Permalänk

Kylpasta from hell

Köpte en dator med customloop, skulle skruva bort den idag.
det satt så SJUKT hårt, värmde med hårfön osv, vickade i sidled och fick till slut av den, men locket för cpun satt kvar i kylaren 🤦‍♂️
Värmde på ordentligt men det gick verkligen inte.
Det slutade att jag fick bända med en spackelspade och plopp så flög den av.
”Pastan” som nu sitter (tror på riktigt att det är kemisk metall 😅) går verkligen inte bort från varken kylaren eller CPU locket.
Har putsat med aceton i 30 min och det ser ut som det gjorde från början.
Någon som har nåt tips om hur man kan få rent på sakerna?

Permalänk

Spackelspade Du har väl redan prövat med hammare och spik.

Isopropanol som gäller och de ska fungera men det tar tid. Antagligen är de flytande metall som smetats på.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

AMD:s orginal kylpasta sitter så fast att det är risk att slita med cpun när man tar bort kylaren.
Fick ta en massa isopropanol för att få bort den. (biltemas elektronikrengöringsspray)

Kör själv med cooler masters kylpasta nu som är bättre. går att torka bort med hushållspapper.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Spackelspade Du har väl redan prövat med hammare och spik.

Isopropanol som gäller och de ska fungera men det tar tid. Antagligen är de flytande metall som smetats på.

Ja det kanske lät lite barskt med spackelspade 😄 men det funkade utmärkt (med kraft) utan skador.
Det sitter så fruktansvärt hårt att inte ens etyl kan få bort det, får nog våtslipa ner skiten 😁

Permalänk
Medlem

Bild funkar ej och verkar inte finnas på den aktuella adressen heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Nej den var bara uppe i 72 timmar bilden.

Jag fick våtslipa med 1200 papper, tog säkert 30 min att få bort allt, sen körde jag metallpolish och nu är den som ny, men helt otroligt vad det satt!

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp bilden igen?
Detta vill vi ju se!

Kan det vara superlim som kylpasta?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det kanske var flytande metall som använts med en kylare som inte gillade kombon och pastan/flytande metallen och kylaren helt enkelt smälte ihop/flytande metallen åt upp kylarens metall (troligen aluminium).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Före:

Efter:

Fixat bilderna /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Fortfarande trasiga bilder =/

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Jag har fått för mig att när man ska ta av kylaren från en AMD-cpu (AM4 iaf, bör vara samma bakåt också) så ska man vrida kylaren innan/medan man tar loss den. Och det är nog också bra om man gör det kort efter man stängt av datorn så att CPUn och kylpastan fortfarande är varm.

Har hört om liknande problem från andra.

Permalänk
Medlem

Nästa gång kör ett stresstest i 10 minuter stäng av datorn och avmontera direkt. Då borde kylpastan vara hyggligt mjuk.

Permalänk

Tro mig, detta hade inte ens lossnat om man värmt upp det med atomklyvning....
😅

Permalänk
Medlem

Satt IHSen fast i kylpastan?
Du deliddade alltså din CPU med kylpasta och kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Fortfarande trasiga bilder =/

Högerklicka och öppna i ny flik, fungerar på de två senaste, inte den i första posten.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon sorts liquid metal pasta tycker jag.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har fixat bilderna

ONT:

Som @Zunil säger så ser det ut som flytande metall innan det är borttaget, men flytande metall påverkar ytan så det syns fortfarande när det är borttaget. Jag lägger mina pengar på värmeledande lim.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har fixat bilderna

ONT:

Som @Zunil säger så ser det ut som flytande metall innan det är borttaget, men flytande metall påverkar ytan så det syns fortfarande när det är borttaget. Jag lägger mina pengar på värmeledande lim.

Han har ju våtslipat i 30 min, kanske försvann då?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag har fått för mig att när man ska ta av kylaren från en AMD-cpu (AM4 iaf, bör vara samma bakåt också) så ska man vrida kylaren innan/medan man tar loss den. Och det är nog också bra om man gör det kort efter man stängt av datorn så att CPUn och kylpastan fortfarande är varm.

Det bör man göra på alla kylflänsar som kyler ett chip/etc på ett kretskort då det är betydligt lättare att förstöra chip/kretskort med ett lyft vs vridning.

Har inte tänkt på att lossa kylfläns fort medans pastan är varm efter användning tidigare.
Men nu när jag funderat på det i 1min så är jag rätt säker på att du behöver vara väldigt snabb, för en kylfläns (särskilt när man kommer in på tornkylare) kyler troligen ner en cpu/pasta från 80°-90° till 10°-20° över rumstemp väldigt fort.
Och då dels för att det tar ett tag att stänga ner windows/etc och cpu´n jobbar knappt inte alls då, men även att tempen behöver vara rätt hög för att få en gammal pasta att släppa lättare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av frong:

Han har ju våtslipat i 30 min, kanske försvann då?

Haha missade det, tyckte den var för blank för att bara sandpapper hade varit i farten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Högerklicka och öppna i ny flik, fungerar på de två senaste, inte den i första posten.

Nu funkar de, utan högerklick (=

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Finns ju sånt där metall-klister som sitter förbannat hårt, förre ägaren kanske jobbade på saab och snodde med lite hem (som NSA)?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det bör man göra på alla kylflänsar som kyler ett chip/etc på ett kretskort då det är betydligt lättare att förstöra chip/kretskort med ett lyft vs vridning.

Har inte tänkt på att lossa kylfläns fort medans pastan är varm efter användning tidigare.
Men nu när jag funderat på det i 1min så är jag rätt säker på att du behöver vara väldigt snabb, för en kylfläns (särskilt när man kommer in på tornkylare) kyler troligen ner en cpu/pasta från 80°-90° till 10°-20° över rumstemp väldigt fort.
Och då dels för att det tar ett tag att stänga ner windows/etc och cpu´n jobbar knappt inte alls då, men även att tempen behöver vara rätt hög för att få en gammal pasta att släppa lättare.

Ja det är inte så dumt att göra så oavsett, det har du helt rätt i. Men med just AMD så är inte CPUn säkrad i sockeln så det blir nästan ett krav att göra på det viset.

Har inte själv testat hur lätt/svårt det är att få av kylaren om jag tar av den så snabbt som möjligt eller om jag låter den kallna en längre tid. Har aldrig behövts för min del (bara haft Intel-CPUer dessutom). Det kanske är som gamla husmorstips, svårt att veta om det verkligen funkar.

Vill man vara riktigt snabb kan man alltid öppna chassi, lägga ner den (om man vill), köra typ Cinebench eller någon annan tung last, stänga av genom att hålla nere power-knappen i några sekunder och sen direkt ta ut kylaren. Vet inte hur det är nuförtiden med risk att något blir korrupt när man gör så? Tror inte det ska vara någon fara.

Permalänk
Medlem

Jag använder 99,5% isopropanol. Fungerar även från sidorna. En bra metod är några rundor benchmark före.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon försökt sig på liquid metal men med något som inte var menat för det från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har fixat bilderna

ONT:

Som @Zunil säger så ser det ut som flytande metall innan det är borttaget, men flytande metall påverkar ytan så det syns fortfarande när det är borttaget. Jag lägger mina pengar på värmeledande lim.

Skrivet av Nbwu:

Finns ju sånt där metall-klister som sitter förbannat hårt, förre ägaren kanske jobbade på saab och snodde med lite hem (som NSA)?

Kan tänka mig att det är något liknande detta:
https://www.chemtronics.com/circuitworks-conductive-epoxy-2

Är epoxy med silverpartiklar = väldigt bra ledningsförmåga för både värme och el.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!