Qualcomm undantas handelsförbud – får leverera till Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Kritiserat Trumps hållning mot Kina. Har själv skumma anknytningar till kinesiska intressen och har tagit emot stora summor pengar.

Jaså? Belägg för dessa?

Skrivet av jeppe109:

Hur är det med NSA i relation till detta?
Ganska genialiskt på ett sätt att aktivt samla information olovligt med säkerhet som täckmantel.
Smartare än att öppet ha lagar för att få tillgång till information.

Det är nog jag som är paranoid men jag köper inte att USA är så mycket bättre än Kina i det avseendet.

USA har väldigt lite hårdvara inom svensk säkerhet och militär som består väldigt mycket av hårdvara från Huawei. Samma Huawei som ägs av den kinesiska staten genom Huawei holding group.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Belägg för dessa?

USA har väldigt lite hårdvara inom svensk säkerhet och militär som består väldigt mycket av hårdvara från Huawei. Samma Huawei som ägs av den kinesiska staten genom Huawei holding group.

https://www.revolver.news/wp-content/uploads/2020/09/2020.09....

Finns massor med mer information som extraherats från hans laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Belägg för dessa?

USA har väldigt lite hårdvara inom svensk säkerhet och militär som består väldigt mycket av hårdvara från Huawei. Samma Huawei som ägs av den kinesiska staten genom Huawei holding group.

https://nypost.com/2020/10/15/emails-reveal-how-hunter-biden-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De flesta storbolagen som drabbats av kriget, förlorar pengar på det. Något som ägarna sällan gillar. Därav att de flesta trycker på regimen i Kina/CCP och USAs regering att lösa konflikten, och ta bort hinder.

Det är en kamp om att dumpa sin överproduktion, om marknader, råvaror. Gör man inte det går man under. Krig av alla möjliga slag kostar kortsiktigt, men har ekonomiska grunder. Det finns helt enkelt inget annat alternativ för bolagen än att kollektivt fortsätta med militära medel.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är en kamp om att dumpa sin överproduktion, om marknader, råvaror. Gör man inte det går man under. Krig av alla möjliga slag kostar kortsiktigt, men har ekonomiska grunder. Det finns helt enkelt inget annat alternativ för bolagen än att kollektivt fortsätta med militära medel.

Nu var det handleskrig som diskuterades. Inte regelrätta militära krig (det är inte Kina intresserade av i första hand).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Håller inte med. De flesta är överens om att USA är det "mindre onda" i detta sammanhang. Och jag håller inte heller med om att USA behöver motverkas i dagsläget.

Sedan verkar du lägligt glömma att USA inte har lagar som ger dem rätt att ta del av information utan någon som helst grund utan de måste gå igenom domstol för att få dessa. I Kina behöver de bara knacka på.

Och Edward Snowdens avslöjanden var bara påhitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och Edward Snowdens avslöjanden var bara påhitt?

Du missar fortfarande helt min poäng.

Kina är en kommunistisk diktatur som aktivt vill sprida sina influenser antingen genom hot eller genom infiltration. USA är en demokratisk republik. Ser du inte skillnaden här?

Amerikanska staten sitter inte med samma typ av tillgång av vital svensk infrastruktur som Kina gör så din whataboutism missar fullständigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du missar fortfarande helt min poäng.

Kina är en kommunistisk diktatur som aktivt vill sprida sina influenser antingen genom hot eller genom infiltration. USA är en demokratisk republik. Ser du inte skillnaden här?

Båda är sämre än europa och USAs demokrati är ganska sargad med deras tvåpartisystem och lobbyism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Båda är sämre än europa och USAs demokrati är ganska sargad med deras tvåpartisystem och lobbyism.

Men fortfarande en demokrati. Tvåpartisystem är i sig inte fel. Lobbyism förekommer överallt tyvärr och är en del av våran vardag.

Sedan sämre än Europa? Skulle nog säga att USA är bättre än en rad länder i Europa. Exempel är Belarus, Polen eller varför inte Ungern? Länder som antingen är eller aktivt vandrar mot auktoritära stater med diktatur som följd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men fortfarande en demokrati. Tvåpartisystem är i sig inte fel. Lobbyism förekommer överallt tyvärr och är en del av våran vardag.

Sedan sämre än Europa? Skulle nog säga att USA är bättre än en rad länder i Europa. Exempel är Belarus, Polen eller varför inte Ungern? Länder som antingen är eller aktivt vandrar mot auktoritära stater med diktatur som följd.

Bra analys och kommentar. Till de länderna så kan vi även lägga halveuropeiska Turkiet och Ryssland.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra analys och kommentar. Till de länderna så kan vi även lägga halveuropeiska Turkiet och Ryssland.

Korrekt. Turkiet vandrar kraftigt mot en teokrati.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag önskar biden öppnar upp för google och huawei igen så man kan köpa Huawei igen

Skrivet av sleepyoh:

Gillar Huawei's produkter. Nova 5t är den telefon jag varit mest nöjd med av alla jag haft och väldigt prisvärd. Sen sitter ju deras switchar överallt och är enkla att ha att göra med. Bra grejor liksom.

Skrivet av medbor:

Trump är en galen person som får för sig saker, han testade säkert bara sin makt genom att försöka få sin vilja igenom i den här frågan. Jag säger alltså inte att Huawei inte har band till Kinesiska staten eller hur allvarligt detta är, men känns mer och mer som humöret för dagen när denna fråga dyker upp hela tiden... undrar vart Biden kommer ställa sig

Skrivet av Ceji:

Vi borde istället skapa en allians för att motverka USA. De har i princip monopol på all teknologi (Google, Microsoft, Apple, Intel, AMD, Nvidia inklusive ARM, Facebook, Instagram, mm) och kan om de vill banna tillverkare för att gynna de inhemska tillverkarna. Vilket jag tror var fallet med Huawei. Sen kan de kalla det säkerhetsskäl eller vad de vill.
Att Huawei har kopplingar till Kinesiska staten är väl lika självklart som att Cisco eller Apple har det. Inte för att de skulle våga erkänna det men det är en helt annan sak.

Det som retar mig mest är att de flesta tycker att USA är de goda och Kina är de onda, tror man att det ligger till så är man verkligen naiv.. De är egentligen lika goda kålsupare båda två.

Skrivet av Dizzö:

Bra.

Hoppas Huawei får google services igen så man kan ha dem som alternativ när man köper ny telefon i framtiden.

Skrivet av IlyaZ:

Storbolagen låter drängarna i Washington göra det de kan för att säkerställa deras fortsatta monopol. Business as usual. Det är samma gamla visa i ny tappning, förr var det "weapons of mass destruction", nu gormar de över någon obevisbar "övervakning" som de själva ägnar sig åt.

Skrivet av IlyaZ:

Regeringarna är inget annat än företrädare för storbolagens, och deras ägares, kollektiva intressen. Det betyder inte att alla tjänar eller förlorar på det, men att några har överhanden och drar i en viss riktning, inte för att det är roligt eller pga någon meningsskiljaktighet, utan för att de måste expandera för att överleva. Det är så maskinen fungerar.

Skrivet av medbor:

Båda är sämre än europa och USAs demokrati är ganska sargad med deras tvåpartisystem och lobbyism.

Tycker ni alla skall se denna mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget;

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker ni alla skall se denna mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget;

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

Jag tror inte jag är den enda som redan vet detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker ni alla skall se denna mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget;

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

Det är ju givet. De gör bra telefoner dock som jag gärna köper igen. Sjukt nöjd med min Mate 20 X.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är ju givet. De gör bra telefoner dock som jag gärna köper igen. Sjukt nöjd med min Mate 20 X.

Skulle inte säga att det är givet, för alla här.

Många som tror att Huawei är innovativa, när det i grunden är ett statsfinasierat skurkföretag vars affärsidé är att stjäla andra bolags programkod, design och idéer.

God tur med nästa Huawei du köper med kinesiskt OS (istället för Android).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle inte säga att det är givet, för alla här.

Många som tror att Huawei är innovativa, när det i grunden är ett statsfinasierat skurkföretag vars affärsidé är att stjäla andra bolags programkod, design och idéer.

God tur med nästa Huawei du köper med kinesiskt OS (istället för Android).

Spionmjukvaror finns det fler av än Huaweis nya OS, och många andra företag är inte heller särskiljt innovativa.

Tittar man på varje enskild sak som Apple släpper i sina telefoner är dom ofta ett eller flera år efter konkurrensen, skillnaden är att de gör bra helhetslösningar och bra produkter. Det är exakt det som Huawei också var extremt bra på och därför de senaste generationerna av deras produkter började gå riktigt bra internationellt.

Min frus P20 Pro fullständigt krossar min iPhone X när det kommer till foto så fort ljuset inte är fullt solljus.

Andra företag som Xiaomi eller Oppo är väl inte mindre kopplade till regimen? Problemet är väl bredden hos Huawei, när de började leda och konkurrera i för många segment och på en för hög nivå. Visst är foliehatten på, men det känns absolut som mer av ett politiskt/ekonomiskt beslut än att handla om moral/värderingar eller säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spionmjukvaror finns det fler av än Huaweis nya OS, och många andra företag är inte heller särskiljt innovativa.

Tittar man på varje enskild sak som Apple släpper i sina telefoner är dom ofta ett eller flera år efter konkurrensen, skillnaden är att de gör bra helhetslösningar och bra produkter. Det är exakt det som Huawei också var extremt bra på och därför de senaste generationerna av deras produkter började gå riktigt bra internationellt.

Min frus P20 Pro fullständigt krossar min iPhone X när det kommer till foto så fort ljuset inte är fullt solljus.

Andra företag som Xiaomi eller Oppo är väl inte mindre kopplade till regimen? Problemet är väl bredden hos Huawei, när de började leda och konkurrera i för många segment och på en för hög nivå. Visst är foliehatten på, men det känns absolut som mer av ett politiskt/ekonomiskt beslut än att handla om moral/värderingar eller säkerhet

Det är skillnad på att inte vara innovativ, och på ren stöld.

Att inte vara innovativ är tråkigt, men inte varken brottsligt eller moraliskt fel.

Företag som CCP vill skall ta kontroll över viss marknad, eller öka sin närvaro, kan de dessutom gå in och aktivt subventionera. Så inte alls otroligt att den kinesiska regimen gör så i fallet med Huawei och en del av deras produkter.

Klart det blir prisvärda då. Dels behöver de inga kostnader för R&D (se filmen) som andra bolag, och dels kan de även få subsidier för produktionen av produkterna, och sälja dessa med negativ marginal.

Klart det kan bli svårt för Apple och andra som Samsung att konkurrera då. Knappast på rättvisa eller lika villkor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/