Hur når jag min server utanför mitt nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur når jag min server utanför mitt nätverk?

Hej!

Jag har installerat en ubuntu-server på en gammal kontorsdator för att använda den som Perforce-Server. Det funkar fint lokalt att koppla upp mig mot den men jag har inte lyckats nå den utifrån.
Det jag har gjort:

  • Port-forward i min router, adresserat porten till datorn som är servern.

  • Hört snackat med min ISP om att få en statisk IP. De är inte bäst på att följa upp detta så jag vet inte om de gjort detta.

  • Jag har testat min ip-adress och porten via olika sidor(portchecker osv.) men de säger att porten är stängd.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja med att felsöka detta. Sitter någon på lite ideér om vad jag kan göra?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera att du har en publik ip.

Vad har du för router och hur ser din port forward ut?

edit: CGNAT adresser brukar börja på 100.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det här låter som att din IP inte är publik. Väldigt intresserad av varför du vill köra Perforce för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Håller med om att det här låter som att din IP inte är publik. Väldigt intresserad av varför du vill köra Perforce för övrigt!

Nej det verkar ju inte så. Försökte pinga bara min adress men det funkade inte. Borde fortsätta tjata på Bahnhof antar jag...

Jag och min bror utvecklar ett spel i Unreal Engine 4. Har inte haft något vettigt sätt att synka vårt arbete så jag vill väldigt gärna få detta att funka. Perforce är Epics rekommenderade sätt att göra detta. De flesta använder ju virtuella moln-maskiner för detta men vi har inte riktigt råd med det.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

din bror skulle kunna nå servern med en omvänd ssh-tunnel. Det blir lite omständigt eftersom "någon" först måste skapa anslutningen som han kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Börja med att kontrollera att du har en publik ip.

Vad har du för router och hur ser din port forward ut?

edit: CGNAT adresser brukar börja på 100.

Min router är en Technicolor MediaAccess TG389ac

Jag kollar liksom vad min "externa ip" är med t.ex. https://portchecker.co/ och min adress börjar på 155. Banhof ville veta vilken adress jag hade(tyckte jag lät lite konstigt) och Mac-adress till min maskin. Jag gav dem då adressen till min server. Sedan har jag liksom inte hört mer

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

din bror skulle kunna nå servern med en omvänd ssh-tunnel. Det blir lite omständigt eftersom "någon" först måste skapa anslutningen som han kan använda.

Hm... Jag vet inte exakt hur det går till det fpr jag kolla upp. Jag vet att ubuntu-installationen har SSH men inte helt hundra på vad det är.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Nej det verkar ju inte så. Försökte pinga bara min adress men det funkade inte. Borde fortsätta tjata på Bahnhof antar jag...

Jag och min bror utvecklar ett spel i Unreal Engine 4. Har inte haft något vettigt sätt att synka vårt arbete så jag vill väldigt gärna få detta att funka. Perforce är Epics rekommenderade sätt att göra detta. De flesta använder ju virtuella moln-maskiner för detta men vi har inte riktigt råd med det.

Bahnhof ger inte publika adresser till kunder som inte specifikt ber om det. Jag såg i ett annat inlägg att du har bett om det så förhoppningsvis borde det lösa sig snart.

Angående Perforce, låt bli. Jag har använt flera versionshanteringssystem och Perforce är i särklass det sämsta jag kommit i kontakt med. Har hört att CVS tydligen ska kunna vara sämre men det har jag inte stött på, som tur är.

Allvarligt talat, kör bara med Git som alla andra. Det är open source och det finns jättebra tjänster som tillhandahåller en server gratis, som Github och Gitlab. Hela industrin är på väg bort från de gamla systemen och det är av goda skäl. Git har varit industristandard i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Bahnhof ger inte publika adresser till kunder som inte specifikt ber om det. Jag såg i ett annat inlägg att du har bett om det så förhoppningsvis borde det lösa sig snart.

Angående Perforce, låt bli. Jag har använt flera versionshanteringssystem och Perforce är i särklass det sämsta jag kommit i kontakt med. Har hört att CVS tydligen ska kunna vara sämre men det har jag inte stött på, som tur är.

Allvarligt talat, kör bara med Git som alla andra. Det är open source och det finns jättebra tjänster som tillhandahåller en server gratis, som Github och Gitlab. Hela industrin är på väg bort från de gamla systemen och det är av goda skäl. Git har varit industristandard i många år nu.

Jag får tjata mer på dem, helt enkelt.

Hehe! Jag hade helst inte använt perforce, men som sagt så är det systemet som Epic rekommenderar och det är det enda sättet jag hittat som kan hantera stora filer. Vi testade Github en kort stund men vi har för stora filer. Använder Github mest till webbutveckling osv.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbyem:

Jag har testat min ip-adress och porten via olika sidor(portchecker osv.) men de säger att porten är stängd.

Skrivet av bobbyem:

Nej det verkar ju inte så. Försökte pinga bara min adress men det funkade inte. Borde fortsätta tjata på Bahnhof antar jag...

Jag har aldrig sett portchecker faktiskt funka. Den är ju beroende av att något svarar i andra änden och det är långt ifrån alltid så sker. Plus att det kan finnas en massa andra orsaker till problemen som inte portchecker ser.

Du kollar om du har cgnat genom att googla "what's my ip" så kommer google att ge dig din publika IP. Jämför sedan dessa siffror med vad som står för WAN-IP i din router. Är de olika har du cgnat.

Ett annat generellt tips är att starta om sin router efter man gjort en port forward. Jag har sett allt för många routers som inte tar port forwards i drift, tex för att det finns UPnP regler som är i konflikt. Så ta för vana att alltid starta om routern när du ändrat port forward.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte tjata på Bahnhof, allt du behöver göra är att logga in med dina kunduppgifter och registrera MAC-adressen på din router här http://dhcp.bahnhof.se/

Skulle dock inte rekommendera att exponera något emot internet, om du inte verkligen vet vad det innebär.

Ett alternativ är ju att t.ex. sätta upp en OpenVPN server så du kan ansluta med en OpenVPN klient och ha åtkomst till resurser på ditt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Du behöver inte tjata på Bahnhof, allt du behöver göra är att logga in med dina kunduppgifter och registrera MAC-adressen på din router här http://dhcp.bahnhof.se/

Skulle dock inte rekommendera att exponera något emot internet, om du inte verkligen vet vad det innebär.

Ett alternativ är ju att t.ex. sätta upp en OpenVPN server så du kan ansluta med en OpenVPN klient och ha åtkomst till resurser på ditt nätverk.

Tack för svaret!

Ja jag mailade dem lite för att jag inte vet vad jag sysslar med, som ni kanske märker.

Jag vet inte riktigt vad risken är med att ha en fast IP-adress men jag vet heller inte hur jag löser problemet med att nå servern.

OpenVPN har jag inte hört talas om jag skall kolla om det kanske kan lösa det. Känner mig som en analfabet i detta ämnet. Iaf saknar jag den praktiska kunskapen.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Tack för svaret!

Ja jag mailade dem lite för att jag inte vet vad jag sysslar med, som ni kanske märker.

Jag vet inte riktigt vad risken är med att ha en fast IP-adress men jag vet heller inte hur jag löser problemet med att nå servern.

OpenVPN har jag inte hört talas om jag skall kolla om det kanske kan lösa det. Känner mig som en analfabet i detta ämnet. Iaf saknar jag den praktiska kunskapen.

Du kommer inte att få en fast IP-adress utan en publik (dynamisk) IP-adress, eftersom det är brist på IPv4 adresser kan operatörerna inte låsa upp IP-adresser till alla. Bahnhof kan ge dig tillgång till en publik IP-adress men den kan komma att bytas om du t.ex. startar om din router eller har den avstängd en längre tid vid t.ex. utlandsresa

OpenVPN (väldigt förenklat) gör det möjligt för dig att genom en annan enhet utanför ditt hem, kunna annsluta till ditt nätverk hemma via en krypterad tunnel.

Permalänk
Medlem

Inte smart att öppna massa portar, fixa en VPN server och öppna bara porten till den så kan din bror använda en klient för att ansluta till ditt nätverk så inte varenda portscanbot kommer åt grejerna. Då blir det som om han är kopplad till ditt LAN. Wireguard är troligtvis lättare än openVPN att ställa in.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Wireguard är troligtvis lättare än openVPN att ställa in.

Tyvärr har inte WireGuard blivit stort nog än, jag väntar ivrigt på in-kernel WireGuard för pfSense som nu äntligen är på gång!

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som svarat på mina frågor! Jag insåg att det troligen är billigare och lättare att skaffa en VPS och hosta servern där. Så jag valde att gå med Digital Ocean och just nu kostar det ca 50kr i månaden jämfört med vad det skulle kosta att ha en dator igång dygnet runt.

Känns bättre än att exponera mitt nätverk och greja med sånt som jag inte riktigt förstår mig på. Tack för alla råd och förslag!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,