AMD Radeon RX 6800 listas i europeiska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

tycker dom borde bundla med ryzen 5xxx till vettigt pris, säg tex cpu+gpu för 10k

Blir ju där du hamnar om du köper 5600X och den billigaste 6800 du kan välja.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av RPGWiZaRD:

Random fråga, vet du om det finns något konkret antydande om att RTX 3000 serie FE kommer förr eller senare tillbaka i lager hos Nvidias sida (då de har fixat till captcha eller vad det nu var de syftar på *host* i bekämpning om scalpers *host*)

Om så är fallet köper jag hellre ett 3070 kort för 529€ än ett RX6800 för 700€+. Måste börja ge pengarna till dem som bättre håller sina löften.

Skrivet av UndaC:

Ingen ny info där. Men det går ju att köpa från deras UK-sida tror jag. Kanske kräver att man kör något sånt här företag som vidarebefordrar order.

Har för mig att @kenneth nämnde något i den stilen iaf
Han får rätta mig om jag pratar i nattmössan!

Det finns ju möjlighet att köpa från UK, men vet inte om det går att bara få den skickad hit på ett enkelt sätt. @Sloback som lyckades få tag på ett får gärna dela med sig av sin vishet

Permalänk
Medlem

Jaha, då får jag behålla mitt 1080Ti ett tag till då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

3dfx (och även Silicon graphics) blev väl uppköpta av Nvidia.

Sedan minns jag inte att 3dfx var billiga

Du menar S3 kom tillbaka... eller Matrox, eller PowerVR

Så är det. Men jag kan ändå få hoppas att de kommer tillbaka och släpper billigt.

S3 var ju bara dåliga
Ägde/äger en massa trio/virge. Har även haft savage.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är fel på tillgången. Med tanke på tillgången av Ryzen 5xxx som redan är bättre än tillgången på RTX3xxx gissar jag att du tar fel.

Jag ser 0,0,0,0, i webblager på 5600X, 5800X, 5900X och 5950X. Därtill är väl 3xxx chippen rätt mycket större till ytan och därför något svårare att tillverka i lika hög takt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag ser 0,0,0,0, i webblager på 5600X, 5800X, 5900X och 5950X. Därtill är väl 3xxx chippen rätt mycket större till ytan och därför något svårare att tillverka i lika hög takt?

Men dom levereras löpande till folk i kö och det är endast 1 månads väntetid om du beställer idag. Enkelt sagt alla som vill ha en har fått en inom 2 månader från release. Långt bättre än tillgången på rtx3xxx.

Permalänk
Medlem

7000 för ett 6800 vanlilla? Funderar seriöst på att köra på ett 5700XT eller 2070S just nu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Har ju varit ganska mycket liv i luckan om att man inte får tag på RTX3000-serien till MSRP och då tycker jag väl det är befogat med kritik när AMD/Partnertillverkare gör samma sak. Hos "det gröna laget" har många tillverkare gnällt på att det inte går att bygga ordentliga kort för de pengarna, det återstår att se vilken förklaring vi får denna gången.

Jag tycker hur som helst det är fel. Sätter man ett pris, så ska man göra som Chevrolet och kräva att återförsäljarna har samma prislapp i vindrutan som de har "lovat" sina kunder.

Ja det kan man ju tycka men så har det ju aldrig varit heller, beror ju helt på vad för slags produkt det är.
Gnället online handlade mest om foliehattar som trodde att Nvidia satte en låg MSRP med flit för att sedan forcera en artificiell brist på hårdvaran för att driva upp priser.

Här på SweC handlade det väl lite om att intropriser kunde vara missvisande. Men ja, jag kan hålla med dig om att AMD också bör kritiseras.
Många som är väldigt förlåtande mot AMD nu när deras kort inte kommer gå att få tag på heller t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dåligt.

Rejält bättre pris till jämnbördig prestanda var något som skulle kunnat locka över mig, trots att jag har en dyr G-Sync skärm. Men nu kan jag lika väl vänta tålmodigt med att köpa en RTX 3080, och fortsätta njuta av G-Sync.

*AMD has rolled a CRITICAL MISS!*

Ja, Nvidia gjorde verkligen rätt när dom började låsa in sina konsumenter med dessa G-sync skärmarna. Jag hade troligen gjort samma sak som du om jag köpt en sån skärm. Är korten likvärdiga så är det dom små sakerna som avgör.

Detta med inlåsning är dock något som vi konsumenter bör vara eniga om. Detta är nämligen hämmande för slutpriset till kund då man på sådant här sätt sätter dom vanliga spelreglerna ur spel. Tex om ett kort från nvidia som har likvärdig prestanda jämtemot ett AMD-kort men nvidia kortet kostar 1000 kr mer. Det är bara det att du sitter på en G-sync skärm och att både köpa ny skärm och nytt grafikkort kostar änmer. På så sätt sparar du som konsument på att köpa ett dyrare kort, men bästa produkten till bästa pris generellt får stryk på foten vilket driver upp priserna på sikt.

Samma gäller givetvis AMD:s nya teknik SAM om det handlar om en mjukvarulösning. Är det dock en hårdvarulösning som fortfarande inte går att lösa på mjukvarunivå är det en annan femma.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Är så jäkla vilsen nu.
Fick min 5600x igår och hade tänkt ett RX 6800 XT och vill ha den så fort som möjligt... dock är ju mitt mobo restnoterat så det kanske är lika bra att avvakta ett par veckor till, för tredjepartskorten?

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Är så jäkla vilsen nu.
Fick min 5600x igår och hade tänkt ett RX 6800 XT och vill ha den så fort som möjligt... dock är ju mitt mobo restnoterat så det kanske är lika bra att avvakta ett par veckor till, för tredjepartskorten?

Skulle råda dig att hänga på låset i så fall, speciellt XT sägs det vara låg volym på.

Någon som hört från svenska återförsäljare hur stora volymer dom fått till lansering? Danska Proshop har ju en sida över RTX korten som visar klart och tydligt hur dåligt det är, finns det någon svensk motsvarighet?

Permalänk

Jag kommer ihåg tiderna då om man sparat smart, så hade man råd med en ny dator i topp-segmentet var 5:te år, nu med alla dessa extremt höjda priser så har det nu blivit var 10:nde istället :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Skulle råda dig att hänga på låset i så fall, speciellt XT sägs det vara låg volym på.

Någon som hört från svenska återförsäljare hur stora volymer dom fått till lansering? Danska Proshop har ju en sida över RTX korten som visar klart och tydligt hur dåligt det är, finns det någon svensk motsvarighet?

Det beror på vilket kort man vill ha.

Först släpps referens och en vecka senare släpps alla med egna kylarlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vega till MSRP fanns väl ändå inte i flera timmar efter den släpptes? AMD hade ju ett hemligt intropris med det, var ju det som började den här "soppan". Eller var det en annan lansering?

Jag har inget emot det hela bara de går ut med vad som gäller. Är det $100 rabatt på 100 första, ja då vet vi.

Japp Vega hade rabatt i början. Men poängen var att det fanns betydligt fler att få tag i trots "miners" vid den tiden som köpte många kort. Minade själv lite med Vegat men gick typ +/- 0 med elräkningen.

Så ett kort per person/adress tycker jag är fullt rimligt. Och hoppas att folk inte köper om de inte ska använda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hos vanliga återförsäljare. Eventuellt bara hos dem som är officiella AMD-partners. (Tänk de stora komponentåterförsäljarna i Norden helt enkelt)

Får man fråga vilka det är?

Det finns väl olika distributörer som butikerna använder sig av?

Sen så äger väl komplett webbhallen och kanske har samma leverantörskedja?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Jag kommer ihåg tiderna då om man sparat smart, så hade man råd med en ny dator i topp-segmentet var 5:te år, nu med alla dessa extremt höjda priser så har det nu blivit var 10:nde istället :/

Samtidigt kan an idag få en speldator som ger en väldigt god spelupplevelse för en bråkdel av vad det bästa kostar. Jag känner att spannet i pris mellan väldigt bra och extremt har ökat mycket. Tror det är en stor del i att man känner det blivit dyrt. Utbudet och marknaden för PC spelande är så otroligt stor numera, och tillgången på delar i alla prissegment har ökat i takt med det. Tillverkarna vill komma åt alla med alla olika plånböcker,

Men eftersom man historiskt vant sig att köpa det bästa när det kommer så ger den en känsla av att allt blivit dyrare. Det är ju bara ett fragment avv världens PC spelare som ens tänker tanken på att ha råd med senaste av det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så är det. Men jag kan ändå få hoppas att de kommer tillbaka och släpper billigt.

S3 var ju bara dåliga
Ägde/äger en massa trio/virge. Har även haft savage.

Ett Voodo2 kostade när det var the shit knappt 3000 kr 1998 eller om det var 1997, det motsvarar ca 4000 idag.

När jag köpte Nvidia GeForce 6800XT, ja det hetter precis så, kostade det 7500, det var entusiastklassen 2005.

Kanske motsvarar det 7800 idag, det är ändå halva priset mot vad entusiastkorten kostar idag.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv

Knepigt år detta, pengar har man men att lyckas köpa något har aldrig varit svårare. 3080 sket sig. 5900X sket sig. 6800XT/6900XT ser ut att skita sig och så gör säkert också 3080Ti. Nu var jag inte ute efter någon konsoll men både PS5 och XSX är ju även de svåra att få tag i.

Får hoppas att nya vaccinen får fart på ekonomin och produktionen igen. Inte ofta jag konsumerar idag men extra störande att hindras när det väl är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Knepigt år detta, pengar har man men att lyckas köpa något har aldrig varit svårare. 3080 sket sig. 5900X sket sig. 6800XT/6900XT ser ut att skita sig och så gör säkert också 3080Ti. Nu var jag inte ute efter någon konsoll men både PS5 och XSX är ju även de svåra att få tag i.

Får hoppas att nya vaccinen får fart på ekonomin och produktionen igen. Inte ofta jag konsumerar idag men extra störande att hindras när det väl är dags.

Menar du prismässigt då eller, gällande de produkter du räknat upp?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Magnus112233:

Samtidigt kan an idag få en speldator som ger en väldigt god spelupplevelse för en bråkdel av vad det bästa kostar. Jag känner att spannet i pris mellan väldigt bra och extremt har ökat mycket. Tror det är en stor del i att man känner det blivit dyrt. Utbudet och marknaden för PC spelande är så otroligt stor numera, och tillgången på delar i alla prissegment har ökat i takt med det. Tillverkarna vill komma åt alla med alla olika plånböcker,

Men eftersom man historiskt vant sig att köpa det bästa när det kommer så ger den en känsla av att allt blivit dyrare. Det är ju bara ett fragment avv världens PC spelare som ens tänker tanken på att ha råd med senaste av det bästa.

Du har helt och hållet rätt, däremot så är det så nu att "mellanklassens" dator är nu vad topp modellen 2016 var, vilket betyder att om jag nu ska uppgradera och få bättre prestanda, och faktiskt få en uppgradering så behöver jag lägga ut mer pengar än vad jag hade behövt innan.

Så visst, jag kan uppgradera nu om jag vill, men för att få bättre prestanda än vad jag har nu så känns det inte "värt".

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi konsumenter får se någon effekt av den nya konkurrens som har blivit mellan AMD och Nvidia. Jag väntar å ser vad ti modellerna gör med marknaden. Kanske man kan få ett mellanklasskort till humant pris.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ett Voodo2 kostade när det var the shit knappt 3000 kr 1998 eller om det var 1997, det motsvarar ca 4000 idag.

När jag köpte Nvidia GeForce 6800XT, ja det hetter precis så, kostade det 7500, det var entusiastklassen 2005.

Kanske motsvarar det 7800 idag, det är ändå halva priset mot vad entusiastkorten kostar idag.

Det är väl inom slaglängd från både 6800XT och 3080? 3090 är ju inte det enda entusiastkortet på marknaden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Får man fråga vilka det är?

Det finns väl olika distributörer som butikerna använder sig av?

Sen så äger väl komplett webbhallen och kanske har samma leverantörskedja?

Jag vet faktiskt inte riktigt vilka det är nuförtiden på rak arm. Så det kändes som om jag skulle vara lite väl partisk.
De stora köper i regel produkterna direkt från tillverkarna och inte distributörer så det jag menar här är alltså återförsäljare som har avtal med AMD.

Men som sagt jag vet inte att det är såhär med 100% säkerhet. Men gå till en av de stora återförsäljare så kommer de ha korten helt enkelt, i praktiken är det inte svårare än så

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara Nvidia och AMD som sätter falska MSRP. Asus nämnde att TUF skulle gå för 730$ (910 med moms), medan EVGA XC3 Ultra skulle ligga på 760$ (950 med moms), medan i verklighet de säljs för 1070$ och 1150$, ungefär samma händer med de andra tillverkare. Först trodde jag att det var dem affärer i landet som passade på att kräma lite, men sedan märkte jag att det verkar vara en global trend. Förutom det pekade Nvidia långfinger till de svenska kunder och tog bort möjligheten att köpa FE modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Det är ju inte bara Nvidia och AMD som sätter falska MSRP. Asus nämnde att TUF skulle gå för 730$ (910 med moms), medan EVGA XC3 Ultra skulle ligga på 760$ (950 med moms), medan i verklighet de säljs för 1070$ och 1150$, ungefär samma händer med de andra tillverkare. Först trodde jag att det var dem affärer i landet som passade på att kräma lite, men sedan märkte jag att det verkar vara en global trend. Förutom det pekade Nvidia långfinger till de svenska kunder och tog bort möjligheten att köpa FE modeller.

Ganska så förbannad över det. Mer så än över att bottarna crashade sidan när jag försökte checka ut. Det är ju en grej att behöva hänga på låset, men att inte ens längre få möjligheten, wtf?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Menar du prismässigt då eller, gällande de produkter du räknat upp?

Ah, nä mer att få tag i komponenter, jag tänkte inte så mycket på prissättningen.

Får jag betala lite mer för att ha chans att få tag i något idag är det nästan mer acceptabelt än att fastna i en kö som ofta inte verkar röra sig framåt. Två månader sedan lanseringen av 3080 och de verkar inte levererat speciellt många av köpen första dagen ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ett Voodo2 kostade när det var the shit knappt 3000 kr 1998 eller om det var 1997, det motsvarar ca 4000 idag.

När jag köpte Nvidia GeForce 6800XT, ja det hetter precis så, kostade det 7500, det var entusiastklassen 2005.

Kanske motsvarar det 7800 idag, det är ändå halva priset mot vad entusiastkorten kostar idag.

Rolig länk: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...
Visar att "the shit" har ökat mycket mera än inflationen.
(hur många topp kort går det att hitta för 5700:- i dag?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast återförsäljarna styr ju inte vad AMD gör med återförsäljarnas inköpspriser.
Om ÅFs inköpspriser inte möjliggör att man håller sig till rekommenderat slutkundspris (som tex i fallet med Vega) så är det ju inte ÅFs fel.

Och såhär efter launch gissar jag att du skrev det här med facit i hand... Riktigt tråkigt att se faktiskt, hade högre förhoppningar på AMD. Korten ser riktigt nice ut och det är inget fel på prestandan alls men om det här är de billigaste korten vi kommer se saknas en stor del av konkurrenskraften, om de ens kommer finnas i lager. På återseende nästa AMD-release när jag kommer ha glömt både det här och Vega, igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av firstofmay:

Och såhär efter launch gissar jag att du skrev det här med facit i hand... Riktigt tråkigt att se faktiskt, hade högre förhoppningar på AMD. Korten ser riktigt nice ut och det är inget fel på prestandan alls men om det här är de billigaste korten vi kommer se saknas en stor del av konkurrenskraften, om de ens kommer finnas i lager. På återseende nästa AMD-release när jag kommer ha glömt både det här och Vega, igen.

Jo, vi har bakom kulisserna tagit del av väldigt konkreta underlag så vi har en väldigt tydlig bild av hur det har sett ut och vem som gjort vad. Det har varit en påtaglig frustrationsnivå i alla led nedanför kretstillverkarna.

Det tråkiga är ju att det är så töntigt, varken Nvidia eller AMD hade behövt bete sig såhär. Bara var ärliga med vad korten ska kosta och så får vi konsumenter finna oss i att nya high end-prispunkten är typ 749-799 dollar istället för att de ska försöka lura oss att den är 649-699. Folk betalar ju uppenbarligen 749-799 också så varför ens låtsas om något annat liksom.

Men jag antar att båda bolagen ser att det fungerar rent marknadsföringsmässigt och det är ganska få som offentligt försöker exponera dem så att säga. Och när man gör det (se tex hur det gick för Swec och Vega) så är det inte helt sällan man bara blir påhoppad av de som gillar endera företag. Eller så riktar man all kritiken mot återförsäljarna för att man har fått för sig att det är där problemet ligger.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo, vi har bakom kulisserna tagit del av väldigt konkreta underlag så vi har en väldigt tydlig bild av hur det har sett ut och vem som gjort vad. Det har varit en påtaglig frustrationsnivå i alla led nedanför kretstillverkarna.

Det tråkiga är ju att det är så töntigt, varken Nvidia eller AMD hade behövt bete sig såhär. Bara var ärliga med vad korten ska kosta och så får vi konsumenter finna oss i att nya high end-prispunkten är typ 749-799 dollar istället för att de ska försöka lura oss att den är 649-699. Folk betalar ju uppenbarligen 749-799 också så varför ens låtsas om något annat liksom.

Men jag antar att båda bolagen ser att det fungerar rent marknadsföringsmässigt och det är ganska få som offentligt försöker exponera dem så att säga. Och när man gör det (se tex hur det gick för Swec och Vega) så är det inte helt sällan man bara blir påhoppad av de som gillar endera företag. Eller så riktar man all kritiken mot återförsäljarna för att man har fått för sig att det är där problemet ligger.

Jag tycker iallafall erat förhållningssätt med att inte dela ut utmärkelser är en mycket bra väg till att visa hur det faktiskt är. Riktigt ledsamt att höstens GPU-lanseringar slutat i att som kund bli lurad av AMD eller Nvidia.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮