Apple GDPR-anmäls i Tyskland och Spanien

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Webhallen har jag bett om, den andra hade jag inte bett om, utan något om Geekbuying mailat, men som sagt, det fanns en avregistrera direkt i mailet, vilket var det du sa att det inte fanns ju?

Citerade du rätt person då? Jag har varken pratat om mail eller avregistrering i inlägget du citerade (vilket dittills var mitt enda i tråden).

Hur som haver, nej. Företag får inte behandla dina personuppgifter innan du samtyckt, så att först skicka ut mail utan ditt samtycke är inte OK bara för att där finns en "avregistrera"-knapp i mailet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Citerade du rätt person då? Jag har varken pratat om mail eller avregistrering i inlägget du citerade (vilket dittills var mitt enda i tråden).

Hur som haver, nej. Företag får inte behandla dina personuppgifter innan du samtyckt, så att först skicka ut mail utan ditt samtycke är inte OK bara för att där finns en "avregistrera"-knapp i mailet.

Inte nödvändigtvis korrekt. Om personen exempelvis har handlat av sidan har de möjlighet att skicka marknadsföring utan samtycke i enlighet med GDPR. Den rättsliga grunden är i det fallet berättigat intresse, som i praktiken innebär att det endast behöver finnas en möjlighet till opt-out i mailet. Det förutsätter dock att vissa kriteriet uppfyllts innan, exempelvis att personen blivit informerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Citerade du rätt person då? Jag har varken pratat om mail eller avregistrering i inlägget du citerade (vilket dittills var mitt enda i tråden).

Hur som haver, nej. Företag får inte behandla dina personuppgifter innan du samtyckt, så att först skicka ut mail utan ditt samtycke är inte OK bara för att där finns en "avregistrera"-knapp i mailet.

My bad! Trodde verkligen jag citerade en annan person gällande just Gmail. Angående det där med personuppgifter det vet jag, jag har visserligen ett konto på Geekbuying så kanske råkade missa att bocka i något när jag skapade mitt konto

Skrivet av Yatagarasu:

Det finns inte längre någon "länk" längst ner på mailen i nya/senaste Gmail för Android. Utan man lär navigera in på mejlet, sedan gå igenom en dropdown-meny och sedan är det 2-3 click med alternativ/konfirmation bort till efter det.

Det går som sagt fortfarande absolut att ta bort en prenumeration, men av någon anledning har man tyckt det är en bra idé att inte längre ha länkarna direkt i mejlet utan valt att dölja dom bakom meny alternativ som inte alls är tydligt vid första anblick.

Trodde ärligt att företagen börjat skita i GDPR och allt annat som sätter krav på "Unsubscribe"-knappar - Visat sig att Google gjort halva jobbet åt dom bara

EDIT:
Märkte nu när jag tänkte ta en print som exempel att vissa mejls varken har en unsubscribe-länk i botten ELLER ens alternativet i menyn... Kan däremot "Block" eller "Report Spam" haha... (EA mail ang. att EA Play betan är live, som referens).

På de mail jag får, så har jag det, se dessa två bilder som exempel

Detta är i den senaste versionen av Gmail appen på min telefon, så jag känner inte igen det du skriver gällande Gmail. Måste vara mer företaget som mailar sig snarare än Gmail

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bra. Tryck gärna till alla företag som pysslar med detta fanskap.

Skrivet av snraway:

Du kan (änsålänge) installera Win10 utan Microsoftkonto, men det implicerar specialmek under installationen. Du måste tex se till att inte ansluta något nätverk, sedan klicka igenom ett sk dark pattern, dvs en icke-intuitiv och medvetet krånglig process, med suggestiva varningar om random elände osv.

Har läst någonstans att även detta undantag dock ska bort inom något år, och att MS-konto ska bli helt required.

Eftersom MS med all sannolikhet vill flytta in Windows 10 i måååååålnet förr eller senare, så har jag länge räknat med att ett förbannat konto kommer bli ett krav. Och det har ju blivit svårare och svårare att undvika det vid nyinstallation, över tid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

På de mail jag får, så har jag det, se dessa två bilder som exempel
https://i.imgur.com/8jRRYAw.jpg
https://i.imgur.com/0H79PMC.jpg

Detta är i den senaste versionen av Gmail appen på min telefon, så jag känner inte igen det du skriver gällande Gmail. Måste vara mer företaget som mailar sig snarare än Gmail

Såhär har jag fått det på dom mejlen som ens erbjuder en "Unsubscribe"

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Såhär har jag fått det på dom mejlen som ens erbjuder en "Unsubscribe"
https://i.imgur.com/LfVMKLR.png

På den där bilden, finns det dock en Avanmäl knapp, bredvid jabra.se och sekretesspolicy finns det en avanmäl knapp. Det är nog därifrån den där unsubscribe kommer ifrån. Den läser av mailet och om det finns någon avanmäl knapp, så har Gmail visat den i den där listan för att göra det enklare, men finns det inte i mailet, så kan ju inte Google trolla fram det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig