PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du vet att det är väldigt att folk faktiskt är gluten intoleranta.
Är man inte det eller har problem med urat, så vill man kanske ha protein. vilket gluten år.

Kommentaren var ju dock just om att få en glutenfri pizza?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jo, frågan är dock var gränserna går. Stenen går ner till 220 grade, då har ändå pizzan varit i ugnen 6-8 min. D.v.s det är tydligt att stenen inte håller tillräkligt med värme trotts att den är 10 tjock. Frågan är hur en tunnare sten hade reagerat, hade det också legat på 220 grader när man tog ut pizzan så hade det troligen varit ett bättre val eftersom det går snabbare att värma upp igen. Jag gissar på att stenen tar iallafall 10 min att värmas upp till 320 grader igen och det är för lång tid i detta fallet.

Det du vill för att degen ska få färg är ju att värma den med hög värme under lång tid. Ett tunt stål klarar inte riktigt det, och inte ens din 10mm sten räcker säger du själv. Du måste ge dig på tjockare eller varmare, och om du inte går på varmare tar det lång tid emellan. Finns inga genvägar här och jag tror inte ett tunt stål kommer hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det du vill för att degen ska få färg är ju att värma den med hög värme under lång tid. Ett tunt stål klarar inte riktigt det, och inte ens din 10mm sten räcker säger du själv. Du måste ge dig på tjockare eller varmare, och om du inte går på varmare tar det lång tid emellan. Finns inga genvägar här och jag tror inte ett tunt stål kommer hjälpa dig.

Tror du missförstår, den sten vi har idag värms upp till 320 grader, första pizzan blir bra, problemet kommer när första pizzan är färdig, då är tempen på stenen bara 220 grader.

Är det högre motstånd i ett 10 mm stål jämfört med en sten? Eller är det risk att även 10 mm stålet kommer tappa avsevärt i temp, så pass att det måster återuppvärmas? Om så är fallet så skulle jag kunna se en fördel med att endast ha 6 mm tjocket stål då det värms upp lättast.

Men visst, jag lutar också åt 10 mm stål men för mig är det inte alls självklart.

Man vill inte häller få för hög temp på stenen/stålet, ogillar verkligen bränd smak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tror du missförstår, den sten vi har idag värms upp till 320 grader, första pizzan blir bra, problemet kommer när första pizzan är färdig, då är tempen på stenen bara 220 grader.

Är det högre motstånd i ett 10 mm stål jämfört med en sten? Eller är det risk att även 10 mm stålet kommer tappa avsevärt i temp, så pass att det måster återuppvärmas? Om så är fallet så skulle jag kunna se en fördel med att endast ha 6 mm tjocket stål då det värms upp lättast.

Men visst, jag lutar också åt 10 mm stål men för mig är det inte alls självklart.

Man vill inte häller få för hög temp på stenen/stålet, ogillar verkligen bränd smak.

Värmeledning är en komplicerad ekvation och ytan på ett material kommer tappa temperaturen mycket snabbare än kärnan, och olika material behöver olika mycket energi för att värmas upp. En sten kräver mer energi att värmas upp, men har alltså mer energi att ge till degen och göra den så där klar som du verkar gilla, det går inte att göra det på så många andra sätt.

Ett stål har inte lika mycket värme lagrat och ändrar temp snabbare, alltså ger det inte lika mycket färg på botten av pizzan vid samma tjocklek.

Anledningen till att du vill ha en varmare ugn är för att snabbare återställa stenen/stålets temperatur till den du vill ha när pizzan ska in. Att värma något med 50C skillnad i temp vs 5C i temp går väldigt mycket snabbare, jag pratat inte om att stenen ska bli 400C varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tror du missförstår, den sten vi har idag värms upp till 320 grader, första pizzan blir bra, problemet kommer när första pizzan är färdig, då är tempen på stenen bara 220 grader.

Är det högre motstånd i ett 10 mm stål jämfört med en sten? Eller är det risk att även 10 mm stålet kommer tappa avsevärt i temp, så pass att det måster återuppvärmas? Om så är fallet så skulle jag kunna se en fördel med att endast ha 6 mm tjocket stål då det värms upp lättast.

Men visst, jag lutar också åt 10 mm stål men för mig är det inte alls självklart.

Man vill inte häller få för hög temp på stenen/stålet, ogillar verkligen bränd smak.

Kan du inte köpa en sten till? Ena stenen används till gräddning av pizzan och den andra stenen ligger på värmning i ugnen tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du vet att det är väldigt att folk faktiskt är gluten intoleranta.
Är man inte det eller har problem med urat, så vill man kanske ha protein. vilket gluten år.

Kommentaren jag svarade på handlade om att använda havremjöl för att baka just glutenfri pizza. Jag påpekade då att man bör säkerställa att havremjölet man använder, när man bakar glutenfri pizza, verkligen är garanterat glutenfritt. Detta eftersom havremjöl väldigt ofta är kontaminerat med sädesslag som innehåller gluten.

Många av oss glutenintoleranta känner till detta, men det är inte alltid vänner som bjuder oss glutenintoleranta på middag känner till det, varför jag ville klargöra att det är viktigt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Pizzaspadar tycks finnas i alla varianter, vad ska man satsa på som nybörjare? Har pizzastål och en ugn som iallafall kommer upp i 250c

Har faktiskt jobbat som pizzabakare för 30 år sen men då var det på en lunchrestaurang och arbetssättet var lite annorlunda då pizza fortfarande var lite nytt på restauranger. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket om hur degar och sånt gjordes heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Pizzaspadar tycks finnas i alla varianter, vad ska man satsa på som nybörjare? Har pizzastål och en ugn som iallafall kommer upp i 250c

Har faktiskt jobbat som pizzabakare för 30 år sen men då var det på en lunchrestaurang och arbetssättet var lite annorlunda då pizza fortfarande var lite nytt på restauranger. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket om hur degar och sånt gjordes heller.

Mitt råd är att se till att du köper en som är tunn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Mitt råd är att se till att du köper en som är tunn.

Oki, känns som en i metall är att föredra då de i trä oftast är lite grövre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Oki, känns som en i metall är att föredra då de i trä oftast är lite grövre.

Jo, eller i alla fall med metall längst fram. Det är inte kul när man har gjort deg och byggt ihop en trevlig pizza också mosas allt ihop när man försöker plocka upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, eller i alla fall med metall längst fram. Det är inte kul när man har gjort deg och byggt ihop en trevlig pizza också mosas allt ihop när man försöker plocka upp den.

Tricket är väl att ha mjöl under och på spetsen av spaden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tricket är väl att ha mjöl under och på spetsen av spaden?

Självklart har jag mjöl på, det hjälper men inte tillräckligt. Jag har inte köpt någon bra pizzaspade än så jag sätter ihop pizzan på spaden istället, med mjöl under förstås och man får se till att skaka loss den lite emellanåt, men det funkar i alla fall.

Permalänk
Medlem

När jag researchade detta lite så verkade det som att pizzan lättare klibbar fast på en metall-spade. Det är förmodligen av den anledningen som riktigt fräsiga varianter är perforerade.

Det slutade dock med att jag gjorde en enkel spade själv i tunn (4 mm) plywood för att liksom börja med.
Jag kan absolut inte bara montera ihop pizzan och sedan i en snabb rörelse skjuta in spaden under pizzan, utan det är en ganska försiktig process där jag liksom drar bara den utsträckta pizzan upp på spaden. Därefter lägger jag på sås för att sedan förgrädda den. Detta funkar bra (förutom om jag sträckt ut pizzan så pass mycket att det blir ett hål i den) men om jag hade velat lägga på toppings och ost också för att göra allt i ett svep så skulle den kanske klibba fast. Pizzan ska inte vara på spaden under någon längre tid. Risken för att den fastnar ökar ju långsammare du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Kommentaren jag svarade på handlade om att använda havremjöl för att baka just glutenfri pizza. Jag påpekade då att man bör säkerställa att havremjölet man använder, när man bakar glutenfri pizza, verkligen är garanterat glutenfritt. Detta eftersom havremjöl väldigt ofta är kontaminerat med sädesslag som innehåller gluten.

Många av oss glutenintoleranta känner till detta, men det är inte alltid vänner som bjuder oss glutenintoleranta på middag känner till det, varför jag ville klargöra att det är viktigt.

Då förstår jag.
Man tackar för infon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

När jag researchade detta lite så verkade det som att pizzan lättare klibbar fast på en metall-spade. Det är förmodligen av den anledningen som riktigt fräsiga varianter är perforerade.

Det slutade dock med att jag gjorde en enkel spade själv i tunn (4 mm) plywood för att liksom börja med.
Jag kan absolut inte bara montera ihop pizzan och sedan i en snabb rörelse skjuta in spaden under pizzan, utan det är en ganska försiktig process där jag liksom drar bara den utsträckta pizzan upp på spaden. Därefter lägger jag på sås för att sedan förgrädda den. Detta funkar bra (förutom om jag sträckt ut pizzan så pass mycket att det blir ett hål i den) men om jag hade velat lägga på toppings och ost också för att göra allt i ett svep så skulle den kanske klibba fast. Pizzan ska inte vara på spaden under någon längre tid. Risken för att den fastnar ökar ju långsammare du är.

Vad jag förstår så är hålen i metall spadarna tänkt för att få bort mjölet som annars blir bränt på stenen.

Träspade är ojämn i ytan viket gör det lättare för mjöl att stanna kvar, därför rullar pizzan av pch på lättare där. Men man kan också proparera pizzans botten med special mjöl som man verkligen har problem med det.

Personligen så bakar jag ut degen, lägger den på spaden, kontrollerar så att den rör sig. Efter det lägger jag på fyllningen och sen in i ugnen. Lite fusk, men då slipper jag försöka dra den upp på spaden. Vi vet såklart alla att det inte är rätt vis att göra det men det funkar så länge för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har beställt ett pizzastål för att ersätta pizzastenen i förhoppningen om att få mer färg på botten av pizzan. Frågan är nu hur jag bör gå tillväga.

Vanligen placerar vi pizza stenen näst längst ner i ugnen, så länge som stenen har en temp på ca 300 grader så blir resultatet bra. För att värma upp stenen snabbare mellan omgångarna har vi provat flytta upp stenen ett hack men då blev fyllningen bränd. En gissning är att pizzan egentligen är inne i ugnen för länge då men tar vi ut den tidigare så är inte brödet färdigt.

Tillverkaren säger att man ska placera pizzastålet längst upp i ugnen och köra grill. Spontant låter det som pizzan kommer bli riktigt bränd med tanke på tidigare tester? Alternativet är att köra vidare som tidigare där vi troligen får en bättre färg på botten(eftersom stålet håller bättre värme).

Är det någon av er andra som inte kör pizzastenen längst upp i ugnen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Har beställt ett pizzastål för att ersätta pizzastenen i förhoppningen om att få mer färg på botten av pizzan. Frågan är nu hur jag bör gå tillväga.

Vanligen placerar vi pizza stenen näst längst ner i ugnen, så länge som stenen har en temp på ca 300 grader så blir resultatet bra. För att värma upp stenen snabbare mellan omgångarna har vi provat flytta upp stenen ett hack men då blev fyllningen bränd. En gissning är att pizzan egentligen är inne i ugnen för länge då men tar vi ut den tidigare så är inte brödet färdigt.

Tillverkaren säger att man ska placera pizzastålet längst upp i ugnen och köra grill. Spontant låter det som pizzan kommer bli riktigt bränd med tanke på tidigare tester? Alternativet är att köra vidare som tidigare där vi troligen får en bättre färg på botten(eftersom stålet håller bättre värme).

Är det någon av er andra som inte kör pizzastenen längst upp i ugnen?

Jag har läst flera olika guider och testat några olika metoder. Det som funkade bäst för mig, med min ugn och min sten, var att värma stenen i mitten av ugnen på vanlig dubbelvärme och maxtemperatur i ungefär 40 minuter, sen upp till så högt upp som möjligt utan att pizzan kommer i kontakt med värmeelementen och grill-läget fortfarande på maxvärme. Många säger att man ska ha ugnen på glänt för att släppa ut ånga och kanske också för att tempen inte ska gå upp så högt att värmen ovanifrån stängs av. Det funkade bra för mig men kändes inte säkert då jag fick ha något mindre köksredskap av metall emellan för att hålla luckan öppen och det blev väldigt varmt, trä brändes bara och plast är ju bara att glömma. Så istället öppnar jag luckan och viftar lite några gånger under baket, vilket funkar ungefär lika bra. Tanken är ju att botten ska gräddas av stenen och fyllningen av grillen liksom.

Problemet är, som du också har märkt, att stenen inte håller värmen tillräckligt bra för att göra flera pizzor i följd på detta vis. Sannolikt hade det funkat bättre med en tjockare sten som kan hålla mer värme. Ett stål borde ju ha motsatt effekt då det överför mer värme och därmed kallnar snabbare, men det beror väl på massan och så, och det kan ju också vara så att stålet blir varmt igen snabbare. Vad jag brukar göra är att låta stenen värmas upp igen på dubbelvärme i typ tio minuter, vilket inte räcker för att pizzan ska bli lika bra som den första, men degen blir åtminstone klar.

Min sten sprack dock, och den var inte så bra utan för tunn, så planen är att gå till en lokal stenhuggare och fixa en bit marmor (eller annan sten) som passar i min ugns galler och som är minst tre cm tjock. Mycket mer än tre cm vill jag nog inte heller ha med tanke på hur jobbigt det ändå är att flytta den asvarma tunga stenen från mitten av ugnen till toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har läst flera olika guider och testat några olika metoder. Det som funkade bäst för mig, med min ugn och min sten, var att värma stenen i mitten av ugnen på vanlig dubbelvärme och maxtemperatur i ungefär 40 minuter, sen upp till så högt upp som möjligt utan att pizzan kommer i kontakt med värmeelementen och grill-läget fortfarande på maxvärme. Många säger att man ska ha ugnen på glänt för att släppa ut ånga och kanske också för att tempen inte ska gå upp så högt att värmen ovanifrån stängs av. Det funkade bra för mig men kändes inte säkert då jag fick ha något mindre köksredskap av metall emellan för att hålla luckan öppen och det blev väldigt varmt, trä brändes bara och plast är ju bara att glömma. Så istället öppnar jag luckan och viftar lite några gånger under baket, vilket funkar ungefär lika bra. Tanken är ju att botten ska gräddas av stenen och fyllningen av grillen liksom.

Problemet är, som du också har märkt, att stenen inte håller värmen tillräckligt bra för att göra flera pizzor i följd på detta vis. Sannolikt hade det funkat bättre med en tjockare sten som kan hålla mer värme. Ett stål borde ju ha motsatt effekt då det överför mer värme och därmed kallnar snabbare, men det beror väl på massan och så, och det kan ju också vara så att stålet blir varmt igen snabbare. Vad jag brukar göra är att låta stenen värmas upp igen på dubbelvärme i typ tio minuter, vilket inte räcker för att pizzan ska bli lika bra som den första, men degen blir åtminstone klar.

Min sten sprack dock, och den var inte så bra utan för tunn, så planen är att gå till en lokal stenhuggare och fixa en bit marmor (eller annan sten) som passar i min ugns galler och som är minst tre cm tjock. Mycket mer än tre cm vill jag nog inte heller ha med tanke på hur jobbigt det ändå är att flytta den asvarma tunga stenen från mitten av ugnen till toppen.

Ett bakstål har två stora fördelar jämnfört med en keramisk sten.
1. Den interna värmeledningsförmågan är skyhögt högre. 36x högre enligt Serious Eats. Detta är inte sten/stål till pizza utan från olika delar av sten/stål till sten/stål. Man får helt enkelt tillgång till värme från en mycket större del av stålet när man bakar.
2. Stålet lagrar mycket mer värme eftersom det väger mycket mer. Pizza Steels stål väger 5,5 och 6,6kg, för en pizzasten från Clas Ohlson ligger hela förpackningen på 2,53kg, detta inkluderar ett ställ i metall, en gissning ger en vikt på kanske 2 till 2,3kg. Om värmekapaciten per viktenhet är identisk så kan ett stål lagra 2-3x mer värme vid en given temperatur.

Stålet får tack vare dessa två egenskaper förmågan att grädda pizza vid en lägre temperatur än vad en sten behöver.

Permalänk
Medlem

Okay, så du flyttar runt din sten? År det inte svårt när den är 300 grader?

Jag har tittat på en del videos på youtube på folk som jag uppfattar vet vad de håller på med. Placeringen av stenen är väldigt olika men främst mitten eller längst upp. Jag misstänker att placeringen beror på ugnen i sig och egentligen är det något man måste prova sig fram till.

Vi har egentligen varit nöjd med vår placering sen tidigare, problemet har varit att stenen tappar värme. Vad jag förstår så ska stålet inte lida av samma problem, visst den överför mer värme till pizzan men det verkar också hålla mer värme, kanske har det något med de där 10 KG att göra.

Min tanke nu är nog att placera stålet ganska nära där vi hade den tidigare, möjligen lite högre och köra samma värme, d.v.s inte grill. Min förhoppning är att jag får samma eller bättre resultat sen tidigare men att jag kan tillaga pizzorna efter varandra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Okay, så du flyttar runt din sten? År det inte svårt när den är 300 grader?

Jag har tittat på en del videos på youtube på folk som jag uppfattar vet vad de håller på med. Placeringen av stenen är väldigt olika men främst mitten eller längst upp. Jag misstänker att placeringen beror på ugnen i sig och egentligen är det något man måste prova sig fram till.

Vi har egentligen varit nöjd med vår placering sen tidigare, problemet har varit att stenen tappar värme. Vad jag förstår så ska stålet inte lida av samma problem, visst den överför mer värme till pizzan men det verkar också hålla mer värme, kanske har det något med de där 10 KG att göra.

Min tanke nu är nog att placera stålet ganska nära där vi hade den tidigare, möjligen lite högre och köra samma värme, d.v.s inte grill. Min förhoppning är att jag får samma eller bättre resultat sen tidigare men att jag kan tillaga pizzorna efter varandra.

Stålet avger sin värme intensivare och under en kortare period, men hela stålet blir då också svalare än stenen blir och tar troligen minst lika lång tid att bli varm igen som stenen.

Så första tiden när pizzan är inlagd i ugnen så värmer stålet pizzans botten mer och färgar den snabbare, men den processen avstannar snabbare än med en sten.

En snabb googling så ligger specifika värmekonstanten hos stål på ca 500 och keramik/sten på 1000, så på samma vikt har stenen mer värme att avge vid samma temp, men kommer göra det lite segare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vernt:

Ett bakstål har två stora fördelar jämnfört med en keramisk sten.
1. Den interna värmeledningsförmågan är skyhögt högre. 36x högre enligt Serious Eats. Detta är inte sten/stål till pizza utan från olika delar av sten/stål till sten/stål. Man får helt enkelt tillgång till värme från en mycket större del av stålet när man bakar.
2. Stålet lagrar mycket mer värme eftersom det väger mycket mer. Pizza Steels stål väger 5,5 och 6,6kg, för en pizzasten från Clas Ohlson ligger hela förpackningen på 2,53kg, detta inkluderar ett ställ i metall, en gissning ger en vikt på kanske 2 till 2,3kg. Om värmekapaciten per viktenhet är identisk så kan ett stål lagra 2-3x mer värme vid en given temperatur.

Stålet får tack vare dessa två egenskaper förmågan att grädda pizza vid en lägre temperatur än vad en sten behöver.

Jo jag har också hört reklampitchen från pizzastål-gänget.

Men rent fysiologiskt så gäller förstås att om värme överförs snabbare så kallnar också det som värmer snabbare, det går liksom inte att komma runt de termodynamiska lagarna. Problemet som @Jimmy och jag har är inte att stenen inte värmer tillräckligt utan att den kallnar för fort. Ett stål kan förstås hjälpa i och med att det borde bli varmt snabbare så det inte krävs lika lång väntan mellan pizzorna, men väger det upp att stålet förstås inte kommer att vara lika varmt mot slutet av bakningen av varje pizza? Det vet inte jag. De tester jag har sett kör bara en pizza och då blir ju resultatet bra oavsett sten eller stål, till och med helt ok med en tunn keramikplatta som den du länkade från CO.

Vikten är förstås betydelsefull när det gäller värmehållningsförmågan, därför ska man inte köpa billiga skitstenar (eller stål) som inte har tillräcklig massa. En kvadratmeter marmor med 3 mm tjocklek väger 81 kg vilket innebär att en pizzasten i samma material som är 40x30 (x3) cm (bara en gissning på storleken, men det finns runda stenar som är 39 cm så 40x30 borde funka) väger 9,72 kg. Det borde räcka rätt långt.

Skrivet av Jimmy:

Okay, så du flyttar runt din sten? År det inte svårt när den är 300 grader?

Det är inte helt enkelt nej. Man får ha grytvantar och vara snabb så att inte värmen hinner igenom vanten.

Citat:

Jag har tittat på en del videos på youtube på folk som jag uppfattar vet vad de håller på med. Placeringen av stenen är väldigt olika men främst mitten eller längst upp. Jag misstänker att placeringen beror på ugnen i sig och egentligen är det något man måste prova sig fram till.

Vi har egentligen varit nöjd med vår placering sen tidigare, problemet har varit att stenen tappar värme. Vad jag förstår så ska stålet inte lida av samma problem, visst den överför mer värme till pizzan men det verkar också hålla mer värme, kanske har det något med de där 10 KG att göra.

Min tanke nu är nog att placera stålet ganska nära där vi hade den tidigare, möjligen lite högre och köra samma värme, d.v.s inte grill. Min förhoppning är att jag får samma eller bättre resultat sen tidigare men att jag kan tillaga pizzorna efter varandra.

Poängen med att köra grillen är ju maxvärme ovanifrån så att inte fyllningen är halvklar när botten är helklar. Har du inte det problemet så kan det vara värt att testa med annan värme än grillen.

Permalänk
Medlem

Har nu hämtat stenen och degen är redo, ska bli intressant och se ikväll om det blir bättre med stålet.

Kommer köra stålet i mitten av ugnen typ till början och 300 grader under och över värme. Egentligen mest för att utgå från testerna med stenen, ändrar jag för mycket parametrar vet jag inte om det är stålet eller positionen som gör det bättre eller sämmre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Marmor tror jag inte är bra material, det är väldigt känsligt för syror. Enligt lokala stenhuggaren så är det granit som gäller, de säljer sådana block på 30 mm tjocklek för ca 300 kr. De sa dock att de tenderar att spricka till slut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har också hört reklampitchen från pizzastål-gänget.

Men rent fysiologiskt så gäller förstås att om värme överförs snabbare så kallnar också det som värmer snabbare, det går liksom inte att komma runt de termodynamiska lagarna. Problemet som @Jimmy och jag har är inte att stenen inte värmer tillräckligt utan att den kallnar för fort. Ett stål kan förstås hjälpa i och med att det borde bli varmt snabbare så det inte krävs lika lång väntan mellan pizzorna, men väger det upp att stålet förstås inte kommer att vara lika varmt mot slutet av bakningen av varje pizza? Det vet inte jag. De tester jag har sett kör bara en pizza och då blir ju resultatet bra oavsett sten eller stål, till och med helt ok med en tunn keramikplatta som den du länkade från CO.

Vikten är förstås betydelsefull när det gäller värmehållningsförmågan, därför ska man inte köpa billiga skitstenar (eller stål) som inte har tillräcklig massa. En kvadratmeter marmor med 3 mm tjocklek väger 81 kg vilket innebär att en pizzasten i samma material som är 40x30 (x3) cm (bara en gissning på storleken, men det finns runda stenar som är 39 cm så 40x30 borde funka) väger 9,72 kg. Det borde räcka rätt långt.

Problemet med att gå upp i tjocklek på sten är den bristande värmeledningsförmågan. Med en tjock sten får du nästan ingen värme från undersidan av stenen upp till toppen. På stål så går det relativt fort att flytta värme från botten till toppen vilket gör att det fungerar bättre att baka flera på rad.
I denna video så genomförs ett 2-pizza test med sten och stål. vid 5:20 så körs pizza set 1, vid 7:30 så körs pizza set 2.
Det ultimata testet hade ju varit om någon bakade pizza helt utan tid emellan och köra kanske 5 pizzor på vardera yta, men det har jag inte sett någon göra tyvärr.

Permalänk
Medlem

Denna video visar ganska bra att pizzastål ska klara av flera pizzor på raken utan problem :

Det ser ut som att de gjort allt i en tagning och den andra pizzan visar de botten på och där kan man se att den är väl tillagad. Det kan såklart vara så att de fuskfilmat snyggt, vi får väll se hur bra jag lyckas med mitt stål

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vernt:

Problemet med att gå upp i tjocklek på sten är den bristande värmeledningsförmågan. Med en tjock sten får du nästan ingen värme från undersidan av stenen upp till toppen. På stål så går det relativt fort att flytta värme från botten till toppen vilket gör att det fungerar bättre att baka flera på rad.

Ja ok, du menar att stenens toppyta kyls ner av pizzan och att det inte hjälper med tjocklek/massa eftersom värmen inte går igenom stenen lika snabbt? Det kan absolut vara en aspekt värd att beakta. Samtidigt borde ju stenen inte kallna lika fort eller mycket som stålet just eftersom värmen rör sig långsammare och därmed borde den hålla värmen bättre, när den väl är uppvärmd.

Citat:

I denna video så genomförs ett 2-pizza test med sten och stål. vid 5:20 så körs pizza set 1, vid 7:30 så körs pizza set 2.
Det ultimata testet hade ju varit om någon bakade pizza helt utan tid emellan och köra kanske 5 pizzor på vardera yta, men det har jag inte sett någon göra tyvärr.

Jag misstänker att det är för att det helt enkelt inte funkar så bra.

Skrivet av Jimmy:

Denna video visar ganska bra att pizzastål ska klara av flera pizzor på raken utan problem :

https://www.youtube.com/watch?v=aJAKiJCNKtY

Det ser ut som att de gjort allt i en tagning och den andra pizzan visar de botten på och där kan man se att den är väl tillagad. Det kan såklart vara så att de fuskfilmat snyggt, vi får väll se hur bra jag lyckas med mitt stål

Jo det ser ju lovande ut, även om jag tycker hans pizzor är lite bleka på ovansidan även om undersidan ser bra ut på den andra. Kan det ha att göra med att stålet överför värmen lite väl snabbt kanske?

Men det är bra att testa. Ingen annan har ju exakt samma förutsättningar som en själv liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har nu hämtat stenen och degen är redo, ska bli intressant och se ikväll om det blir bättre med stålet.

Kommer köra stålet i mitten av ugnen typ till början och 300 grader under och över värme. Egentligen mest för att utgå från testerna med stenen, ändrar jag för mycket parametrar vet jag inte om det är stålet eller positionen som gör det bättre eller sämmre.

Sätt stålet högre upp än så. Se till att det är ca en decimeter eller så mellan stålet och grillelementen i toppen för annars finns det risk att degen puffar upp så mycket att den tar i (kan jag meddela av erfarenhet). Poängen är att stålet ska bli mycket varmare än vad ugnen är. Sätter du det i mitten lär det väl bli typ 300 grader, kanske något mer, men sätter du det en decimeter ungefär (sannolikt på översta falsen i ugnen) så kommer det komma upp i säkert 4-500 grader (detta är säkert också en aspekt till varför stål är överlägset sten, med tanke på att värmeöverföringsförmågan är mycket bättre så kommer det ta upp mer värme från grillelementet och bli varmare än vad stenen är så om stenen tappar från 330 till 230 efter en pizza tappar stålet kanske från 450 till 300-något)

Sätt stålet i ugnen, på med maxvärme och grill och låt den stå där i åtminstone en timme. Inte kortare. Sen rekommenderar de att du slår av så att du bara har grill en kvart innan du ska börja grädda.

Det kommer bli grymt, lita på mig Jag har aldrig gräddat mer än fyra pizzor på raken när jag kört men det har fungerat bra. Den fjärde tar lite längre tid däremot så ska man göra 5+ så skulle jag nog dela på de första fyra och ta en fem-tio minuters ätpaus för att låta stålet komma upp i värme igen innan man kastar in fler.

Men som sagt, ha stålet typ 10-15cm bort från grillelementen men inte mer än så. Pizzan gräddas så pass snabbt att du inte behöver oroa dig för brända pålägg, snarare tvärtom om du sätter den för långt ner.

EDIT: Men visst, ska du bara göra en jämförelse så gör på samma sätt som du gör med stenen. Men när du jämfört klart, gör som jag skrev istället så kommer det bli mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nån som vet om man får mer mat för pengarna om man köper en familjepizza jämfört med två vanliga?

(Inga hur långt är ett snöre kommentarer tack!!!11)

På pizzerian jag brukar köpa från väger en typisk pizza 700g (dvs. varken en margherita som knappt har något på, eller typ en kebabspecial med extra mycket saker på), och en familjepizza 2.5kg. Iom att familjepizzan kostar 3x en vanlig, och man får ca 3.5x så mycket pizza är det definitivt mer mat för pengarna.

Vet att jag hört att man får i regel får 4x pizza för 3x priset för länge sedan, men vet inte vilken pizzeria det gällde och har inte mätt några andra själv. Tror som en tumregel är nog 3.5x rätt vanligt, iom att de flesta väl använder kartonger av samma storlek.

Varför skulle man ha snöre på pizzan?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

På pizzerian jag brukar köpa från väger en typisk pizza 700g (dvs. varken en margherita som knappt har något på, eller typ en kebabspecial med extra mycket saker på), och en familjepizza 2.5kg. Iom att familjepizzan kostar 3x en vanlig, och man får ca 3.5x så mycket pizza är det definitivt mer mat för pengarna.

Vet att jag hört att man får i regel får 4x pizza för 3x priset för länge sedan, men vet inte vilken pizzeria det gällde och har inte mätt några andra själv. Tror som en tumregel är nog 3.5x rätt vanligt, iom att de flesta väl använder kartonger av samma storlek.

Varför skulle man ha snöre på pizzan?

Men en familjepizza brukar väl bakas med två degar? I alla fall är det standard här. Och således är det som två pizzor, kanske med aningen mer fyllning då eftersom mindre av degen går åt till kant, men det är ytterst marginellt. Och då kostar de också kanske en femma under dubbla priset ungefär.

Permalänk
Medlem

Okay, då har jag testat pizzastålet i vår IKEA ugn.

Först värmdes stålet till 300 grader mitt i ugnen med grillprogrammet, lasern säger att ytan på stålet är ca 310 grader.

Första pizzan får nästan lite väl mycket färg på botten medan överdelen hade lite att önska, vi flyttade därför det 10 kg tunga stålet upp en nivå, d.v.s näst överst i ugnen.

Efter första pizzan mäter vi upp yt tempen till 295 grader, d.v.s väldigt myckethögre än de 220 som pizzastenen visades. Vi matade på med pizzor utan avbrott och när 4e pizzan skulle in så hade stålet en yt temp på 285 grader. Även om botten på denna pizza blev färdig så hade vi önskat mer färg.

Det är möjligt att vi får en bättre/snabbare uppvärmning av stålet mellan pizzorna om vi flyttar upp det ännu mer.

En sak är säker, det presterar väldigt mycket bättre än stene, det var en fröjd att få ta del av en pizza som faktiskt var färidg på båda sidor och som dessutom hade en knaprig botten. Stålet lider fortfarande lite av samma problem som stenen med att förlora tempen men inte ni närheten så mycket.

Första pizzan på stålet

4e Pizzan på stålet

Stålet är såhär långt Godkänt! Kan tillägga att det följde med en bra pizzaspade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide