Permalänk
Medlem

Uppgradera, men var börjar jag?

Hej på er,
Besitter idag följande kamera och objektiv
Nikon D40x
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II
Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro

Tittar man runt verkar de flesta rekommendera att man uppgraderar sina objektiv först men jag funderar på om inte det först och främst gäller i de fall att man redan har ett relativt modernt kamerahus, kanske max 5 år gammalt?
I förlängningen bör man ju så klart uppgradera hela paketet så att säga men vad är er rekommendation i mitt fall. Bör jag titta på ljusstarkare/bättre objektiv eller får jag ut mer av ett modernare kamerahus?

Jag tittar på att köpa något begagnat men frågan är vad?
När det gäller kamerahus har jag tittat på antingen D5600 eller D7200. Skiljer det mycket i sensor på dessa? D5600 är ju lite nyare dock en lägre nivå av kamera "Upper-Entry" vs "Mid-Range".

Gällande objektiv finns det ju en uppsjö att välja bland. Jag har funnit mig mest använda mitt Sigma objektiv och fotat på 70mm mest för det bättre ljusinsläppet samt att jag gillar det lite mer komprimerade utseendet som detta objektiv ger. Med D40x:en känner jag att jag inte kan gå högre än ISO400 så jag har fått anpassa mitt fotograferande lite därefter också.

Det objektiv jag mest tittat på är nog Nikkor AF-S 50mm f/1,4G som känns som ett lämpligt ljusstarkt alternativ till mina nuvarande objektiv. Utöver det kanske en 24-70mm f/2,8 zoom eller liknande skulle vara något att titta på också.

Önskar gärna rekommendation på i vilken enda man bör börja? Magkänslan säger att ett modernare kamerahus är bättre till att börja med men finare optik är samtidigt också svårt att slå.
Kom gärna med förslag på andra kamerahus / objektiv som ni också tror skulle passa och varför.
Primärt kommer jag fota porträtt på sambo/hund men även en del småflygplan (behov av hög slutarhastighet) och landskap dock förmodligen inga vida vyer utan mer "inzoomat" på ett objekt så som löv, träd, buskar, stenar, djur med mera.

Permalänk
Medlem

Detta med objektiv stämmer väldigt bra.

Jag hade en gammal Canon EOS 400d och var som du på väg att köpa något nytt för jag var inte nöjd med bilderna.
Läste på då jag själv hört detta med att objektivet är där man bör lägga pengar på i första hand.
Köpte då ett objektiv som då kostade 9500 kr ca. Ett 17-55 mm ljusstarkt objektiv som var riktigt bra enligt alla tester.

Det var en chock hur extremt stor skillnad det blev på allt, min gamla 10MP Canon fick ut bilder som jag trodde var helt omöjligt.
På detta började jag sedan lära mig att fota allt i RAW och det var nästa steg till att få ut bilder som var så riktigt riktigt bra.

Det var först när jag bestämde mig för att gå upp till fullformatskamera som jag bytte kamerahus.

Köper du ett nytt hus men har kvar enklare objektiv kommer du inte bli speciellt nöjd.
Objektivet är det som i första hand "gör" bilden, hur skarp bilden blir, hur färger, kontrast och djup bilden får.

Så jag skulle rekommendera att du lägger en stor slant på ett riktigt bra objektiv samt lär dig att fota i RAW innan du köper ett nytt kamerahus som inte kommer ge dig direkt mycket bättre bilder om objektivet du har är i det billigare segmentet.
jag har ingen koll på vad dina objektiv kostar/har för kvalitet men om Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II är ett klassiskt kitt-objektiv så kan du räkna med att den inte ger direkt bra bilder.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill du åstadkomma med din uppgradering?

Oavsett så har jag några råd när det kommer till kamerahus som kan underlätta i ditt fotograferande och få dig att utvecklas.

- Nikon har några olika autofokussystem med 9, 39, 51 eller 157 fokuspunkter. Sikta på minst 51. Det gör att du får större täckning med autofokus. Systemet med 39 är hjälpligt bra, men kamerorna som har det (D5xxx-serien har andra problem).
- Satsa på ett hus med två rattar för bländare och slutartid. Vill man fotografera i läge M så är det sjukt mycket smidigare. Inte en feature att tulla på tycker jag.
- Kan du så gå upp på fullformat. Jag väntade alldeles för länge med detta steg, men det finns ingen anledning att vänta. Dina gamla objektiv fungerar med begränsad upplösning, men du kommer snabbt att byta ut dem också.

Följer man detta så landar man i några modeller. Den enda APS-C är D300/D300s som du kan få mellan 1000-2000kr beroende på om det är s-modellen eller ej. Det är små skillnader mellan de två. Har du större budget skulle jag satsa på en D700 som kostar från 3000kr beroende på hur många bilder som tagits. Alternativt om du vill spendera ännu mer kan du gå på D750, D800, D810 osv.

D7100, D7200 och D7500 är bra, men kostar för mycket i mina ögon. Hellre en D700 än D7xxx.
D5xxx serien går bort eftersom den har 39-punkters autofokus samt bara en ratt för bländare/slutartid.
D6xx serien går bort eftersom det är för liten prisskillnad mot D7xx-serien. Det finns även lite problem med D600 som man måste se upp med om man köper begagnat. D600/D610 har även den 39-punkters autofokus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det beror ju, som sagt, på vad du tänker dig få ut av en uppgradering.

D40 är ju en rätt gammal kamera så du skulle såklart vinna en del på att byta hus. Däremot kanske du inte behöver tänka i banor om att köpa ett nytt avancerat hus för att få en märkbar skillnad. Även en begagnad D3200 skulle göra ganska stor skillnad för brusnivån på högre ISO-tal du får även högre upplösning, bättre AF och lite snabbare sekvenstagning. Ja, och så video åxå... Dessa går att hitta för runt 1000kr och uppåt, beroende på hur mycket tålamod man har.

Sedan kan man såklart köpa mycket mer avancerade hus beroende på egenskaper man tycker är viktiga. En D300(s), som nämnts ovan är en mycket snabbare kamera med avsevärt bättre AF och den är även robustare. Däremot har den sämre bildkvalitet än D3200.
Jag tycker dock det känns tveksamt om det är värt för dig att byta till småbild/fullframe. D700 är, som sagt, annars en mycket kompetent kamera, men de brukar gå för runt 4000kr begagnat. D610 har dock avsevärt bättre bildkvalitet än D700, så återigen är det frågan om vad som är viktiga egenskaper...
Vill man ha så mycket uppgradering för så lite pengar som möjligt (så att man kan lägga mer på objektiven) tror jag D3200 är svårslagen, dock.

Ang. objektiv så beror det ju kanske lite på vad du landar i vad gäller kameran. Jag hade personligen inte kört på 24-70 till APS-C, utan hellre kollat på tex Sigma 17-50/2.8 OS HSM men vet du att du inte kommer att använda området under 24mm så... Fast 24-70-objektiven är i regel för småbild och både större och dyrare.
Jag tycker personligen inte att AF-S 50/1.4G är värt merkostnaden mot AF-S 50/1.8G, det är ju i princip dubbla priset för inte SÅ mycket mer (åtminstone nypriser). Kanske kan det vara värt att lägga de extra pengarna på att uppgradera telezoomen istället, om du gillar det lite komprimerade perspektivet, som du skriver. Antingen en bättre 70-300, som faktiskt är användbar på 300mm och f/5.6, som tex Tamron 70-300/4-5.6 VC USD, eller kanske en begagnad 70-200/2.8 av något slag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar.
För att ge svar på lite frågor, främst vad det är jag vill få ut av en uppgradering så skulle jag sägga att just nu lider jag av att jag inte får ner mina slutar tider, särskillt grådassiga vinterdagar som det är nu. Försöker jag kontra med högre ISO (800 - 1600) så blir det snabbt ohållbart med brus i bilderna.
Tyvärr är detta med mina nuvarande objektiv slående över hela det spann jag jobbar i just nu vilket är ca 24 - 200mm eller 24 - 300 kanske jag bör säga för tror inte Sigman är gjort för APS-C och Nikon har väl en crop faktor på 1,5?
Andra viktiga parametrar är nog att jag känner att D40in inte riktigt hinner med att fokusera ibland eller helt enkelt börjar leta fokus åt helt fel håll trots att jag nästa har perfekt fokus redan.
Jag fotar mer eller mindre uteslutande i Aperture-mode och RAW. Framkallar allt sedan i RawTherapee.
Fullrame är nog inte på tapeten. Dels känner jag inget direkt behov av en fullrame kamera just nu och dels skulle det innebära att jag skulle behöva byta ut mitt 18-55mm objektiv samtidigt som är gjort för APS-C sensor.
Bra notis gällande 50mm obejktiv, jag ska kolla lite på f/1,8 varienten med
Under 24mm kommer jag nog inte ta särskillt mycket bilder som det känns som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBHunter:

Tack för alla bra svar.
För att ge svar på lite frågor, främst vad det är jag vill få ut av en uppgradering så skulle jag sägga att just nu lider jag av att jag inte får ner mina slutar tider, särskillt grådassiga vinterdagar som det är nu. Försöker jag kontra med högre ISO (800 - 1600) så blir det snabbt ohållbart med brus i bilderna.
Tyvärr är detta med mina nuvarande objektiv slående över hela det spann jag jobbar i just nu vilket är ca 24 - 200mm eller 24 - 300 kanske jag bör säga för tror inte Sigman är gjort för APS-C och Nikon har väl en crop faktor på 1,5?
Andra viktiga parametrar är nog att jag känner att D40in inte riktigt hinner med att fokusera ibland eller helt enkelt börjar leta fokus åt helt fel håll trots att jag nästa har perfekt fokus redan.
Jag fotar mer eller mindre uteslutande i Aperture-mode och RAW. Framkallar allt sedan i RawTherapee.
Fullrame är nog inte på tapeten. Dels känner jag inget direkt behov av en fullrame kamera just nu och dels skulle det innebära att jag skulle behöva byta ut mitt 18-55mm objektiv samtidigt som är gjort för APS-C sensor.
Bra notis gällande 50mm obejktiv, jag ska kolla lite på f/1,8 varienten med
Under 24mm kommer jag nog inte ta särskillt mycket bilder som det känns som.

Fullframe hjälper dig mycket när det kommer till prestanda i dåligt ljus. Sensorn har 2,25 ggr större yta än APS-C och samlar därför motsvarande mer ljus.

En viktig fråga här är hur mycket du vill lägga på denna uppgradering. Är du nu inne på att bara köpa ett nytt hus skulle jag inte rekommendera någon av de du tittat på utan istället sätta av lite pengar till nytt/nya objektiv också. De objektiven du har är verkligen entry level. 18-55 objektivet är en så kallad kit-zoom och jag rekommenderar att du byter ut den oavsett. Bildkvalitet sitter mycket mer i objektivet än i huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fullframe hjälper dig mycket när det kommer till prestanda i dåligt ljus. Sensorn har 2,25 ggr större yta än APS-C och samlar därför motsvarande mer ljus.

En viktig fråga här är hur mycket du vill lägga på denna uppgradering. Är du nu inne på att bara köpa ett nytt hus skulle jag inte rekommendera någon av de du tittat på utan istället sätta av lite pengar till nytt/nya objektiv också. De objektiven du har är verkligen entry level. 18-55 objektivet är en så kallad kit-zoom och jag rekommenderar att du byter ut den oavsett. Bildkvalitet sitter mycket mer i objektivet än i huset.

I förlängning så är ju en total uppgradering självklart på kartan med både hus och objektiv men till en början kanske bara ett av dom?
Med tanke på ett ett nytt hus kommer att följa med mig under väldigt lång tid framöver så behöver det ju även uppfylla lite framtida behov. Exempelvis möjligheten att kunna dels beskära lite i post men att det sedan ska finnas tillräckligt mycket pixar kvar för att framkalla på papper och hänga upp på väggen. Då tänker jag som störst 40x60cm.
Väljer jag fullframe så får jag helt enkelt göra mig av med kit-lensen och byta den direkt ifall jag vill komma åt bränvidder under 70mm till en början eller går det ställa om en fullframe i APS-C läge så att den beskär direkt i kamera så att man fortfarande kan använda APS-C objektiv?
Jämför man exempelvis D700 med D7200 så är kanske största skillnaden megapixelantalet om man bortser från sensorstorleken. Detta har ju ganska stor betydelse i hur stort man kan förstora sina foton när man väl vill skriva ut dom antar jag?
däremot om man letar lite så kan man ju få tag på en 50mm f/1,8 + en D300 för bara lite drygt vad endast ett D7200 hus kostar.
Vill man ha fullframe och 24Mpix så kan jag så klart titta på D750 men det blir genast dyrare men då går jag initialt miste om allt under 70mm?
Om man jämför Fullframe med APS-C för en stund och pratar om det du skrev om att fullframe ger 2,25ggr mera yta. Vad resulterar det i f-stop / slutarhastighet. 2,25ggr mer yta vad motsvara det? Ett helt steg i bländare / halverad slutartid? Eller är det i kvadrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBHunter:

I förlängning så är ju en total uppgradering självklart på kartan med både hus och objektiv men till en början kanske bara ett av dom?
Med tanke på ett ett nytt hus kommer att följa med mig under väldigt lång tid framöver så behöver det ju även uppfylla lite framtida behov. Exempelvis möjligheten att kunna dels beskära lite i post men att det sedan ska finnas tillräckligt mycket pixar kvar för att framkalla på papper och hänga upp på väggen. Då tänker jag som störst 40x60cm.
Väljer jag fullframe så får jag helt enkelt göra mig av med kit-lensen och byta den direkt ifall jag vill komma åt bränvidder under 70mm till en början eller går det ställa om en fullframe i APS-C läge så att den beskär direkt i kamera så att man fortfarande kan använda APS-C objektiv?
Jämför man exempelvis D700 med D7200 så är kanske största skillnaden megapixelantalet om man bortser från sensorstorleken. Detta har ju ganska stor betydelse i hur stort man kan förstora sina foton när man väl vill skriva ut dom antar jag?
däremot om man letar lite så kan man ju få tag på en 50mm f/1,8 + en D300 för bara lite drygt vad endast ett D7200 hus kostar.
Vill man ha fullframe och 24Mpix så kan jag så klart titta på D750 men det blir genast dyrare men då går jag initialt miste om allt under 70mm?
Om man jämför Fullframe med APS-C för en stund och pratar om det du skrev om att fullframe ger 2,25ggr mera yta. Vad resulterar det i f-stop / slutarhastighet. 2,25ggr mer yta vad motsvara det? Ett helt steg i bländare / halverad slutartid? Eller är det i kvadrat?

Allt annat lika så innebär sensorstorleken mellan APS-C och småbild ungefär ett steg i brusprestanda. Om man fotar på ISO1600 med APS-C kommer man att få ungefär samma mängd brus på ISO3200 med småbild. Det resulterar såklart i att man kan halvera slutartiden, om man har samma bländarvärde.

Nu är det ju mer som skiljer D7200 och D700. D7200 är ju en betydligt nyare kamera och har, skulle jag säga, ungefär samma mängd brus på samma ISO-tal som D700 har. D7200 är dessutom i princip ISO-invariant, vilket gör att man inte blir så mycket straffad om man tex lyfter skuggorna i efterbehandligen. Gör man samma sak med D700 blir det rejält med brus.
D7200 har även en uppdaterad variant av Multicam 3500-AF-modulen som fokuserar betydligt bättre i svagt ljus. Jag har både D700 och D750 (D750 har samma version som D7200) och jag tycker att skillnaden är påtaglig i både säkerhet och snabbhet när ljuset tryter.

Däremot har D700 en mycket större och finare sökare och är mer robust byggd och småbildssensor ger ju andra fördelar, som tex större möjligthet att använda kort skärpedjup (det blir ju samma skillnad där, på ett steg). f/2 på APS-C ger samma skärpedjup som f/2.8 på småbild. Leker man då med tanken att sätta på ett f/1.4-objektiv på småbild måste man ner på f/1 på APS-C för att få samma skärpedjup. Detdär med skärpedjupet är såklart något som är attraktivt för porträttfoto.

Ang. att använda APS-C-objektiv på småbild så går det utmärkt men bilden blir ju, som sagt beskuren, så har man tex bara 12Mpix att utgå från som med D700 blir det ju lite skralt med pixlar kvar i APS-C-läge. Man kan ju även beskära själv i efterhand, om man vill. Det blir ju samma sak. Men man får upp en ram/ruta i sökaren som visar utsnittet för APS-C. Du får ju dock fler pixlar kvar med tex en 24-mpix småbildskamera beskuren till APS-C än vad du får ur din D40x. Så skulle du skaffa en D610 eller D750 och köra med 18-55 ett tag skulle du ändå vinna i bildkvalitet på det, även om du såklart inte kan nyttja kamerans fulla potential.

En annan sak som skiljer mellan FF och APS-C är att det är mycket svårare att hitta objektiv som ger bra skärpa ända ut i hörnen med FF. Det spelar inte någon större roll för porträtt men för landskap är det såklart mer avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Allt annat lika så innebär sensorstorleken mellan APS-C och småbild ungefär ett steg i brusprestanda. Om man fotar på ISO1600 med APS-C kommer man att få ungefär samma mängd brus på ISO3200 med småbild. Det resulterar såklart i att man kan halvera slutartiden, om man har samma bländarvärde.

Nu är det ju mer som skiljer D7200 och D700. D7200 är ju en betydligt nyare kamera och har, skulle jag säga, ungefär samma mängd brus på samma ISO-tal som D700 har. D7200 är dessutom i princip ISO-invariant, vilket gör att man inte blir så mycket straffad om man tex lyfter skuggorna i efterbehandligen. Gör man samma sak med D700 blir det rejält med brus.
D7200 har även en uppdaterad variant av Multicam 3500-AF-modulen som fokuserar betydligt bättre i svagt ljus. Jag har både D700 och D750 (D750 har samma version som D7200) och jag tycker att skillnaden är påtaglig i både säkerhet och snabbhet när ljuset tryter.

Däremot har D700 en mycket större och finare sökare och är mer robust byggd och småbildssensor ger ju andra fördelar, som tex större möjligthet att använda kort skärpedjup (det blir ju samma skillnad där, på ett steg). f/2 på APS-C ger samma skärpedjup som f/2.8 på småbild. Leker man då med tanken att sätta på ett f/1.4-objektiv på småbild måste man ner på f/1 på APS-C för att få samma skärpedjup. Detdär med skärpedjupet är såklart något som är attraktivt för porträttfoto.

Ang. att använda APS-C-objektiv på småbild så går det utmärkt men bilden blir ju, som sagt beskuren, så har man tex bara 12Mpix att utgå från som med D700 blir det ju lite skralt med pixlar kvar i APS-C-läge. Man kan ju även beskära själv i efterhand, om man vill. Det blir ju samma sak. Men man får upp en ram/ruta i sökaren som visar utsnittet för APS-C. Du får ju dock fler pixlar kvar med tex en 24-mpix småbildskamera beskuren till APS-C än vad du får ur din D40x. Så skulle du skaffa en D610 eller D750 och köra med 18-55 ett tag skulle du ändå vinna i bildkvalitet på det, även om du såklart inte kan nyttja kamerans fulla potential.

En annan sak som skiljer mellan FF och APS-C är att det är mycket svårare att hitta objektiv som ger bra skärpa ända ut i hörnen med FF. Det spelar inte någon större roll för porträtt men för landskap är det såklart mer avgörande.

Mycket intressant läsning, tack så mycket.
Blir mer och mer inställd på att det kanske är lika bra att ta steget till FF direkt om jag ska uppgradera hus.
Du skrev att D7200 är i princip ISO-invariant men D700 är inte det. Hur är det med D610 och D750?
Ska nog forska lite i skillanden mellan dessa två hus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBHunter:

Mycket intressant läsning, tack så mycket.
Blir mer och mer inställd på att det kanske är lika bra att ta steget till FF direkt om jag ska uppgradera hus.
Du skrev att D7200 är i princip ISO-invariant men D700 är inte det. Hur är det med D610 och D750?
Ska nog forska lite i skillanden mellan dessa två hus.

D750 är i alla fall ISO-invariant. Jag tror att D610 är det också.
Det är iofs trevligt att kunna rädda sina bilder fem steg, men det är ju inte ofta man behöver göra det. Inte jag i alla fall.

D610 är ingen dålig kamera, det jag ser är dock att de som säljer D610 begagnade vill ha nästan lika mycket för dem som D750 och då är ju D750 den bättre kameran. Personligen har jag kommit att gilla det större antalet fokuspunkter i D700/D750.

Jag har sett skrivas om bildkvalitet flera gånger i tråden. Man ska inte blanda ihop bildkvalitet med upplösning. Upplösningen i alla dessa kameror räcker för hyffsat stora utskrifter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

D750 är i alla fall ISO-invariant. Jag tror att D610 är det också.
Det är iofs trevligt att kunna rädda sina bilder fem steg, men det är ju inte ofta man behöver göra det. Inte jag i alla fall.

D610 är ingen dålig kamera, det jag ser är dock att de som säljer D610 begagnade vill ha nästan lika mycket för dem som D750 och då är ju D750 den bättre kameran. Personligen har jag kommit att gilla det större antalet fokuspunkter i D700/D750.

Jag har sett skrivas om bildkvalitet flera gånger i tråden. Man ska inte blanda ihop bildkvalitet med upplösning. Upplösningen i alla dessa kameror räcker för hyffsat stora utskrifter.

Tack för bra svar.
Nej precis som du skriver så ska ju inte upplösning förväxlas med bildkvalitet, det är två olika saker.

Jag tror jag börjar få en känsla för vad jag vill göra/köpa nu.
Hur brukar begagnatmarknaden se ut efter jul? Brukar det dyka upp en hel del objektiv och kamerahus?
Tanken är i så fall att jag nu när lönen kommer investerar i en 50mm f/1,8 antingen om jag hittar en begagnad eller om det finns någon butik på webben som eventuellt har lite Black Friday rea?
Därefter tittar jag på att hitta ett D610 eller D750 hus efter jul/nyår.

När det kommer till begagnade kamerahus. Hur ska man tänka kring antalet tagna bilder? Vad är en acceptabel nivå? När börjar slutarmekanismen gjort sitt och det är dags för service/reparation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBHunter:

Blir mer och mer inställd på att det kanske är lika bra att ta steget till FF direkt om jag ska uppgradera hus.

Nu säger jag inte att du inte ska satsa på FF, det får du göra som du vill (jag har ju själv den vägen vandrat), men det är även lätt att drabbas av uppgraderingsdjävulen och någonstans måste man ju även dra något slags gräns. Jag brukar alltid försöka tänka att uppgraderingen ska fylla ett syfte och att det ska finnas ett behov, så att jag inte enbart köper baserat på "Vill ha!".

Det sagt så finns det inte några större nackdelar med FF, utom att både husen och objektiven generellt är lite större och dyrare.

En liten nackdel dock är att en 50mm blir ett utmärkt porträttobjektiv på APC-S medan kan kanske hellre vill ha ett 85mm för den typen av bilder på FF. AF-S 85/1.8G är ett finfint objektiv, men man får ju räkna med ca 3000kr och uppåt för ett begagnat.
Det är ju inte så att det inte går att ta porträtt med en 50mm, men perspektivet kan bli mindre smickrande för huvud eller huvud/axlar, medan det funkar fint för halvkropp eller helkropp.
Appråpå uppgraderingsdjävulen.

Skrivet av JBHunter:

Hur brukar begagnatmarknaden se ut efter jul? Brukar det dyka upp en hel del objektiv och kamerahus?
Tanken är i så fall att jag nu när lönen kommer investerar i en 50mm f/1,8 antingen om jag hittar en begagnad eller om det finns någon butik på webben som eventuellt har lite Black Friday rea?
Därefter tittar jag på att hitta ett D610 eller D750 hus efter jul/nyår.

När det kommer till begagnade kamerahus. Hur ska man tänka kring antalet tagna bilder? Vad är en acceptabel nivå? När börjar slutarmekanismen gjort sitt och det är dags för service/reparation?

Jag tror generellt inte att man ser så mycket fler vare sig hus eller objektiv begagnat efter jul tex. De flesta "vanliga" människor köper ju inte längre kameror för att ta bilder utan de flesta nöjer sig med mobilen.
De som är mer fotoentusiaster följer nog snarare tillverkarnas produktcykler och uppgraderar antingen till senaste modellen när den släpps eller passar på att köpa förra modellen lite billigare när den nya släpps.
Jag kan ju såklart ha fel men jag har inte tänkt på att jag märkt någon påtaglig skillnad iaf.

Ang. antalet tagna bilder så tror jag att man brukar räkna med att entusiasthusen (D610, D750, D7200 osv) håller 150000 och proffshusen håller för 300000. Detta är ju dock inga garantier på något sätt och köper man en med 50000 exponeringar kan den ju, om man har otur, säcka ihop imorgon och en som har gått 3500000 kan ju mycket väl hålla ett bra tag till. Samtidigt är det ju kanske att utmana ödet i onödan att köpa ett hus som ligger nära gränsen för vad man kan förvänta sig.

Hur som helst skulle jag ffa gå på det allmänna skicket och helst se till att kunna få testa kameran på plats om möjligt. Det kan ju såklart vara svårare om man bor långt ifrån större samhällen, eftersom utbudet är mer begränsat.
Man ska inte heller glömma bort att det finns handlare som handlar med begagnat och säljer med garanti.
Cyberphoto, Scandinavian photo, Almqvist foto, Hegethorns (har jag för mig) mfl säljer begagnat med 3-6 mån garanti och köper man via nätet har man ju även distansköpslagen att luta sig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fullframe hjälper dig mycket när det kommer till prestanda i dåligt ljus. Sensorn har 2,25 ggr större yta än APS-C och samlar därför motsvarande mer ljus.

En viktig fråga här är hur mycket du vill lägga på denna uppgradering. Är du nu inne på att bara köpa ett nytt hus skulle jag inte rekommendera någon av de du tittat på utan istället sätta av lite pengar till nytt/nya objektiv också. De objektiven du har är verkligen entry level. 18-55 objektivet är en så kallad kit-zoom och jag rekommenderar att du byter ut den oavsett. Bildkvalitet sitter mycket mer i objektivet än i huset.

Visst, men i det här fallet är förbättringen minst lika stor eller större vad gäller bl a brus av att bara köpa ett hus med modern sensor eftersom sensorn i D40x är rejält gammal både i år och rent tekniskt. Ljusstarkare objektiv än en paketzoom ger förstås ytterligare vinster om man inte behöver långt skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

[...]
Man ska inte heller glömma bort att det finns handlare som handlar med begagnat och säljer med garanti.
Cyberphoto, Scandinavian photo, Almqvist foto, Hegethorns (har jag för mig) mfl säljer begagnat med 3-6 mån garanti och köper man via nätet har man ju även distansköpslagen att luta sig mot.

Mattssons Foto, Götaplatsens Foto samt Kameradoktorn kan läggas till den listan. Rajala är väl lite av en "outsider" och det är bara en del som finns i den svenska butiken. En irriterande egenskap hos både Cyberphoto och Scandinavian Photo är att de är fotobutiker, men tydligen nästan aldrig klarar av att fotografera av de varor de säljer begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Visst, men i det här fallet är förbättringen minst lika stor eller större vad gäller bl a brus av att bara köpa ett hus med modern sensor eftersom sensorn i D40x är rejält gammal både i år och rent tekniskt. Ljusstarkare objektiv än en paketzoom ger förstås ytterligare vinster om man inte behöver långt skärpedjup.

Helt klart. Det är det nog ingen som tvistar om. Många kameror är bra, men det är inte säkert att de är det mest optimala köpet när det kommer till pris/prestanda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Det aboslut vanligaste misstaget är att köpa en dyr kamera men dåliga objektiv. Men om du ändå ska byta kamera, checklista:

- Sensorstorlek. Stanna på samma eller uppgradera till fullframe?

Anledning att stanna kvar: Tungt investerad i APS-C glas, då får du kanske sälja allt. Värt det?
Anledning att byta: Alla fördelar med fullformat + kombalitiet om du vill "nedgradera" till APS-C i framtiden.

Om stanna kvar på APS-C:

- Mycket mer granulärt och tekniskt vad du förväntar dig för features. Autofokus, lägre brus i hög ISO, bättre display, andra fancy features som tillverkana lägger till för att hålla sig aktuella och kunna sälja även nästa års modell.

10 år gamla DSLRs både från Canon och Nikon är utmärkta val fortfarande, men som sagt, folk gör tvärtom; köper en ny kamera med marginella skillnader från tidigare generationer & snålar istället på objektiven. Jag har också gjort det misstaget. Köp riktigt bra objektiv som du kan behålla i åratal, byt bara ut kameran om du har rimliga skäl.

Permalänk
Medlem

Köpt ett 50mm f/1,8 som dök upp i förrgår. Inte hunnit börja använda det så mycket blir mer till helgen. Men direkt märks det ju skilland på kvalitén jämför med kit-zoomen exempelvis

Skrivet av anon324648:

Det aboslut vanligaste misstaget är att köpa en dyr kamera men dåliga objektiv. Men om du ändå ska byta kamera, checklista:

- Sensorstorlek. Stanna på samma eller uppgradera till fullframe?

Anledning att stanna kvar: Tungt investerad i APS-C glas, då får du kanske sälja allt. Värt det?
Anledning att byta: Alla fördelar med fullformat + kombalitiet om du vill "nedgradera" till APS-C i framtiden.

Om stanna kvar på APS-C:

- Mycket mer granulärt och tekniskt vad du förväntar dig för features. Autofokus, lägre brus i hög ISO, bättre display, andra fancy features som tillverkana lägger till för att hålla sig aktuella och kunna sälja även nästa års modell.

10 år gamla DSLRs både från Canon och Nikon är utmärkta val fortfarande, men som sagt, folk gör tvärtom; köper en ny kamera med marginella skillnader från tidigare generationer & snålar istället på objektiven. Jag har också gjort det misstaget. Köp riktigt bra objektiv som du kan behålla i åratal, byt bara ut kameran om du har rimliga skäl.

Är nog rätt inne på att det blir en fullframe. Är ju inte särskilt investerad i just APS-C glas. Är väl egentligen bara kit-zoomen som är APS-C (Nikon DX). Mitt nya 50mm och min 70-300 sedan innan är ju fullframe obejktiv så känner inget hinder av den anledningen.

Fastnat för D750 modellen. Såg att Scandinavianphoto hade ett exemplar för 7990:- men någon lyckades tyvärr norpa den före mig.
Tänker nog att jag gärna köper från något sånt ställe så att man åtminstone som sagt har 6 månaders garanti istället för att köpa vind för våg från någon på ebay. Även om jag gjort bra affärer den vägen innan.