Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Hardware unboxed avslöjar lite saker om Big Navi, lite sådär i smyg.

”I suspect the focus for NVIDA has been ray tracing performance”

“You might think that’s because we’re limited by CPU performance, I can assure you that’s not the case. I can’t say why yet.”

Min tolkning: I de spel som vi ser idag så kommer NVIDIA ligga bättre till i ray tracing (som väntat), men AMD kan i vissa fall lägga sig framför Ampere, speciellt i lägre upplösningar.

Jo, i RT prestanda kommer de säkert fortfarande vara "1080p-kort" om man ska vara realistisk. Eller så kanske han syftade på SAM, eller infinity cachen och AMD visar var vi egentligen hamnar vid CPU bound... Men nej, önsketänk. DLSS ger jag inte mycket för heller. Känns som att det är lite väl mycket att hoppas på drägligt RT ens i 1440p denna generation med.. utan uppskalnings-bös.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Om SAM:

Bygger på PCIe Resizeable Bar, som är en standard för PCI. AMD säger att det inte kommer att vara unikt för 500-serien tillsammans med Ryzen 5000 och RDNA2, utan det är för tillfället det enda som är validerat att det fungerar. De öppnar även upp för att validera andra kort (t.ex Ampere).

Även en notis: Man kan komma att behöva ändra om en massa BIOS inställningar och partitioner för att ens få det att fungera. Det finns dock verktyg för att hjälpa till att konvertera partitioner (finns att läsa i kommentarerna). PCI Resizeable Bar Capability sponsrades av HP och AMD 2008 (ni kan läsa dokumentet i Igors artikel), men det verkar hyfsat nytt för windows (tror det introducerades 2017?).

Permalänk

Den här killen verkar ha svårt att hålla masken. @jonast var klart bättre på det. 😁

https://youtu.be/bv8DlszPJvI

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Ny video från AMD, får se hur tillgången blir bara. Känns som det kommer bli en 3080 deja vu..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Den här killen verkar ha svårt att hålla masken. @jonast var klart bättre på det. 😁

https://youtu.be/bv8DlszPJvI

Haha, tror hans ansiktsuttryck avslöjat redan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

https://www.youtube.com/watch?v=wzeVkgoW13c

Ny video från AMD, får se hur tillgången blir bara. Känns som det kommer bli en 3080 deja vu..

Kan jag nämna ironin i att det här kan ge en bättre fingervisning av vad för ray tracing prestanda vi lär se av korten i kommande titlar? Jag menar... det är ett företagsdemo och de är i praktiken alla partiska/optimerade för den underliggande arkitekturen. Det känns ju inte så vettigt att basera hela sitt inköp på en applikation som gjordes av företaget som säljer proukten.

Å andra sidan så är i stort sett alla RT-titlar som finns idag NVIDIA-optimerade. Men det finns ingenting som säger att så kommer att vara fallet i framtiden när spelutvecklare vill optimera för tiotals miljoner konsoler. Det är av den anledningen som jag inte förväntar mig bra resultat vid launch. Som jag nämnde för ett par månader sedan: AMD behöver ett sätt (detta benchmark) att förmedla att allting är inte pest på RDNA2 när det kommer till ray tracing. Det är upp till dem att visa att så är fallet nu, för om de inte gör det nu så kommer de aldrig att göra det. Så om Ampere är snabbare här, så är Ampere sannolikt alltid snabbare. Så nu är bollen i AMDs arena. Det är deras fel och deras förtjänst hur det går från och med nu.

Skrivet av Radolov:

Men anledningen till varför jag återbesökte klippet var för att jag ville påminna mig själv om vad AMDs strategi är med ray tracing. Och jag skulle säga att AMDs största problem kommer vara att få recensenterna att fatta att i princip alla RT-tester som de gör egentligen inte kommer att betyda så mycket.

Låt mig förklara kortfattat: AMD designade DXR 1.1 tillsammans med Microsoft för att öka enkelheten att implementera RT, öka portabiliteten från konsol till PC och öka prestandan hos RDNA2. AMD har även patent som bygger på inline ray tracing. Prestandaförbättringarna beskrivs i denna video (med delen som patentet beskriver vid 6:38 , kolla figur 5). I princip varenda implementation från Series X, PS5 och framåt, kommer att vara på DXR 1.1 , och det är det som är AMDs fördel. De har designat någonting som alla kommer att använda på PC och konsol som är designad för deras hårdvara, och det är upp till NVIDIA att visa att Ampere är mycket bättre än RDNA2 i DXR 1.1 (vilket vi allvarligt talat inte kan veta ännu).

Men nu kommer problemet... testerna som körs i de första recensionerna kommer att vara DXR 1.0 då det inte finns några dxr 1.1 titlar vad jag vet. Ändå kommer det sannolikt vara dem titlarna som utgör majoriteten i framtiden. Så frågan är hur AMD ska förmedla detta om de har sämre prestanda i DXR 1.0 , men bättre i DXR 1.1? Värre är det för AMD om RDNA2 är sämre i DXR 1.1. Om de inte kan slå NVIDIA på sitt eget spel, så kommer de nog aldrig att slå dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ojojoj vad naiv jag var angående prisättningen... Nu med prisuppgifterna ute så känns det som jag gjorde rätt val och slog till på ett 1080 Ti för 3000kr! Hade gärna gått team röd den här gången och kombinerat med en Zen 3, nästa generation kanske!

Lycka till resten av er som fortfarande ska köpa ett kort, må responstiden vara med er!

Samma här. Siktade på 3070 men sedan kom team röd men priserna bara sköt i höjden. Så köpte också ett vattenkylt 1080 ti. 35c i load och 2010mhz är helt ok Räcker gott och väl för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Den här killen verkar ha svårt att hålla masken. @jonast var klart bättre på det. 😁

https://youtu.be/bv8DlszPJvI

Mellan minut 9 och 10 samt vid 13:25

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Kan jag nämna ironin i att det här kan ge en bättre fingervisning av vad för ray tracing prestanda vi lär se av korten i kommande titlar? Jag menar... det är ett företagsdemo och de är i praktiken alla partiska/optimerade för den underliggande arkitekturen. Det känns ju inte så vettigt att basera hela sitt inköp på en applikation som gjordes av företaget som säljer proukten.

Å andra sidan så är i stort sett alla RT-titlar som finns idag NVIDIA-optimerade. Men det finns ingenting som säger att så kommer att vara fallet i framtiden när spelutvecklare vill optimera för tiotals miljoner konsoler. Det är av den anledningen som jag inte förväntar mig bra resultat vid launch. Som jag nämnde för ett par månader sedan: AMD behöver ett sätt (detta benchmark) att förmedla att allting är inte pest på RDNA2 när det kommer till ray tracing. Det är upp till dem att visa att så är fallet nu, för om de inte gör det nu så kommer de aldrig att göra det. Så om Ampere är snabbare här, så är Ampere sannolikt alltid snabbare. Så nu är bollen i AMDs arena. Det är deras fel och deras förtjänst hur det går från och med nu.

Vad tror ni om plottwisten: Demot är byggt i en väldigt känd spelmotor som lovar bra prestanda i de flesta titlar framöver?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jämför man med SweC:s siffror på 3000-serien så ser det inte särskilt bra ut. Men det är ju helt omöjligt att jämföra på ett vettigt sätt med tanke på olika testsystem, kanske olika inställningar osv. Vi får se imorgon.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/I_-PSCZPDX4

Kortet snurrande i en testrigg.
Låter tyst och fint

Permalänk
Medlem

låter mycket när det snurrar upp ordentligt senare i filmen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

låter mycket när det snurrar upp ordentligt senare i filmen.

Prova sätt örat 5 cm från ditt nuvarande grafikkort när det drar på får du se. Det var ungefär så nära mikrofonen var, klart det låter ordentligt då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Inget rykte men vad tror ni om chansen att komma över ett 6800XT idag? Det kliar lite i köpfingret och tanken att byta ut mitt trogna 970 är synnerligen närvarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Inget rykte men vad tror ni om chansen att komma över ett 6800XT idag? Det kliar lite i köpfingret och tanken att byta ut mitt trogna 970 är synnerligen närvarande.

Ett tips är att läsa dom sista sidorna i denna tråden:

#18734732

Generellt? Ser mörkt ut.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av yestomtom:

Inget rykte men vad tror ni om chansen att komma över ett 6800XT idag? Det kliar lite i köpfingret och tanken att byta ut mitt trogna 970 är synnerligen närvarande.

Det sägs ju dyka upp betydligt fler den 25e, då de släpper på från partnertillverkare. Idag sitter jag lugn i båten och väntar in reviews i alla fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Ett tips är att läsa dom sista sidorna i denna tråden:

#18734732

Generellt? Ser mörkt ut.

Ena länken där på sista sidan verkar ju prata om att AIB-korten har mycket bättre tillgång än totalen för Nvidia, det lät ju lovande.

Men verkar som att referenskorten är sjukt begränsade precis som FE

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvx51z/kyle_bennett_onc...

mera snack om lager Once AIB cards hit, you will see 5 to 7 times the inventory released than what NV has shipped total in NA at this time."

kanske finns hopp

What you are going to see will be different from what NVIDIA has done.

AMD MBA cards will be in short supply up front. However, where you saw NV front-load almost all its cards, AMD is backloading. Once AIB cards hit, you will see 5 to 7 times the inventory released than what NV has shipped total in NA at this time. AMD will be heavily back-loaded into the channel. AMD is shipping ASIC BOM kits nearly daily to AIBs at this point and it will continue to happen throughout Q4. There will be a decent supply through Q4.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vart hittar man ens kortet i Sverige? Ska väll släppas idag? Borde ju listas någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Vart hittar man ens kortet i Sverige? Ska väll släppas idag? Borde ju listas någonstans.

AMD har stoppat återförsäljare från att lägga upp korten i förväg. gissningsvis dyker de upp på de vanliga, alltså inet, webhallen osv. webhallen är väl mer eller mindre bekräftat då de råkade släppa det tidigt igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

AMD har stoppat återförsäljare från att lägga upp korten i förväg. gissningsvis dyker de upp på de vanliga, alltså inet, webhallen osv. webhallen är väl mer eller mindre bekräftat då de råkade släppa det tidigt igår.

Vet man en tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Vet man en tid?

15:00

Permalänk
Medlem

Eg bra att korten inte får läggas upp alls förrän kl 15 då försäljningen startar.. hindrar bottar o scalpers att härja.
Så det är enda batchen av referenskort. Ja då förstår man att det inte är många kort som är ute o simmar. Sen blir det en tid då inget dyker upp innan partnertillverkarna börjar få ut sina. Får väl hoppas AMD skeppat GPUn till dem ett tag nu så att de kan ha ett någorlunda lager när de börjar sälja.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter lugnt i båten jag också - är intresserad av ASUS Tuf, inte AMDs egna. Så det blir mera väntan, hugaligen... Som om vi inte väntat nog redan!

Permalänk
Medlem

6900:- för ett rx 6800. Ska bli spännande och se om det är värt mer pengar än rtx 3070

Permalänk
Medlem

Jaha, jag klippte ett MSI 6800XT i samma sekund dom kom upp på webbhallen, fanns 28 stycken, denna gång kraschade inte korgen. Och Klarna drog pengar direkt, inom 1 minut, men kortet finns fortfarande inte listat under mina beställningar, kundkorgen är tom, har inte fått något mail och "checkout-complete" sidan står och tuggar. @webbhallen, vad händer?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jaha, jag klippte ett MSI 6800XT

Stort grattis (hoppas det fick igenom utan problem)!!!

Läste redaktionens testartikel, egen liten ”mysstund” med en nybryggd kaffe och onekligen ett bra kort men jag hade förväntat mig mer, lite av en besvikelse MEN sen kom jag på att det kommer ju ett till kort 8’e december, som förmodligen, kommer ge nVidia ännu mindre hår.

Förhoppningarna är åtminstone infriade kontra pris/fps/watt. Angående RT så är det inget jag lägger vikt vid överhuvudtaget.

Vad säger ni andra, bra, mindre lyckat, över förväntan?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Stort grattis (hoppas det fick igenom utan problem)!!!

Läste redaktionens testartikel, egen liten ”mysstund” med en nybryggd kaffe och onekligen ett bra kort men jag hade förväntat mig mer, lite av en besvikelse MEN sen kom jag på att det kommer ju ett till kort 8’e december, som förmodligen, kommer ge nVidia ännu mindre hår.

Förhoppningarna är åtminstone infriade kontra pris/fps/watt. Angående RT så är det inget jag lägger vikt vid överhuvudtaget.

Vad säger ni andra, bra, mindre lyckat, över förväntan?

Tittar man på GNs och HUs (som testade 18 spel) tester så ser bilden lite annorlunda ut. Ganska i linje med vad som tidigare antytts.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alpahanne

Absolut, håller med och kanske därav jag kände en viss besvikelse av redaktionens tester.

Ska bli kul att se Jay, Linus och alla andra techies kräma ur det mesta från korten med.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.