Oculus Quest 2 får stöd för 90 Hz i spel

Permalänk
Melding Plague

Oculus Quest 2 får stöd för 90 Hz i spel

Stöd för högre uppdateringsfrekvens i spel introduceras nu för Oculus Quest 2. Samtidigt tillkommer aktivitetsmätaren Oculus Move.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt ändå att det måste till en pandemi för att VR skall slå igenom. Det hade jag aldrig gissat om nån frågat mej för 10 år sedan.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Nikodemous:

Det är lite lustigt ändå att det måste till en pandemi för att VR skall slå igenom. Det hade jag aldrig gissat om nån frågat mej för 10 år sedan.

Har VR slagit igenom? Tycker mig bara se fler och fler produktionsbolag som pysslade med VR röra sig mot AR istället. På spelfronten har ju Half Life tillkommit, annars är det fortfarande Richie's Plank Experience och Beat Saber som gäller, typ.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Valve Index skrattar i 144 Hz

Tycker VR absolut börjar slå igenom mer men riktigt bra spel i stil med HL: Alyx saknas absolut men det kanske är så att det är i pipelinen nu när man såg framgången där. Men det finns ändå en del kul spel och jag drar fortfarande ut på Alyx(nej, jag är inte alls rädd..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har VR slagit igenom? Tycker mig bara se fler och fler produktionsbolag som pysslade med VR röra sig mot AR istället. På spelfronten har ju Half Life tillkommit, annars är det fortfarande Richie's Plank Experience och Beat Saber som gäller, typ.

Beror på vad man menar med slå igenom. Kundbasen växer exponentiellt, varje månad är VR större än vad det någonsin har varit förut. Det är också fler och fler spel som säljer platinum. Teknologin är billig och bra nog för att många ska ha råd och få ut värde av det, men det kommer växa mycket mer.

Sen finns det fler välpolerade spel än Alyx, bara att det får extremt mycket mer rampljus än något annat.

Permalänk
Medlem

Asgards Wrath fick en GOTY nominering i både VR och PC-kategorierna av IGN: https://nordic.ign.com/asgards-wrath-pc/30056/review/asgards-...

Lone Echo anses av många ha liknande kvalitet som Alyx och ska snart få en uppföljare:

Population: One är ett nytt Batlle Royale-spel för VR med crossplay mellan olika plattformar:

Walking Dead: Saints and Sinners har också fått höga betyg:

Om en månad kommer Respawns nya Medal of Honor:

Motive släppte nyligen Star Wars: Squadrons där ungefär en femtedel av spelarna kör i VR.

Alyx är riktigt bra men jag tycker det är missvisande att hävda att det är det enda spelvärda som finns utöver gimmickspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har VR slagit igenom? Tycker mig bara se fler och fler produktionsbolag som pysslade med VR röra sig mot AR istället. På spelfronten har ju Half Life tillkommit, annars är det fortfarande Richie's Plank Experience och Beat Saber som gäller, typ.

Asgard wrath, Super Hot, Resident Evil 7, Rescue bots, trover saves the universe, Tetris Effect, No mans sky, Star Wars Squadrons, Blood and Thruth, Budget cuts 1 och 2, Pavlov, delar av Ace combat 7, bilspel och simulatorer M.M. är ju bra mjukvara till VR, så det är inte så värst stor brist på spel egentligen, även om mer såklart är önskvärt.

Jag är lite på gränsen till att skaffa VR, men jag är mer inne på att köpa Index eller PSVR framöver eller dess uppföljare, ifall 90Hz fungerar bra till Quest 2 så är det dock inte omöjligt att jag inte orkar vänta på nästa index och jag skulle gärna vilja se att stödet för PS5 blir bättre på många titlar innan jag köper PSVR.

Svårt att hålla sig nu, kanske köper begagnad PSVR i helgen i värsta fall
Quest 2 är i och för sig inte mycket dyrare, men skulle gärna spela igenom till exempel RE7....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Valve Index skrattar i 144 Hz

Tycker VR absolut börjar slå igenom mer men riktigt bra spel i stil med HL: Alyx saknas absolut men det kanske är så att det är i pipelinen nu när man såg framgången där. Men det finns ändå en del kul spel och jag drar fortfarande ut på Alyx(nej, jag är inte alls rädd..).

Oculus Quest skrattar utan sladd

Jag har haft 5 olika VR från de flesta generationerna med start i Rift DK1. Jäklar vilken resa sett till kvalitet och utbud det har varit. Jag har nu Oculus Quest 2 och är så otroligt nöjd. Jag kan verkligen inte se att 144 hz med sladd är en bättre upplevelse än 90 Hz utan sladd. Jag antar att du inte provat själv? För det går verkligen inte att gå tillbaka till att vara fastkedjad. Även portabiliteten när man ska spela på annan plats. Tar bokstavligt talat 1 minut så är du igång, oavsett om du är på kontoret, hos en vän eller till och med utomhus (utan regn eller sol). Har man dessutom priset i åtanke så är det knock out

Jag som varit del av och följt VR communityn under så många år ser nu hur Questen har förändrat spelplanen för VR. Förut så såg familj o vänner på det som en töntig hjälm, nu med det låga priset och kvaliteten så överväger till och med min tekniskt ointresserade mamma ett köp.

Tyck vad man vill om Facebook, men för VR har de gjort något fantastiskt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Hade varit intressant med motsvarande studie i Eve-online där toxic ingår i spelupplevelsen

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Oculus Quest skrattar utan sladd

Jag har haft 5 olika VR från de flesta generationerna med start i Rift DK1. Jäklar vilken resa sett till kvalitet och utbud det har varit. Jag har nu Oculus Quest 2 och är så otroligt nöjd. Jag kan verkligen inte se att 144 hz med sladd är en bättre upplevelse än 90 Hz utan sladd. Jag antar att du inte provat själv? För det går verkligen inte att gå tillbaka till att vara fastkedjad. Även portabiliteten när man ska spela på annan plats. Tar bokstavligt talat 1 minut så är du igång, oavsett om du är på kontoret, hos en vän eller till och med utomhus (utan regn eller sol). Har man dessutom priset i åtanke så är det knock out

Jag som varit del av och följt VR communityn under så många år ser nu hur Questen har förändrat spelplanen för VR. Förut så såg familj o vänner på det som en töntig hjälm, nu med det låga priset och kvaliteten så överväger till och med min tekniskt ointresserade mamma ett köp.

Tyck vad man vill om Facebook, men för VR har de gjort något fantastiskt

Måste fråga, vad har Facebook gjort som inte ursprungligen är oculus prestation?

Also, hur pass snabbt kommer man in i spel från att man ställer sig upp för att ta fram headset tills att du är redo och startar spelet med quest 2?
Håller med om att trådlöst är en stor faktor i upplevelsen och tvivlar på att många trådade headset kommer dyka upp längre (var redan rätt konstigt att valve inte förberedde någon trådlös läsning för index) men med min tpcast setup så går förberedelse från ca 30 sekunder (koppla in headset, så på förgreningsdosa till lighthouses, ta ner controller från hylla och sätta på sig headset) till typ 2-3 min i bästa fall när man ska fram med laddat batteri, ha trådlösa lösningen ordnad och allt testat osv.

Vad jag förstår funkar vives egna trådlösa bättre och Quest är ännu snabbare om man kör Quest-native spel, men hur snabbt är det faktiskt när man kör via pc?

Märkte snabbt att såvidare jag inte råkar vara inne i en playtrjough av något större spel så bör jag lämna trådlösa grejerna på hyllan då mecket med att starta resulterar i att jag i princip aldrig hoppar in i vr på impuls - med allt vanilla så tar det inte mycket mer tid att förbereda för vr än för att spela vanligt på pc liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Oculus Quest 3 - med typ 120+ graders FOV och 144Hz

Men tills dess duger min Quest 2 fint.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Måste fråga, vad har Facebook gjort som inte ursprungligen är oculus prestation?

Also, hur pass snabbt kommer man in i spel från att man ställer sig upp för att ta fram headset tills att du är redo och startar spelet med quest 2?
Håller med om att trådlöst är en stor faktor i upplevelsen och tvivlar på att många trådade headset kommer dyka upp längre (var redan rätt konstigt att valve inte förberedde någon trådlös läsning för index) men med min tpcast setup så går förberedelse från ca 30 sekunder (koppla in headset, så på förgreningsdosa till lighthouses, ta ner controller från hylla och sätta på sig headset) till typ 2-3 min i bästa fall när man ska fram med laddat batteri, ha trådlösa lösningen ordnad och allt testat osv.

Vad jag förstår funkar vives egna trådlösa bättre och Quest är ännu snabbare om man kör Quest-native spel, men hur snabbt är det faktiskt när man kör via pc?

Märkte snabbt att såvidare jag inte råkar vara inne i en playtrjough av något större spel så bör jag lämna trådlösa grejerna på hyllan då mecket med att starta resulterar i att jag i princip aldrig hoppar in i vr på impuls - med allt vanilla så tar det inte mycket mer tid att förbereda för vr än för att spela vanligt på pc liksom.

Facebook pumpar in en väldig massa pengar, det är klart det viktigaste de gjorde. Kompetens och idéer fanns där redan vilket du har rätt i. Egentligen kunde det varit vilket företag som helst antar jag, bara pengarna rullat in. En väldig massa utvecklare av spel har på egen hand efter Quest 2 releasen rapporterat om massiva ökningar i försäljning pga fler användare vilket även det skapar svallvågor som bidrar till fortsatt utveckling.

Startar jag upp Questen hemma på min vanliga spelplats, redan ansluten till Wifi m m så är jag igång och kan bläddra bland spel/appar på ca 30 sekunder. Flyttar jag mig och behöver ställa in spelytan på nytt ca 60 sekunder. Den absolut största skillnaden är att det är så himla enkelt att ta med den till familj o vänner. Extra plus att det är så enkelt att streama bild o ljud till TV eller telefon så alla kan se.

Jag har faktiskt inte testat Vives trådlösa modul, men jag får precis lika bra kvalitet med trådlös Quest via Virtual Desktop som jag hade med min Vive som var trådad, sett till latency, spårning m m. Sen är ju grafik bättre men det är ju hårdvaran.

Jag är verkligen inte en fanboy, jag tycker faktist att Quest 2 är en överlägsen produkt allt sammantaget

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det här börjar ändå bli lite intressant snart... Trådlöst och till ett väldigt bra pris.

Hur ser det ut idag om man kör trådlöst via PC? Är det i klass med de bästa trådade VR-headseten eller mycket sämre?

Hur fungerar det att spela sittandes. Har läst runt lite och verkar mer eller mindre fungera bra med nästan alla spel?

Och viktigaste frågan. Är det kul? Dels alla "småspel" men hur fungerar storspel som exempelvis Fallout 4? Blir man less snabbt eller är det roligare än att spela vanligt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Måste fråga, vad har Facebook gjort som inte ursprungligen är oculus prestation?

Also, hur pass snabbt kommer man in i spel från att man ställer sig upp för att ta fram headset tills att du är redo och startar spelet med quest 2?
Håller med om att trådlöst är en stor faktor i upplevelsen och tvivlar på att många trådade headset kommer dyka upp längre (var redan rätt konstigt att valve inte förberedde någon trådlös läsning för index) men med min tpcast setup så går förberedelse från ca 30 sekunder (koppla in headset, så på förgreningsdosa till lighthouses, ta ner controller från hylla och sätta på sig headset) till typ 2-3 min i bästa fall när man ska fram med laddat batteri, ha trådlösa lösningen ordnad och allt testat osv.

Vad jag förstår funkar vives egna trådlösa bättre och Quest är ännu snabbare om man kör Quest-native spel, men hur snabbt är det faktiskt när man kör via pc?

Märkte snabbt att såvidare jag inte råkar vara inne i en playtrjough av något större spel så bör jag lämna trådlösa grejerna på hyllan då mecket med att starta resulterar i att jag i princip aldrig hoppar in i vr på impuls - med allt vanilla så tar det inte mycket mer tid att förbereda för vr än för att spela vanligt på pc liksom.

Dom pumpar in extremt mycket pengar i FoU, finansierar utvecklandet av ”AAA”-spel och subventionerar kostnaden av headsets för att bredda marknaden.

Quest går i standby, så du är inne i VR ungefär omedelbart när du sätter den på huvudet. Sen beror det lite på lösning: standalone är det bara att hoppa in i spelen, har för mig att Beat Saber tar 15 sekunder från programstart till att du spelar. Trådat med USB så får du koppla in USB-kabel om den inte redan sitter i, aktivera Link och sedan antingen gå in i Rift store eller starta spelet via Steam. Runt 30-40 sekunder låter rimligt. Trådlöst med Virtual Desktop så får du starta Virtual Desktop, gå till spelmenyn och sen starta spelet, liknande tid där om inte kortare.

Ofta är det dock inte tiden i sig som är hindret utan alla steg/friktionen för att sätta igång, det känns palligt även om det egentligen bara tar några minuter. Där har standaloneenheter en stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Facebook pumpar in en väldig massa pengar, det är klart det viktigaste de gjorde. Kompetens och idéer fanns där redan vilket du har rätt i. Egentligen kunde det varit vilket företag som helst antar jag, bara pengarna rullat in. En väldig massa utvecklare av spel har på egen hand efter Quest 2 releasen rapporterat om massiva ökningar i försäljning pga fler användare vilket även det skapar svallvågor som bidrar till fortsatt utveckling.

Startar jag upp Questen hemma på min vanliga spelplats, redan ansluten till Wifi m m så är jag igång och kan bläddra bland spel/appar på ca 30 sekunder. Flyttar jag mig och behöver ställa in spelytan på nytt ca 60 sekunder. Den absolut största skillnaden är att det är så himla enkelt att ta med den till familj o vänner. Extra plus att det är så enkelt att streama bild o ljud till TV eller telefon så alla kan se.

Jag har faktiskt inte testat Vives trådlösa modul, men jag får precis lika bra kvalitet med trådlös Quest via Virtual Desktop som jag hade med min Vive som var trådad, sett till latency, spårning m m. Sen är ju grafik bättre men det är ju hårdvaran.

Jag är verkligen inte en fanboy, jag tycker faktist att Quest 2 är en överlägsen produkt allt sammantaget

Allright, har följt tråden en del och fått bilden av att virtual desktop är ganska meckigt för att lira pcvr men det är kanske den klassiska luringen att i ett diskussionsforum lär du främst se problem som kan diskuteras och inte så många rapporter om att allt fungerar väl

Jo, om någon frågade vad de borde köpa för vr idag så skulle jag nog rekommendera Reverb G2 om de är inbitna gamers eller Quest 2 om de inte har problem med att vara låsta till Facebook-konto.

Det är svårt att rekommendera index då det har en hel del flaws för priset, och svårt även med vive då de inte utvecklats alltför mycket men behållit högt pris över åren. Om personen var en entusiast av kaliber så är det givetvis pimax som vore rekommendationen, och det blir nog min nästa uppgradering.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det här börjar ändå bli lite intressant snart... Trådlöst och till ett väldigt bra pris.

Hur ser det ut idag om man kör trådlöst via PC? Är det i klass med de bästa trådade VR-headseten eller mycket sämre?

Hur fungerar det att spela sittandes. Har läst runt lite och verkar mer eller mindre fungera bra med nästan alla spel?

Och viktigaste frågan. Är det kul? Dels alla "småspel" men hur fungerar storspel som exempelvis Fallout 4? Blir man less snabbt eller är det roligare än att spela vanligt?

Trådlöst är väldigt beroende av nätverksförhållanden. Har du bra router, sladd till PC:n och Quest får vara ifred på 5GHz-bandet så kan du få en bildkvalité som få har invändningar mot. För att inte få någon kompression alls behöver du köra trådade headsets.

Sitta funkar, olika bra beroende på spel.

Många tycker att det är kul, sen är det kanske inte för alla. Bästa är ju att kunna testa först. Just Fallout 4 tyckte jag personligen var en usel portning, kontrollerna är väldigt förvirrande och klumpiga i VR men det är ju heller inte skapat med VR i åtanke. Jag hade lättare för Skyrim VR där det finns många bra mods, men det är lite bökigt där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom pumpar in extremt mycket pengar i FoU, finansierar utvecklandet av ”AAA”-spel och subventionerar kostnaden av headsets för att bredda marknaden.

Quest går i standby, så du är inne i VR ungefär omedelbart när du sätter den på huvudet. Sen beror det lite på lösning: standalone är det bara att hoppa in i spelen, har för mig att Beat Saber tar 15 sekunder från programstart till att du spelar. Trådat med USB så får du koppla in USB-kabel om den inte redan sitter i, aktivera Link och sedan antingen gå in i Rift store eller starta spelet via Steam. Runt 30-40 sekunder låter rimligt. Trådlöst med Virtual Desktop så får du starta Virtual Desktop, gå till spelmenyn och sen starta spelet, liknande tid där om inte kortare.

Ofta är det dock inte tiden i sig som är hindret utan alla steg/friktionen för att sätta igång, det känns palligt även om det egentligen bara tar några minuter. Där har standaloneenheter en stor fördel.

Jag känner ingen jätterespekt för att de pumpar in pengar, hade de inte kört sitt låsta system hade jag sett det som en helt bra sak, att de pumpar in pengar för att stödja enbart sin egen plattform, not so much.

Bra att veta iallafall- de flesta video reviews osv som jag sett har fått det att se ut som mycket mer komplicerat än plug&play (eller don't plug&play, lol) för att Quest2 wireless med Steam. När jag pratat med kollegor osv så brukar de känna att det verkar jobbigt att bara sätta upp ett par lighthouses på väggen, att rekommendera en lösning där det sedan ska upp en ny router/ap och sideloadas patchar och grejor känns risky, men om det är nära p&p nu så är det ju bra mycket lättare rekommendation.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag känner ingen jätterespekt för att de pumpar in pengar, hade de inte kört sitt låsta system hade jag sett det som en helt bra sak, att de pumpar in pengar för att stödja enbart sin egen plattform, not so much.

Bra att veta iallafall- de flesta video reviews osv som jag sett har fått det att se ut som mycket mer komplicerat än plug&play (eller don't plug&play, lol) för att Quest2 wireless med Steam. När jag pratat med kollegor osv så brukar de känna att det verkar jobbigt att bara sätta upp ett par lighthouses på väggen, att rekommendera en lösning där det sedan ska upp en ny router/ap och sideloadas patchar och grejor känns risky, men om det är nära p&p nu så är det ju bra mycket lättare rekommendation.

Deras forskare presenterar grundforskning på diverse branschforum som Siggraph så det är inte enbart hysch hysch.

Lite exempel på forskningsområden dom varit ganska transparenta med:

https://research.fb.com/blog/2020/06/holographic-optics-for-t...

https://m.youtube.com/watch?v=86-tHA8F-zU

https://www.oculus.com/blog/research-reflections-facebook-rea...

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=gwO-3AgNIao

https://www.oculus.com/blog/oculus-research-spotlight-teaming...

https://www.oculus.com/blog/introducing-asw-2-point-0-better-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har VR slagit igenom? Tycker mig bara se fler och fler produktionsbolag som pysslade med VR röra sig mot AR istället. På spelfronten har ju Half Life tillkommit, annars är det fortfarande Richie's Plank Experience och Beat Saber som gäller, typ.

Jo det har slagit igenom ganska väl. Quest 2 har legat väl till på Prisjakts popularitetslista och man ser ofta VR-spel på Steam "flest sålda" lista.

Det finns inte så många spel av Half Life klassen, men många som ändå är bra. Man kan nog säga liknande grejer om alla saker man inte är intresserade av. Som någon som inte har en Xbox så är Halo det enda spelet jag känner till för konsolen. Det betyder inte att det faktiskt skulle vara ett dåligt utbud av spel, bara att jag inte känner till dem.

VR är långt ifrån lika populärt som platta spel, men det behöver inte slå ut traditionellt spelande för att slå igenom. Med Half Life Alyx så ville helt plötsligt miljontals ha VR och med Quest 2 kommer miljontals skaffa det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Okej, allt ser ju rätt intressant ut men tycker fortfarande att det låter som att allt detta bygger på Oculus-kompetens snarare än facebook- ja de bidrar med pengar definitivt och många av dessa saker hade kanske inte gått av stapeln utan investering, men var exakt bidrar facebook med något unikt här?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Asgards Wrath fick en GOTY nominering i både VR och PC-kategorierna av IGN: https://nordic.ign.com/asgards-wrath-pc/30056/review/asgards-...

https://www.youtube.com/watch?v=2AeMI-qHtt8

Lone Echo anses av många ha liknande kvalitet som Alyx och ska snart få en uppföljare:

https://www.youtube.com/watch?v=MZvqve8E5Vw

Population: One är ett nytt Batlle Royale-spel för VR med crossplay mellan olika plattformar:

https://www.youtube.com/watch?v=7pS_XCm4MaI

Walking Dead: Saints and Sinners har också fått höga betyg:

https://www.youtube.com/watch?v=0oL10hTdmvo

Om en månad kommer Respawns nya Medal of Honor:

https://www.youtube.com/watch?v=sJoXkNyJjOs

Motive släppte nyligen Star Wars: Squadrons där ungefär en femtedel av spelarna kör i VR.

Alyx är riktigt bra men jag tycker det är missvisande att hävda att det är det enda spelvärda som finns utöver gimmickspel.

Oooooh, Medal of Honor. Hamnade på önskelistan i Steam direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Allright, har följt tråden en del och fått bilden av att virtual desktop är ganska meckigt för att lira pcvr men det är kanske den klassiska luringen att i ett diskussionsforum lär du främst se problem som kan diskuteras och inte så många rapporter om att allt fungerar väl

Jo, om någon frågade vad de borde köpa för vr idag så skulle jag nog rekommendera Reverb G2 om de är inbitna gamers eller Quest 2 om de inte har problem med att vara låsta till Facebook-konto.

Det är svårt att rekommendera index då det har en hel del flaws för priset, och svårt även med vive då de inte utvecklats alltför mycket men behållit högt pris över åren. Om personen var en entusiast av kaliber så är det givetvis pimax som vore rekommendationen, och det blir nog min nästa uppgradering.

Jag vill inte påstå att virtual desktop är meckigt.
Jag kanske första gången då det är några steg som ska göras.
Men när det är installerat så startar man bara virtual desktop i Questen så har man sin skärm framför sig och så startar man PCVR därifrån, SteamVR eller Oculus

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop är smått meckigt men efter installation är det litterärt bara start and go Redigt bra bildkvalitet också om man ser till att använda 5ghz samt har en kabel från pc-router. Har kört genom half life alyx många gånger på mitt gamla pimax 5k och jämnfört med quest 2 med virtualdesktop är det bannemig ingen skillnad i bildkvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Okej, allt ser ju rätt intressant ut men tycker fortfarande att det låter som att allt detta bygger på Oculus-kompetens snarare än facebook- ja de bidrar med pengar definitivt och många av dessa saker hade kanske inte gått av stapeln utan investering, men var exakt bidrar facebook med något unikt här?

Det är Oculus kompetens, även fast säkert en hel del tillkommit efter uppköpet också.
Facebook är ägaren helt enkelt, dom bidrar med pengar.
Det är ju inte för inte det bytt namn till Facebook reality labs.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill inte påstå att virtual desktop är meckigt.
Jag kanske första gången då det är några steg som ska göras.
Men när det är installerat så startar man bara virtual desktop i Questen så har man sin skärm framför sig och så startar man PCVR därifrån, SteamVR eller Oculus

Hmm allright then.

Skrivet av Wasp:

Virtual Desktop är smått meckigt men efter installation är det litterärt bara start and go Redigt bra bildkvalitet också om man ser till att använda 5ghz samt har en kabel från pc-router. Har kört genom half life alyx många gånger på mitt gamla pimax 5k och jämnfört med quest 2 med virtualdesktop är det bannemig ingen skillnad i bildkvalité

Jo, om det är något som faktiskt lockar mig med Quest 2 så är det deras display, dock är Pimax eller Reverb bättre val för min del där då jag redan har lighthouse setup med Index controllers osv. Hur upplevde du trackingen på Pimax? Folk har generellt mycket bra att säga om pimax men har sett ett par test där de direkt jämfört tracking mellan pimax, vive och index och fann att pimax hade mer problem med occlusion osv. Var det något du någonsin störde dig på eller var det en sådan där grej som kanske som värst dök upp men inte illa nog att lägga sig på minnet?

Skrivet av Molotov:

Det är Oculus kompetens, även fast säkert en hel del tillkommit efter uppköpet också.
Facebook är ägaren helt enkelt, dom bidrar med pengar.
Det är ju inte för inte det bytt namn till Facebook reality labs.

Det är den bild jag fått med. Det är inte för sent för Facebook att ändra på sig som företag heller, de har mycket tryck på sig att ta ansvar för sin plattform så vem vet vad som sker i framtiden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Det är Oculus kompetens, även fast säkert en hel del tillkommit efter uppköpet också.
Facebook är ägaren helt enkelt, dom bidrar med pengar.
Det är ju inte för inte det bytt namn till Facebook reality labs.

Dom har väl också motkrav som att man ska låsas mot deras sociala nätverk. Nu kan man väl argumentera att Valve gör detsamma med Steam men jag upplever inte Valve som lika problematiskt företag som Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Dom har väl också motkrav som att man ska låsas mot deras sociala nätverk. Nu kan man väl argumentera att Valve gör detsamma med Steam men jag upplever inte Valve som lika problematiskt företag som Facebook.

Ja, man behöver ett Facebook-konto då Oculus kontona (också ägda av Facebook) inte längre gäller för nyregistrering.
Vill man inte ha Facebook konto och inte har ett Oculus-konto så får man avstå Quest helt enkelt.
Ryktas om jailbreak, men det avfärdades som fake nyligen men det lär ju finnas folk som försöker jailbreaka den.
Lyckas dom med det så skulle säkert enheten gå att använda som ett PCVR-headset iaf.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Dom har väl också motkrav som att man ska låsas mot deras sociala nätverk. Nu kan man väl argumentera att Valve gör detsamma med Steam men jag upplever inte Valve som lika problematiskt företag som Facebook.

Jag visste inte att valve låst sin produkt till steam 🙁. Jag antar att man då inte kan använda valves produkt om man köpt spelen på Epic store, EA, eller gog? För isåfall så låter det som att en låsning mot facebook där jag har möjlighet att välja vilken spelbutik jag vill köpa spelet ifrån, som en bättre deal. Varför har detta inte fått mer uppmärksamhet för?!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Kommer kasta ut en fruktansvärt dum fråga, tror jag...

Jag vill testa VR i sim racing, t.ex. AC/ACC/iRacing, och funderar på att köpa Quest 2.
Behöver jag köpa Link? Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Kommer kasta ut en fruktansvärt dum fråga, tror jag...

Jag vill testa VR i sim racing, t.ex. AC/ACC/iRacing, och funderar på att köpa Quest 2.
Behöver jag köpa Link? Ja?

Du behöver inte den officiella kabeln, du kan köra med valfri USB-kabel med type C i minst ena änden. För bäst kvalitet ska du ha USB3 och maximalt 3 meter (den officiella är fiberoptisk och hanterar 5 meter men är dyr).

Alternativt, med bra nätverk som nämnt ovan, kan du köra trådlöst.