! Vad ruskigt, vad var den korrekta avstängningssekvensen isåfall?

Permalänk
Medlem

Kylningen är cool... men känns lite som ett PR-trick för Intel.

Tror kylartillverkarna klarar av att göra kylare utmärkt på egen hand utan Intels hjälp, men att de tacksamt tar emot marknadsföringssponsring från Intel, och att Intel glatt tar emot uppmärksamheten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det gällde att värma upp CPUn lite innan man slog av den. Typ nån minut med Prime95.

Skrivet av anon132576:

Wow! Vad ruskigt, vad var den korrekta avstängningssekvensen isåfall?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Det gällde att värma upp CPUn lite innan man slog av den. Typ nån minut med Prime95.

Wow, känns som UPS är ett måste :S

Ganska lustig tanke... UPS'en kickar in och triggar ett script på datorn som startar Prime95 xD
Vanligtvis vill man ju inte direkt öka strömförbrukningen när batteriet kickar in.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Enligt artikel:
"För att uppnå önskad effekt från peltierelementet specificerar båda kylarnas strömförbrukning till 200 W."

Rätt sugen på att testa något av de gamla peltierelementen man hade på sin JIUHB (minns jag steppingen rätt såhär 20 år senare?) på kommande 5600X.
Lite sugen är man allt!

Då peltier drar en hel del mer än dom för bort bör det vara på runt 150W kapacitet då vilket inte är specielt mycket med tanke på att en 10900K lätt kan nå det på luft med en normal 5Ghz all core OC som många mobos gör.

Permalänk

Ja herre gud vilka tider det var. Hemmabyggda vattenblock, peltierelement, EK watterblocks etc var små udda företag. Vi byggde egna vattenkylningssystem när man beställde pumpen från zoo butiken och inte en datorfirma. Man vill inte börja räkan åren...
De mer udda jag gjort var att som innevånare i de mer kallare delare av landet, öppna fönstret i -25 för att sänka temperaturen. Datorn var sällan i ett chassi då det var lätt att kyla resten av grejerna. Vattenkylningens reservoar var en hink med snö och lite vatten så det blev mer en slush med temperatur strax under nollan.
Har även som min normala kylare haft ett evaporationstorn, i den lgh jag bodde då stod datorn i vardagsrummet Helt enkelt en plaslåda med lock ca 20 liter. Ett hål i locket som passar för 110mm avloppsrör, nedre biten stod ner i lådan och i vattnet, några cm ovanför locket så satt ett Y-stycke vänt uppåt. I avgreningen satt en 120mm fläkt och tryckte luft in som då röret stod i vattnet så var enda vägen ut uppåt genom "skortstenen". Vattensloopen gick från plastlådan, via pumpen och kylde datorn, sen högst upp i tornet där det strilades ut genom ett duschmunstycke för att öka ytan och i "motvinden" öka kondenseringen = avkylningen. Funkade bra vattnet höll några grader under rumstemp på en dator som aldrig stängdes av (gatan jag bodde på var bland de först att få BBB när den svängen körde igång...)

Nu känns det rätt skönt med bara en köpes vattenkylare som är tyst

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem

Menar dom på riktigt "under fryspunkten"?
Jag trodde sub-zero betydde under rumstemperatur, alltså farenheit

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Prometeia Mach II och Vapochill, nostalgi på hög nivå!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Menar dom på riktigt "under fryspunkten"?
Jag trodde sub-zero betydde under rumstemperatur, alltså farenheit

Vid idle är det förhållandevis lätt att pressa ner en sådan kylare under nollan vid det upplåsta läget, men när processorn klockas och lastas häller det inte längre. Kollar du videon ovan där detta testas ser man att processorn är uppe i över 40 grader när den testas hårt även i det upplåsta läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid idle är det förhållandevis lätt att pressa ner en sådan kylare under nollan vid det upplåsta läget, men när processorn klockas och lastas häller det inte längre. Kollar du videon ovan där detta testas ser man att processorn är uppe i över 40 grader när den testas hårt även i det upplåsta läget

Okej, kan tänka mig det. Att det inte är lika bra som flytande kväve precis. Men alltså 40 grader är ju rätt bra om den pressas hårt, jag menar 80 hade väl varit det normala om man inte deliddar?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej, kan tänka mig det. Att det inte är lika bra som flytande kväve precis. Men alltså 40 grader är ju rätt bra om den pressas hårt, jag menar 80 hade väl varit det normala om man inte deliddar?

Vid 5.6GHz+ tror jag inte någon temperatur är möjlig för den skulle överlasta vad som helst som inte är mer exotiskt än detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid 5.6GHz+ tror jag inte någon temperatur är möjlig för den skulle överlasta vad som helst som inte är mer exotiskt än detta

nämen kanske 5.5? hade ju varit nice att spela csgo med det och en 3070 på min 1080p-skärm! /s

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hade velat se den kyla en Ryzen.

Der8auer la precis upp detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Der8auer la precis upp detta
https://youtu.be/R2MtHJctd-0

150MHz för 10000kr+ och 300 extra watt (kylare + intel dator)? Nej tack!

Kul att det gick dock!

Permalänk
Medlem

Prestanda per kr med detta måste ju vara horribelt dålig 🤣 även om du får ett golden chip.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm