Lite råd runt en speldator till en som nyligen börjat spela

Permalänk

Lite råd runt en speldator till en som nyligen börjat spela

Hej,

Jag har inte så bra koll på speldatorer och skulle uppskatta lite hjälp med en present. Som en första speldator för en tolvåring, vad tror ni om denna och är priset ok på 5000 kr?

Grafikkort: NVIDIA GTX 1060 3 GB
Operating System: Windows 10 Home
Processor: Intel Core i5-7400 (3.5 GHz)
Chipset: Intel B250
Memory: 8GB DDR4 2400MHz
Memory Total Slots: 2 total slots (32GB Max)
Hårddisk: 2000 GB 7200RPM

Han spelar mest Minecraft, Fortnight och Team Fortress 2. Men det är såklart också bra om datorn håller ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kraftigt överpris, ca 2500-3000 är mer rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Dyrt. Du kan få en laptop med dem specifikationerna för samma pengar, som ju är dyrare generellt.
3500 kr kanske är ett mer realistiskt pris. Det dyker upp billigare alternativ titt som tätt men de går väldigt snabbt.

https://www.sweclockers.com/marknad/191010-komplett-dator-m-g...

GTX 1070 för 3500 kr.

Jag föreslår att du lägger ut en köpesannons på detta forum med krav på GTX 1070 eller 980 Ti. Eller GTX 1060 så kan du spara en slant till nästa present.

Datorn behöver vara utrustad med flertalet fläktar och personligen skulle jag inte råda någon att köpa ett nätaggregat under 650 W. Kablage bör vara snyggt draget och inte huller om buller.
Grafikkortet är viktigast för typiskt spelande och därför kan man fundera på processorn värde - kommer den hålla en uppgradering (då är den ju dyrare vid inköp!) eller behöver den också bytas nästa gång, tillsammans med moderkort och minnen? Då är det också läge att köpa en ny hårddisk, och vips så är allt bytt.
Med ovanstående resonemang kan det alltså också vara värt att köpa en bättre processor (i5 eller i7 av t ex 7:e generation) och ett sämre grafikkort den här vändan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Är 5000 kr din budget?

För dom pengarna ska det sitta minst ett GTX 1070 i maskinen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hade inte gett en krona över 3k för det där.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Tror ni att det här är en bättre deal? (För samma tolvåring som initale frågeställaren alltså...

6000 för allt på Blocket:

HP gamingdator
Samsung 23 tum skärm
Ny Detaco gamingmus med musmatta
Nytt Deltaco gamingtangentbord
Nytt Deltaco gamingheadset
Alla nödvändiga kablar

Specifikationer dator:
GPU - Nvidia GeForce GTX 1650 grafikkort
CPU - Intel Core i5 3470 3.6 GHz processor
RAM - 8 GB
Lagring - 64 GB SSD och 1500 GB hårddisk
OS - Windows 10 Pro (med äkta licens)

Permalänk
Medlem

Nä, inget vidare bra pris.

Aktuellt på SweClockers marknad nu:

https://www.sweclockers.com/marknad/191299-komplett-dator

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tack. Det ser ju väldigt bra ut, men Gävle är långt bort...

Permalänk
Medlem

Jag är alltså mamma till tolvåringen och börjar helt på noll... Fick hjälp att hitta hit.
Finns den här också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_i5_r9_fury_...

Blocket kanske är dyrt över lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asaback:

Jag är alltså mamma till tolvåringen och börjar helt på noll... Fick hjälp att hitta hit.
Finns den här också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_i5_r9_fury_...

Blocket kanske är dyrt över lag?

Jag skulle absolut inte köpa det paketet för det priset, av anledning att det a) har en klen processor, samt b) har et R9 Fury X med futtiga 4 GB grafikminne (presterar absolut inte som ett GTX 1070, som dessutom har dubbelt upp med minne). Fullständigt fantasipris. Sedan finns en massa andra saker att påpeka, ex. mycket lite lagringsutrymme, DDR3 är rätt förlegat, etc.

Och som svar på din andra fråga, ja, du kommer hitta många annonser med fantasipriser på blocket. Sweclockers marknad är mycket bättre för den med mindre datorkunskaper, för om någon lägger upp en annons till överpris kommer X antal Sweclockers-nördar att dyka upp ur tomma intet och påpeka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asaback:

Jag är alltså mamma till tolvåringen och börjar helt på noll... Fick hjälp att hitta hit.
Finns den här också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_i5_r9_fury_...

Blocket kanske är dyrt över lag?

Men det kommer nog löna sig!

Blocket är hemskt dyrt. Kanske är det många ungdomar som inte vill inse hur de investerat sina pengar och inte accepterar värdeminskningen. "Får jag inte X tusen kronor så har jag det hellre på hyllan" läser man i många annonser, vilket ju vittnar om just detta fenomen. Det är helt enkelt mer bekvämt att inte ta förlusten.

Hur långt kan du åka? Jag antar att du befinner dig i Stockholm med omnejd.
Vad är budgeten och hur ser dina krav ut?

Om ni vill inkludera kringutrustning så går priserna upp markant. Man får förhållandevis väldigt mycket dator för 5000 kr, men det blir en annan sak med skärm, tangentbord och mus.

Skärm:

vad som helst med 144 Hz (uppdateringsfrekvens) och 1080p (upplösning)
var noga med att ställa in den ordentligt så inte färgerna är helt uppåt väggarna
1000 kr borde tillfredställa de flesta behov och hålla några år

Tangentbord, mus, musmatta:

dessa saker har oftast mycket begränsad livslängd, i synnerhet om det är billigare grejer
jag skulle nog rekommendera att köpa nytt här och ett kombinerat paket för max 500 kr duger alldeles utmärkt
jag är inte känslig för bakterier och snusk, men en beg musmatta har inget värde för mig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tusen tack! Jag uppskattar verkligen att ni delar med er av kunskaperna.

Ja, vi bor i Stockholm, kan tänka mig att åka några mil, möjligen till Uppsala/Södertälje el motsv. Helst inte längre pga heltidsjobb.
Min äldsta son bor i Lund så det är också en möjlighet. (även Malmö/trakterna omkring där)

Har inte kunnat lägga upp annons under köpes eftersom man måste ha varit medlem en månad...

Jag kan tänka mig att lägga 5000 på enbart dator.

Tangentbord, hörlurar och mus har han köpt nya.
Skärm ska vi köpa antingen ny el. beg men behöver inte vara tillsammans med datorn.

Permalänk
Medlem

Du har PM.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077