Hjälp med excel formel

Permalänk
Medlem

Hjälp med excel formel

Sitter och handknackar en hel del för jag inte hittar någon annan lösning.
Finns det någon så är jag tacksam för hjälp.

tex.
A1 B1
A2 B2
Resultat,
Det jag gör för hand nu är
På A3=(A1*B1)+(A2*B2)

Finns det någon annan fin lösning?

Permalänk
Medlem

Tycker väl det fungerar bra, men är inte speciellt skalbart om ditt ark blir större.

Om A kolumnen och B kolumnen växer i höjden använd: SUMMA/SUM(A1:Ax) där x är höjden på din kolumn.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Sätt C1 = A1 * B1

Sen när du skalar på fler rader så drar du bara ner formeln så långt du vill ha den. Och sen summerar kolumn C såklart för ditt resultat.

Eller vad är det du vill egentligen? Frågan är lite vag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen av dom funkar som jag vill.
2 rader nedåt.
A 1-20 kan vi säga har ett fast tal
b 1-20 har ett rörligt tal
Det jag vill är att (A1*B1) + (A2*B2) osv ner till a/b20
svaret ska sedan ligga på tex A21.

off topic, men ändå excel, lärde mig den hårda vägen att det finns svenska och eng formler, vad är skillnaden på ":" och ";"?

Permalänk
Medlem

: används i en range och ; används som avskiljare.

Din förklaring är ganska förvirrande. Försöker du kalkylera en serie som slutar på en godtycklig rad? För om A21 innehåller din formel så kan du inte utöka den hur som helst, och det är dessutom osäkert på hur du vill beräkna A3/B3->A20/B20.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Ingen av dom funkar som jag vill.
2 rader nedåt.
A 1-20 kan vi säga har ett fast tal
b 1-20 har ett rörligt tal
Det jag vill är att (A1*B1) + (A2*B2) osv ner till a/b20
svaret ska sedan ligga på tex A21.

off topic, men ändå excel, lärde mig den hårda vägen att det finns svenska och eng formler, vad är skillnaden på ":" och ";"?

I A21 lägger du =produktsumma(a1:a20;b1:b20)

Formeln multiplicerar varje rad i A med motsvarande rad i B och summerar de två matriserna, dvs summan av A1*B1+A2*B2+...+A20*B20

Edit: håller dock med @talonmas om att det är lite otydligt vad du vill. Vad är det som saknas från talonmas lösning?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

I A21 lägger du =produktsumma(a1:a20;b1:b20)

Formeln multiplicerar varje rad i A med motsvarande rad i B och summerar de två matriserna, dvs summan av A1*B1+A2*B2+...+A20*B20

Detta är samma sak som talonmas beskrev, men använder inte en tredje kolumn för att summera allt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av gwingis:

Om A kolumnen och B kolumnen växer i höjden använd: SUMMA/SUM(A1:Ax) där x är höjden på din kolumn.

Det heter alltså SUMMA om du har Excel på svenska men SUM om du har Excel på engelska.

Skrivet av Sarg:

: används i en range och ; används som avskiljare.

Varning! Har du svensk version av Windows används semikolon som avskiljare. Har du däremot engelsk version av Windows används kommatecken som avskiljare.

Om du utökar till tio gånger tio tal som ska läggas ihop (A1 till J10) kan du gå in i fält L1 och skriva in =PRODUCT(A1:J1). Excel kallar det förmodligen för olika saker beroende på vad det är för språk på Excel. Sedan markerar du fält J1 till J10 och klickar på "fyll ner". Då har du produkterna uträknade i rad J. Sedan går du till fält J11 och skriver =SUM(J1:J10) så får du slutresultatet i fält J11.

Det heter PRODUCT och SUM i min version av Libreoffice. I Excel heter det SUM i engelska versionen av Excel och SUMMA i den svenska versionen. Tror det heter PRODUCT eller PRODUKT (beroende på språk) i Excel men kan inte kolla just nu. Just det där att en massa funktioner byter namn mellan svenska och engelska versionen av Excel kan vara jätteförvirrande om man använder båda versionerna.

Permalänk
Medlem

Förklarar såhär istället då
På rad A är det produktpriser som är fasta
På rad B är det antal hur många utav dessa produkter som är sålda.
Någonstans vill jag veta hur mycket pengar man totalt fått in när man sålt allt.

Permalänk
Medlem

Och lägger jag mig på tex A1, lägger A2*B2 och drar ner formeln blir värdet 0

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte ha en C1 för produkten av A1*B1 och sen summerar du all C i en cell? Är det en skoluppgift?
Krånglar ju bara till det om du nu inte skriver: An+1=(A1*B1)+(A2*B2)...+(An*Bn), som är krångligt det med.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Skrivet av Julin:

Förklarar såhär istället då
På rad A är det produktpriser som är fasta
På rad B är det antal hur många utav dessa produkter som är sålda.
Någonstans vill jag veta hur mycket pengar man totalt fått in när man sålt allt.

=SUMPRODUCT(A1:An,B1:Bn)

Har du svensk versionen av Windows, byter du ut kommatecknet mot ett semikolon. Det ska vara kommatecken om du har engelsk version av Windows men semikolon om du har svensk version av Windows. Funktionen heter SUMPRODUCT om du har engelsk version av Excel, vet inte vad den heter med svensk version av Excel.

Komma/semikolon beror alltså på vad det är för språk på Windows medan namnet på funktionerna beror på vad det är för språk på Excel (som inte behöver vara samma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Varför kan du inte ha en C1 för produkten av A1*B1 och sen summerar du all C i en cell? Är det en skoluppgift?
Krånglar ju bara till det om du nu inte skriver: An+1=(A1*B1)+(A2*B2)...+(An*Bn), som är krångligt det med.

Nope, jobbet.
Nu förstår jag vad du menar, jag har egentligen en C1 också.
Men jag har även a*b,c*d,e*f som blir sen "C1"
Men som ni säger kanske det är lättast att lägga till en "C" efter varje.... nu har jag lagt in nästan allt för hand ändå, suck