Internet segt ibland. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Internet segt ibland. Vad kan det bero på?

Hejsan!

Problemet är som sagt att internetet blir väldigt segt ibland, t ex nu.
Två brorsor som spelar spel och pratar i Discord, syster som kollar på YouTube, pappa som kollar på Netflix serier, och jag kollar på IPTV/YouTube. Som sagt vi är ganska många i familjen vilket betyder många enheter som är uppkopplade, stationära datorer, mobiler, plattor, Apple TVs, MacBooks etc...
Vi kör med Ownit 100/100 3st Google Wifi. Är det så att det inte räcker till för oss helt plöstligt?
Förr hade vi inga problem, men det kanske tilkommit efter att mer material blir högre upplöst?

Permalänk
Medlem

Hände igår kväll igen, buffrade väldigt mycket
men när jag kopplade ner några enheter så hjälpte det. Ska man höja till 250?

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för router? Kan tänka mig att det är den som säckar ihop korta stunder.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NUT324:

Hände igår kväll igen, buffrade väldigt mycket
men när jag kopplade ner några enheter så hjälpte det. Ska man höja till 250?

Vad är det totala antalet enheter som är igång? Totala antalet på WiFi?

Jag tror snarare att det är ert WiFi som går på knäna än er fiberuppkoppling. WiFi har lite den egenheten att farten halveras för varje ny enhet som används. Vad har ni för router/accesspunkt/extender?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

https://support.google.com/wifi/answer/6246489?hl=en Kolla där. Borde även finnas någon form av användningsdata i adminpanelen som du kan använda för att se vad som flaskhalsar. Kan finnas någon enhet som ligger och drar massa i bakgrunden ex. nedladdning av uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Vad kör ni för router? Kan tänka mig att det är den som säckar ihop korta stunder.

Google Wifi 3st puckar.

Skrivet av giplet:

Vad är det totala antalet enheter som är igång? Totala antalet på WiFi?

Jag tror snarare att det är ert WiFi som går på knäna än er fiberuppkoppling. WiFi har lite den egenheten att farten halveras för varje ny enhet som används. Vad har ni för router/accesspunkt/extender?

Skrivet av anon295122:

https://support.google.com/wifi/answer/6246489?hl=en Kolla där. Borde även finnas någon form av användningsdata i adminpanelen som du kan använda för att se vad som flaskhalsar. Kan finnas någon enhet som ligger och drar massa i bakgrunden ex. nedladdning av uppdateringar.

Vi kör med Google Wifi, är det för dåligt?
Ca 15st trådlösa enheter hemma

Permalänk
Avstängd

Mindre sannolikt är att det är problem utifrån, men jag har varit med om det också. Hur länge har ni haft problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Mindre sannolikt är att det är problem utifrån, men jag har varit med om det också. Hur länge har ni haft problemet?

I ett par månader och det känns ändå som att det har göra med när alla i hemmet tittar på Youtube,Netflix, Twitch,spelar eller tottar på tv (vi har iptv). Det blir alltså som om någon laddar ner något och det blir segt för alla andra. Jag har kollat vis google wifi appen att ingen enhet tar all bandbredd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NUT324:

Google Wifi 3st puckar.
Vi kör med Google Wifi, är det för dåligt?
Ca 15st trådlösa enheter hemma

Ni har alltså ett Google mesh system typ detta?
https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/GWIF...

Jag gissar då att ni kör alla enheter trådlöst och att ni inte har någon annan router?

Inte helt insatt i hur dessa funkar, men de ser ut att vara av en enklare modell. Detta innebär att de själva kommunicerar sinsemellan på samma band som alla andra enheter, vilket i sin tur gör att de sänker farten på WiFi ytterligare.
En lösning när det kommer till mesh är att koppla ihop alla meshenheter med kabel för att slippa den interna trafiken i nätet. Det ser dock inte ut som att det går att göra med dessa. Förmodligen behöver ni byta ut meshsystemet.

En sak som kan hjälpa lite är att se över placering av puckarna. De bör vara jämnt utspridda och inte sitta tex vid en yttervägg. Börja med att försöka dela in bostaden i tre så kvadratiska och lika stora zooner som möjligt. Placera sedan pucken i mitten av respektive zoon.

Eller gör en ritning av bostaden som du lägger upp. Viktigt att rita in var inkommande fiber är i så fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ni har alltså ett Google mesh system typ detta?
https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/GWIF...

Jag gissar då att ni kör alla enheter trådlöst och att ni inte har någon annan router?

Inte helt insatt i hur dessa funkar, men de ser ut att vara av en enklare modell. Detta innebär att de själva kommunicerar sinsemellan på samma band som alla andra enheter, vilket i sin tur gör att de sänker farten på WiFi ytterligare.
En lösning när det kommer till mesh är att koppla ihop alla meshenheter med kabel för att slippa den interna trafiken i nätet. Det ser dock inte ut som att det går att göra med dessa. Förmodligen behöver ni byta ut meshsystemet.

En sak som kan hjälpa lite är att se över placering av puckarna. De bör vara jämnt utspridda och inte sitta tex vid en yttervägg. Börja med att försöka dela in bostaden i tre så kvadratiska och lika stora zooner som möjligt. Placera sedan pucken i mitten av respektive zoon.

Eller gör en ritning av bostaden som du lägger upp. Viktigt att rita in var inkommande fiber är i så fall.

Precis det är mesh, alla är anslutna via kabel just för att inte tappa hastighet, så det kan inte vara problemet heller. :/

Permalänk
Medlem

När man skall felsöka nätverk måste man gå metodiskt till väga.
Först måste se om det är Wifi som är problemet. Sedan tittar man på router, lina och leverantör.

  • Om man har klienter som har kabel och dessa har samma problem => Det är inte Wifi

  • Det kan vara routern som har problem med för mycket trafik men med en 100 Mbit/s lina skall inte Google Mesh ha några problem.

  • Det kan vara linan som är för liten. I appen för Google wifi skall man kunna se hur belastning på internetlinan ser ut. Om den säger att linan är full vid de tillfällen du har problem så får man skaffa mer bandbredd.

  • Om din lina inte är full kan det vara din internetleverantör som har problem.

Med den lasten som du beskriver är det fullt möjligt att linan är för liten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

När man skall felsöka nätverk måste man gå metodiskt till väga.
Först måste se om det är Wifi som är problemet. Sedan tittar man på router, lina och leverantör.

  • Om man har klienter som har kabel och dessa har samma problem => Det är inte Wifi

  • Det kan vara routern som har problem med för mycket trafik men med en 100 Mbit/s lina skall inte Google Mesh ha några problem.

  • Det kan vara linan som är för liten. I appen för Google wifi skall man kunna se hur belastning på internetlinan ser ut. Om den säger att linan är full vid de tillfällen du har problem så får man skaffa mer bandbredd.

  • Om din lina inte är full kan det vara din internetleverantör som har problem.

Med den lasten som du beskriver är det fullt möjligt att linan är för liten.

Testade slå på många enheter och tittade belastningen, mycket riktigt överstiger det 90-95 mbps användning, måste alltså uppgradera alternativt slå på lägre upplösning vid streaming, fast det är väl tråkigt att inte nyttja bästa möjliga kvalité däremot... Vi har haft 100/100 säkert 15 år och nångång måste man uppdatera.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Det var inte så vanligt med 4k osv för 15 år sedan Får för mig att det går att klara sig på 10Mbit men en modern videostream äter ju faktiskt upp det har jag märkt.

Dra igång så många videos du kan och se hur många som krävs för att ta stopp.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NUT324:

Google Wifi 3st puckar.
Vi kör med Google Wifi, är det för dåligt?
Ca 15st trådlösa enheter hemma

Ja wifi är alltid dåligt och bör alltid undvikas om man vill ha prestanda, ännu värre blir det om man använder meshlösningar för de ökar radiotrafiken ännu mer, skaffa kabel till allt dom kan köras via kabel och använd accesspunkter om det tvunget måste vara saker som ska använda wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft många problem med konsument routrars wifi. ofta som du säger att det "segade" ihop. speciellt när det var lite sämre mottagning. en "fix" är att tex stänga av och sätta på wifi på telefonen eller starta om routern dock tillfällig lösning.
öppnade en router som blev kokhet och moddade in en fläkt på den så den blev sval och då blev den betydlig stabilare.

Sen tröttnade jag helt på sånt skit och började använda: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap/

Nu förtiden har jag ALDRIG dessa wifi problem. skiten bara funkar precis som det ska vara. asus routern tar hand om trafiken men får inte ens tänka på wifi längre.

Rekommenderar alla jag känner att använda dessa prylar istället för konsument skräp, för enligt mig är det verkligen skräp.

Enda gången det fungerar bra är om du bor litet och är ganska nära routern. konsument routrars hastighet är dock förträfflig...när den funkar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag har haft problem med streaming också, sitter på 250/250 fiber med trådat nätverk och både netflix och youtube buffrar som in i h*lvete.. aldrig haft dessa problem innan. Sitter i gbg med telia öppen fiber.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm